RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 14 kwietnia 2015 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych przyjęła rezolucję RB ONZ nr 2216 (2015), która nałożyła embargo na dostarczanie, sprzedaż lub przekazywanie broni oraz materiałów pokrewnych wszelkiego rodzaju Alemu Abdullahowi Salehowi, byłemu prezydentowi Jemenu, i niektórym innym osobom i podmiotom, które miały zostać wyznaczone przez odnośny powołany w ramach Rady Bezpieczeństwa Komitet ds. Sankcji.
(2) W odpowiedzi na wniosek rządu Jemenu z dnia 6 sierpnia 2015 r. i zgodnie z rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ nr 2216 (2015) Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych, pismem z dnia 11 sierpnia 2015 r. skierowanym do rządu Jemenu, wyraził zgodę na ustanowienie oenzetowskiego mechanizmu weryfikacji i inspekcji ("UNVIM") w celu ułatwienia niezakłóconego przepływu towarów komercyjnych do Jemenu oraz gospodarczego ożywienia tego kraju.
(3) UNVIM rozpoczął działanie w dniu 5 maja 2016 r. Zapewnieniem działania UNVIM i zarządzaniem nim zajmuje się - w imieniu Biura ONZ ds. Koordynacji Pomocy Humanitarnej ("UN OCHA"), rządu Jemenu i zainteresowanych państw członkowskich ONZ - Biuro Narodów Zjednoczonych ds. Obsługi Projektów ("UNOPS").
(4) W dniu 3 kwietnia 2017 r. Rada podkreśliła, jak istotne jest zapewnienie skutecznej i terminowej obsługi żeglugi handlowej do Jemenu, a także wyraziła całkowite poparcie dla dalszego działania UNVIM oraz pełnego i niezakłóconego wykonywania jego mandatu. Rada wezwała także do pełnego wdrożenia ukierunkowanego embarga na broń nałożonego przez Radę Bezpieczeństwa ONZ i potwierdziła, że w tym względzie rygorystyczne zastosowanie mają zasady określone we wspólnym stanowisku Rady 2008/944/WPZiB 1 .
(5) W dniu 27 grudnia 2017 r. UNVIM przedstawił projekt z myślą o wzmocnieniu swoich działań i przedłużeniu ich na kolejny okres jednego roku - do marca 2019 r. - w szczególności poprzez dalsze przyspieszenie procedury wydawania zezwoleń dotyczących ładunków komercyjnych i zwiększenie swoich zdolności do rozmieszczania dodatkowego personelu i dodatkowych zasobów w odnośnych portach. Aby to wzmocnienie było możliwe, konieczne jest wsparcie na rzecz zwiększenia personelu UNVIM oraz na rzecz zakupu dodatkowego sprzętu do przeprowadzania inspekcji. Unia powinna wnieść wkład finansowy w takie wsparcie.
(6) W dniu 25 czerwca 2018 r. Rada podkreśliła, jak istotne jest zapewnienie skutecznej i terminowej obsługi żeglugi handlowej w odnośnych portach, w tym w zakresie paliw, oraz wyraziła całkowite poparcie dla dalszego działania UNVIM i pełnego i niezakłóconego wykonywania jego mandatu, a także postanowiła rozważyć wzmocnienie mandatu UNVIM.
(7) Techniczne wykonanie niniejszej decyzji należy powierzyć UNOPS. Wkład Unii na rzecz UNVIM w istotny sposób umożliwi UNVIM dalsze wykonywanie zadań polegających na świadczeniu usług monitorowania i inspekcji zapewniających, by ładunki komercyjne wwożone na jemeńskie wody terytorialne spełniały warunki rezolucji RB ONZ nr 2216 (2015). Jeśli mandat lub potrzeby UNVIM zmienią się w sposób podważający adekwatność lub stosowność projektu względem realizacji jego celów, wkład Unii będzie musiał zostać odpowiednio poddany ponownej ocenie.
(8) Nadzór nad właściwym wykorzystaniem wkładu finansowego Unii należy powierzyć Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: