KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 2 stanowi uzupełnienie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 3 wprowadziło zmiany do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w szczególności w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów działających w sektorze owoców i warzyw. W związku z tym rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 powinno uwzględniać zmiany w odpowiednich przepisach rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(2) Przepisy dotyczące krajowej pomocy finansowej w sektorze owoców i warzyw należy zaktualizować.
(3) Należy wyjaśnić przepisy dotyczące przypadków, w których producenci, będący członkami organizacji producentów, powinni mieć prawo do sprzedawania pewnego odsetka swych produktów niezależnie od organizacji producentów, o ile status organizacji producentów dopuszcza taką możliwość i jest to zgodne z wymogami państwa członkowskiego. Należy doprecyzować próg sprzedaży poza organizacją producentów.
(4) Nowe środki w zakresie coachingu między organizacjami producentów i na zasilenie funduszy wspólnego inwestowania w ramach programów operacyjnych powinny kwalifikować się do unijnego wsparcia finansowego.
(5) Państwa członkowskie mogą nadal zapewniać krajową pomoc finansową z budżetu krajowego organizacjom producentów w regionach Unii, gdzie stopień zorganizowania jest szczególnie niski. W związku z tym w celu uniknięcia zakłóceń rynku wewnętrznego w Unii należy określić warunki, na jakich krajowa pomoc finansowa może być przyznawana w sektorze owoców i warzyw, jak również metodę obliczania stopnia zorganizowania producentów, o którym mowa w art. 34 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013.
(6) Przepisy dotyczące kwalifikowalności niektórych inwestycji do pomocy finansowej Unii wymagają wyjaśnienia.
(7) W odniesieniu do kwalifikowalności działań do unijnej pomocy finansowej należy doprecyzować kwalifikujące się i niekwalifikujące się działania związane z promocją i komunikacją, w tym akcje i działania mające na celu dywersyfikację i konsolidację na rynkach owoców i warzyw, ukierunkowane na zapobieganie sytuacjom kryzysowym lub stosowane w okresie kryzysu.
(8) Należy uprościć przepisy odnoszące się do rocznych sprawozdań dotyczących organizacji producentów, zrzeszeń organizacji producentów, w tym międzynarodowych zrzeszeń organizacji producentów i grup producentów oraz funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i planów uznawania. Muszą one umożliwić Komisji odpowiednie monitorowanie sektora.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891.
(10) W celu zapewnienia sprawnego przejścia od istniejących wymagań, środków i działań ustanowionych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891 do nowych, przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, należy ustanowić przepisy przejściowe.
(11) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od dnia wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2017/2393. Aby państwa członkowskie i podmioty gospodarcze miały czas na dostosowanie się do nowych zasad, przepisy dotyczące krajowej pomocy finansowej, wskaźników i monitorowania powinny jednak mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2019 r.,
(12) Warunki stosowania nowych środków i działań, które kwalifikują się do objęcia unijną pomocą finansową na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, powinny być stosowane od dnia rozpoczęcia stosowania zmian do tego rozporządzenia wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2017/2393, aby organizacjom producentów i ich członkom zapewnić stabilność rynkową (zwłaszcza z uwagi na fakt, że te środki dotyczą głównie zarządzania w sytuacjach kryzysowych i zapobiegania kryzysom) oraz aby umożliwić im pełne korzystanie z nowych środków. W celu zabezpieczenia uzasadnionych oczekiwań organizacje producentów mogą zdecydować się na kontynuację trwających programów operacyjnych na podstawie przepisów obowiązujących w momencie zatwierdzenia programów lub na zmianę swych programów operacyjnych, by móc skorzystać z nowych środków i działań kwalifikujących się do pomocy finansowej Unii, jak określono w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: