Rozporządzenie wykonawcze 2018/1146 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/1146
z dnia 7 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 38, art. 182 ust. 1 i 4 oraz art. 223,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/892 3  ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 - zwłaszcza w odniesieniu do pomocy w sektorze owoców i warzyw - zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 4 . W związku z tym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 powinno uwzględniać zmiany w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(2) Należy zaktualizować przepisy wykonawcze dotyczące krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw.

(3) Należy określić szczegółowe zasady zwiększania limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 % w państwach członkowskich, w których organizacje producentów wprowadzają do obrotu mniej niż 20 % wyprodukowanych owoców i warzyw zgodnie z art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, a przede wszystkim należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania stopnia zorganizowania producentów w państwie członkowskim, tak aby składanie wniosków o pomoc i weryfikacja warunków zwiększenia limitu przebiegały spójnie w całej Unii.

(4) Ponadto należy sprecyzować, że promocja produktów jako środek antykryzysowy obejmuje dywersyfikację i konsolidację rynków owoców i warzyw.

(5) Należy uprościć przepisy dotyczące sprawozdań rocznych na temat organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, w tym organizacji międzynarodowych, oraz grup producentów, a także funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i planów dochodzenia do uznania. Te sprawozdania powinny umożliwić Komisji odpowiednie monitorowanie sektora.

(6) Należy sprecyzować warunki stosowania należności celnych przywozowych, o których mowa w art. 182 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i które mogą mieć zastosowanie do przywozu określonych owoców i warzyw.

(7) Jeżeli zrzeszenie organizacji producentów lub międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów realizuje program operacyjny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania oraz aby prowadzono odpowiednie kontrole w przypadku działań realizowanych zarówno na szczeblu zrzeszenia organizacji producentów, jak i na szczeblu członków tych organizacji producentów, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013.

(8) Należy zaktualizować załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, aby uprościć część A sprawozdania rocznego państw członkowskich i wspólne wskaźniki wydajności oraz aby usunąć wspólne wskaźniki wyjściowe.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892.

(10) W części I sekcja A pkt 3 w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nałożono na państwa członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji o wszelkich zwiększeniach limitu określonego w pkt 2 wspomnianej sekcji. Aby ustanowić szczegółowe zasady przedkładania Komisji tych informacji, należy zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 5 .

(11) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393. Przepisy dotyczące sprawozdawczości należy jednak stosować od dnia 1 stycznia 2019 r., aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały dość czasu na wdrożenie zmian wprowadzonych w niniejszym rozporządzeniu. Aby zapewnić stosowanie zmian w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013, elastyczność dla organizacji producentów wprowadzoną dzięki nowym środkom i działaniom w przepisach przejściowych należy stosować z mocą wsteczną tak, aby zbiegło się to z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393.

(12) Warunki stosowania nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, powinny być stosowane od dnia rozpoczęcia stosowania zmian do tego rozporządzenia wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2017/2393, aby organizacjom producentów i ich członkom zapewnić stabilność rynkową (zwłaszcza z uwagi na fakt, że te środki dotyczą głównie zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zapobiegania kryzysom) oraz aby umożliwić im pełne korzystanie z nowych środków. Aby chronić uzasadnione oczekiwania, organizacje producentów mogą nadal realizować programy operacyjne zgodnie z wcześniejszymi ramami prawnymi albo mogą zmienić swoje programy operacyjne, by skorzystać z nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2017/892 wprowadza się następujące zmiany:

1)
dodaje się art. 8a w brzmieniu:

"Artykuł 8a

Wprowadzenie zwiększenia limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 %

1. Zwiększenie limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 % w przypadku programu operacyjnego lub części programu operacyjnego uznanej organizacji producentów, o której mowa w art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, przyznaje się, jeżeli:

a) warunki, o których mowa w art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, są spełnione w każdym roku realizacji programu operacyjnego oraz - z zastrzeżeniem procedury, o której mowa w art. 9 ust. 2 lit. g) niniejszego rozporządzenia:

b) organizacja producentów wniosła o to w momencie przedkładania swego programu operacyjnego.

2. Na potrzeby zwiększenia limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 % w przypadku programu operacyjnego lub jego części, odsetek produkcji owoców i warzyw sprzedanej przez organizacje producentów, o których mowa w art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oblicza się dla każdego roku trwania programu operacyjnego jako część wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w danym państwie członkowskim w stosunku do łącznej wartości produkcji owoców i warzyw sprzedanej w danym państwie członkowskim w okresie odniesienia określonym w art. 23 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891.

Państwa członkowskie, które stosują metodę alternatywną określoną w art. 23 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, obliczają jednak odsetek produkcji owoców i warzyw sprzedanej przez organizacje producentów, o których mowa w art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, dla każdego roku trwania programu operacyjnego jako część wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w danym państwie członkowskim w stosunku do łącznej wartości produkcji owoców i warzyw sprzedanej w danym państwie członkowskim w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok, w którym pomoc zatwierdzono na mocy art. 8 niniejszego rozporządzenia.

3. Państwa członkowskie powiadamiają organizację producentów o zatwierdzonej kwocie pomocy, w tym o kwocie zwiększenia przyznanego na podstawie art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, najpóźniej do dnia 15 grudnia roku poprzedzającego realizację programu operacyjnego, jak określono w art. 8 niniejszego rozporządzenia.

4. W czasie trwania programu operacyjnego państwa członkowskie co rok sprawdzają, czy spełniono warunki zwiększenia limitu pomocy finansowej Unii z 50 % do 60 %, o których mowa w art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.";

2)
art. 4 ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) opis sytuacji wyjściowej w oparciu - w odpowiednich przypadkach - o wskaźniki wymienione w załączniku II tabela 4.1;";

3)
art. 9 ust. 6 i 7 otrzymuje brzmienie:

"6. Organizacje producentów składają wniosek o przyznanie pomocy w państwie członkowskim, w którym zostały uznane, w odniesieniu do działań realizowanych na poziomie organizacji producentów. Jeżeli organizacje producentów należą do międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów, przedstawiają państwu członkowskiemu, w którym znajduje się siedziba międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów, kopię wniosku.

7. Międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów składa wniosek o przyznanie pomocy w państwie członkowskim, w którym znajduje się jego siedziba, w odniesieniu do działań realizowanych na poziomie międzynarodowego zrzeszenia. Państwa członkowskie zapewniają, by nie wystąpiło ryzyko podwójnego finansowania.";

4)
art. 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Państwa członkowskie przyjmują przepisy dotyczące warunków, które muszą spełniać środki promocyjne i komunikacyjne - w tym działania dotyczące dywersyfikacji i konsolidacji rynków owoców i warzyw - niezależnie od tego, czy te środki dotyczą zapobiegania kryzysom czy zarządzania w sytuacjach kryzysowych. Przepisy te muszą pozwalać na szybkie stosowanie tych środków w razie potrzeby.

Główny cel tych środków musi polegać na zwiększaniu konkurencyjności produktów sprzedawanych przez organizacje producentów i ich zrzeszenia w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty ufności konsumenckiej lub w razie innych podobnych problemów.

Cele szczegółowe środków promocyjnych i komunikacyjnych wdrażanych przez organizacje producentów i ich zrzeszenia to:

a) propagowanie wiedzy o jakości produktów rolnych wytwarzanych w Unii oraz o wysokich normach jakości stosowanych w tej produkcji w Unii;

b) wzrost konkurencyjności i spożycia produktów rolnych i określonych produktów przetworzonych wytwarzanych w Unii oraz propagowanie wiedzy o ich jakości zarówno w Unii, jak i poza jej granicami;

c) propagowanie wiedzy o unijnych systemach jakości zarówno w Unii, jak i poza jej granicami;

d) zwiększenie udziału w rynku produktów rolnych i określonych produktów przetworzonych wytwarzanych w Unii, ze szczególnym uwzględnieniem rynków w państwach trzecich o najwyższym potencjale wzrostu; oraz

e) wkład w przywrócenie normalnych warunków rynkowych na rynku Unii w przypadku poważnych zakłóceń na rynku, utraty ufności konsumenckiej lub innych podobnych problemów.";

5)
uchyla się rozdział III;
6)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

Informacje i sprawozdania roczne grup producentów, organizacji producentów i zrzeszeń organizacji producentów oraz sprawozdania roczne państw członkowskich

Na wniosek właściwego organu państwa członkowskiego grupy producentów utworzone zgodnie z art. 125e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, uznane organizacje producentów, zrzeszenia organizacji producentów, międzynarodowe zrzeszenia organizacji producentów i grupy producentów przedstawiają wszelkie odpowiednie informacje konieczne do sporządzenia sprawozdania rocznego, o którym mowa w art. 54 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891. Strukturę sprawozdania rocznego określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Państwa członkowskie wprowadzają środki niezbędne do uzyskania informacji dotyczących liczby członków, wielkości i wartości produkcji sprzedanej w przypadku tych organizacji producentów, które nie przedłożyły programów operacyjnych. Organizacje producentów i grupy producentów, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, zobowiązane są do podania liczby członków oraz wielkości i wartości produkcji sprzedanej.";

7)
art. 33 ust. 3 i 4 otrzymuje brzmienie:

"3. Państwo członkowskie, w którym znajduje się siedziba międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów:

a) ponosi ogólną odpowiedzialność za organizowanie kontroli w odniesieniu do działań w ramach programu operacyjnego zrealizowanych na poziomie międzynarodowego zrzeszenia organizacji producentów i w odniesieniu do funduszu operacyjnego tego międzynarodowego zrzeszenia, a także za stosowanie kar administracyjnych w przypadku, gdy przeprowadzane kontrole wykazują, że zobowiązania nie zostały spełnione, oraz

b) zapewnia koordynację kontroli i płatności w odniesieniu do działań w ramach programów operacyjnych zrealizowanych poza terytorium państwa członkowskiego, w którym znajduje się siedziba międzynarodowego zrzeszenia.

4. Działania w ramach programów operacyjnych muszą być zgodne z przepisami krajowymi i strategią krajową państwa członkowskiego, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy zgodnie z art. 9 ust. 6 i 7.

Środki środowiskowe i fitosanitarne oraz środki zapobiegania kryzysom i środki zarządzania w sytuacjach kryzysowych podlegają przepisom państwa członkowskiego, w którym te środki i działania są faktycznie wdrażane.";

8)
art. 39 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Dodatkowa należność celna przywozowa, o której mowa w art. 182 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, może być stosowana w odniesieniu do produktów oraz w okresach wymienionych w załączniku VII do tego rozporządzenia. Dodatkową należność przywozową stosuje się, jeśli ilość dowolnych produktów wprowadzonych do obrotu w dowolnym okresie obowiązywania określonym w tym załączniku przekracza wielkość progową dla tego produktu, chyba że ten przywóz prawdopodobnie nie spowoduje zakłóceń na rynku Unii albo skutki dodatkowej należności przywozowej byłyby nieproporcjonalne do zamierzonego celu.";

9)
załączniki I oraz II zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Zmiana rozporządzenia (WE) nr 606/2009

W rozporządzeniu (WE) nr 606/2009 dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Artykuł 12a

Zgłaszanie decyzji państw członkowskich o zezwoleniu na zwiększenie naturalnej zawartości alkoholu

1. Państwa członkowskie, które postanowiły skorzystać z możliwości zezwolenia na zwiększenia naturalnej objętościowej zawartości alkoholu na podstawie części I sekcja A pkt 3 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zgłaszają to Komisji przed przyjęciem tej decyzji. W zgłoszeniu państwa członkowskie podają wartości procentowe, o które zwiększono limity określone w części I sekcja A pkt 2 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oraz regiony i odmiany objęte decyzją, jak również przedkładają dane i dowody wskazujące na to, że warunki klimatyczne w odnośnych regionach są wyjątkowo niekorzystne.

2. Decyzje należy zgłaszać zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/1183 * i rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1185 * .

3. Komisja powiadamia o zgłoszeniu organy pozostałych państw członkowskich za pośrednictwem systemu informacyjnego wprowadzonego przez Komisję.".

Artykuł  3

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r.

Art. 1 pkt 5, 6 i 9 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2018 r.

W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 6  

"ZAŁĄCZNIK I

Struktura i treść strategii krajowej na rzecz zrównoważonych programów operacyjnych, o której mowa w art. 2

1. Czas trwania strategii krajowej

Do ustalenia przez państwo członkowskie.

2. Analiza sytuacji pod kątem mocnych i słabych stron oraz pod kątem potencjału rozwoju, strategia wybrana w tym zakresie oraz uzasadnienie wybranych priorytetów, o których mowa w art. 36 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

2.1. Analiza sytuacji

Opis bieżącej sytuacji w sektorze owoców i warzyw, z wykorzystaniem danych ilościowych, podkreślający mocne i słabe strony, różnice, potrzeby i rozbieżności, a także potencjał rozwoju w oparciu o odnośne wskaźniki określone w załączniku II tabela 4.1. Opis ten musi dotyczyć co najmniej:

- wyników osiąganych w sektorze owoców i warzyw, w tym: mocnych i słabych stron sektora, jego konkurencyjności oraz potencjału rozwoju organizacji producentów,

- skutków dla środowiska (wpływów, zagrożeń i korzyści) powodowanych przez produkcję owoców i warzyw, w tym najważniejszych tendencji.

2.2. Strategia wybrana w zakresie mocnych i słabych stron.

Opis najważniejszych obszarów, w których oczekuje się, że interwencja przyniesie maksymalną wartość dodaną:

- związek celów ustanowionych w odniesieniu do programów operacyjnych, oczekiwanych wyników i zakres, w jakim mogą one zostać realnie osiągnięte,

- wewnętrzna spójność strategii, istnienie wzajemnie wzmacniających się interakcji i potencjalnych konfliktów lub sprzeczności między celami operacyjnymi poszczególnych wybranych działań,

- komplementarność i zgodność wybranych działań z innymi krajowymi lub regionalnymi działaniami, działaniami wspieranymi z funduszy unijnych, a zwłaszcza ze środkami w zakresie rozwoju obszarów wiejskich i z programami promocyjnymi,

- oczekiwane wyniki i oddziaływanie w porównaniu z sytuacją wyjściową oraz ich wkład w realizację celów unijnych.

2.3. Wpływ poprzedniej strategii krajowej (w stosownym przypadku)

Opis wyników i wpływu programów operacyjnych zrealizowanych w niedalekiej przeszłości.

3. Cele programów operacyjnych oraz wskaźniki wydajności, o których mowa w art. 36 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013

Opis rodzajów działań wybranych jako kwalifikujące się do wsparcia (otwarty wykaz), celów, możliwych do zweryfikowania wartości docelowych i wskaźników umożliwiających ocenę postępów w realizacji tych celów, ich efektywności i skuteczności.

3.1. Wymogi dotyczące wszystkich lub kilku rodzajów działań

Państwa członkowskie zapewniają, by wszystkie działania włączone do strategii krajowej i do ram krajowych były możliwe do sprawdzenia i kontrolowania. W przypadku gdy w wyniku oceny przeprowadzanej podczas realizacji programów operacyjnych stwierdzone zostanie, że wymogi dotyczące sprawdzania i kontrolowania nie są spełnione, dane działania należy odpowiednio zmienić lub skreślić z programu. W przypadku gdy pomocy udziela się według standardowych stawek ryczałtowych lub stawek jednostkowych, państwa członkowskie zapewniają, aby odpowiednie obliczenia były adekwatne i dokładne oraz określone z wyprzedzeniem na podstawie rzetelnych, sprawiedliwych i weryfikowalnych obliczeń. Działania na rzecz ochrony środowiska muszą być zgodne z wymogami określonymi w art. 33 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Państwa członkowskie wprowadzają gwarancje, przepisy i kontrole w celu zagwarantowania, że działania wybrane jako kwalifikujące się do wsparcia nie uzyskują również wsparcia z innego odpowiedniego instrumentu wspólnej polityki rolnej, w szczególności w ramach programów na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i programów promocyjnych, lub z innego programu krajowego lub regionalnego. Skuteczne środki ochronne przyjęte w zastosowaniu art. 33 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w celu ochrony środowiska przed ewentualnymi wzmożonymi zagrożeniami ze strony inwestycji wspieranych w ramach programów operacyjnych oraz kryteria kwalifikowalności przyjęte zgodnie z art. 36 ust. 1 tego rozporządzenia w celu zagwarantowania, że inwestycje w gospodarstwach indywidualnych wspierane w ramach programów operacyjnych uwzględniają cele określone w art. 191 TFUE oraz w ramach siódmego unijnego programu działań w zakresie środowiska.

3.2. Informacje szczegółowe wymagane w odniesieniu do poszczególnych rodzajów działań ukierunkowanych na osiągniecie celów ustanowionych lub określonych w art. 33 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 (wypełnić wyłącznie w przypadku wybranych rodzajów działań).

3.2.1. Nabywanie środków trwałych

- rodzaje inwestycji kwalifikujących się do wsparcia,

- inne formy nabywania kwalifikujące się do wsparcia, np. wynajem, leasing,

- szczegółowe informacje na temat warunków kwalifikowalności do wsparcia.

3.2.2. Inne działania

- opis rodzajów działań kwalifikujących się do wsparcia,

- szczegółowe informacje na temat warunków kwalifikowalności do wsparcia.

4. Wyznaczenie właściwych organów i podmiotów odpowiedzialnych

Wyznaczenie przez dane państwo członkowskie krajowego organu odpowiedzialnego za zarządzanie strategią krajową, jej monitorowanie i ocenę.

5. Opis systemów monitorowania i oceny

Wskaźniki wydajności ustanowione przez strategie krajowe muszą obejmować wskaźniki ustanowione w art. 4 i wymienione w załączniku II tabela 4.1. W stosownych przypadkach strategia krajowa określa dodatkowe wskaźniki odzwierciedlające krajowe lub regionalne potrzeby, warunki i cele swoiste dla danych krajowych programów operacyjnych.

5.1. Ocena programów operacyjnych i zobowiązania sprawozdawcze organizacji producentów, o których mowa w art. 36 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.

Opis wymogów i procedur w zakresie monitorowania i oceny związanych z programami operacyjnymi, w tym zobowiązań sprawozdawczych organizacji producentów.

5.2. Monitorowanie i ocena strategii krajowej

Opis wymogów i procedur w zakresie monitorowania i oceny związanych ze strategią krajową.

ZAŁĄCZNIK II

Sprawozdanie roczne Część A

STRUKTURA SPRAWOZDANIA ROCZNEGO - CZĘŚĆ A

Niniejsze formularze stanowią część A sprawozdania rocznego, które właściwe organy państw członkowskich muszą przedłożyć Komisji Europejskiej do dnia 15 listopada każdego roku następującego po roku kalendarzowym objętym sprawozdaniem.

Podstawę formularzy stanowią wymogi sprawozdawcze określone w art. 54 lit. b) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 i w załączniku V do tego rozporządzenia, w którym ustanowiono szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw.

1. Informacje administracyjne

Tabela 1.1. Zmiany w prawodawstwie krajowym przyjętym w celu wdrożenia tytułu I rozdział II sekcja 3 oraz tytułu II rozdział III sekcje 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 (w odniesieniu do sektora owoców i warzyw)
Tabela 1.2. Zmiany dotyczące strategii krajowej na rzecz zrównoważonych programów operacyjnych, mające zastosowanie do programów operacyjnych

2. Informacje dotyczące organizacji producentów, międzynarodowych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów i grup producentów

Tabela 2.1. Organizacje producentów
Tabela 2.2. Międzynarodowe organizacje producentów
Tabela 2.3. Zrzeszenia organizacji producentów
Tabela 2.4. Międzynarodowe zrzeszenia organizacji producentów
Tabela 2.5. Grupy producentów

3. Informacje dotyczące wydatków

Tabela 3.1. Wydatki dotyczące organizacji producentów, międzynarodowych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów
Tabela 3.2. Wydatki ogółem w ramach programów operacyjnych przeznaczone na organizacje producentów, międzynarodowe organizacje producentów, zrzeszenia organizacji producentów i międzynarodowe zrzeszenia organizacji producentów
Tabela 3.3. Wydatki ogółem na grupy producentów
Tabela 3.4. Wycofanie

4. Monitorowanie programów operacyjnych/planów dochodzenia do uznania

Tabela 4.1. Wskaźniki dotyczące organizacji producentów i międzynarodowych organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów i międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów
Tabela 4.2. Wskaźniki dotyczące grup producentów

Uwagi

Skróty

Wspólna organizacja rynków produktów rolnych CMO
Grupa producentów PG
Organizacja producentów PO
Międzynarodowa organizacja producentów TPO
Zrzeszenie organizacji producentów APO
Międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów TAPO
Fundusz operacyjny OF
Program operacyjny OP
Wartość produkcji sprzedanej VMP
Państwo członkowskie MS

Kody państw

Nazwa państwa (język źródłowy) Nazwa skrócona (język polski) Kod
Belgique/België Belgia BE
България (*) Bułgaria BG
Česká republika Republika Czeska CZ
Danmark Dania DK
Deutschland Niemcy DE
Eesti Estonia EE
Éire/Ireland Irlandia IE
Ελλάδα (*) Grecja EL
España Hiszpania ES
France Francja FR
Italia Włochy IT
Κύπρος (*) Cypr CY
Latvija Łotwa LV
Lietuva Litwa LT
Luxembourg Luksemburg LU
Magyarország Węgry HU
Malta Malta MT
Nederland Niderlandy NL
Österreich Austria AT
Polska Polska PL
Portugal Portugalia PT
Republika Hrvatska Chorwacja HR
România Rumunia RO
Slovenija Słowenia SI
Slovensko Słowacja SK
Suomi/Finland Finlandia FI
Sverige Szwecja SE
United Kingdom Zjednoczone Królestwo UK
(*) Transliteracja na alfabet łaciński: България = Bulgaria; Ελλάδα = Elláda; Κύπρος = Kýpros.

Kody regionów

Vlaams Gewest BE2
Région Wallonne BE3

Państwo członkowskie, które preferuje podział regionalny, może skorzystać z możliwości wskazania odpowiedniego regionu na stronie tytułowej każdej sekcji oraz na początku każdej tabeli.

Kod (ID) PO, TPO, APO, TAPO oraz PG

Kod każdej/każdego PO, TPO, APO, TAPO lub PG jest NIEPOWTARZALNY. Jeżeli danej/danemu PO, TPO, APO, TAPO lub PG cofnięto uznanie, nie należy już nigdy stosować odnośnego kodu.

Wartości pieniężne

Wszystkie wartości pieniężne należy podać w euro, z wyjątkiem tych państw członkowskich, które stosują walutę krajową. Rubryka "WALUTA KRAJOWA" znajduje się na GÓRZE tabeli.

Waluta

W tej rubryce należy podać kod stosowanej waluty krajowej.

KOD
Euro EUR
Funt szterling GBP

Punkt kontaktowy

Państwo członkowskie: Rok:
Region:
Organizacja Nazwa
Adres pocztowy
Osoba odpowiedzialna za kontakty (1) Nazwisko
Imię
Stanowisko
E-mail
Telefon służbowy
Faks służbowy
Osoba odpowiedzialna za Nazwisko
kontakty (2) Imię
Stanowisko
E-mail
Telefon służbowy
Faks służbowy

Sprawozdanie roczne - Część A

Państwo członkowskie: Rok:
Region:

SEKCJA 1

INFORMACJE ADMINISTRACYJNE

Tabela 1.1. Zmiany w prawodawstwie krajowym przyjętym w celu wdrożenia tytułu I rozdział II sekcja 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 (w odniesieniu do sektora owoców i warzyw)

Prawodawstwo krajowe
Tytuł Publikacja w Dz.U. państwa członkowskiego Link

Tabela 1.2. Zmiany dotyczące strategii krajowej na rzecz zrównoważonych programów operacyjnych, mające zastosowanie do programów operacyjnych

Strategia krajowa
Zmiany dotyczące strategii krajowej (1) Link
______________

(1) Krótki opis zmian wprowadzonych w strategii krajowej w ciągu roku sprawozdawczego.

Sprawozdanie roczne - Część A

Państwo członkowskie: Rok:
Region:

SEKCJA 2

INFORMACJE DOTYCZĄCE PO, TPO, APO, TAPO ORAZ PG

Tabela 2.1. Organizacje producentów

Łączna liczba uznanych PO
Łączna liczba zawieszonych PO
Łączna liczba PO, którym cofnięto uznanie
Łączna liczba PO, które połączono z inną/innym PO/APO/TPO/TAPO lub większą ich Łączna liczba odnośnych PO
liczbą Łączna liczba nowych PO/APO/TPO/TAPO
Nowe numery ID
Liczba członków PO Ogółem
Osoby prawne
Osoby fizyczne
Liczba producentów owoców i/lub warzyw
Łączna liczba PO, które realizują program operacyjny - uznane PO
- zawieszone PO
- PO objęte połączeniem
Część produktów przeznaczona na rynek produktów świeżych Wartość
Wielkość (w tonach)
Część produktów przeznaczona do przetworzenia Wartość
Wielkość (w tonach)
Łączny obszar produkcji owoców i warzyw (w ha) (*)
(*) z wyjątkiem grzybów

Tabela 2.2. Międzynarodowe organizacje producentów 7

Łączna liczba uznanych TPO
- Liczba członków PO
- wykaz MS, w których członkowie PO mają siedzibę
Łączna liczba zawieszonych TPO
- Liczba członków PO
- wykaz MS, w których członkowie PO mają siedzibę
Łączna liczba TPO, którym cofnięto uznanie
- Liczba członków PO
- wykaz MS, w których członkowie PO mają siedzibę
Łączna liczba TPO, które połączono z inną/innym TPO/TAPO lub większą ich Łączna liczba odnośnych TPO
liczbą Łączna liczba nowych TPO/TAPO
Nowe numery ID
Liczba członków TPO Ogółem
Osoby prawne
Osoby fizyczne
Liczba producentów owoców i/lub warzyw
Łączna liczba TPO, które realizują program operacyjny - uznane TPO z całym OP
z częściowym OP
- zawieszone TPO z całym OP
z częściowym OP
- TPO objęte połączeniem z całym OP
z częściowym OP
Część produktów przeznaczona na rynek produktów świeżych Wartość
Wielkość (w tonach)
Część produktów przeznaczona do przetworzenia Wartość
Wielkość (w tonach)
Łączny obszar produkcji owoców i warzyw (w ha) (*)
(*) z wyjątkiem grzybów

Tabela 2.3. Zrzeszenia organizacji producentów 8

Łączna liczba uznanych APO
- Liczba członków PO
Łączna liczba zawieszonych APO
- Liczba członków PO
Łączna liczba APO, którym cofnięto uznanie
- Liczba członków PO
Łączna liczba APO, które połączono z innym TPO/TAPO lub większą ich liczbą Łączna liczba odnośnych APO
Łączna liczba nowych APO/TAPO
Nowe numery ID
Liczba członków APO Ogółem
Osoby prawne
Osoby fizyczne
Liczba producentów owoców i/lub warzyw
Łączna liczba APO, które realizują program operacyjny - uznane APO z całym OP
z częściowym OP
- zawieszone APO z całym OP
z częściowym OP
- APO objęte połączeniem z całym OP
z częściowym OP
Część produktów przeznaczona na rynek produktów świeżych Wartość
Wielkość (w tonach)
Część produktów przeznaczona do przetworzenia Wartość
Wielkość (w tonach)
Łączny obszar produkcji owoców i warzyw (w ha) (*)
(*) z wyjątkiem grzybów

Tabela 2.4. Międzynarodowe zrzeszenia organizacji producent ów 9

Łączna liczba uznanych TAPO
- Liczba członków PO/TPO/APO
- Wykaz MS, w których członkowie PO/TPO/APO mają siedzibę
Łączna liczba zawieszonych TAPO
- Liczba członków PO/TPO/APO
- Wykaz MS, w których członkowie PO/TPO/APO mają siedzibę
Łączna liczba TAPO, którym cofnięto uznanie
- Liczba członków PO/TPO/APO
- Wykaz MS, w których członkowie PO/TPO/APO mają siedzibę
Łączna liczba TAPO, które połączono z innym TAPO lub większą ich liczbą Łączna liczba odnośnych TAPO
Łączna liczba nowych TAPO
Nowe numery ID
Liczba członków TAPO Ogółem
Osoby prawne
Osoby fizyczne
Liczba producentów owoców i/lub warzyw
Łączna liczba TAPO, które realizują program operacyjny - uznane TAPO z całym OP
z częściowym OP
- zawieszone TAPO z całym OP
z częściowym OP
- TAPO objęte połączeniem z całym OP
z częściowym OP
Część produktów przeznaczona na rynek produktów świeżych Wartość
Wielkość (w tonach)
Część produktów przeznaczona do przetworzenia Wartość
Wielkość (w tonach)
Łączny obszar produkcji owoców i warzyw (w ha) (*)
(*) z wyjątkiem grzybów

Tabela 2.5. Grupy producentów

Łączna liczba uznanych PG
Łączna liczba zawieszonych PG
Łączna liczba PG, którym cofnięto uznanie
Łączna liczba PG, które stały się PO
Łączna liczba PG, które połączono z inną PG lub większą ich liczbą Łączna liczba odnośnych PG
Łączna liczba nowych PG
Nowe numery ID
Liczba członków PG Ogółem
Osoby prawne
Osoby fizyczne
Liczba producentów owoców i/lub warzyw
Część produktów przeznaczona na rynek produktów świeżych Wartość
Wielkość (w tonach)
Część produktów przeznaczona do przetworzenia Wartość
Wielkość (w tonach)
Łączny obszar produkcji owoców i warzyw (w ha) (*)
(*) z wyjątkiem grzybów

Sprawozdanie roczne - Część A

Państwo członkowskie: Rok:
Region:

SEKCJA 3

INFORMACJE DOTYCZĄCE WYDATKÓW

Tabela 3.1. Wydatki związane z PO, TPO, APO i TAPO

Wszystkie PO Wszystkie TPO Wszystkie APO Wszystkie TAPO
Fundusz operacyjny Zatwierdzone ogółem
- Kwota wkładu finansowego organizacji i/lub członków organizacji
- Kwota unijnej pomocy finansowej
Zamknięty fundusz operacyjny Wydatki ogółem
- Kwota wkładu finansowego członków organizacji
- Kwota unijnej pomocy finansowej
Krajowa pomoc finansowa Kwota faktycznie wypłaconej krajowej pomocy finansowej
Szacunkowa kwota faktycznie wypłaconej krajowej pomocy finansowej do zwrotu przez UE
Wykaz regionów objętych pomocą zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013
Wartość produkcji sprzedanej (obliczona zgodnie z art. 22 rozporządzenia (UE) 2017/891)

(Dane w EUR lub walucie krajowej)

Tabela 3.2. Faktyczne wydatki ogółem z programów operacyjnych na PO, TPO, APO oraz TAPO

Działania/środki (art. 2 lit. f) oraz g) rozporządzenia (UE) 2017/891) Cele Art. 33 ust. 1 i 3 oraz art. 152 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 Faktyczne wydatki ogółem (w EUR lub walucie krajowej)
Wszystkie PO Wszystkie TPO Wszystkie APO Wszystkie TAPO
Inwestycje Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Badania
Badania i produkcja eksperymentalna Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Systemy jakości (unijne i krajowe) oraz środki związane z poprawą jakości Poprawa jakości produktów
Promocja i komunikacja Podwyższenie wartości handlowej produktów
Promocja produktów
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Szkolenia i wymiana najlepszych praktyk Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Usługi doradcze i pomoc techniczna Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Produkcja ekologiczna Środki ochrony środowiska
Integrowana produkcja
Poprawa wykorzystania zasobów wodnych lub zarządzania tymi zasobami, w tym oszczędność i odprowadzanie wody
Działania służące utrzymaniu dobrego stanu gleby
Działania służące tworzeniu lub utrzymywaniu siedlisk sprzyjających różnorodności biologicznej lub utrzymywaniu krajobrazu, w tym ochrona cech historycznych
Działania sprzyjające oszczędności energii (z wyłączeniem transportu)
Działania związane ze zmniejszeniem wytwarzania odpadów oraz z poprawą gospodarki odpadami
Transport
Marketing
Ustanowienie funduszy wspólnego inwestowania Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Uzupełnianie funduszy wspólnego inwestowania
Ponowne nasadzanie sadów
Wycofanie z rynku
- Bezpłatna dystrybucja
- Inne
Zielone zbiory
Niezbieranie plonów
Ubezpieczenie zbiorów
Coaching
Koszty administracyjne Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych
Badania
Inne Planowanie produkcji
Poprawa jakości produktów
Podwyższenie wartości handlowej produktów
Środki ochrony środowiska
Uwaga: w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 przewidziano następujące cele:

- Planowanie produkcji art. 33 ust. 1 lit. a) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (i), (ii) oraz (xi)

- Poprawa jakości produktów art. 33 ust. 1 lit. b) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (i), (iv) oraz (vi)

- Podwyższenie wartości handlowej produktów art. 33 ust. 1 lit. c) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (i), (ii), (iii), (iv), (ix) oraz (xi)

- Promocja produktów art. 33 ust. 1 lit. d) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (vi) oraz (ix)

- Środki ochrony środowiska art. 33 ust. 1 lit. e) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), (iv), (v), (vii) oraz (viii)

- Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych art. 33 ust. 1 lit. f), art. 33 ust. 3 lit. a) oraz art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) oraz (xi)

- Badania art. 152 ust. 1 lit. c) ppkt (iv)

Tabela 3.3. Faktyczne wydatki ogółem na grupy producentów

Faktyczne wydatki ogółem na wszystkie PG (w EUR lub walucie krajowej)
Inwestycje dotyczące PG Inwestycje wymagane do uzyskania uznania dla PG
- kwota unijnej pomocy finansowej
- kwota pomocy finansowej MS
- kwota składki członkowskiej PG

Tabela 3.4. Wycofanie

Wielkość roczna

ogółem

(w tonach)

Wydatki ogółem

(w EUR lub walucie

krajowej)

Kwota pomocy finansowej UE Bezpłatna dystrybucja (w tonach) Kompostowanie (w tonach) Przemysł przetwórczy (w tonach) Inne przeznaczenie (w tonach)
Produkty z załącznika IV do rozporządzenia

(UE) 2017/891

Kalafiory
Pomidory
Jabłka
Winogrona
Morele
Nektaryny
Brzoskwinie
Gruszki
Bakłażany
Melony
Arbuzy
Pomarańcze
Mandarynki
Klementynki
Mandarynki satsuma
Cytryny
Pozostałe produkty
Ogółem

Sprawozdanie roczne - Część A

Państwo członkowskie: Rok:
Region:

SEKCJA 4

MONITOROWANIE PROGRAMÓW OPERACYJNYCH

Wskaźniki dotyczące działań podejmowanych przez uznane organizacje producentów, zrzeszenia organizacji producentów, międzynarodowe organizacje i grupy producentów w ramach programu operacyjnego/planu dochodzenia do uznania niekoniecznie obejmują wszystkie czynniki, które mogą wywierać wpływ na wyniki, rezultaty i oddziaływanie danego programu operacyjnego/planu dochodzenia do uznania. W związku z tym informacje dostarczone przy pomocy wskaźników należy interpretować w świetle informacji na temat ilości i jakości związanych z innymi kluczowymi czynnikami przyczyniającymi się do powodzenia lub niepowodzenia w realizacji programu/planu.

Jeżeli przy obliczaniu wskaźników państwa członkowskie stosują próby, wraz ze sprawozdaniem rocznym muszą podać służbom Komisji liczebność próby, jej reprezentatywność i inne elementy składowe.

Tabela 4.1. Wskaźniki dotyczące PO, TPO, APO i TAPO

Działania/środki

(art. 2 lit. f) oraz g) rozporządzenia

(UE) 2017/891)

Cele

Art. 33 ust. 1 i 3 oraz art. 152 ust. 1

lit. c) rozporządzenia (UE)

nr 1308/2013

Wskaźniki Wszystkie PO Wszystkie TPO Wszystkie APO Wszystkie TAPO
Inwestycje 10 Planowanie produkcji Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Poprawa jakości produktów Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Podwyższenie wartości handlowej produktów Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Łączna wartość produkcji sprzedanej/Łączna wielkość produkcji sprzedanej (w EUR lub walucie krajowej/kg)
Środki ochrony środowiska Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Badania Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Badania i produkcja eksperymentalna Planowanie produkcji Wartość ogółem
Liczba gospodarstw
Poprawa jakości produktów Wartość ogółem
Liczba gospodarstw
Podwyższenie wartości handlowej produktów Wartość ogółem
Liczba gospodarstw
Środki ochrony środowiska Liczba gospodarstw
Wartość ogółem
Systemy jakości (unijne i krajowe) 11  oraz środki związane z poprawą jakości Poprawa jakości produktów Obszar ChNP/ChOG/GTS 12  (w ha)
Liczba gospodarstw
Wielkość (w tonach)
Promocja i komunikacja 13 Podwyższenie wartości handlowej produktów Liczba gospodarstw
Liczba kampanii promocyjnych
Promocja produktów Liczba gospodarstw
Liczba kampanii promocyjnych
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych Liczba gospodarstw
Liczba kampanii promocyjnych
Szkolenia i wymiana najlepszych praktyk Planowanie produkcji Liczba gospodarstw
Liczba działań
Poprawa jakości produktów Liczba gospodarstw
Liczba działań
Podwyższenie wartości handlowej produktów Liczba gospodarstw
Liczba działań
Środki ochrony środowiska Liczba gospodarstw
Liczba działań
Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych Liczba gospodarstw
Liczba działań
Usługi doradcze i pomoc techniczna Planowanie produkcji Liczba gospodarstw
Liczba działań
Poprawa jakości produktów Liczba gospodarstw
Liczba działań
Podwyższenie wartości handlowej produktów Liczba gospodarstw
Liczba działań
Środki ochrony środowiska Liczba gospodarstw
Liczba działań
Produkcja ekologiczna Środki ochrony środowiska Obszar ekologicznej produkcji owoców lub warzyw (w ha)
Liczba gospodarstw
Integrowana produkcja Obszar integrowanej produkcji owoców i/lub warzyw (w ha)
Liczba gospodarstw
Poprawa wykorzystania zasobów wodnych lub zarządzania tymi zasobami, w tym oszczędność i odprowadzanie wody Obszar produkcji owoców i warzyw, na którym zmniejszono wykorzystanie wody (w ha)
Liczba gospodarstw
Różnica w objętości (w m3) (n - 1/n)
Działania służące utrzymaniu dobrego stanu gleby Obszar produkcji owoców i warzyw zagrożony erozją gleby, na którym stosowane są środki służące zapobieganiu erozji (w ha) 14
Liczba gospodarstw
Różnica w stosowaniu nawozów na hektar (w tonach/ha) (n - 1/n)
Działania służące tworzeniu lub utrzymywaniu siedlisk sprzyjających różnorodności biologicznej lub utrzymywaniu krajobrazu, w tym ochrona cech historycznych Obszar, na którym realizowane są działania przyczyniające się do ochrony siedlisk i różnorodności biologicznej (w ha)
Liczba gospodarstw
Działania sprzyjające oszczędności energii (z wyłączeniem transportu) Obszar produkcji owoców i warzyw, na którym zmniejszono wykorzystanie energii (w ha)
Liczba gospodarstw
Różnica w zużyciu energii

(n - 1/n)

Paliwa stałe (w tonach/wielkość produkcji sprzedanej)
Paliwa płynne (w l/wielkość produkcji sprzedanej)
Gaz (w m3/wielkość produkcji sprzedanej)
Energia elektryczna (w kWh/wielkość produkcji sprzedanej)
Działania związane ze zmniejszeniem wytwarzania odpadów oraz z poprawą gospodarki odpadami Liczba gospodarstw
Różnica w pojemności odpadów (w m3/wielkość produkcji sprzedanej)

(n - 1/n)

Różnica w pojemności opakowań (w m3/wielkość produkcji sprzedanej)

(n - 1./n)

Transport Różnica w zużyciu energii (n - 1./n):
Paliwa płynne (w l/wielkość produkcji sprzedanej)
Gaz (w m3/wielkość produkcji sprzedanej)
Energia elektryczna (w kWh/wielkość produkcji sprzedanej)
Marketing Liczba gospodarstw
Liczba działań
Ustanowienie funduszy wspólnego inwestowania 15 Zapobieganie kryzysom i zarządzanie w sytuacjach kryzysowych Liczba gospodarstw
Uzupełnianie funduszy wspólnego inwestowania 16 Liczba gospodarstw
Ponowne nasadzanie sadów Odnośne obszary (w ha)
Wycofanie z rynku 17 Liczba podjętych działań
Zielone zbiory 18 Liczba podjętych działań
Odnośny obszar (w ha)
Niezbieranie plonów 19 Liczba podjętych działań
Odnośny obszar (w ha)
Ubezpieczenie zbiorów Liczba gospodarstw
Coaching Liczba podjętych działań
Inne Planowanie produkcji Liczba gospodarstw
Poprawa jakości produktów Liczba gospodarstw
Podwyższenie wartości handlowej produktów Liczba gospodarstw
Środki ochrony środowiska Liczba gospodarstw

Tabela 4.2. Wskaźniki dotyczące grup producentów

Wskaźnik Liczba
Inwestycje dotyczące PG Inwestycje wymagane do uzyskania uznania dla PG Liczba członków PG
Liczba PG, które uznano za PO"
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892 z dnia 13 marca 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 57).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), (UE) nr 1306/2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania, (UE) nr 1307/2013 ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej, (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz (UE) nr 652/2014 ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin (Dz.U. L 350 z 29.12.2017, s. 15).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń (Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1).
*)Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100).
**)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).".
6 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.90148) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 2018 r. Zmiana nie została naniesiona na tekst ze względu na bezprzedmiotowość.
7 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których TPO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków TPO, czyli: PO, plantatorów należących do PO będących członkami TPO oraz plantatorów będących członkami TPO
8 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których APO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków APO, czyli: PO i plantatorów należących do PO będących członkami APO
9 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których TAPO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków TAPO, czyli: PO i plantatorów należących do PO będących członkami TAPO
10 W tym inwestycje nieprodukcyjne związane z realizacjązobowiązańpodjętych na podstawie programu operacyjnego.
11 Chodzi o zbiór szczegółowych zobowiązańdotyczących metod produkcji a), których przestrzeganie podlega weryfikacji przez niezależny organ kontrolny, oraz b), których wynikiem jest produkt końcowy, którego jakość(i) w sposób znaczący przewyższa handlowąjakośćproduktów w zakresie zdrowia publicznego, zdrowia roślin i ochrony środowiska naturalnego oraz (ii) odpowiada bieżącym lub przewidywanym możliwościom rynkowym. Proponowane główne rodzaje "systemów jakości" obejmują: a) certyfikowanąprodukcjęekologiczną; b) chronione oznaczenia geograficzne i chronione nazwy pochodzenia, c) certyfikowanąintegrowanąprodukcję, d) prywatne certyfikowane systemy jakości produktu.
12 chronione nazwy pochodzenia/chronione oznaczenia geograficzne/gwarantowana tradycyjna specjalność
13 Każdy dzieńkampanii promocyjnej/komunikacyjnej liczy sięjako jedno działanie.
14 "Zagrożony erozjągleby" oznacza każdy obszar działki o nachyleniu przekraczającym 10 %, bez względu na to, czy w odniesieniu do niego zostały podjęte działania zapobiegające erozji (np. przykrywanie gleby, płodozmian itp.). Jeśli dostępne sąodpowiednie informacje, państwo członkowskie może w zamian stosowaćnastępującądefinicję: "zagrożony erozjągleby" oznacza każdy obszar działki, na którym przewidywana utrata gleby jest szybsza niżtempo naturalnego procesu glebotwórczego, bez względu na to, czy w odniesieniu do niego zostały podjęte działania zapobiegające erozji (np. przykrywanie gleby, płodozmian itp.).
15 Działania dotyczące ustanawiania/uzupełniania różnych funduszy wspólnego inwestowania licząsięjako odrębne działania.
16 Wycofanie z rynku tego samego produktu w różnych okresach roku i wycofanie z rynku różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Każda operacja wycofania danego produktu z rynku liczy sięjako jedno działanie.
17 Wycofanie z rynku tego samego produktu w różnych okresach roku i wycofanie z rynku różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Każda operacja wycofania danego produktu z rynku liczy sięjako jedno działanie.
18 Zielone zbiory i niezbieranie różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Zielone zbiory i niezbieranie tego samego produktu licząsięjako jedno działanie, niezależnie od tego, ile dni trwa, ile gospodarstw uczestniczy w tym działaniu i ile działek lub hektarów zostało nimi objętych.
19 Zielone zbiory i niezbieranie różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Zielone zbiory i niezbieranie tego samego produktu licząsięjako jedno działanie, niezależnie od tego, ile dni trwa, ile gospodarstw uczestniczy w tym działaniu i ile działek lub hektarów zostało nimi objętych.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.208.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/1146 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń
Data aktu: 07/06/2018
Data ogłoszenia: 17/08/2018
Data wejścia w życie: 17/08/2018, 01/01/2019, 01/01/2018