uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lipca 2007 r. w sprawie wykonywania niektórych praw akcjonariuszy spółek notowanych na rynku regulowanym 1 , w szczególności jej art. 3a ust. 8, 3b ust. 6 i 3c ust. 3,
(1) Dyrektywa 2007/36/WE uprawnia spółki giełdowe do identyfikowania swoich akcjonariuszy i wymaga od pośredników współpracy w tym procesie. Dyrektywa ta ma również na celu poprawę komunikacji między spółkami giełdowymi a ich akcjonariuszami, w szczególności poprawę przekazywania informacji w ramach łańcucha pośredników, i wymaga od pośredników ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy. Prawa te obejmują prawo do udziału w walnym zgromadzeniu i głosowania na nim oraz prawa finansowe, takie jak prawo do udziału w podziale zysku lub do uczestniczenia w innych zdarzeniach korporacyjnych inicjowanych przez emitenta lub osobę trzecią.
(2) Niniejsze rozporządzenie ma na celu zapobiec rozbieżnościom we wdrażaniu przepisów dyrektywy 2007/36/WE mogącym doprowadzić do przyjęcia niezgodnych norm krajowych, a tym samym zwiększyć ryzyko i koszty operacji transgranicznych i zagrozić ich skuteczności i wydajności, czego skutkiem może być dodatkowe obciążenie pośredników. Stosowanie wspólnych formatów danych i struktur komunikatów podczas przekazywania informacji powinno umożliwić skuteczne i rzetelne przetwarzanie oraz interoperacyjność pośredników, emitenta i jego akcjonariuszy, zapewniając w ten sposób sprawne funkcjonowanie unijnych rynków kapitałowych w odniesieniu do akcji.
(3) Zgodnie z zakresem uprawnień i zasadami proporcjonalności niniejsze rozporządzenie przewiduje jedynie minimalne wymogi. Pośredników i innych uczestników rynku zachęca się do dalszego samodzielnego regulowania tych formatów w zależności od potrzeb różnych rynków. Mogą oni również dążyć do dalszej standaryzacji komunikatów, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz wszelkich innych rodzajów komunikatów niezbędnych do ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy, a także do przyjmowania nowych technologii, które mogłyby zwiększyć przejrzystość i zaufanie.
(4) W celu ułatwienia wykonywania praw akcjonariuszy i zwiększenia efektywności tego procesu, szczególnie w wymiarze transgranicznym, należy zachęcać do stosowania nowoczesnych technologii w komunikacji między emitentami i udziałowcami oraz przez pośredników, w tym innych dostawców usług wykorzystywanych do tych procesów. Wszelka komunikacja między pośrednikami powinna w miarę możliwości odbywać się przy użyciu znormalizowanych i nadających się do przetwarzania automatycznego formatów, które są interoperacyjne między operatorami i które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie. Pośrednicy powinni jednak udostępniać akcjonariuszom, którzy nie są pośrednikami, informacje i sposoby reagowania z użyciem powszechnie dostępnych metod, które umożliwiają przetwarzanie bezpośrednie przez pośredników.
(5) Należy ustanowić minimalne wymogi w odniesieniu do wniosku o ujawnienie informacji dotyczących akcjonariuszy oraz w odniesieniu do przekazywanej odpowiedzi, aby zapewnić jednolite, automatyczne i sprawne stosowanie prawa emitenta do posiadania informacji na temat swoich akcjonariuszy.
(6) Bez uszczerbku dla zwołania walnego zgromadzenia, w celu zapewnienia przetwarzania bezpośredniego konieczne jest określenie minimalnych wymogów dotyczących rodzaju i formatu informacji w standardowym zawiadomieniu o zgromadzeniu, które w razie potrzeby ma być przekazane akcjonariuszom z wykorzystaniem łańcucha pośredników. Celem niniejszego rozporządzenia jest również ułatwienie przekazywania emitentowi przez akcjonariuszy instrukcji dotyczących głosowania elektronicznego.
(7) Niniejsze rozporządzenie obejmuje różne modele posiadania akcji istniejące w państwach członkowskich, nie faworyzując żadnego z nich.
(8) Prawo kraju, w którym mieści się statutowa siedziba emitenta, określa, z jakich konkretnych zobowiązań muszą się wywiązać pośrednicy, aby ułatwić akcjonariuszom korzystanie z ich praw. Obejmują one, w stosownych przypadkach, obowiązek potwierdzenia uprawnienia akcjonariusza do udziału w walnym zgromadzeniu oraz obowiązek przekazania emitentowi zawiadomienia o udziale. W tym celu należy określić minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w takim zawiadomieniu o udziale.
(9) Nadal konieczne jest ujednolicenie potwierdzenia uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu, gdyż emitent może nie posiadać dokładnych informacji dotyczących pozycji uprawnionych lub mógł ich nie otrzymać w skuteczny sposób, w szczególności ze względu na komunikację transgraniczną. Potwierdzenia uprawnienia są przekazywane w różny sposób, np. drogą elektroniczną przez łańcuch pośredników lub bezpośrednio przez ostatniego pośrednika emitentowi, lub przez ostatniego pośrednika w formacie papierowym lub elektronicznym akcjonariuszowi lub klientowi, w zależności od modelu posiadania papierów wartościowych na danym rynku. Niniejsze rozporządzenie określa minimalne rodzaje informacji, jakie mają być zawarte w potwierdzeniach uprawnienia do udziału w walnym zgromadzeniu lub potwierdzeniach otrzymania głosów oraz zarejestrowania i policzenia głosów.
(10) Szybkie przetwarzanie przekazywanych informacji w ramach łańcucha pośredników, zwłaszcza gdy składa się on z depozytariuszy lub innych podmiotów na wielu poziomach, oraz w przypadku wykorzystywania rachunków klienta grupowego, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia, aby informacje docierały do akcjonariuszy transgranicznych i aby umożliwić im reakcję w rozsądnych ramach czasowych i w terminach określonych dla zdarzeń korporacyjnych przez emitentów i pośredników. W celu ochrony i wyważenia uzasadnionych interesów akcjonariuszy oraz emitentów i pośredników istotne jest określenie terminów, których należy przestrzegać przy przekazywaniu informacji o zdarzeniach korporacyjnych i działaniach akcjonariuszy.
(11) Ponieważ dobrowolne normy rynkowe dotyczące obsługi operacji korporacyjnych, w tym zdarzeń korporacyjnych o charakterze finansowym, takich jak podział zysku i reorganizacje przedsiębiorstwa mające wpływ na akcje bazowe, są w większości stosowane, niniejsze rozporządzenie ustanawia jedynie kluczowe elementy i zasady, których należy przestrzegać w ramach tych procesów.
(12) Istotne jest, aby generowane były wiarygodne dane, a przekazywanie danych poufnych odbywało się w sposób bezpieczny. Pośrednicy, emitenci i usługodawcy emitentów powinni posiadać odpowiednie procedury zapewniające w szczególności integralność i bezpieczeństwo tych procesów, które obejmują dane osobowe do celów określonych w dyrektywie 2007/36/WE.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.223.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/1212 ustanawiające minimalne wymogi w celu wykonania przepisów dyrektywy 2007/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do identyfikacji akcjonariuszy, przekazywania informacji i ułatwiania wykonywania praw akcjonariuszy |
Data aktu: | 03/09/2018 |
Data ogłoszenia: | 04/09/2018 |
Data wejścia w życie: | 03/09/2020, 24/09/2018 |