KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6, art. 8 ust. 5 oraz art. 10 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji zarobkowego transportu lotniczego przy użyciu samolotów i śmigłowców, z uwzględnieniem inspekcji na płycie statków powietrznych operatorów znajdujących się pod nadzorem w zakresie bezpieczeństwa sprawowanym przez inne państwo członkowskie lub państwo trzecie, kiedy znajdują się one na lotniskach położonych na terytorium podlegającym postanowieniom Traktatu. W rozporządzeniu przewidziano również, że członkowie personelu pokładowego nie mogą wykonywać czynności na pokładzie statku powietrznego, znajdując się pod wpływem substancji psychoaktywnych bądź będąc niezdolnymi do służby z powodu urazu ciała, przemęczenia, zażywania leków lub z innego podobnego powodu.
(2) Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego ("agencja") określiła szereg ryzyk dla bezpieczeństwa i wydała zalecenia mające na celu ich ograniczenie. Wdrożenie niektórych z tych zaleceń wymaga zmian regulacyjnych w odniesieniu do testów psychologicznych załogi lotniczej przed rozpoczęciem lotów liniowych, wdrożenia programu wsparcia dla załogi lotniczej, wykonywania przez państwa członkowskie losowych badań na obecność alkoholu u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego, a także systematycznych badań na obecność substancji psychoaktywnych u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego przez operatorów wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze.
(3) Odnośnie do badań na obecność substancji psychoaktywnych należy uwzględnić Manual on Prevention of Problematic Use of Substances in the Aviation Workplace (Doc 9654) (instrukcja dotycząca problematycznego stosowania substancji w miejscach pracy związanych z lotnictwem) Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(4) W obecnym programie kontroli na płycie, o którym mowa w podczęści RAMP załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012, ustanowiono już ramy systematycznych, strukturalnych i opartych na analizie ryzyka kontroli operatów, zawierające szeroko zakrojone przepisy i zabezpieczenia dotyczące, między innymi, ochrony danych, szkoleń inspektorów, pobierania próbek na podstawie oceny ryzyka, zatrzymań statku powietrznego, i zapobiegania zbędnym opóźnieniom. Należy zatem stosować te solidnie ugruntowane ramy przy przeprowadzaniu badań poziomu alkoholu u członków załóg lotniczych i personelu pokładowego. Członka załogi lotniczej lub personelu pokładowego, który odmówi współpracy w trakcie badań, lub wynik badania którego wykaże, że znajduje się pod wpływem substancji psychoaktywnych, należy odsunąć od pełnienia służby.
(5) W niektórych państwach członkowskich losowe badania poziomu substancji psychoaktywnych są już wykonywanie przez urzędników innych niż wymienieni w podczęści RAMP załącznika II. Państwa członkowskie powinny zatem, pod pewnymi warunkami, mieć możliwość wykonywania badań na obecność alkoholu u członków załogi lotniczej i personelu pokładowego poza strukturą programu inspekcji na płycie określoną w załączniku II do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.
(6) Państwa członkowskie powinny również uzyskać możliwość przeprowadzania dodatkowych badań na obecność substancji psychoaktywnych innych niż alkohol.
(7) ICAO zaleca w częściach I i II załącznika 6 do konwencji chicagowskiej, aby samoloty z napędem turbinowym o maksymalnej certyfikowanej masie startowej nieprzekraczającej 5 700 kg i o maksymalnej operacyjnej konfiguracji od sześciu do dziewięciu miejsc pasażerskich były wyposażone w system ostrzegania o bliskości ziemi.
(8) W celu ujednolicenia z normami i zalecanymi praktykami ICAO oraz w celu zmniejszenia ryzyka zderzenia z naturalnymi przeszkodami należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu oparte są na opiniach nr 14/2016 i nr 15/2016 wydanych przez agencję zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: