Rozporządzenie wykonawcze 2018/1146 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/1146
z dnia 7 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 606/2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 38, art. 182 ust. 1 i 4 oraz art. 223,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/892 3 ustanowiono zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 - zwłaszcza w odniesieniu do pomocy w sektorze owoców i warzyw - zmieniono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 4 . W związku z tym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892 powinno uwzględniać zmiany w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Należy zaktualizować przepisy wykonawcze dotyczące krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw.
(3) Należy określić szczegółowe zasady zwiększania limitu unijnej pomocy finansowej z 50 % do 60 % w państwach członkowskich, w których organizacje producentów wprowadzają do obrotu mniej niż 20 % wyprodukowanych owoców i warzyw zgodnie z art. 34 ust. 3 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, a przede wszystkim należy ustanowić szczegółowe zasady obliczania stopnia zorganizowania producentów w państwie członkowskim, tak aby składanie wniosków o pomoc i weryfikacja warunków zwiększenia limitu przebiegały spójnie w całej Unii.
(4) Ponadto należy sprecyzować, że promocja produktów jako środek antykryzysowy obejmuje dywersyfikację i konsolidację rynków owoców i warzyw.
(5) Należy uprościć przepisy dotyczące sprawozdań rocznych na temat organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, w tym organizacji międzynarodowych, oraz grup producentów, a także funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i planów dochodzenia do uznania. Te sprawozdania powinny umożliwić Komisji odpowiednie monitorowanie sektora.
(6) Należy sprecyzować warunki stosowania należności celnych przywozowych, o których mowa w art. 182 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 i które mogą mieć zastosowanie do przywozu określonych owoców i warzyw.
(7) Jeżeli zrzeszenie organizacji producentów lub międzynarodowe zrzeszenie organizacji producentów realizuje program operacyjny, państwa członkowskie powinny zapewnić, aby nie dochodziło do podwójnego finansowania oraz aby prowadzono odpowiednie kontrole w przypadku działań realizowanych zarówno na szczeblu zrzeszenia organizacji producentów, jak i na szczeblu członków tych organizacji producentów, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1306/2013.
(8) Należy zaktualizować załączniki I oraz II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/892, aby uprościć część A sprawozdania rocznego państw członkowskich i wspólne wskaźniki wydajności oraz aby usunąć wspólne wskaźniki wyjściowe.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/892.
(10) W części I sekcja A pkt 3 w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nałożono na państwa członkowskie obowiązek powiadamiania Komisji o wszelkich zwiększeniach limitu określonego w pkt 2 wspomnianej sekcji. Aby ustanowić szczegółowe zasady przedkładania Komisji tych informacji, należy zmienić rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 5 .
(11) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393. Przepisy dotyczące sprawozdawczości należy jednak stosować od dnia 1 stycznia 2019 r., aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały dość czasu na wdrożenie zmian wprowadzonych w niniejszym rozporządzeniu. Aby zapewnić stosowanie zmian w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013, elastyczność dla organizacji producentów wprowadzoną dzięki nowym środkom i działaniom w przepisach przejściowych należy stosować z mocą wsteczną tak, aby zbiegło się to z datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2017/2393.
(12) Warunki stosowania nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, powinny być stosowane od dnia rozpoczęcia stosowania zmian do tego rozporządzenia wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2017/2393, aby organizacjom producentów i ich członkom zapewnić stabilność rynkową (zwłaszcza z uwagi na fakt, że te środki dotyczą głównie zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zapobiegania kryzysom) oraz aby umożliwić im pełne korzystanie z nowych środków. Aby chronić uzasadnione oczekiwania, organizacje producentów mogą nadal realizować programy operacyjne zgodnie z wcześniejszymi ramami prawnymi albo mogą zmienić swoje programy operacyjne, by skorzystać z nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 7 czerwca 2018 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892 z dnia 13 marca 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 57).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 z dnia 13 grudnia 2017 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), (UE) nr 1306/2013 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania, (UE) nr 1307/2013 ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej, (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz (UE) nr 652/2014 ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin (Dz.U. L 350 z 29.12.2017, s. 15).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń (Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1).
*)Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100).
**)Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).".
6 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 30 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.90148) zmieniające nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 2018 r. Zmiana nie została naniesiona na tekst ze względu na bezprzedmiotowość.
7 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których TPO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków TPO, czyli: PO, plantatorów należących do PO będących członkami TPO oraz plantatorów będących członkami TPO
8 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których APO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków APO, czyli: PO i plantatorów należących do PO będących członkami APO
9 Tabela dotyczy państw członkowskich, w których TAPO mają siedzibę Łączny obszar oznacza obszary uprawiane przez członków TAPO, czyli: PO i plantatorów należących do PO będących członkami TAPO
10 W tym inwestycje nieprodukcyjne związane z realizacjązobowiązańpodjętych na podstawie programu operacyjnego.
11 Chodzi o zbiór szczegółowych zobowiązańdotyczących metod produkcji a), których przestrzeganie podlega weryfikacji przez niezależny organ kontrolny, oraz b), których wynikiem jest produkt końcowy, którego jakość(i) w sposób znaczący przewyższa handlowąjakośćproduktów w zakresie zdrowia publicznego, zdrowia roślin i ochrony środowiska naturalnego oraz (ii) odpowiada bieżącym lub przewidywanym możliwościom rynkowym. Proponowane główne rodzaje "systemów jakości" obejmują: a) certyfikowanąprodukcjęekologiczną; b) chronione oznaczenia geograficzne i chronione nazwy pochodzenia, c) certyfikowanąintegrowanąprodukcję, d) prywatne certyfikowane systemy jakości produktu.
12 chronione nazwy pochodzenia/chronione oznaczenia geograficzne/gwarantowana tradycyjna specjalność
13 Każdy dzieńkampanii promocyjnej/komunikacyjnej liczy sięjako jedno działanie.
14 "Zagrożony erozjągleby" oznacza każdy obszar działki o nachyleniu przekraczającym 10 %, bez względu na to, czy w odniesieniu do niego zostały podjęte działania zapobiegające erozji (np. przykrywanie gleby, płodozmian itp.). Jeśli dostępne sąodpowiednie informacje, państwo członkowskie może w zamian stosowaćnastępującądefinicję: "zagrożony erozjągleby" oznacza każdy obszar działki, na którym przewidywana utrata gleby jest szybsza niżtempo naturalnego procesu glebotwórczego, bez względu na to, czy w odniesieniu do niego zostały podjęte działania zapobiegające erozji (np. przykrywanie gleby, płodozmian itp.).
15 Działania dotyczące ustanawiania/uzupełniania różnych funduszy wspólnego inwestowania licząsięjako odrębne działania.
16 Wycofanie z rynku tego samego produktu w różnych okresach roku i wycofanie z rynku różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Każda operacja wycofania danego produktu z rynku liczy sięjako jedno działanie.
17 Wycofanie z rynku tego samego produktu w różnych okresach roku i wycofanie z rynku różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Każda operacja wycofania danego produktu z rynku liczy sięjako jedno działanie.
18 Zielone zbiory i niezbieranie różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Zielone zbiory i niezbieranie tego samego produktu licząsięjako jedno działanie, niezależnie od tego, ile dni trwa, ile gospodarstw uczestniczy w tym działaniu i ile działek lub hektarów zostało nimi objętych.
19 Zielone zbiory i niezbieranie różnych produktów licząsięjako odrębne działania. Zielone zbiory i niezbieranie tego samego produktu licząsięjako jedno działanie, niezależnie od tego, ile dni trwa, ile gospodarstw uczestniczy w tym działaniu i ile działek lub hektarów zostało nimi objętych.