a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na potrzeby obliczania wartości wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka operacyjnego w art. 312 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przewidziano, że właściwe organy zezwalają instytucjom na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru na podstawie ich własnych systemów pomiaru ryzyka operacyjnego, jeśli spełnione są wszystkie standardy jakościowe i ilościowe określone w tym artykule oraz jeśli instytucje stale spełniają wszystkie te wymogi. W rezultacie taka ocena nie tylko odnosi się do pierwotnego wniosku instytucji o udzielenie zezwolenia na stosowanie metody zaawansowanego pomiaru, ale i jest stosowana na bieżąco.
(2) Różne elementy składające się na ramy stosowania metody zaawansowanego pomiaru w danej instytucji nie powinny być oceniane osobno; należy raczej poddawać je przeglądowi i oceniać jako pakiet powiązanych ze sobą elementów, aby zapewnić zadowalający dla właściwych organów odpowiedni poziom zgodności każdej części tych ram.
(3) Właściwe organy nie powinny przeprowadzać oceny zgodności instytucji z wymogami określonymi w art. 312 ust. 4 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, na podstawie których udzielane jest zezwolenie na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru, w jednolity sposób. Charakter elementów, które należy poddać ocenie, jest różny w zależności od rodzaju przeprowadzanej oceny, co z kolei zależy od rodzaju złożonego wniosku. Obowiązkiem właściwych organów jest ocena zgodności w przypadkach, w których: instytucja składa pierwszy wniosek o udzielenie zezwolenia na stosowanie metody zaawansowanego pomiaru, instytucja składa wniosek o rozszerzenie metody zaawansowanego pomiaru zgodnie z przyjętym planem stopniowego wdrożenia, instytucja składa wniosek o rozszerzenie lub zmianę metody zaawansowanego pomiaru, na której stosowanie uzyskała zezwolenie, lub instytucja składa wniosek o powrót do stosowania mniej zaawansowanych metod zgodnie z art. 313 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Ponadto właściwe organy powinny przeprowadzać ciągłą kontrolę stosowania metod zaawansowanego pomiaru przez instytucje. Właściwe organy powinny zatem przeprowadzać ocenę spełnienia przez instytucje wymogów stosowania metod zaawansowanego pomiaru zgodnie z charakterem elementów, które mają zostać poddane ocenie, odpowiednio do właściwych metod oceny.
(4) W art. 85 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 2 zawarto wymóg, by instytucje określiły, co stanowi ryzyko operacyjne do celów wdrożenia polityk i procedur, za pomocą których będą one oceniać ekspozycję na ryzyko operacyjne i nią zarządzać. W rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 przedstawiono definicję "ryzyka operacyjnego", która obejmuje zarówno ryzyko prawne, jak i ryzyko modelu. W art. 3 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE termin "ryzyko modelu" odnosi się do potencjalnych strat poniesionych z powodu błędów w opracowaniu, wdrażaniu lub stosowaniu modeli wewnętrznych, lecz nie obejmuje potencjalnych strat poniesionych z powodu korekt wyceny wynikających z ryzyka modelu, o których mowa w art. 105 (dotyczącym ostrożnej wyceny) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2016/101 3 , ani nie odnosi się do ryzyka modelu związanego ze stosowaniem potencjalnie nieprawidłowej metody wyceny, o którym mowa w art. 105 ust. 13 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 podobnie nie określono, w jaki sposób właściwe organy powinny weryfikować zgodność z wymogiem określenia wszelkiego ryzyka operacyjnego związanego z ryzykiem prawnym i ryzykiem modelu. Takie doprecyzowanie powinny zatem zawierać przepisy określające metodę oceny, którą właściwe organy powinny stosować przy ocenie tego, czy instytucje mogą stosować metody zaawansowanego pomiaru.
(5) Konieczna jest także harmonizacja metod nadzoru w odniesieniu do prawidłowego określania ryzyka operacyjnego związanego z transakcjami finansowymi, w tym transakcjami narażonymi na ryzyko rynkowe, gdyż wykazano, że ryzyko operacyjne związane z tymi transakcjami jest znaczne, a spójne wykrywanie i rejestrowanie czynników wpływających na poziom tego ryzyka, które zazwyczaj mają wielowymiarowy charakter, może nie być możliwe w całej Unii.
(6) Standardy, które należy uwzględnić w obowiązujących w instytucji ramach zarządzania instytucją i ramach zarządzania ryzykiem, określono w art. 74 dyrektywy 2013/36/UE i art. 321 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. W rezultacie w metodach oceny metod zaawansowanego pomiaru należy przewidzieć dokonanie przez właściwe organy weryfikacji, czy instytucja ma wyraźną strukturę organizacyjną zapewniającą odpowiednie administrowanie i zarządzanie ryzykiem operacyjnym oraz precyzyjnie zdefiniowane, przejrzyste i spójne zakresy obowiązków uwzględniające charakter, skalę i złożoność działalności danej instytucji, przy czym należy to uwzględnić podczas oceniania, czy dana instytucja może stosować metody zaawansowanego pomiaru. W szczególności należy ustalić, czy funkcja zarządzania ryzykiem operacyjnym odgrywa kluczową rolę w określaniu, mierzeniu, ocenie, monitorowaniu, kontrolowaniu i ograniczaniu ryzyka operacyjnego, na które narażona jest instytucja, oraz czy funkcja ta jest dostatecznie niezależna od jednostek gospodarczych instytucji, by zagwarantować niezależne i obiektywne zalecenia i profesjonalny osąd. Należy również ustalić, czy kadra kierownicza wyższego szczebla odpowiada za opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania i administrowania ryzykiem operacyjnym zatwierdzonego przez organ zarządzający oraz czy system ten jest konsekwentnie wdrażany w całej strukturze organizacyjnej instytucji. Właściwe organy powinny także ocenić, czy na wszystkich szczeblach roboczych zapewniono odpowiednie narzędzia i informacje umożliwiające wszystkim pracownikom zrozumienie swoich obowiązków związanych z zarządzaniem ryzykiem operacyjnym.
(7) Warunkiem niezbędnym należytego zarządzania wewnętrznego są skuteczne systemy sprawozdawczości wewnętrznej. Właściwe organy powinny zatem zapewnić wprowadzenie przez instytucję wnioskującą o zezwolenie na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru skutecznych systemów raportowania ryzyka nie tylko organowi zarządzającemu i kadrze kierowniczej wyższego szczebla, ale także wszystkim funkcjom odpowiedzialnym za zarządzanie ryzykiem operacyjnym, na które instytucja jest lub może być narażona. System raportowania powinien odzwierciedlać aktualny status problemów związanych z ryzykiem operacyjnym w instytucji i uwzględniać wszelkie istotne aspekty zarządzania ryzykiem operacyjnym i jego pomiaru.
(8) Zgodnie z art. 321 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wewnętrzny system pomiaru ryzyka operacyjnego danej instytucji jest ściśle powiązany z jej bieżącymi procedurami zarządzania ryzykiem. W rezultacie w metodzie oceny metody zaawansowanego pomiaru należy przewidzieć nałożenie na instytucję wnioskującą o zezwolenie na stosowanie metody zaawansowanego pomiaru obowiązku faktycznego stosowania systemu pomiaru ryzyka operacyjnego instytucji w bieżących procesach biznesowych i do celów bieżącego zarządzania ryzykiem, a nie tylko do celów obliczania wartości wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka operacyjnego. W przepisach regulujących przeprowadzaną przez organy nadzoru ocenę metod zaawansowanego pomiaru należy zatem uwzględnić przepisy dotyczące oczekiwań organów nadzoru, które musi spełnić instytucja wnioskująca o zezwolenie na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru w odniesieniu do "testów praktycznych".
(9) W celu dostarczenia zarówno instytucjom, jak i właściwym organom dowodów na to, że system pomiaru ryzyka operacyjnego instytucji jest wiarygodny i prawidłowy oraz pozwala obliczyć wartość wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka operacyjnego w sposób bardziej wiarygodny niż prostsza regulacyjna metoda pomiaru ryzyka operacyjnego, właściwe organy powinny ustalić, czy dana instytucja dokonała obejmującego określony okres porównania systemu pomiaru ryzyka operacyjnego z metodą wskaźnika bazowego lub metodą standardową obliczania ryzyka operacyjnego, o których mowa w art. 315, 317 i 319 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Okres ten powinien być wystarczająco długi, by właściwy organ mógł ustalić, czy instytucja spełnia przewidziane w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 standardy jakościowe i ilościowe warunkujące stosowanie metody zaawansowanego pomiaru.
(10) Zgodnie z art. 321 lit. g) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wymaga się, by przepływy danych oraz procedury związane z systemem pomiaru ryzyka według metody zaawansowanego pomiaru w instytucji były przejrzyste i dostępne. Dane dotyczące ryzyka operacyjnego nie są natychmiast dostępne, jako że muszą najpierw zostać zidentyfikowane w księgach i archiwach instytucji, a następnie prawidłowo zgromadzone i przechowywane. Co więcej, system pomiaru jest zazwyczaj bardzo złożony i obliczenie wymogów w zakresie funduszy własnych według metod zaawansowanego pomiaru wymaga kilku kroków logicznych i obliczeniowych. Metodyka oceny metody zaawansowanego pomiaru powinna zatem pozwolić na sprawdzenie, czy mechanizmy służące zapewnieniu jakości danych i systemy informatyczne zostały odpowiednio zaprojektowane i prawidłowo wdrożone w instytucji, tak aby służyły celom, do jakich je stworzono.
(11) Ramy stosowania metody zaawansowanego pomiaru w danej instytucji podlegają walidacji wewnętrznej i przeglądom przeprowadzanym przez audytorów zgodnie z art. 321 lit. e) i f) rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Choć struktury organizacyjne funkcji walidacji wewnętrznej i audytu różnią się w zależności od charakteru, złożoności i działalności instytucji, należy zapewnić, by metoda oceny metody zaawansowanego pomiaru w odniesieniu do przeglądów przeprowadzanych w ramach tych funkcji była zgodna ze wspólnymi kryteriami dotyczącymi warunków i zakresu takich przeglądów.
(12) Modelowanie ryzyka operacyjnego to stosunkowo nowa i rozwijającą się dyscyplina. W związku z tym w art. 322 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 przyznano instytucjom znaczną elastyczność w opracowywaniu systemów pomiaru ryzyka operacyjnego na potrzeby obliczania wartości wymogów w zakresie funduszy własnych według metod zaawansowanego pomiaru. Taka elastyczność nie powinna jednak prowadzić do znacznych różnic między instytucjami w zakresie głównych elementów systemów pomiaru, w tym korzystania z danych wewnętrznych, danych zewnętrznych, analizy scenariuszy i czynników otoczenia biznesowego i kontroli wewnętrznej (znanych jako i zwanych dalej "czterema elementami"), głównych założeń modelowania, które pozwalają uwzględnić skrajne zdarzenia w ogonie rozkładu i powiązane czynniki ryzyka (tworzenie zbioru danych obliczeniowych, stopień szczegółowości, określenie rozkładu strat i określenie łącznego rozkładu strat i miar ryzyka) lub oczekiwanej straty, korelacji i kryteriów alokacji kapitału, które powinny zapewnić wewnętrzną spójność systemu pomiaru. Dlatego też, aby zapewnić solidne podstawy metodyczne systemu pomiaru ryzyka, jego porównywalność z systemami innych instytucji, skuteczność tego systemu w określaniu rzeczywistego i potencjalnego ryzyka operacyjnego w instytucji oraz obliczanie przez ten system w sposób wiarygodny i prawidłowy wartości regulacyjnych wymogów kapitałowych według metod zaawansowanego pomiaru, metodyka oceny metody zaawansowanego pomiaru powinna przewidywać stosowanie przez właściwe organy w całej Unii takich samych kryteriów i wymogów. Metodologia oceny metody zaawansowanego pomiaru powinna także uwzględniać idiosynkratyczne elementy ryzyka operacyjnego związane z różną wielkością, charakterem i złożonością instytucji.
(13) W szczególności w odniesieniu do danych wewnętrznych należy uwzględnić fakt, że choć strata wynikła z ryzyka operacyjnego może zostać poniesiona wyłącznie wskutek zdarzenia ryzyka operacyjnego, na jej wystąpienie mogą wskazywać różne pozycje, w tym obciążenia bezpośrednie, koszty, rezerwy i niepobrane przychody. Choć wpływ niektórych zdarzeń ryzyka operacyjnego jest mierzalny i znajduje odzwierciedlenie w sprawozdaniu finansowym instytucji, inne zdarzenia nie poddają się ocenie ilościowej i nie mają wpływu na wynik wykazany przez instytucję w sprawozdaniu finansowym, co oznacza, że można je wykryć na podstawie innych źródeł, w tym archiwów kierownictwa i zbiorów danych o incydentach. W przepisach określających metodykę stosowaną przez właściwe organy w celu przeprowadzenia oceny stanowiącej podstawę udzielenia zezwolenia na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru należy określić, co stanowi stratę wynikłą z ryzyka operacyjnego i kwotę, którą należy odnotować na potrzeby metody zaawansowanego pomiaru, oraz, bardziej ogólnie, wszelkie potencjalne pozycje, które mogłyby wskazywać na wystąpienie zdarzenia ryzyka operacyjnego.
(14) Instytucje są niekiedy w stanie szybko odzyskać pojawiające się straty wynikłe z ryzyka operacyjnego. Choć szybko odzyskane straty mogą okazać się przydatne do celów zarządczych, nie należy uwzględniać ich w obliczeniach wartości wymogów w zakresie funduszy własnych według metod zaawansowanego pomiaru. Instytucje stosują różne kryteria uznawania strat za szybko odzyskane, stąd przepisy regulujące metodykę oceny metody zaawansowanego pomiaru powinny obejmować przepisy określające stosowne kryteria uznawania strat za szybko odzyskane straty.
(15) Właściwe organy mogą uznać techniki ograniczania ryzyka stosowane w ramach metod zaawansowanego pomiaru, o ile spełnione są określone warunki, o których mowa w art. 323 rozporządzenia (UE) nr 575/2013. Aby skutecznie stosować przepisy dotyczące tych technik ograniczania ryzyka, właściwe organy muszą stosować szczegółowe standardy przy ocenie stosowania tych przepisów przez instytucję. W szczególności jeśli odnośne techniki ograniczania ryzyka przyjmują formę ubezpieczenia, należy zapewnić, aby dostawcą takiego ubezpieczenia był zakład ubezpieczeń posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności w Unii lub w jurysdykcjach stosujących wobec zakładów ubezpieczeń równoważne z unijnymi standardy regulacyjne.
(16) Jeśli techniki ograniczania ryzyka przyjmują formę mechanizmów transferu ryzyka innych niż ubezpieczenie, właściwe organy powinny zapewnić, by mechanizmy te były rzeczywiście stosowane w celu transferu ryzyka, a nie w celu obejścia wymogów w zakresie funduszy własnych obliczonych według metod zaawansowanego pomiaru. Jest to warunek o kluczowym znaczeniu w świetle specyfiki ryzyka operacyjnego, w przypadku którego niemożliwe jest wyraźne określenie referencyjnych aktywów bazowych, a nieoczekiwane straty odgrywają większą rolę niż w przypadku innych rodzajów ryzyka. Sytuację dodatkowo pogarsza brak efektywnego, płynnego i ustrukturyzowanego rynku "produktów" ryzyka operacyjnego, które dotychczas były przedmiotem obrotu poza sektorem bankowym, np. w postaci obligacji katastroficznych i pogodowych instrumentów pochodnych. Ponadto ocena ryzyka prawnego związanego z takimi mechanizmami jest zwykle bardzo trudna, nawet jeśli wyraźnie i starannie określono warunki umów.
(17) Aby umożliwić płynne przejście instytucjom, które mają już zezwolenie na stosowanie metod zaawansowanego pomiaru lub które złożyły wniosek o zezwolenie na stosowanie tych metod przed wejściem niniejszego rozporządzenia w życie, właściwe organy powinny stosować niniejsze rozporządzenie w zakresie oceny metod zaawansowanego pomiaru stosowanych przez te instytucje dopiero po zakończeniu określonego okresu przejściowego. W związku z tym, że regularny przegląd metod zaawansowanego pomiaru przewidziany w art. 101 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE przeprowadzany jest zazwyczaj raz w roku, odnośny okres przejściowy powinien wynieść rok od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie.
(18) Instytucje, które stosują rozkłady normalne (Gaussa) w celu określenia korelacji w ramach wszystkich lub niektórych stosowanych przez nie metod zaawansowanego pomiaru, nie powinny już ich stosować na potrzeby swoich metod zaawansowanego pomiaru, jako że takie założenia sugerowałyby niezależność w ogonie rozkładu w kategoriach ryzyka operacyjnego, wykluczając w ten sposób możliwość jednoczesnego wystąpienia dużych strat różnego rodzaju, co nie jest założeniem ani ostrożnym, ani realistycznym. Należy zatem wyznaczyć odpowiednio długi okres, aby umożliwić tym instytucjom płynne przejście do nowego systemu, w ramach którego w systemie pomiaru ryzyka operacyjnego wprowadza się ostrożniejsze założenia, sugerujące pozytywną zależność w ogonie rozkładu. Wdrożenie tych założeń może wymagać zmiany niektórych kluczowych elementów ram stosowania metod zaawansowanego pomiaru i powiązanych procedur, stąd stosowne jest wyznaczenie dwuletniego okresu przejściowego.
(19) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(20) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat tego projektu regulacyjnych standardów technicznych, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: