uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 338,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1166/2008 2 ustanawia ramy dla europejskich statystyk dotyczących struktury gospodarstw rolnych do 2016 r. W rezultacie rozporządzenie to powinno zostać uchylone.
(2) Program europejskich badań dotyczących struktury gospodarstw rolnych, które przeprowadzane były w Unii Europejskiej od 1966 r., powinien być kontynuowany w celu badania tendencji w zakresie struktury gospodarstw rolnych na szczeblu unijnym i zapewnienia statystycznej bazy wiedzy potrzebnej do opracowywania, wdrażania, monitorowania, oceny i przeglądu powiązanych polityk, w szczególności wspólnej polityki rolnej (WPR), w tym wskaźników rozwoju obszarów wiejskich, a także unijnych polityk w zakresie środowiska, łagodzenia zmiany klimatu i dostosowywania się do niej, użytkowania gruntów oraz niektórych celów zrównoważonego rozwoju. Taka baza wiedzy jest również niezbędna w celu oszacowania wpływu tych polityk na kobiety zatrudnione w gospodarstwach rolnych.
(3) Zbieranie danych statystycznych, w szczególności dotyczących struktury gospodarstw rolnych, powinno mieć na celu m.in. udostępnianie aktualnych danych podczas procesu decyzyjnego z myślą o przyszłych reformach WPR.
(4) Międzynarodowa ocena statystyk rolnych doprowadziła do opracowania przez Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) światowej Strategii na Rzecz Poprawy statystyk rolnych i Obszarów Wiejskich, która została zatwierdzona przez Komitet Statystyki Organizacji Narodów Zjednoczonych (UNSC) w 2010 r. Europejskie statystyki rolne powinny, w miarę potrzeb, być tworzone zgodnie z zaleceniami światowej strategii na rzecz poprawy statystyk dotyczących rolnictwa i obszarów wiejskich, a także światowego programu FAO dotyczącego spisu rolnego w 2020 r.
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 3 przewiduje ramy w zakresie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej w oparciu o wspólne zasady statystyczne. Określa ono kryteria jakości i powołuje się na potrzebę ograniczenia do minimum obciążenia respondentów badań oraz przyczyniania się do realizacji bardziej ogólnego celu, jakim jest zmniejszenie obciążenia administracyjnego.
(6) Na kolejne dziesięciolecie powinien zostać ustanowiony program statystyczny, służący wielu różnym celom, w odniesieniu do gospodarstw rolnych, który stanowiłby ramy dla zharmonizowanych, porównywalnych i spójnych statystyk. Statystyki takie powinny być ukierunkowane na potrzeby w zakresie polityki.
(7) Strategia dotycząca statystyk rolnych na rok 2020 i na okres późniejszy, ustanowiona przez Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego (Komitet ds. ESS) w listopadzie 2015 r., przewiduje przyjęcie dwóch rozporządzeń ramowych obejmujących wszystkie aspekty statystyk rolnych, z wyjątkiem rachunków gospodarczych dla rolnictwa. Niniejsze rozporządzenie jest jednym z tych rozporządzeń ramowych.
(8) Do celów harmonizacji i porównywalności informacji dotyczących struktury gospodarstw rolnych oraz w celu zaspokojenia bieżących potrzeb organizacji jednolitego wspólnego rynku, a w szczególności sektorów owoców i wina, od roku 2023 rozporządzenie (UE) nr 1337/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 powinno być połączone z informacjami strukturalnymi na poziomie gospodarstw rolnych i zastąpione niniejszym rozporządzeniem. Konieczne jest zatem uchylenie tego rozporządzenia.
(9) Porównywalne statystyki dotyczące struktury gospodarstw rolnych pochodzące ze wszystkich państw członkowskich są istotne dla określenia stopnia rozwoju WPR. Dlatego też w odniesieniu do zmiennych należy tak dalece, jak to możliwe stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.
(10) Zasoby danych statystycznych odnoszących się do gospodarstw rolnych umożliwiają ujęcie danych podstawowych i danych modułowych w tabeli przekrojowej, pozwalając tym samym na wyszukiwanie informacji w oparciu o zmienne, takie jak płeć czy wiek osoby kierującej gospodarstwem rolnym, struktura własności i wielkość gospodarstwa rolnego oraz podejmowanie działań w zakresie ochrony środowiska. Dezagregacja wyników będzie możliwa w przypadku kryteriów zawartych w danych podstawowych i w przypadku kryteriów łączonych.
(11) Zbieranie informacji na temat roku urodzenia, roku zaklasyfikowania osoby jako osoby kierującej gospodarstwem rolnym i jej płci może być źródłem danych służących do opracowywania działań w zakresie wymiany pokoleń oraz aspektów związanych z płcią.
(12) Spis gospodarstw rolnych w Unii powinien być przeprowadzany co najmniej co dziesięć lat, między innymi w celu uaktualnienia podstawowych rejestrów gospodarstw rolnych i pozostałych informacji wymaganych do warstwowania prób. Ostatni spis odbył się w latach 2009/2010.
(13) Państwa członkowskie, w których okresy prac w terenie w związku z badaniem w roku referencyjnym 2020 pokrywają się z pracami przewidzianymi w ramach przeprowadzanego co dziesięć lat spisu ludności, powinny mieć możliwość przyspieszenia realizacji badania dotyczącego gospodarstw rolnych o rok w celu ograniczenia znacznych obciążeń związanych z przeprowadzeniem dwóch dużych działań zbierania danych jednocześnie.
(14) Aby uniknąć niepotrzebnego obciążania gospodarstw rolnych i administracji krajowych, powinny zostać ustanowione progi. Aby przeprowadzić należytą analizę struktury europejskiego rolnictwa, statystykami należy objąć 98 % użytkowanej powierzchni użytków rolnych oraz zwierząt gospodarskich w gospodarstwach. Oznacza to, że w niektórych państwach członkowskich progi wymienione w niniejszym rozporządzeniu są zbyt wysokie. Gospodarstwa rolne znajdujące się poniżej tych progów są jednak tak małe, że zbieranie danych na próbie gospodarstw raz na dziesięć lat wystarczy do oszacowania ich struktury i wpływu na produkcję, powodując znaczne zmniejszenie kosztów i obciążeń, a jednocześnie w dalszym ciągu umożliwiając opracowywanie skutecznych działań politycznych w celu wspierania i zachowania małych podmiotów rolniczych.
(15) Zintegrowanymi statystykami gospodarstw rolnych powinny być objęte obszary wykorzystywane do produkcji rolnej, w tym grunty wykorzystywane przez dwa lub więcej gospodarstw rolnych z uwagi na stosowanie wspólnych praw.
(16) Konieczne jest uzyskanie informacji na temat przynależności gospodarstwa rolnego do grupy przedsiębiorstw, których poszczególne jednostki są kontrolowane przez jednostkę dominującą.
(17) W celu zmniejszenia obciążenia respondentów krajowe urzędy statystyczne (KUS) oraz inne krajowe organy powinny mieć dostęp do danych administracyjnych w zakresie, w jakim dane te są niezbędne do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich zgodnie z art. 17a rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
(18) Państwa członkowskie lub właściwe organy krajowe powinny dążyć do możliwie jak największego unowocześnienia sposobu zbierania danych statystycznych na temat gospodarstw rolnych. W tym kontekście należy wspierać wykorzystywanie rozwiązań cyfrowych.
(19) Aby zapewnić elastyczność europejskiego systemu statystyk rolnych oraz uproszczenie i modernizację statystyk rolnych, zmienne, które mają być zbierane, powinny być przypisane do odrębnych grup (dane podstawowe i moduły) różniących się pod względem częstotliwości lub reprezentatywności, lub obydwu.
(20) Obciążenia respondentów i koszty mogą zostać jeszcze obniżone dzięki wykorzystaniu danych z roku bezpośrednio poprzedzającego rok referencyjny lub następującego po roku referencyjnym. Miałoby to szczególne znaczenie dla tych kwestii, w których nie oczekuje się dużych zmian między jednym a drugim rokiem.
(21) Do celów elastyczności i zmniejszenia obciążeń dla respondentów, KUS i innych organów krajowych państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystywania badań statystycznych, rejestrów administracyjnych oraz innych źródeł, metod lub innowacyjnych podejść, w tym opartych na zasadach naukowych i dobrze udokumentowanych metod takich jak imputacja, szacowanie i modelowanie.
(22) Zbieranie informacji na temat składników odżywczych i wody oraz metod produkcji rolnej stosowanych w gospodarstwach rolnych powinno zostać ulepszone, aby dostarczyć dodatkowe dane statystyczne umożliwiające opracowanie polityki rolnośrodowiskowej oraz poprawę jakości wskaźników rolnośrodowiskowych.
(23) Do celów geokodowania gospodarstw rolnych należy wykorzystywać temat jednostek statystycznych zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(24) Komisja ma obowiązek przestrzegać poufności danych przekazywanych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 223/2009. Należy zapewnić niezbędną ochronę poufności danych, między innymi poprzez ograniczenie parametrów dotyczących położenia do analizy przestrzennej i odpowiednie agregowanie danych przy publikacji statystyk. Dlatego należy opracować zharmonizowane podejście do ochrony poufności i jakości dotyczące rozpowszechniania danych, a jednocześnie dokładać starań, by dostęp internetowy do oficjalnych statystyk był łatwy i przyjazny dla użytkownika.
(25) Każde przetwarzanie danych osobowych na mocy niniejszego rozporządzenia podlega przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 oraz przepisom przyjętym zgodnie z tym rozporządzeniem lub przepisom rozporządzenia (WE) nr 45/2001 7 , stosownie do przypadku.
(26) Rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 8 ustanowiono klasyfikację statystyczną działalności gospodarczej w Unii, do której odwołano się w niniejszym rozporządzeniu w celu określenia odpowiednich populacji gospodarstw rolnych.
(27) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 należy określić jednostki terytorialne zgodnie z nomenklaturą jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS).
(28) Przez kilka lat zarówno od państw członkowskich, jak i od Unii powinno być wymagane finansowanie na potrzeby prowadzenia zbierania danych. Należy zatem przewidzieć unijną dotację na wsparcie tego programu w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 10 .
(29) Niniejsze rozporządzenie ustanawia kopertę finansową na cały okres trwania stosownych wieloletnich ram finansowych (WRF) mających stanowić główną kwotę odniesienia, w rozumieniu pkt 17 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie współpracy w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 11 dla Parlamentu Europejskiego i Rady podczas corocznej procedury budżetowej. Niniejsze rozporządzenie zawiera przepis dotyczący ustalania budżetu na dalsze zbieranie danych w ramach kolejnych WRF.
(30) W okresie po 2020 r. powinno się dokonać przeglądu aspektów ekonomicznych niniejszego rozporządzenia z uwzględnieniem nowych WRF oraz innych istotnych zmian w instrumentach Unii. Na podstawie tego przeglądu Komisja powinna rozważyć zaproponowanie stosownych zmian do niniejszego rozporządzenia.
(31) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie systematyczne tworzenie europejskich statystyk dotyczących gospodarstw rolnych w Unii, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na wymóg spójności i porównywalności możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z określoną w tym artykule zasadą proporcjonalności niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(32) Rozporządzenie (WE) nr 223/2009 stanowi ramy odniesienia dla statystyk europejskich i zobowiązuje państwa członkowskie do przestrzegania zasad statystycznych i kryteriów jakościowych określonych w jego przepisach. Sprawozdania dotyczące jakości są niezbędne do oceny, poprawy i informowania o jakości statystyk europejskich. Komitet ds. ESS zatwierdził standard Europejskiego Systemu Statystycznego (ESS) odnoszący się do sprawozdań dotyczących jakości, zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Ten standard ESS powinien przyczynić się do harmonizacji sprawozdawczości dotyczącej jakości na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(33) Zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami przeprowadzono ocenę skutków, aby program statystyczny ustanowiony niniejszym rozporządzeniem skoncentrować na potrzebie efektywności w osiąganiu określonych celów oraz aby uwzględnić ograniczenia budżetowe już na etapie opracowywania programu.
(34) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania niniejszego rozporządzenia należy przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w odniesieniu do określania opisów zmiennych wymienionych w niniejszym rozporządzeniu i elementów technicznych danych, które należy przekazywać, określających opisy zmiennych i inne formy zbierania danych w trybie ad hoc zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, a także do określania formy i treści sprawozdań dotyczących jakości. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 12 . Korzystając z tego uprawnienia, Komisja powinna uwzględnić takie aspekty, jak koszty i obciążenia administracyjne dla gospodarstw rolnych i państw członkowskich.
(35) W celu uwzględnienia pojawiających się potrzeb w zakresie danych, wynikających głównie ze zmian zachodzących w rolnictwie, zmian w aktach prawnych i zmian priorytetów politycznych należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do zmiany tematów szczegółowych określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz uzupełnienia odpowiednich danych modułowych poprzez uściślenie informacji, które mają być dostarczone w trybie ad hoc zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W celu zapewnienia zgodności i ułatwienia korzystania z innych źródeł danych należy zgodnie z art. 290 TFUE przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów dotyczących zmiennych określonych w niniejszym rozporządzeniu. Wykonując to uprawnienie, Komisja powinna uwzględnić takie aspekty, jak koszty i obciążenia administracyjne dla gospodarstw rolnych i państw członkowskich. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami ustanowionymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 13 . W szczególności, aby zapewnić udział Parlamentu Europejskiego i Rady w przygotowaniu aktów delegowanych na równych zasadach, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji powinni mieć możliwość systematycznego brania udziału w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(36) Skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 20 listopada 2017 r. 14 .
(37) Skonsultowano się z Komitetem ds. ESS,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
A. TAJANI | J. BOGNER-STRAUSS |
Przewodniczący | Przewodnicząca |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.200.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/1091 w sprawie zintegrowanych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych oraz uchylenia rozporządzeń (WE) nr 1166/2008 i (UE) nr 1337/2011 |
Data aktu: | 18/07/2018 |
Data ogłoszenia: | 07/08/2018 |
Data wejścia w życie: | 27/08/2018 |