(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6077)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 2 października 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" (STOP FRAUD and abuse of EU FUNDS - by better control of decisions, implementation and penalties) są następujące kwestie: "Instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli (w tym ex ante) i bardziej rygorystycznych kar w tych państwach członkowskich UE, które nie są członkami Prokuratury Europejskiej".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "W celu zapobiegania oszustwom i nadużyciom funduszy UE oraz karania za te czyny, instytucje europejskie powinny być uprawnione do stosowania wzmocnionej kontroli w państwach członkowskich, które nie uczestniczą we współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej. Miałoby to obejmować kontrolę ex ante finansowania i decyzji dotyczących zamówień publicznych w obszarach obarczonych ryzykiem. Proponujemy, aby taka pogłębiona kontrola obejmowała pełne badanie wszystkich okoliczności, a także publikację oszustw i innych przestępstw szkodzących interesom finansowym UE".
(3) Utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktu zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, nie jest oczywiście niepoważna lub dokuczliwa ani nie jest w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(4) W celu wprowadzenia w życie Traktatów można przyjmować unijne akty prawne:
a) na potrzeby określenia zadań, celów priorytetowych i organizacji funduszy strukturalnych, co może obejmować grupowanie funduszy, zgodnie z art. 177 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE);
b) na potrzeby przyjęcia wieloletniego programu ramowego określającego wszystkie działania Unii w dziedzinie badań i rozwoju technologicznego; programów szczegółowych przygotowywanych w ramach poszczególnych działań w ramach wieloletniego programu ramowego; oraz realizacji wieloletniego programu ramowego zgodnie z art. 182 i 183 TFUE;
c) w dziedzinie przepisów finansowych określających w szczególności procedury wykonania budżetu Unii, zgodnie z art. 322 TFUE;
d) w dziedzinach zapobiegania nadużyciom finansowym naruszającym interesy finansowe Unii oraz zwalczania ich, w celu zapewnienia skutecznej i równoważnej ochrony w państwach członkowskich oraz we wszystkich instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii, zgodnie z art. 325 TFUE.
(5) Decyzja każdego z państw członkowskich o udziale we wzmocnionej współpracy, np. wzmocnionej współpracy w ramach Prokuratury Europejskiej, jest dobrowolna. W związku z powyższym w aktach prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty nie należy co do zasady różnicować państw członkowskich wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy. Niemniej jednak wdrożenie aktów prawnych Unii może być różne w zależności od państwa członkowskiego, jeżeli jest to obiektywnie uzasadnione, na przykład jeżeli po uwzględnieniu wszystkich elementów w różnych państwach członkowskich w praktyce istniałby różny poziom ochrony interesów finansowych Unii.
(6) TUE podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(7) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(8) 2 Z powyższych względów proponowana inicjatywa obywatelska zatytułowana "STOP OSZUSTWOM i nadużyciom FUNDUSZY UE - przez poprawę kontroli decyzji, wdrożenia i przez kary" nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) i należy ją zatem zarejestrować. Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej należy zbierać w oparciu o założenie, że jej celem są wnioski Komisji dotyczące aktów prawnych Unii wprowadzających w życie Traktaty, które poprawiając ochronę interesów finansowych Unii, nie różnicują między państwami członkowskimi wyłącznie w zależności od ich udziału we wzmocnionej współpracy w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Pierwszy wiceprzewodniczący |