ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (EU) 2018/105
z dnia 27 października 2017 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2016/1675 przez dodanie Etiopii do wykazu państw trzecich wysokiego ryzyka zawartego w tabeli w pkt I załącznika
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniającą rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylającą dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia musi zapewnić skuteczną ochronę integralności i właściwego funkcjonowania swojego systemu finansowego i rynku wewnętrznego przed praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu. W związku z tym dyrektywa (UE) 2015/849 stanowi, że Komisja powinna wskazać państwa trzecie wysokiego ryzyka, które wykazują strategiczne braki w swoich systemach przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, które to braki stwarzają znaczące zagrożenia dla systemu finansowego Unii.
(2) Na etapie wskazywania państw trzecich wysokiego ryzyka konieczne jest uwzględnienie najnowszych dostępnych informacji, w szczególności najnowszych publicznych oświadczeń FATF i dokumentu FATF pt. "Improving Global AML/CFT Compliance: ongoing process" oraz sprawozdań Grupy ds. Przeglądu Współpracy Międzynarodowej funkcjonującej w ramach FATF w odniesieniu do ryzyka stwarzanego przez poszczególne państwa trzecie.
(3) Grupa FATF wskazała Etiopię jako państwo o strategicznych brakach w AML/CFT, jeżeli chodzi o system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu. Braki te stwarzają zagrożenie dla międzynarodowego systemu finansowego.
(4) Z uwagi na wysoki poziom integracji międzynarodowego systemu finansowego, bliskie powiązania między podmiotami gospodarczymi, dużą liczbę transakcji transgranicznych zawieranych z podmiotami z Unii i przez podmioty z Unii, a także stopień otwarcia rynku, Komisja przyjmuje, że każde zagrożenie dla międzynarodowego systemu finansowego związane z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu stanowi również zagrożenie dla systemu finansowego Unii.
(5) Zgodnie z najnowszymi właściwymi informacjami Komisja doszła w swojej analizie do wniosku, że za jurysdykcję państwa trzeciego mającą strategiczne braki w swoim systemie AML/CFT, które to braki stwarzają znaczące zagrożenia dla systemu finansowego Unii, należy uznać Etiopię, zgodnie z kryteriami określonymi w art. 9 dyrektywy (UE) 2015/849. Etiopia przedstawiła jednak pisemne zobowiązanie polityczne na wysokim szczeblu do usunięcia stwierdzonych braków i opracowała wraz z FATF plan działania, który pozwoli jej spełnić wymogi określone w dyrektywie (UE) 2015/849. W związku z tym należy dodać Etiopię do tabeli w pkt I załącznika do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1675 2 . Komisja dokona ponownej oceny statusu tego państwa w świetle wywiązania się przez nie z powyższego zobowiązania.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2016/1675,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: