Rozporządzenie wykonawcze 2018/1206 otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/1206
z dnia 28 sierpnia 2018 r.
otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 58 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 19 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym zawarto Porozumienie między Unią Europejską i Islandią w formie wymiany listów w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi 2  ("porozumienie"). Porozumienie to zostało zatwierdzone w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2017/1913 3 .

(2) W celu wdrożenia załącznika V do porozumienia Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/562 4  zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 5 . Zmiana polegała na zwiększeniu dotychczasowych kontyngentów bezcłowych w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego pochodzącego z Islandii i objętego odpowiednio pozycjami taryfowymi 0204 i 0210 oraz na otwarciu unijnego rocznego kontyngentu bezcłowego na przetworzone mięso baranie objęte podpozycją 1602 90.

(3) Wielkości kontyngentów w odniesieniu do mięsa baraniego i koziego, którymi zarządza się na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011, są wyrażone w tonach ekwiwalentów wagowych tusz, natomiast w porozumieniu przewidziano, że wielkości kontyngentów taryfowych na towary pochodzące z Islandii powinny być wyrażone w tonach produktów. Należy zatem wyrazić wielkości unijnych kontyngentów taryfowych wskazane w porozumieniu w tonach produktów zamiast w ekwiwalentach wagowych tusz przez określenie zasad dotyczących zarządzania tymi kontyngentami w odrębnym rozporządzeniu.

(4) Konieczne jest również określenie sposobu zarządzania kontyngentami na towary objęte pozycjami 0204 i 0210 w ramach nowego numeru porządkowego kontyngentu taryfowego i przepisów dotyczących przejścia na nowy numer porządkowy kontyngentu taryfowego. Skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych odpowiadających produktom pochodzącym z Islandii jest przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/1128 6 .

(5) W porozumieniu określono, że kontyngenty wskazane w jego załączniku V mają być stosowane w systemie rocznym i przewidziano stopniowe zwiększanie wielkości kontyngentów w latach następujących po wejściu w życie porozumienia. W załączniku V do porozumienia przewidziano, że w pierwszym roku stosowania ilości oblicza się proporcjonalnie. Ponieważ porozumienie ma zastosowanie od dnia 1 maja 2018 r., ilości na 2018 r. obliczane proporcjonalnie oraz roczne ilości na następne lata powinny zostać ustalone zgodnie z załącznikiem V do porozumienia.

(6) Komisja powinna zarządzać kontyngentami taryfowymi na podstawie chronologicznego porządku dat przyjęcia zgłoszeń celnych do dopuszczenia do obrotu zgodnie z zasadami zarządzania kontyngentami taryfowymi ustanowionymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 7 .

(7) W porozumieniu przewidziano, że postanowienia określone w Protokole nr 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii, zmienionym decyzją nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia 8 , dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej, mają mieć zastosowanie do produktów objętych kontyngentami taryfowymi.

(8) Aby zapewnić zbieżność z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/1128, które przewiduje skreślenie z rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1354/2011 kontyngentów taryfowych określonych dla produktów pochodzących z Islandii, niniejsze rozporządzenie powinno się stosować od dnia 1 września 2018 r.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Unijne kontyngenty taryfowe są otwarte dla mięsa baraniego i koziego oraz przetworzonego mięsa baraniego pochodzącego z Islandii, wymienionego w załączniku.

Artykuł  2

Kontyngentami taryfowymi określonymi w załączniku zarządza się zgodnie z art. 49-54 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2447.

Artykuł  3

Aby kwalifikować się do skorzystania z kontyngentów taryfowych określonych w niniejszym rozporządzeniu, towary wymienione w załączniku muszą być zgodne, odpowiednio, z regułami pochodzenia i innymi postanowieniami określonymi w Protokole nr 3 do Umowy między Europejską Wspólnotą Gospodarczą a Republiką Islandii, zmienionym decyzją nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia, dotyczącym definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2018 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

Niezależnie od reguł interpretacji Nomenklatury scalonej treść opisu produktów należy rozumieć jedynie jako wskazówkę, a zakres systemu preferencyjnego określa się, w kontekście niniejszego załącznika, na podstawie zakresu kodów CN w ich brzmieniu obowiązującym w chwili przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Tam, gdzie przed kodem CN widnieje "ex", system preferencyjny określany jest jednocześnie w oparciu o zakres kodu CN oraz zakres odpowiadającego mu opisu.
Numer porządkowy Kod CN Podpozycja TARIC Opis produktów Okres kontyngentowy Wielkość kontyngentu (waga netto

w tonach, o ile nie postanowiono

inaczej)

Stawka celna dla kontyngentu (%)
09.0833 0204 0210 99 21

0210 99 29

ex 0210 99 85

10 Mięso baranie Od 1.9.2018 do 31.12.2018 [2 117 (*)] 0
Od 1.1.2019 do 31.12.2019 2 783
Dla każdego roku kalendarzowego od 1.1.2020 3 050
09.2118 1602 90 91 Przetworzone mięso baranie Od 1.9.2018 do 31.12.2018 67 0
Od 1.1.2019 do 31.12.2019 233
Dla każdego roku kalendarzowego od 1.1.2020 300
(*) Wielkość tego kontyngentu na 2018 r. zostanie zmniejszona o ilości wykorzystane w ramach kontyngentów taryfowych o numerach porządkowych 09.2119, 09.2120 i 09.0790 dla zgłoszeń, których daty przyjęcia przypadają w okresie od 1.1.2018 do 31.8.2018.
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 58.
3 Decyzja Rady (UE) 2017/1913 z dnia 9 października 2017 r. w sprawie zawarcia Porozumienia w formie wymiany listów między Unią Europejską a Islandią w sprawie dodatkowych preferencji w handlu produktami rolnymi (Dz.U. L 274 z 24.10.2017, s. 57).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/562 z dnia 9 kwietnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 94 z 12.4.2018, s. 4).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 1354/2011 z dnia 20 grudnia 2011 r. otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 338 z 21.12.2011, s. 36).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1128 z dnia 9 sierpnia 2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1354/2011 otwierające unijne roczne kontyngenty taryfowe w odniesieniu do owiec, kóz, mięsa baraniego i koziego (Dz.U. L 205 z 14.8.2018, s. 1).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 58).
8 Decyzja nr 2/2005 Wspólnego Komitetu UE-Islandia z dnia 22 grudnia 2005 r. zmieniająca Protokół nr 3 do Umowy dotyczący definicji pojęcia "produkty pochodzące" oraz metod współpracy administracyjnej (Dz.U. L 131 z 18.5.2006, s. 1).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.219.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/1206 otwierające unijne kontyngenty taryfowe na mięso baranie i kozie oraz przetworzone mięso baranie pochodzące z Islandii i określające sposób zarządzania tymi kontyngentami
Data aktu: 28/08/2018
Data ogłoszenia: 29/08/2018
Data wejścia w życie: 01/09/2018