RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy decyzji wykonawczej Rady 2009/1013/UE 2 Republika Austrii (Austria) została upoważniona do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Stosowanie tego szczególnego środka zostało następnie przedłużone decyzją wykonawczą Rady 2012/705/UE 3 do dnia 31 grudnia 2015 r. oraz decyzją wykonawczą Rady (UE) 2015/2428 4 do dnia 31 grudnia 2018 r.
(2) Szczególny środek stanowi odstępstwo od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulujących prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów i świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Przedmiotowy szczególny środek ma na celu wyłączenie z prawa do odliczenia podatku VAT nałożonego na towary i usługi wykorzystywane w ponad 90 % do celów prywatnych podatników lub ich pracowników lub ogólnie do celów innych niż prowadzenie przedsiębiorstwa lub do działalności niebędącej działalnością gospodarczą.
(3) Celem przedmiotowego szczególnego środka jest uproszczenie procedury naliczania i poboru podatku VAT.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 23 marca 2018 r., Austria wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania tego szczególnego środka zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE.
(5) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 4 kwietnia 2018 r., Austria przesłała sprawozdanie dotyczące stosowania szczególnego środka, w tym przegląd stosowanego wskaźnika proporcji w odniesieniu do prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 2 decyzji wykonawczej 2009/1013/UE.
(6) Komisja przekazała, pismem z dnia 11 kwietnia 2018 r., wniosek złożony przez Austrię pozostałym państwom członkowskim, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE. Pismem z dnia 12 kwietnia 2018 r. Komisja zawiadomiła Austrię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(7) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Austrię stan faktyczny i prawny, który stanowił uzasadnienie obecnego stosowania przedmiotowego szczególnego środka, nie uległ zmianie i nadal się utrzymuje. Austria powinna zatem być upoważniona do stosowania w dalszym ciągu tego szczególnego środka, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. w celu umożliwienia dokonania przeglądu konieczności i skuteczności stosowania tego szczególnego środka oraz będącego jego podstawą wskaźnika proporcji wykorzystywania towarów i usług do celów prowadzenia przedsiębiorstwa i do celów innych niż jego prowadzenie.
(8) W przypadku gdyby Austria uznała, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania upoważnienia na okres po 2021 r., powinna wraz z wnioskiem o przedłużenie przedłożyć Komisji, nie później niż dnia 31 marca 2021 r., sprawozdanie dotyczące stosowania tego środka, zawierające przegląd stosowanego wskaźnika proporcji, by dać Komisji wystarczająco dużo czasu na rozpatrzenie wniosku.
(9) Szczególny środek wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnych skutków dla zasobów własnych Unii pochodzących z podatku VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: