KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 5 w związku z art. 13 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 22 grudnia 2015 r. Komisja otrzymała od Progarein France SAS wniosek o zatwierdzenie smoły sosnowej z Landes jako substancji podstawowej. Do tego wniosku dołączono informacje wymagane przepisami art. 23 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(2) Komisja zwróciła się do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") o pomoc naukową. W dniu 30 października 2017 r. Urząd przedstawił Komisji sprawozdanie techniczne dotyczące smoły sosnowej z Landes 2 . W dniu 24 maja 2018 r. Komisja przedłożyła Stałemu Komitetowi ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz sprawozdanie z przeglądu 3 oraz projekt niniejszego rozporządzenia w sprawie niezatwierdzenia smoły sosnowej z Landes i sfinalizowała oba te dokumenty na potrzeby posiedzenia tego komitetu w dniu 20 lipca 2018 r.
(3) Z dokumentacji przedstawionej przez wnioskodawcę nie wynika, że smoła sosnowa z Landes spełnia kryteria środka spożywczego zgodnie z definicją zawartą w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(4) W sprawozdaniu technicznym Urzędu wskazano jednak szczególne wątpliwości w odniesieniu do smoły sosnowej z Landes. Smoła sosnowa z Landes jest złożoną mieszaniną, której dokładny skład jest nieznany. Smołę sosnową z Landes należy uznać za substancję potencjalnie niebezpieczną, ponieważ może zawierać substancje potencjalnie niebezpieczne (np. furfurale, fenole). Ponadto nie można wykluczyć występowania w niej substancji wzbudzających szczególnie duże obawy (np. genotoksycznych czynników rakotwórczych, takich jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne). Ponadto ocena ryzyka dla operatorów, pracowników, osób postronnych i konsumentów nie mogła zostać ukończona w oparciu o dane dostępne we wniosku.
(5) Nie istniała stosowna ocena przeprowadzona zgodnie z innymi przepisami unijnymi, o której mowa w art. 23 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(6) Komisja wezwała wnioskodawcę do przedstawienia uwag do sprawozdania technicznego Urzędu i do projektu sprawozdania z przeglądu sporządzonego przez Komisję. Wnioskodawca przedstawił uwagi, które zostały dokładnie przeanalizowane.
(7) Mimo argumentów przedstawionych przez wnioskodawcę nie udało się jednak wyeliminować obaw związanych z przedmiotową substancją.
(8) W związku z tym, jak określono w opracowanym przez Komisję sprawozdaniu z przeglądu, nie stwierdzono, że wymogi określone w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 zostały spełnione. Nie należy zatem zatwierdzić smoły sosnowej z Landes jako substancji podstawowej.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie wyklucza możliwości złożenia nowego wniosku o zatwierdzenie smoły sosnowej z Landes jako substancji podstawowej zgodnie z art. 23 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: