Rozporządzenie 2018/915 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2018/915
z dnia 25 czerwca 2018 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2018/120 1  ustalono uprawnienia do połowów na 2018 r. w odniesieniu do pewnych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków -w niektórych wodach nienależących do Unii.

(2) Na 12. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji o ochronie wędrownych gatunków dzikich zwierząt do załącznika I do tej konwencji dodano rekina wielorybiego (Rhincodon typus). Gatunek ten należy zatem włączyć do wykazu gatunków objętych zakazem połowów.

(3) W opinii naukowej Międzynarodowej Rady Badań Morza (zwanej dalej "ICES") stwierdzono, że smuklice w podobszarze ICES 7 oraz rejonach ICES 8a, 8b, 8d i 8e pochodzą z tego samego stada biologicznego, należy zatem określić elastyczność między obszarami w wysokości 25 % z podobszaru ICES 7 do rejonów ICES 8a, 8b, 8d i 8e w przypadku tych państw członkowskich, które mają kwoty dla tych gatunków w obu obszarach.

(4) W dniu 26 marca 2018 r. ICES wydała opinię dotyczącą połowów krewetki północnej (Pandalus borealis) w rejonach ICES 3a i 4a w części wschodniej (cieśniny Skagerrak, Kattegat oraz północna część Morza Północnego w Rynnie Norweskiej). Na podstawie tej opinii oraz po konsultacji z Norwegią należy ustalić unijny przydział krewetki północnej w cieśninie Skagerrak na poziomie 3 327 ton.

(5) Zgodnie z opinią ICES z dnia 12 kwietnia 2018 r. połowy szprota (Sprattus sprattus) w Morzu Północnym w okresie od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2019 r. nie powinny przekraczać 177 545 ton. Należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów szprota.

(6) W dniu 11 kwietnia 2018 r. ICES wydała zmienione wskazówki dotyczące okowiela na okres od dnia 1 listopada 2017 r. do dnia 31 października 2018 r. Należy zatem odpowiednio ustalić uprawnienia do połowów okowiela.

(7) ICES wydała opinię, że jeżeli nie można przeprowadzić podwodnego badania telewizyjnego, można by ustanowić połowy objęte nadzorem w celu zebrania danych dotyczących wydajności połowowej homarca w wodach jednostki funkcjonalnej 25 podobszaru ICES 8c. Należy zmienić uprawnienia do połowów w celu wprowadzenia tego rodzaju połowów objętych nadzorem.

(8) Na szóstym dorocznym posiedzeniu w 2018 r. Regionalna Organizacja ds. Zarządzania Rybołówstwem na Południowym Pacyfiku (zwana dalej "SPRFMO") ustaliła poziom całkowitego dopuszczalnego połowu (zwanego dalej "TAC") w odniesieniu do ostroboka peruwiańskiego. Środek ten należy wprowadzić do prawa Unii.

(9) Na dorocznym posiedzeniu w 2017 r. Międzynarodowa Komisja ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (zwana dalej "ICCAT") przyjęła zalecenie 17-07, zmieniające zalecenie 14-04 dotyczące odbudowy tuńczyka błękitnopłetwego. Odnotowując, że roczne zwiększenia TAC o 20 % w ciągu trzech lat odpowiadałyby umiarkowanemu i stopniowemu zwiększaniu poziomu połowów do najbardziej ostrożnościowego oszacowania maksymalnego podtrzymywalnego połowu (zwanego dalej "MSY") przez Stały Komitet ds. Badań Naukowych i Statystyki (zwany dalej "SCRS"), zalecenie 17-07 określa TAC dla wschodniego Atlantyku i dla Morza Śródziemnego przydzielone umawiającym się stronom, współpracującym stronom niebędącym umawiającymi się stronami, podmiotom lub podmiotom połowowym na lata 2018, 2019 i 2020.

(10) W piśmie z dnia 15 lutego 2018 r. skierowanym do Sekretariatu ICCAT Unia przekazała unijny plan dotyczący połowów, zdolności i inspekcji. Unijny plan został zatwierdzony przez ICCAT na posiedzeniu panelu 2 (Madryt, 5-7 marca 2018 r.), a zatwierdzenie przez ICCAT zostało zgłoszone przez Sekretariat ICCAT w dniu 3 kwietnia 2018 r. Mając na uwadze zapewnienie spójności należy zatem zmienić liczby figurujące w tabeli A w załączniku IV pkt 4 do rozporządzenia Rady (UE) 2018/120.

(11) Limity połowowe, które przewidziano w rozporządzeniu (UE) 2018/120, mają zastosowanie od dnia 1 stycznia 2018 r. Przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące limitów połowowych powinny zatem również mieć zastosowanie od tego dnia. Takie stosowanie z mocą wsteczną pozostaje bez uszczerbku dla zasady pewności prawa i ochrony uprawnionych oczekiwań, ponieważ uprawnienia do połowów, których to dotyczy, nie zostały jeszcze wyczerpane.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/120,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/120

W rozporządzeniu (UE) 2018/120 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 13 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"x) rekina wielorybiego (Rhincodon typus) we wszystkich wodach.";

2)
w art. 45 ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"r) rekina wielorybiego (Rhincodon typus) w wodach Unii.";

3)
w załącznikach IA, IJ oraz IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2018 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 1 i 2, które stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2018 r.
W imieniu Rady
N. DIMOV
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
W załączniku IA do rozporządzenia (UE) 2018/120 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tabela określająca uprawnienia do połowów smuklic w obszarze 7 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Smuklice Lepidorhombus spp. Obszar 7 (LEZ/07.)
Belgia 333 (1)
Hiszpania 3 693 (2)
Francja 4 481 (2)
Irlandia 2 038 (1)
Zjednoczone Królestwo 1 765 (1)
Unia 12 310
TAC 12 310 TAC analityczny

Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego

rozporządzenia

Stosuje się art. 12 ust. 1 niniejszego

rozporządzenia

___________

(1) 5 % tej kwoty można wykorzystać w obszarach 8a, 8b, 8d i 8e (LEZ/*8ABDE) na przyłowy w ukierunkowanych połowach soli.

(2) 25 % tej kwoty można poławiać w obszarach 8a, 8b, 8d i 8e (LEZ/*8ABDE)."

b)
tabela określająca uprawnienia do połowów krewetki północnej w obszarze 3a otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Krewetka północna Pandalus borealis Obszar: 3a (PRA/03 A.)
Dania 2 162
Szwecja 1 165
Unia 3 327
TAC 6 230 TAC przezornościowy

Nie stosuje się art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96 w odniesieniu do transferów z 2019 r. na 2018 r."

c)
tabela określająca uprawnienia do połowów szprota i powiązanych przyłowów w wodach Unii obszarów 2a i 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Szprot i powiązane przyłowy Sprattus sprattus Obszar: wody Unii obszarów 2a i 4 (SPR/2AC4-C)
Belgia 1 911 (1)(2)
Dania 151 264 (1)(2)
Niemcy 1 911 (1)(2)
Francja 1 911 (1)(2)
Niderlandy 1 911 (1)(2)
Szwecja 1 330 (1)(2)(3)
Zjednoczone Królestwo 6 307 (1)(2)
Unia 166 545 (1)
Norwegia 10 000 (1)
Wyspy Owcze 1 000 (1)(4)
TAC 177 545 (1) TAC analityczny
__________

(1) Kwota ta może być poławiana wyłącznie od dnia 1 lipca 2018 r. do dnia 30 czerwca 2019 r.

(2) Przyłowy witlinka mogą stanowić do 2 % kwoty (OTH/*2AC4C). Przyłowy witlinka odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą, łącznie, przekraczać 9 % kwoty.

(3) Łącznie z dobijakami.

(4) Może zawierać do 4 % przyłowu śledzia atlantyckiego."

d)
w tabeli określającej uprawnienia do połowów śledzia atlantyckiego w wodach Unii obszarów 7 g, 7h, 7j i 7k skreśla się odniesienie "Stosuje się art. 7 ust. 2 niniejszego rozporządzenia";
e)
tabela określająca uprawnienia do połowów okowiela i powiązanych przyłowów w obszarze 3a i w wodach Unii obszarów 2a i 4 otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Okowiel i powiązane przyłowy Trisopterus esmarkii Obsza: 3a; wody Unii obszarów 2a i 4 (NOP/2A3A4.)
Dania 85 186 (1)
Niemcy 16 (1)(2)
Niderlandy 63 (1)(2)
Unia 85 265 (1)(3)
Norwegia 15 000 (4)
Wyspy Owcze 6 000 (5)
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96

__________

(1) Przyłowy plamiaka i witlinka mogą stanowić do 5 % kwoty (OT2/*2A3A4). Przyłowy plamiaka i witlinka odjęte od kwoty zgodnie z niniejszym przepisem oraz przyłowy gatunków odjęte od kwoty zgodnie z art. 15 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 nie mogą, łącznie, przekraczać 9 % kwoty.

(2) Kwotę można poławiać wyłącznie w wodach Unii obszarów ICES 2a, 3a i 4.

(3) Kwota przyznana Unii może być poławiana wyłącznie od dnia 1 listopada 2017 r. do dnia 31 października 2018 r.

(4) Stosuje się kratownicę sortującą.

(5) Stosuje się kratownicę sortującą. Łącznie z maksymalnie 15 % nieuniknionych przyłowów (NOP/*2A3A4), które należy odjąć od tej kwoty."

f)
tabela określająca uprawnienia do połowów homarca w obszarze 8c otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Homarzec Nephrops norvegicus Obszar: 8c (NEP/08C.)
Hiszpania 2(1)
Francja 0
Unia 2(1)
TAC 2(1) TAC przezornościowy
___________

(1) Wyłącznie dla połowów dokonanych w ramach połowów objętych nadzorem w celu zebrania danych dotyczących wydajności połowowej w wodach jednostki funkcjonalnej 25 podczas pięciu rejsów miesięcznie w sierpniu i wrześniu na statkach z obserwatorami na pokładzie."

2.
W załączniku IJ do rozporządzenia (UE) 2018/120 tabela dotycząca uprawnień do połowów ostroboka peruwiańskiego w obszarze objętym konwencją SPRFMO otrzymuje brzmienie:
"Gatunek: Ostrobok peruwiański Trachurus murphyi Obszar: obszar objęty konwencją SPRFMO (CJM/SPRFMO)
Niemcy 8 849,28
Niderlandy 9 591,70
Litwa 6 157,56
Polska 10 587,46
Unia 35 186
TAC Nie dotyczy TAC analityczny

Nie stosuje się art. 3 rozporządzenia (WE) nr 847/96

Nie stosuje się art. 4 rozporządzenia (WE) nr 847/96"

3.
W załączniku IV pkt 4, tabela A otrzymuje brzmienie:
"Liczba statków rybackich (1)
Cypr (2) Grecja (3) Chorwacja Włochy Francja Hiszpania Malta (4)
Sejnery 1 1 16 15 20 6 1
Taklowce 20 (5) 0 0 35 8 54 54
Klipry tuńczykowe 0 0 0 0 37 60 0
Statki wykorzystujące wędy ręczne 0 0 12 0 33 (6) 2 0
Trawlery 0 0 0 0 57 0 0
Inne jednostki rybołówstwa tradycyjnego (7) 0 52 0 0 118 545 0
(1) Liczby w niniejszej tabeli A mogą zostać dodatkowo zwiększone pod warunkiem wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Unii.

(2) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i nie więcej niż trzema taklowcami.

(3) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami lub jednym małym sejnerem i trzema innymi jednostkami rybołówstwa tradycyjnego.

(4) Jeden średniej wielkości sejner można zastąpić nie więcej niż 10 taklowcami.

(5) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych.

(6) Taklowce działające na Atlantyku.

(7) Statki wielozadaniowe, korzystające z różnych narzędzi połowowych (takle, wędy ręczne, haki ciągnione)."

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2018/120 z dnia 23 stycznia 2018 r. ustalające uprawnienia do połowów na rok 2018 w odniesieniu do niektórych stad ryb i grup stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/127 (Dz.U. L 27 z 31.1.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.163.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2018/915 zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/120 w odniesieniu do niektórych uprawnień do połowów
Data aktu: 25/06/2018
Data ogłoszenia: 28/06/2018
Data wejścia w życie: 29/06/2018, 01/01/2018