a także mając na uwadze, co następuje:(1) Substancja czynna malation została włączona do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 2 dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin dyrektywą Komisji 2010/17/UE 3 , pod warunkiem że państwa członkowskie, których to dotyczy, zapewnią dostarczenie przez wnioskodawcę, na wniosek którego malation został zatwierdzony, między innymi dalszych informacji potwierdzających na temat krótkoterminowego i długoterminowego ryzyka dla ptaków owadożernych.
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) W dniu 25 kwietnia 2012 r. wnioskodawca przedstawił w przewidzianym terminie Zjednoczonemu Królestwu, będącemu państwem członkowskim pełniącym funkcję sprawozdawcy, dodatkowe informacje dotyczące oceny ryzyka dla konsumentów oraz oceny krótkoterminowego i długoterminowego ryzyka dla ptaków owadożernych, a także ilościowego określenia różnych mocy malaoksonu i malationu.
(4) W dniu 11 maja 2015 r. Zjednoczone Królestwo oceniło dodatkowe informacje przedstawione przez wnioskodawcę i przedstawiło swoją ocenę, w formie addendum do projektu sprawozdania z oceny, pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(5) Skonsultowano się z pozostałymi państwami członkowskimi, wnioskodawcą i Urzędem oraz zwrócono się do nich o przedstawienie uwag na temat oceny przeprowadzonej przez państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy. W dniu 2 lutego 2016 r. Urząd opublikował sprawozdanie techniczne 5 podsumowujące wyniki tych konsultacji w sprawie malationu.
(6) Projekt sprawozdania z oceny, uzupełnienie i sprawozdanie techniczne Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz i sfinalizowane w styczniu 2018 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego malationu.
(7) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat sprawozdania z przeglądu dotyczącego malationu. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(8) Informacje dostarczone przez wnioskodawcę są jednak niewystarczające i nie pozwalają Komisji stwierdzić, że poziom poważnego i długoterminowego ryzyka dla ptaków wynikającego ze stosowania malationu jest możliwy do przyjęcia. Ponadto nie można w sposób realistyczny ograniczyć takiego ryzyka za pomocą środków zmniejszających ryzyko innych niż zastosowania w szklarniach.
(9) W związku z tym, biorąc pod uwagę stwierdzone ryzyko dla ptaków, należy jeszcze bardziej ograniczyć warunki stosowania malationu i w szczególności zezwolić wyłącznie na zastosowania w szklarniach o trwałej strukturze. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011.
(10) Państwom członkowskim należy dać odpowiedni czas na zmianę lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające malation.
(11) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających malation, okres ten powinien upłynąć najpóźniej z dniem 29 stycznia 2020 r.
(12) Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego. Uznano, że niezbędny jest akt wykonawczy, i przewodniczący przedłożył komitetowi odwoławczemu projekt aktu wykonawczego do dalszego rozpatrzenia. Komitet odwoławczy nie wydał opinii,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: