a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2007/36/WE uprawnia spółki giełdowe do identyfikowania swoich akcjonariuszy i wymaga od pośredników współpracy w tym procesie. Dyrektywa ta ma również na celu poprawę komunikacji między spółkami giełdowymi a ich akcjonariuszami, w szczególności poprawę przekazywania informacji w ramach łańcucha pośredników, i wymaga od pośredników ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy. Prawa te obejmują prawo do udziału w walnym zgromadzeniu i głosowania na nim oraz prawa finansowe, takie jak prawo do udziału w podziale zysku lub do uczestniczenia w innych zdarzeniach korporacyjnych inicjowanych przez emitenta lub osobę trzecią.
(2) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapobiec rozbieżnościom we wdrażaniu przepisów dyrektywy 2007/36/WE mogącym doprowadzić do przyjęcia niezgodnych norm krajowych, a tym samym zwiększyć ryzyko i koszty operacji transgranicznych i zagrozić ich skuteczności i wydajności, czego skutkiem może być dodatkowe obciążenie pośredników. Stosowanie wspólnych formatów danych i struktur komunikatów podczas przekazywania informacji powinno umożliwić skuteczne i rzetelne przetwarzanie oraz interoperacyjność pośredników, emitenta i jego akcjonariuszy, zapewniając w ten sposób sprawne funkcjonowanie unijnych rynków kapitałowych w odniesieniu do akcji.
(3) Zgodnie z zakresem uprawnień i zasadami proporcjonalności niniejsze rozporządzenie przewiduje jedynie minimalne wymogi. Pośredników i innych uczestników rynku zachęca się do dalszego samodzielnego regulowania tych formatów w zależności od potrzeb różnych rynków. Mogą oni również dążyć do dalszej standaryzacji komunikatów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz wszelkich innych rodzajów komunikatów niezbędnych do ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy, a także do przyjmowania nowych technologii, które mogłyby zwiększyć przejrzystość i zaufanie.
(4) W celu ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy i zwiększenia efektywności tego procesu, szczególnie w wymiarze transgranicznym, należy zachęcać do stosowania nowoczesnych technologii w komunikacji między emitentami i udziałowcami oraz przez pośredników, w tym innych dostawców usług wykorzystywanych do tych procesów. Wszelka komunikacja między pośrednikami powinna w miarę możliwości odbywać się przy użyciu znormalizowanych i nadających się do przetwarzania automatycznego formatów, które są interoperacyjne między operatorami i które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie. Pośrednicy powinni jednak udostępniać akcjonariuszom, którzy nie są pośrednikami, informacje i sposoby reagowania z użyciem powszechnie dostępnych metod, które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie przez pośredników.
(5) Należy ustanowić minimalne wymogi w odniesieniu do wniosku o ujawnienie informacji dotyczących akcjonariuszy oraz w odniesieniu do przekazywanej odpowiedzi, aby zapewnić jednolite, automatyczne i sprawne stosowanie prawa emitenta do posiadania informacji na temat swoich akcjonariuszy.
(6) Bez uszczerbku dla zwołania walnego zgromadzenia, w celu zapewnienia przetwarzania bezpośredniego konieczne jest określenie minimalnych wymogów dotyczących rodzaju i formatu informacji w standardowym zawiadomieniu o zgromadzeniu, które w razie potrzeby ma być przekazane akcjonariuszom z wykorzystaniem łańcucha pośredników. Celem niniejszego rozporządzenia jest również ułatwienie przekazywania emitentowi przez akcjonariuszy instrukcji dotyczących głosowania elektronicznego.
(7) Niniejsze rozporządzenie obejmuje różne modele posiadania akcji istniejące w państwach członkowskich, nie faworyzując żadnego z nich.
(8) Prawo kraju, w którym mieści się statutowa siedziba emitenta, określa, z jakich konkretnych zobowiązań muszą się wywiązać pośrednicy, aby ułatwić akcjonariuszom korzystanie z ich praw. Obejmują one, w stosownych przypadkach, obowiązek potwierdzenia uprawnienia akcjonariusza do udziału w walnym zgromadzeniu oraz obowiązek przekazania emitentowi zawiadomienia o udziale. W tym celu należy określić minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w takim zawiadomieniu o udziale.
(9) Nadal konieczne jest ujednolicenie potwierdzenia uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu, gdyż emitent może nie posiadać dokładnych informacji dotyczących pozycji uprawnionych lub mógł ich nie otrzymać w skuteczny sposób, w szczególności ze względu na komunikację transgraniczną. Potwierdzenia uprawnienia są przekazywane w różny sposób, np. drogą elektroniczną przez łańcuch pośredników lub bezpośrednio przez ostatniego pośrednika emitentowi, lub przez ostatniego pośrednika w formacie papierowym lub elektronicznym akcjonariuszowi lub klientowi, w zależności od modelu posiadania papierów wartościowych na danym rynku. Niniejsze rozporządzenie określa minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w potwierdzeniach uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu lub potwierdzeniach otrzymania głosów oraz zarejestrowania i policzenia głosów.
(10) Szybkie przetwarzanie przekazywanych informacji w ramach łańcucha pośredników, zwłaszcza gdy składa się on z depozytariuszy lub innych podmiotów na wielu poziomach, oraz w przypadku wykorzystywania rachunków klienta grupowego, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, aby informacje docierały do akcjonariuszy transgranicznych i aby umożliwić im reakcję w rozsądnych ramach czasowych i w terminach określonych dla zdarzeń korporacyjnych przez emitentów i pośredników. W celu ochrony i wyważenia uzasadnionych interesów akcjonariuszy oraz emitentów i pośredników istotne jest określenie terminów, których należy przestrzegać przy przekazywaniu informacji o zdarzeniach korporacyjnych i działaniach akcjonariuszy.
(11) Ponieważ dobrowolne normy rynkowe dotyczące obsługi operacji korporacyjnych, w tym zdarzeń korporacyjnych o charakterze finansowym, takich jak podział zysku i reorganizacje przedsiębiorstwa mające wpływ na akcje bazowe, są w większości stosowane, niniejsze rozporządzenie ustanawia jedynie kluczowe elementy i zasady, których należy przestrzegać w ramach tych procesów.
(12) Istotne jest, aby generowane były wiarygodne dane, a przekazywanie danych poufnych odbywało się w sposób bezpieczny. Pośrednicy, emitenci i usługodawcy emitentów powinni posiadać odpowiednie procedury zapewniające w szczególności integralność i bezpieczeństwo tych procesów, które obejmują dane osobowe do celów określonych w dyrektywie 2007/36/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: