uwzględniając Akt przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii, w szczególności jego art. 4 ust. 2,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
(1) Zgodnie z art. 4 ust. 2 akapit pierwszy Aktu przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii (zwany dalej "Aktem przystąpienia z 2005 r.") przepisy dorobku Schengen inne niż przepisy wymienione w załączniku II do tego Aktu, do których Republika Bułgarii (zwana dalej "Bułgarią") i Rumunia przystąpiły z chwilą przystąpienia, stosuje się w Bułgarii i w Rumunii na mocy decyzji Rady przyjętej w tym celu po sprawdzeniu, czy zostały spełnione niezbędne warunki dla stosowania wszystkich części dorobku Schengen.
(2) W dniu 29 czerwca 2010 r. Rada przyjęła decyzję 2010/365/UE 2 . w następstwie tej decyzji przepisy dorobku Schengen dotyczące systemu informacyjnego Schengen (zwanego dalej "SIS") zaczęły być stosowane w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii z dniem 15 października 2010 r., z wyjątkiem obowiązku odmowy wjazdu lub pobytu na ich terytorium obywatelom państw trzecich, w odniesieniu do których inne państwo członkowskie dokonało wpisu w celu odmowy wjazdu lub pobytu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1987/2006 3 , a wraz z obowiązkiem powstrzymania się od dokonywania wpisów do SIS i wprowadzania informacji dodatkowych oraz od wymiany informacji dodatkowych na temat obywateli państw trzecich do celów odmowy wjazdu lub pobytu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 (zwane dalej "pozostałymi ograniczeniami").
(3) W dniu 9 czerwca 2011 r. Rada stwierdziła, zgodnie z mającymi zastosowanie procedurami oceny Schengen, że Bułgaria i Rumunia spełniły warunki we wszystkich obszarach dorobku Schengen dotyczących granic powietrznych, granic lądowych, współpracy policyjnej, ochrony danych, SIS, granic morskich i wiz.
(4) W dniu 12 października 2017 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2017/1908 4 w sprawie wprowadzenia w życie niektórych przepisów dorobku Schengen dotyczących Wizowego Systemu Informacyjnego (zwanego dalej "VIS") w Bułgarii i w Rumunii, bez uszczerbku dla odrębnej decyzji Rady, która ma zostać przyjęta jednogłośnie zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu o przystąpieniu z 2005 r. w odniesieniu do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych przedmiotowych państw członkowskich. Wprowadzenie w życie tych przepisów, które upoważniają Bułgarię i Rumunię do dostępu do danych VIS do celów przeglądania zgodnie z procedurami i warunkami określonymi w tej decyzji ma na celu ułatwienie prowadzenia przez Bułgarię i Rumunię kontroli na przejściach granicznych na ich granicach zewnętrznych, będących granicami zewnętrznymi strefy Schengen, oraz na ich terytorium, a przez to podniesienie poziomu bezpieczeństwa w strefie Schengen i ułatwienie walki z poważną przestępczością i terroryzmem.
(5) Aby podnieść poziom bezpieczeństwa w strefie Schengen i zwiększyć skuteczność walki z poważną przestępczością i terroryzmem, należy zwiększyć skuteczność kontroli prowadzonych przez Bułgarię i Rumunię na ich granicach zewnętrznych i na ich terytorium poprzez dokonywanie wpisów do SIS do celów odmowy wjazdu lub pobytu oraz poprzez wykonywanie wpisów wprowadzonych przez inne państwa członkowskie, zwłaszcza wtedy, gdy takie wpisy są uzasadnione zagrożeniem dla porządku publicznego, bezpieczeństwa publicznego lub bezpieczeństwa narodowego. Aby zapewnić, by Bułgaria i Rumunia miały obowiązek odmowy wjazdu lub pobytu na swoim terytorium obywatelom państw trzecich, w odniesieniu do których inne państwo członkowskie wydało zakaz wjazdu, oraz obowiązek dokonywania takich wpisów w SIS, należy znieść pozostałe ograniczenia w korzystaniu z SIS. Zniesienie tych ograniczeń w Bułgarii i Rumunii przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa w strefie Schengen i zwiększenia skuteczności walki z poważną przestępczością i terroryzmem.
(6) Należy wyznaczyć datę, z którą pozostałe ograniczenia w odniesieniu do dorobku Schengen dotyczącego SIS powinny zostać zniesione. Art. 25 konwencji wykonawczej do układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 roku między Rządami Państw Unii Gospodarczej Beneluksu, Republiki Federalnej Niemiec oraz Republiki Francuskiej w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach 5 (zwanej dalej "konwencją z Schengen") w sprawie zasięgnięcia opinii dotyczących dokumentów pobytowych i dokonania wpisu do celów odmowy wjazdu należy zatem stosować od tego samego dnia.
(7) Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych przedmiotowych państw członkowskich, które powinno być przedmiotem odrębnej decyzji Rady, która to decyzja ma zostać przyjęta jednogłośnie zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu o przystąpieniu z 2005 r.
(8) Jako że weryfikacja prowadzona w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii w myśl odnośnych procedur oceny Schengen już się zakończyły zgodnie z art. 4 ust. 2 Aktu przystąpienia z 2005 r., w odniesieniu do tych państw członkowskich nie będzie przeprowadzana weryfikacja na podstawie art. 1 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (UE) nr 1053/2013 6 . Jednak w następstwie niniejszej decyzji zniesienie pozostałych ograniczeń w korzystaniu z SIS powinno zostać wprowadzone w życie z dniem 1 sierpnia 2018 r.
(9) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE 8 .
(10) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru określonego w art. 1 lit. G decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 10 .
(11) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 11 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. G decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 12 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Rady | |
N. DIMOV | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.165.37 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2018/934 w sprawie wprowadzenia w życie w Republice Bułgarii i w Rumunii pozostałych przepisów dorobku Schengen dotyczących Systemu Informacyjnego Schengen |
Data aktu: | 25/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 02/07/2018 |
Data wejścia w życie: | 25/06/2018, 01/08/2018 |