uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 1 , uchylonego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 2 , Komisja była upoważniona do ustalania refundacji, gdy uznała to za konieczne, zgodnie z kryteriami i wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007. W tym kontekście przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 689/2013 3 .
(2) Wyrokiem z dnia 20 września 2017 r. 4 Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 689/2013. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że brak poszanowania zasad proceduralnych dotyczących przyjęcia aktu, z którym wiążą się niekorzystne skutki, stanowi naruszenie istotnych wymogów proceduralnych oraz że w związku z tym należy stwierdzić nieważność aktu obarczonego taką wadą.
(3) Trybunał Sprawiedliwości orzekł również, że mimo iż rozporządzenie zostało przyjęte z naruszeniem istotnych wymogów proceduralnych, w nie był obarczony wadami sam aktu, który określał środki niezbędne w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Dlatego też, z uwagi na pewność prawa oraz aby uniknąć negatywnych skutków dotyczących wykonania rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, Trybunał podjął decyzję o utrzymaniu skutków spornego rozporządzenia do chwili wejścia w życie nowego aktu, który je zastąpi.
(4) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 uchyliło przepisy proceduralne zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 dotyczące przyjmowania aktów ustalających refundacje. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2014 r.
(5) Należy zatem określić refundacje wywozowe w odniesieniu do mięsa drobiowego na tym samym poziomie, na jakim były one określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 689/2013, w celu wykonania wyroku Trybunału Sprawiedliwości. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obowiązywać z mocą wsteczną w odniesieniu do okresu między dniem 19 lipca 2013 r. a dniem 31 grudnia 2013 r.
(6) Refundacje należy przyznawać tylko w odniesieniu do produktów, które są dopuszczone do swobodnego przepływu wewnątrz Unii i posiadają znak identyfikacyjny zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 5 . Produkty te powinny też spełniać wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 852/2004 6 .
(7) Refundacje obowiązujące do chwili przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 689/2013 zostały określone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 360/2013 7 . Ustanie skutków rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 689/2013 wiązałoby się m.in. z utrzymaniem w mocy rozporządzenia (UE) nr 360/2013. Z uwagi na pewność prawa rozporządzenie (UE) nr 360/2013 należy zatem uchylić,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
G. BLÜMEL | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.239.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1277 w sprawie określenia refundacji wywozowych w odniesieniu do mięsa drobiowego |
Data aktu: | 18/09/2018 |
Data ogłoszenia: | 24/09/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2018, 19/07/2013 |