a także mając na uwadze, co następuje:(1) Tworzenie partnerstw publiczno-prywatnych w formie wspólnych inicjatyw technologicznych przewidziano pierwotnie w decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
(2) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1291/2013 3 ustanowiono "Horyzont 2020" -program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020). Jego celem jest zwiększenie wpływu na badania naukowe i innowacje dzięki połączeniu tego programu ze środkami finansowymi sektora prywatnego w ramach partnerstw publiczno-prywatnych w obszarach, w których zakres i skala zasobów zaangażowanych w badania naukowe i innowacje są uzasadnione w świetle realizacji ogólniejszych celów Unii w zakresie konkurencyjności, pobudzają inwestycje prywatne oraz ułatwiają rozwiązywanie problemów społecznych. Partnerstwa te powinny opierać się na długoterminowym zobowiązaniu, w tym na zrównoważonym wkładzie wszystkich partnerów, być rozliczane z realizacji swoich celów i dostosowane do strategicznych celów Unii w dziedzinie badań naukowych, rozwoju i innowacji. Zarządzanie tymi partnerstwami i ich funkcjonowanie powinno przebiegać w sposób otwarty, przejrzysty, wydajny, skuteczny i inkluzywny stwarzając szanse udziału w partnerstwach wielu różnym interesariuszom aktywnym w swoich odpowiednich obszarach.
(3) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1290/2013 4 i decyzją Rady 2013/743/UE 5 można przyznać wsparcie wspólnym przedsięwzięciom ustanowionym w ramach programu "Horyzont 2020" na warunkach określonych w tej decyzji.
(4) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 6 ustanowiono instrument "Łącząc Europę". Instrument "Łącząc Europę" powinien umożliwiać przygotowanie i realizację projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach polityki w zakresie transeuropejskich sieci - w sektorach transportu, telekomunikacji i energii. W szczególności instrument "Łącząc Europę" powinien wspierać realizację tych projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które służą opracowaniu i budowie nowej infrastruktury i usług lub modernizacji istniejącej infrastruktury i usług, w sektorach transportu, telekomunikacji i energii. Instrument "Łącząc Europę" powinien przyczyniać się do wspierania projektów o europejskiej wartości dodanej i przynoszących znaczące korzyści społeczne, które to projekty nie uzyskują odpowiedniego finansowania z rynku.
(5) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 283/2014 7 ustanowiono wytyczne dotyczące sieci transeuropejskich w dziedzinie infrastruktury telekomunikacyjnej i ustalono warunki sektorowe dla sektora telekomunikacji.
(6) Obliczenia wielkiej skali kwalifikują się jako projekt będący przedmiotem wspólnego zainteresowania w obszarze infrastruktury usług cyfrowych uznanej za kwalifikującą się do finansowania na mocy art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 283/2014, a mianowicie w zakresie dostępu do informacji sektora publicznego, które mogą być wykorzystywane wielokrotnie, jak wskazano w pkt 3 lit. d) załącznika do tego rozporządzenia. Zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 Komisja może powierzyć częściową realizację instrumentu "Łącząc Europę" podmiotom, o których mowa w art. 62 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 8 .
(7) W komunikacie Komisji "Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu" ("strategia Europa 2020"), zatwierdzonym przez Parlament Europejski i Radę, podkreślono potrzebę stworzenia sprzyjających warunków dla inwestowania w wiedzę i innowacje, tak aby osiągnąć w Unii inteligentny i zrównoważony rozwój sprzyjający włączeniu społecznemu.
(8) W komunikacie Komisji z dnia 19 kwietnia 2016 r. zatytułowanym "Europejska inicjatywa dotycząca przetwarzania w chmurze - budowanie w Europie konkurencyjnej gospodarki opartej na danych i wiedzy" wezwano do stworzenia europejskiej infrastruktury danych opartej na wysokiej klasy zdolnościach obliczeń wielkiej skali i rozwijania pełnego ekosystemu europejskich obliczeń wielkiej skali, umożliwiającego rozwój nowych europejskich technologii i budowę superkomputerów eksaskalowych. Znaczenie tego obszaru i wyzwania, wobec których stają zainteresowane strony w Unii, wymagają działania w celu zgromadzenia niezbędnych zasobów i zdolności, w tym istniejących zasobów jak na przykład działające na szczeblu krajowym superkomputery i centra obliczeniowe dysponujące dużą mocą obliczeniową, aby zamknąć łańcuch od badań naukowych i rozwoju po dostarczenie i eksploatację eksaskalowych systemów obliczeń wielkiej skali. Należy zatem stworzyć mechanizm na poziomie unijnym w celu połączenia i skoncentrowania wsparcia udzielanego na rzecz ustanowienia światowej klasy infrastruktury europejskich obliczeń wielkiej skali oraz dla badań naukowych i innowacji w dziedzinie obliczeń wielkiej skali prowadzonych przez państwa członkowskie, Unię i sektor prywatny. Infrastruktura ta powinna zapewnić dostęp użytkownikom z sektora publicznego i przemysłowego, w tym małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) oraz akademickiego, w tym społecznościom naukowym wchodzącym w skład tworzonej europejskiej chmury dla otwartej nauki.
(9) W komunikacie Komisji z dnia 10 maja 2017 r. w sprawie śródokresowego przeglądu realizacji strategii jednolitego rynku cyfrowego: "Połączony jednolity rynek cyfrowy dla wszystkich" wskazano obliczenia wielkiej skali jako element o zasadniczym znaczeniu dla cyfryzacji przemysłu oraz gospodarki opartej na danych. Do opracowania, nabycia i eksploatacji superkomputerów, które zaliczałyby się do grupy trzech najlepszych na świecie potrzebne są istotne inwestycje, a żadne państwo europejskie nie dysponuje wystarczającymi zasobami, by w pojedynkę zbudować pełny ekosystem obliczeń wielkiej skali. Istnieje zatem potrzeba koordynacji wysiłków oraz połączenia zasobów przez państwa członkowskie, Unię i sektor prywatny w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na obliczenia wielkiej skali i utworzenia silnego i innowacyjnego ekosystemu obliczeń wielkiej skali w nauce i przemyśle w Unii. W komunikacie zaproponowano utworzenie instrumentu prawnego, zapewniającego ramy dotyczące zamówień publicznych na zintegrowaną eksaskalową infrastrukturę danych i obliczeń wielkiej skali.
(10) Aby wyposażyć Unię w zdolności obliczeniowe potrzebne do utrzymania jej czołowej pozycji w dziedzinie badań naukowych, należy koordynować inwestycje państw członkowskich w obszarze obliczeń wielkiej skali i wzmacniać przemysłowe i rynkowe zastosowania technologii obliczeń wielkiej skali zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Unia powinna zwiększyć skuteczność przekształcania rozwoju technologii w ukierunkowane na popyt, zorientowane na zastosowania oraz konkurencyjne na rynku systemy europejskich obliczeń wielkiej skali przez ustanowienie skutecznego powiązania między podażą technologii, współprojektowaniem z użytkownikami i wspólnym zamawianiem światowej klasy systemów oraz przez tworzenie konkurencyjnego w globalnej skali ekosystemu technologii i zastosowań obliczeń wielkiej skali. Jednocześnie Unia powinna zapewnić jej przemysłowi dostaw szansę skorzystania z efektu dźwigni wywołanego takimi inwestycjami, prowadząc do ich wdrażania w wielkoskalowych i nowo powstających obszarach zastosowań takich jak medycyna spersonalizowana, technologie kierowania pojazdami zintegrowanymi z siecią lub pojazdami zautomatyzowanym lub na innych rynkach pionierskich opartych na sztucznej inteligencji, technologiach blockchain, najnowocześniejszych technologiach obliczeniowych czy, w szerszym ujęciu, na cyfryzacji unijnego przemysłu.
(11) Wspólne przedsięwzięcie stanowi najlepsze narzędzie zdolne do realizacji celów strategii w dziedzinie europejskich obliczeń wielkiej skali określonej w ramach Europejskiej inicjatywy dotyczącej przetwarzania w chmurze, do przezwyciężenia obecnych ograniczeń, zapewniając jednocześnie najlepszy poziom skutków gospodarczych, społecznych i środowiskowych oraz najlepsze zabezpieczenie interesów Unii. Wspólne przedsięwzięcie może połączyć zasoby Unii, państw członkowskich i sektora prywatnego. Może wdrażać ramy udzielania zamówień i eksploatować światowej klasy systemy obliczeń wielkiej skali poprzez propagowanie technologii, zwłaszcza jeśli jest to konkurencyjna technologia europejska. Może inicjować programy z zakresu badań naukowych i innowacji na potrzeby opracowywania europejskich technologii i ich późniejszego włączania w eksaskalowe systemy superkomputerowe i przyczyniać się do rozwoju konkurencyjnego europejskiego przemysłu dostaw technologii.
(12) Wspólne przedsięwzięcie powinno powstać i rozpocząć działalność najpóźniej na początku 2019 r., aby osiągnięty został cel polegający na wyposażeniu Unii do 2020 r. w infrastrukturę przedeksaskalową i opracowana została technologia i zastosowania potrzebne do uzyskania zdolności eksaskalowych około 2022-2023 r., przy jednoczesnym propagowaniu konkurencyjnego ekosystemu innowacji europejskich obliczeń wielkiej skali. Z uwagi na to, że cykl opracowania nowej generacji technologii zwykle wynosi 4-5 lat, aby zachować konkurencyjność na światowym rynku, należy jak najszybciej zapoczątkować działania prowadzące do osiągnięcia celu w zakresie zdolności eksaskalowych.
(13) Partnerstwo publiczno-prywatne w formie wspólnego przedsięwzięcia powinno łączyć środki finansowe i techniczne konieczne do zapanowania nad złożonością stale narastającego tempa innowacji w przedmiotowym obszarze. Z tego powodu uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia powinny być: Unia, państwa członkowskie oraz kraje stowarzyszone w ramach programu "Horyzont 2020" zgadzające się co do wspólnej europejskiej inicjatywy w zakresie obliczeń wielkiej skali, stowarzyszenia reprezentujące podmioty wchodzące w ich skład, oraz inne organizacje zaangażowane wyraźnie i aktywnie w prace na rzecz uzyskania wyników badań i stworzenia innowacji oraz zatrzymania know-how z dziedziny obliczeń wielkiej skali w Europie. Wspólne przedsięwzięcie powinno być otwarte dla nowych członków.
(14) Unia, państwa uczestniczące i uczestnicy prywatni wspólnego przedsięwzięcia powinni wnosić wkład finansowy na pokrycie kosztów administracyjnych wspólnego przedsięwzięcia. Na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 wkład Unii na pokrycie kosztów administracyjnych może stanowić przedpłatę na pokrycie kosztów operacyjnych tylko do 2023 r. Państwa uczestniczące i uczestnicy prywatni wspólnego przedsięwzięcia powinni od 2024 r. w pełni pokrywać jego koszty administracyjne.
(15) Mając na celu odzyskanie przodującej pozycji w zakresie technologii obliczeń wielkiej skali oraz stworzenie pełnego ekosystemu obliczeń wielkiej skali dla Unii, zainteresowane strony z sektorów przemysłowego i badawczego skupione w prywatnym stowarzyszeniu Europejska Platforma Technologiczna na rzecz obliczeń wielkiej skali (ETP4HPC) utworzyły na podstawie umowy partnerstwo publiczno-prywatne z Unią w 2014 r. Jego misją jest budowanie europejskiego łańcucha wartości światowej klasy technologii obliczeń wielkiej skali, który powinien być konkurencyjny w skali światowej, i wspieranie efektów synergii między trzema głównymi filarami ekosystemu obliczeń wielkiej skali, takich jak rozwój technologii, zastosowania i infrastruktura o dużej mocy obliczeniowej. Z racji posiadanej wiedzy fachowej oraz roli w skupianiu stosownych zainteresowanych stron z sektora prywatnego w dziedzinie obliczeń wielkiej skali, prywatne stowarzyszenie ETP4HPC powinno kwalifikować się do uczestnictwa we wspólnym przedsięwzięciu.
(16) Mając na celu wzmocnienie łańcucha wartości danych, wsparcie budowy społeczności wokół danych i stworzenie podstaw dobrze funkcjonującej gospodarki opartej na danych w Unii zainteresowane strony z sektorów przemysłowego i badawczego skupieni w stowarzyszeniu Big Data Value Association (BDVA) utworzyli w 2014 r. na podstawie umowy partnerstwo publiczno-prywatne z Unią. Z racji posiadanej wiedzy fachowej oraz roli w skupianiu stosownych zainteresowanych stron z sektora prywatnego w dziedzinie dużych zbiorów danych, BDVA powinno kwalifikować się do uczestnictwa we wspólnym przedsięwzięciu.
(17) Prywatne stowarzyszenia ETP4HPC oraz BDVA wyraziły na piśmie chęć uczestnictwa w tworzeniu technologicznej strategii wspólnego przedsięwzięcia oraz wniesienia swojej wiedzy fachowej do realizacji jego celów. Zasadne jest, by statut określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia został zaakceptowany przez stowarzyszenia prywatne w formie pisma zatwierdzającego.
(18) Stowarzyszenie non-profit Partnerstwo na rzecz zaawansowanych technologii obliczeniowych w Europie (PRACE) obejmuje 25 państw-członków, których organizacje przedstawicielskie tworzą paneuropejską infrastrukturę o dużej mocy obliczeniowej, dając dostęp do zasobów i usług obliczeniowych i w zakresie zarządzania danymi na rzecz wielkoskalowych naukowych i inżynieryjnych zastosowań o najwyższym poziomie wydajności. Wspólne przedsięwzięcie może współpracować z PRACE w zakresie udzielania dostępu do obejmujących wiele podmiotów i wzajemnie połączonych infrastruktur i usług w zakresie danych i obliczeń superkomputerowych oraz w zakresie zarządzania takim dostępem, a także w sferze obiektów szkoleniowych i możliwości rozwoju umiejętności.
(19) Sieć GÉANT łączy 38 krajowych partnerów z dziedziny badań naukowych i edukacji, stanowiąc paneuropejską sieć na rzecz doskonałości naukowej, badań naukowych, edukacji i innowacji. Poprzez zintegrowany katalog usług z zakresu łączności, współpracy i identyfikacji sieć GÉANT udziela użytkownikom wysoce wiarygodnego i swobodnego dostępu do usług w sferze obliczeń, analiz, przechowywania, aplikacji i innych zasobów w celu zapewnienia, by Europa nadal zajmowała czołową pozycję w dziedzinie badań naukowych. Wspólne przedsięwzięcie może współpracować z siecią GÉANT w zakresie połączeń między superkomputerami wspólnego przedsięwzięcia oraz z innymi europejskimi infrastrukturami danych i obliczeń superkomputerowych.
(20) Wspólne przedsięwzięcie powinno zajmować się precyzyjnie określonymi zagadnieniami, które umożliwiłyby szeroko rozumianym europejskim środowiskom akademickim i przemysłowym projektowanie, tworzenie i wykorzystywanie najbardziej innowacyjnych technologii z obszaru obliczeń wielkiej skali oraz ustanowienie zintegrowanej sieciowej infrastruktury w obrębie Unii, dysponującej światowej klasy zdolnościami w zakresie obliczeń wielkiej skali, szybką łącznością oraz najnowocześniejszymi aplikacjami oraz usługami w zakresie danych i oprogramowania dla naukowców i innych głównych użytkowników z sektorów przemysłowych, w tym MŚP, i sektora publicznego. Wspólne przedsięwzięcie powinno działać na rzecz zmniejszenia występującego w Unii niedoboru kwalifikacji w zakresie obliczeń wielkiej skali, angażując się w działania informacyjne i pomagając w budowaniu nowego kapitału wiedzy i kapitału ludzkiego.
(21) Wspólne przedsięwzięcie powinno stworzyć podwaliny długoterminowej wizji i wytyczyć drogę do budowy pierwszej hybrydowej infrastruktury obliczeń wielkiej skali w Europie, łączącej klasyczną architekturę obliczeniową z urządzeniami opartymi na kwantowych technologiach obliczeniowych, np. wykorzystując komputery kwantowe jako akceleratory wątków obliczeń wielkiej skali. Ustrukturyzowane i skoordynowane wsparcie finansowe na poziomie europejskim jest niezbędne, aby pomóc zespołom badawczym i gałęziom przemysłu europejskiego utrzymać się w ścisłej czołówce w warunkach silnej konkurencji międzynarodowej dzięki osiąganiu światowej klasy wyników, aby zapewnić szybkie i szerokie przemysłowe wykorzystywanie europejskiej technologii i wyników europejskich badań naukowych w całej Unii w sposób przynoszący istotne korzyści dla społeczeństwa, aby umożliwić wspólne ponoszenie ryzyka oraz łączyć wysiłki poprzez dostosowanie strategii i inwestycji we wspólnym interesie europejskim.
(22) Aby osiągnąć cel w zakresie zaprojektowania, stworzenia i wykorzystania najbardziej innowacyjnych technologii z obszaru obliczeń wielkiej skali, wspólne przedsięwzięcie powinno udzielać wsparcia finansowego, głównie w formie dotacji oraz zamówień w ramach otwartych i zgodnych z zasadami konkurencji zaproszeń do składania wniosków i zaproszeń do składania ofert wynikających z rocznych planów prac. Takie wsparcie finansowe powinno być zwłaszcza ukierunkowane na udowodnione niedoskonałości rynku, które uniemożliwiają rozwój odnośnego programu, i powinno mieć efekt zachęcający w postaci zmiany zachowania podmiotu otrzymującego wsparcie.
(23) Aby osiągnąć cel w zakresie zwiększenia potencjału innowacyjnego przemysłu, w szczególności MŚP, przyczynienia się do zmniejszania swoistej luki w zakresie umiejętności związanych z obliczeń wielkiej skali, wspierania wzrostu wiedzy i kapitału ludzkiego oraz zwiększenia zdolności w zakresie obliczeń wielkiej skali, wspólne przedsięwzięcie powinno wspierać tworzenie krajowych centrów kompetencji w zakresie obliczeń wielkiej skali na terenie Unii, a zwłaszcza tworzenie ich sieci kontaktów i koordynację prac tych centrów. Te centra kompetencji powinny oferować usługi z zakresu obliczeń wielkiej skali na zlecenie przemysłu, ośrodków akademickich i administracji publicznej. Centra te powinny przede wszystkim propagować i umożliwiać dostęp do innowacyjnych ekosystemów obliczeń wielkiej skali, ułatwiać dostęp do superkomputerów, reagować w związku ze znacznym niedoborem wykwalifikowanych ekspertów technicznych poprzez przeprowadzanie działań informacyjnych, szkolenia i działania popularyzatorskie oraz podejmować działania służące tworzeniu sieci kontaktów z zainteresowanymi stronami i innymi centrami kompetencji w celu rozwijania innowacji na szerszą skalę, na przykład poprzez wymianę i propagowanie najlepszych praktyk w zakresie przypadków użycia lub doświadczeń w zakresie stosowania obliczeń wielkiej skali, udostępnianie swoich obiektów szkoleniowych i wiedzy szkoleniowej, ułatwianie współprogramowania i wymiany kodów do obliczeń równoległych, lub poprzez wspieranie wymiany innowacyjnych aplikacji i narzędzi dla użytkowników publicznych i prywatnych, w szczególności dla MŚP.
(24) Wspólne przedsięwzięcie powinno zapewnić zorientowane na popyt i potrzeby użytkowników ramy i umożliwić podejście oparte na współprojektowaniu w celu pozyskiwania dla Unii zintegrowanej, światowej klasy eksaskalowej infrastruktury danych i obliczeń wielkiej skali, w celu wyposażenia użytkowników w strategiczne zasoby obliczeniowe potrzebne do utrzymania konkurencyjności oraz sprostania wyzwaniom społecznym, środowiskowym i gospodarczym oraz wyzwaniom w obszarze bezpieczeństwa. Dlatego też wspólne przedsięwzięcie powinno przyczynić się do nabywania superkomputerów przedeksaskalowych i superkomputerów petaskalowych. Superkomputery wspólnego przedsięwzięcia powinny być zainstalowane w państwie uczestniczącym będącym państwem członkowskim.
(25) Program ramowy "Horyzont 2020" powinien przyczyniać się do zniwelowania różnic w badaniach naukowych i innowacjach w obrębie Unii poprzez promowanie synergii z europejskimi funduszami strukturalnymi i inwestycyjnymi (zwanymi dalej "funduszami ESI"). Wspólne przedsięwzięcie powinno więc dążyć do rozwinięcia bliskich interakcji z funduszami ESI, które mogą szczególnie pomóc w zwiększaniu lokalnych, regionalnych i krajowych zdolności w zakresie badań naukowych i innowacji.
(26) Wspólne przedsięwzięcie powinno stworzyć korzystne ramy dla państw uczestniczących będących państwami członkowskimi, by mogły one wykorzystywać przyznane im fundusze ESI na zakup superkomputerów. Wykorzystanie funduszy ESI w działalności wspólnego przedsięwzięcia ma kluczowe znaczenie dla tworzenia w Unii zintegrowanej i połączonej w sieć światowej klasy infrastruktury danych i obliczeń wielkiej skali, ponieważ korzyści z takiej infrastruktury znacznie wykraczają poza korzyści dla użytkowników z państw członkowskich. Jeśli państwo uczestniczące decyduje się na wykorzystanie funduszy ESI w celu wniesienia wkładu w koszty nabycia superkomputerów petaskalowych i przedeksaskalowych, wspólne przedsięwzięcie powinno uwzględnić udział Unii w funduszach ESI tego państwa uczestniczącego, zaliczając jedynie krajowy udział w funduszach ESI jako wkład krajowy do budżetu wspólnego przedsięwzięcia. W każdym razie wkład Unii ze środków programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę" powinien pokryć maksymalnie 50 % kosztów nabycia plus maksymalnie 50 % kosztów operacyjnych superkomputerów przedeksaskalowych, zgodnie z celem wspólnego przedsięwzięcia polegającym na przyczynianiu się do gromadzenia zasobów na rzecz wyposażenia Unii w światowej klasy superkomputery przedeksaskalowe. W przypadku superkomputerów petaskalowych, wkład Unii ze środków programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę" pokryłby maksymalnie 35 % kosztów nabycia superkomputera tego typu, aby zachować zgodność z funduszami przeznaczonymi w programie "Horyzont 2020" na zamówienia publiczne na innowacje. Pozostałe koszty dotyczące superkomputerów petaskalowych i superkomputerów przedeksaskalowych powinny zostać pokryte przez państwa uczestniczące.
(27) Wspólne przedsięwzięcie powinno być właścicielem nabytych przez siebie superkomputerów przedeksaskalowych. Eksploatacja każdego superkomputera przedeksaskalowego powinna być powierzona jednostce przyjmującej. Jednostka przyjmująca może reprezentować pojedyncze państwo uczestniczące będące państwem członkowskim lub konsorcjum przyjmujące. Jednostka przyjmująca powinna być w stanie przedstawić właściwe oszacowanie i zweryfikować koszty operacyjne superkomputera, zapewniając, na przykład, funkcjonalne i - w maksymalnym możliwym zakresie - fizyczne oddzielenie superkomputerów przedeksaskalowych należących do wspólnego przedsięwzięcia od wszelkich obsługiwanych przez siebie krajowych lub regionalnych systemów obliczeniowych. Jednostka przyjmująca powinna zostać wybrana przez Radę Zarządzającą wspólnego przedsięwzięcia (zwaną dalej "Radą Zarządzającą") w następstwie zaproszenia do wyrażenia zainteresowania, ocenionego przez niezależnych ekspertów. Po wybraniu jednostki przyjmującej, państwo uczestniczące, w którym ma siedzibę jednostka przyjmująca, lub konsorcjum przyjmujące powinno móc zdecydować o wystosowaniu zaproszenia do innych państw uczestniczących do przyłączenia się i wniesienia wkładu na rzecz sfinansowania superkomputera przedeksaskalowego, który ma zostać zainstalowany w wybranej jednostce przyjmującej. Przypadający Unii udział w czasie dostępu do superkomputera przedeksaskalowego powinien być bezpośrednio proporcjonalny do udziału finansowego Unii, pochodzącego ze środków programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę", w całkowitym koszcie własności tego superkomputera i nie powinien przekraczać 50 % całkowitego czasu dostępu do tego superkomputera. Wkłady na rzecz superkomputera przedeksaskalowego dokonywane przez państwa uczestniczące w konsorcjum przyjmującym powinny zostać przeliczone na udziały w czasie dostępu do tego superkomputera. Państwa uczestniczące powinny uzgodnić między sobą jak rozdzielić przynależny im czas dostępu do superkomputera przedeksaskalowego. Wspólne przedsięwzięcie powinno pozostać właścicielem superkomputerów przedeksaskalowych, do momentu ich całkowitego zamortyzowania.
Gdy to nastąpi, prawo własności może zostać przeniesione na jednostkę przyjmującą w celu wycofania z eksploatacji, zbycia lub innego zastosowania. Jeżeli tak uzgodniono, w przypadku przeniesienia prawa własności na jednostkę przyjmującą przed upływem pełnego okresu amortyzacji superkomputera przedeksaskalowego lub z powodu likwidacji wspólnego przedsięwzięcia, jednostka przyjmująca powinna zwrócić wspólnemu przedsięwzięciu kwotę odpowiadającą wartości końcowej superkomputera.
(28) Wspólne przedsięwzięcie powinno nabyć wspólnie z państwami uczestniczącymi komputery petaskalowe. Eksploatacja każdego superkomputera petaskalowego powinna być powierzona jednostce przyjmującej. Jednostka przyjmująca może reprezentować pojedyncze państwo uczestniczące będące państwem członkowskim lub konsorcjum przyjmujące państw uczestniczących. Wspólne przedsięwzięcie powinno być właścicielem takiego komputera w części odpowiadającej udziałowi Unii we wkładzie finansowym, pochodzącym ze środków programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę", w koszty nabycia. Jednostka przyjmująca powinna zostać wybrana przez Radę Zarządzającą w następstwie zaproszenia do wyrażenia zainteresowania, ocenionego niezależnych ekspertów. Przypadający Unii udział w czasie dostępu do superkomputera petaskalowego powinien być bezpośrednio proporcjonalny do wkładu finansowego Unii, pochodzącego ze środków programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę", w koszty nabycia tego superkomputera. Wspólne przedsięwzięcie powinno przenieść prawo własności na rzecz jednostki przyjmującej po pełnej amortyzacji superkomputera petaskalowego lub w przypadku likwidacji wspólnego przedsięwzięcia. W tym ostatnim przypadku jednostka przyjmująca powinna zwrócić wspólnemu przedsięwzięciu kwotę odpowiadającą wartości końcowej superkomputera.
(29) Przy projektowaniu i eksploatacji superkomputerów przedeksaskalowch i petaskalowych utrzymywanych przez wspólne przedsięwzięcie należy uwzględniać efektywność energetyczną i zrównoważenie środowiskowe.
(30) Aby odpowiadać na stale rosnące zapotrzebowanie użytkowników na zasoby superkomputerowe, państwa uczestniczące mogą przyznać wspólnemu przedsięwzięciu czas dostępu do jednego lub kilku ich dostępnych superkomputerów krajowych, tj. do komputerów, które nie zostały już zaangażowane i które nie są współfinansowane przez wspólne przedsięwzięcie. W takim przypadku by wspólne przedsięwzięcie mogło odpowiadać na zapotrzebowanie użytkowników, państwa uczestniczące powinny dobrowolnie przydzielić wspólnemu przedsięwzięciu odpowiedni czas dostępu do krajowych superkomputerów o wystarczającym poziomie wydajności. Takie udostępnienie czasu dostępu do superkomputera krajowego nie powinno być traktowane jako wkład finansowy lub niepieniężny państwa uczestniczącego na rzecz wspólnego przedsięwzięcia.
(31) Superkomputery przedeksaskalowe i petaskalowe powinny być przede wszystkim wykorzystywane do celów publicznych badań naukowych i innowacji przez użytkowników z sektorów akademickiego, przemysłowego lub publicznego. Przydzielanie użytkownikom czasu dostępu do superkomputerów powinno opierać się przede wszystkim na opublikowanych przez wspólne przedsięwzięcie otwartych zaproszeniach do wyrażenia zainteresowania i na ocenie odnośnych zgłoszeń przez niezależnych ekspertów. Powinna istnieć możliwość, by -w niektórych wyjątkowych przypadkach, takich jak strategiczne europejskie inicjatywy lub sytuacje nadzwyczajne i zarządzania kryzysowego - decyzją Rady Zarządzającej przyznać czasu dostępu (w niewielkim wymiarze procentowym) bez publikowania zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Wspólnemu przedsięwzięciu należy zezwolić na prowadzenie w pewnym ograniczonym zakresie działalności gospodarczej w celach zarobkowych. Dostępu należy udzielać użytkownikom mającym siedzibę na obszarze Unii lub państwa stowarzyszonego w ramach programu "Horyzont 2020". Prawa dostępu należy przyznawać każdemu użytkownikowi na równych warunkach i w sposób przejrzysty. Rada Zarządzająca powinna określić i monitorować prawa dostępu do przypadającego Unii udziału w czasie dostępu w odniesieniu do każdego superkomputera.
(32) Superkomputery wspólnego przedsięwzięcia powinny być obsługiwane i eksploatowane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 9 , dyrektywą 2002/58/WE 10 oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 11 .
(33) Należy zezwolić na ograniczone wykorzystanie superkomputerów przez użytkowników prowadzących działalność gospodarczą do innych niż badawcze zastosowań cywilnych. Czasu dostępu należy zasadniczo udzielić każdemu użytkownikowi, mającemu siedzibę na obszarze Unii lub państwa stowarzyszonego w ramach programu "Horyzont 2020". Prawa dostępu należy przyznawać w sposób przejrzysty.
(34) Zarządzanie wspólnym przedsięwzięciem powinny zapewniać dwa organy: Rada Zarządzająca oraz Rada Konsultacyjna ds. Przemysłowych i Naukowych. Rada Zarządzająca powinna składać się z przedstawicieli Unii i państw uczestniczących. Rada Zarządzająca powinna być odpowiedzialna za podejmowanie decyzji strategicznych i decyzji finansowych związanych z działalnością wspólnego przedsięwzięcia, w szczególności za wszelkie działania związane z zamówieniami publicznymi. W skład Rady Konsultacyjnej do Spraw Przemysłowych i Naukowych powinni wchodzić przedstawiciele środowiska akademickiego oraz przemysłu jako użytkownicy i dostawcy technologii. Rada ta powinna zapewniać Radzie Zarządzającej niezależne doradztwo w odniesieniu do programu badań strategicznych i innowacji oraz w kwestiach pozyskiwania i eksploatacji superkomputerów, które są własnością wspólnego przedsięwzięcia.
(35) W odniesieniu do ogólnych zadań administracyjnych wspólnego przedsięwzięcia prawa głosu państw uczestniczących powinny być rozdzielone między nimi po równo. W odniesieniu do zadań związanych z opracowaniem tej części planu prac, która dotyczy nabywania superkomputerów, wyboru jednostki przyjmującej oraz działalności naukowej i innowacyjnej wspólnego przedsięwzięcia, prawa głosu państw uczestniczących będących państwami członkowskimi oparte są na zasadzie większości kwalifikowanej. Państwa uczestniczące będące państwami stowarzyszonymi w ramach programu "Horyzont 2020" również powinny mieć prawo głosu w odniesieniu do zadań związanych z działalnością naukową i innowacyjną. W odniesieniu do zadań związanych z nabywaniem i eksploatacją superkomputerów prawo głosu - proporcjonalne do wkładu - powinny mieć jedynie państwa uczestniczące i Unia, które wnoszą wkład w nabywanie superkomputerów petaskalowych i w całkowity koszt własności superkomputerów przedeksaskalowych.
(36) Wkładem finansowym Unii należy zarządzać zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami oraz zgodnie z odpowiednimi zasadami zarządzania pośredniego, określonymi w rozporządzeniu (UE, Euratom) 2018/1046. Zasady inicjowania przez wspólne przedsięwzięcie procedury zamówień publicznych zostaną określone w jego przepisach finansowych.
(37) Aby rozwijać innowacyjny i konkurencyjny ekosystem europejskich obliczeń wielkiej skali, wspólne przedsięwzięcie powinno we właściwy sposób wykorzystywać instrumenty zamówień i dotacji, w tym zamówienia wspólne, zamówienia przedkomercyjne i zamówienia publiczne na innowacyjne rozwiązania.
(38) Podczas oceny ogólnego oddziaływania wspólnego przedsięwzięcia należy wziąć pod uwagę inwestycje uczestników prywatnych jako wkłady niepieniężne składające się z kosztów poniesionych przez nich w związku z realizacją działań po odliczeniu wkładów wspólnego przedsięwzięcia.
(39) Aby utrzymać równe warunki dla wszystkich przedsiębiorstw działających na rynku wewnętrznym, finansowanie w ramach unijnego programu ramowego powinno być zgodne z przepisami w zakresie pomocy państwa, tak aby zapewnić skuteczność wydatków publicznych oraz zapobiegać zakłóceniom na rynku, takim jak wypieranie finansowania prywatnego, tworzenie nieskutecznych struktur rynkowych lub utrzymywanie niewydajnych przedsiębiorstw.
(40) Uczestnictwo w działaniach pośrednich finansowanych przez wspólne przedsięwzięcie powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) nr 1290/2013. Wspólne przedsięwzięcie powinno ponadto zapewniać spójne stosowanie tych zasad w oparciu o odpowiednie środki przyjęte przez Komisję. W celu zapewnienia odpowiedniego współfinansowania działań pośrednich przez państwa uczestniczące, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1290/2013, państwa uczestniczące powinny dążyć do wniesienia wkładu w wysokości co najmniej równej kwocie zwrotu wypłacanej przez wspólne przedsięwzięcie z tytułu kosztów kwalifikowanych poniesionych przez beneficjentów w trakcie działań. W tym celu należy odpowiednio ustalić maksymalne stawki finansowania określone w rocznym planie prac wspólnego przedsięwzięcia zgodnie z art. 28 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013.
(41) Zapewnienie wsparcia finansowego z instrumentu "Łącząc Europę" powinno być zgodne z zasadami tego programu.
(42) Interesy finansowe Unii i pozostałych podmiotów uczestniczących we wspólnym przedsięwzięciu należy chronić w ciągu całego cyklu wydatków za pomocą proporcjonalnych środków, w tym przez przeciwdziałanie nieprawidłowościom, ich wykrywanie i wyjaśnianie takich nieprawidłowości, odzyskiwanie straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków, a także, w stosownych przypadkach, przez nakładanie kar administracyjnych i finansowych, zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) 2018/1046.
(43) Wspólne przedsięwzięcie powinno działać w otwarty i przejrzysty sposób pozwalający mu terminowo udostępniać wszelkie stosowne informacje, jak również promować swoje działania, w tym działania informacyjne i upowszechnianie wiedzy, wśród społeczeństwa. Regulamin wewnętrzny organów wspólnego przedsięwzięcia powinien być dostępny publicznie.
(44) W celu uproszczenia należy zmniejszyć obciążenia administracyjne dla wszystkich stron. Należy unikać podwójnych audytów i nieproporcjonalnej ilości dokumentacji oraz sprawozdań. W odniesieniu do działań finansowanych ze środków programu "Horyzont 2020" audyty beneficjentów środków finansowych Unii przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1291/2013. W odniesieniu do działań finansowanych ze środków instrumentu "Łącząc Europę" audyty beneficjentów środków finansowych Unii przekazywanych na mocy niniejszego rozporządzenia należy przeprowadzać zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1316/2013.
(45) Audytor wewnętrzny Komisji powinien mieć w stosunku do wspólnego przedsięwzięcia te same uprawnienia co w stosunku do Komisji.
(46) Komisja, wspólne przedsięwzięcie, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) powinny uzyskać dostęp do wszystkich niezbędnych informacji i pomieszczeń na potrzeby przeprowadzania kontroli i dochodzeń dotyczących dotacji, zamówień i umów podpisanych przez wspólne przedsięwzięcie
(47) Wszystkie zaproszenia do składania wniosków i zaproszenia do składania ofert powinny - z wyjątkiem należycie uzasadnionych przypadków - uwzględniać czas trwania - odpowiednio - programu "Horyzont 2020" i instrumentu "Łącząc Europę".
(48) Wspólne przedsięwzięcie powinno również korzystać z elektronicznych środków zarządzanych przez Komisję, aby zapewnić otwartość i przejrzystość oraz ułatwiać uczestnictwo. Zaproszenia do składania wniosków ogłaszane przez wspólne przedsięwzięcie w ramach programu "Horyzont 2020" powinny być publikowane także we wspólnym portalu dla uczestników, jak również za pośrednictwem pozostałych elektronicznych środków upowszechniania w ramach programu ramowego "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję. Ponadto odnośne dane dotyczące między innymi wniosków, wnioskodawców, dotacji i uczestników powinny być udostępniane przez wspólne przedsięwzięcie do umieszczenia - w odpowiednim formacie i z częstotliwością wynikającą z obowiązków Komisji w zakresie sprawozdawczości - w elektronicznych systemach sprawozdawczości i upowszechniania programu "Horyzont 2020" zarządzanych przez Komisję.
(49) Komisja powinna przeprowadzić, z pomocą niezależnych ekspertów, śródokresową i końcową ocenę wspólnego przedsięwzięcia. W duchu przejrzystości, odnośne sprawozdania niezależnych ekspertów należy podać do wiadomości publicznej, zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami.
(50) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie wzmocnienie zdolności w sferze badań naukowych i innowacji, nabycie petaskalowych i przedeksaskalowych superkomputerów i dostęp do infrastruktury danych i obliczeń wielkiej skali w całej Unii poprzez realizację wspólnego przedsięwzięcia, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na konieczność zapobieżenia powielaniu działań, zachowania masy krytycznej oraz zapewnienia optymalnego wykorzystania środków publicznych możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: