KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jej art. 8 zdanie wprowadzające, art. 8 pkt 1 akapit pierwszy i art. 8 pkt 4 oraz art. 9 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 605/2010 3 ustanowiono warunki dotyczące zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz wydawania świadectw weterynaryjnych przy wprowadzaniu do Unii Europejskiej mleka surowego, przetworów mlecznych, siary i produktów na bazie siary oraz wykaz państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie takich przesyłek do Unii Europejskiej.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010 ustanowiono wykaz państw trzecich lub ich części, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii Europejskiej przesyłek mleka surowego, przetworów mlecznych, siary i produktów na bazie siary oraz wskazano rodzaj obróbki cieplnej wymaganej dla takich towarów. Art. 4 rozporządzenia (UE) nr 605/2010 stanowi, że państwa członkowskie powinny zezwolić na przywóz przesyłek przetworów mlecznych uzyskanych z mleka surowego krów, owiec, kóz, bawołów lub, gdy jest to wyraźnie dopuszczone w załączniku I do tego rozporządzenia, wielbłądów gatunku Camelus dromedarius z państw trzecich lub ich części, w których zachodzi ryzyko wystąpienia pryszczycy, wymienionych w kolumnie C tego załącznika, pod warunkiem że takie przetwory mleczne lub mleko surowe, z których zostały wyprodukowane, zostały poddane obróbce cieplnej, o której mowa w wymienionym artykule.
(3) Emirat Abu Zabi Zjednoczonych Emiratów Arabskich, będących państwem trzecim nieujętym w prowadzonym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt wykazie państw wolnych od pryszczycy, wyraził zainteresowanie wywozem do Unii przetworów mlecznych uzyskanych z mleka surowego wielbłądów jednogarbnych po uprzedniej obróbce fizycznej lub chemicznej zgodnej z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 605/2010.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 300/2013 4 zezwolenie na wywóz przetworów mlecznych uzyskanych z mleka wielbłądów jednogarbnych uzyskał już Emirat Dubaju. System kontroli w Abu Zabi jest podobny do systemu stosowanego w Dubaju. Emirat Abu Zabi przesłał służbie kontrolnej Komisji istotne informacje na temat stosowanych systemów i mechanizmów kontroli w zakresie produkcji przetworów mlecznych z mleka wielbłądów jednogarbnych.
(5) Na podstawie tych informacji można uznać, że Emirat Abu Zabi jest w stanie dać konieczne gwarancje w celu zapewnienia zgodności przetworów mlecznych wyprodukowanych w Emiracie Abu Zabi z mleka surowego wielbłądów jednogarbnych z wymogami w zakresie zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego mającymi zastosowanie do przywozu do Unii przetworów mlecznych z państw trzecich lub ich części, w których zachodzi ryzyko wystąpienia pryszczycy, wymienionych w kolumnie C załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010.
(6) Aby dozwolony był przywóz do Unii przetworów mlecznych uzyskanych z mleka wielbłądów jednogarbnych z określonych części terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich, należy dodać Emirat Abu Zabi do wykazu państw trzecich lub ich części zawartego w załączniku I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010, podając jednocześnie, że zezwolenie zawarte w kolumnie C tego wykazu ma zastosowanie jedynie do przetworów mlecznych uzyskanych z mleka wielbłądów jednogarbnych.
(7) Czarnogóra zwróciła się do Komisji o udzielenie zezwolenia na wywóz do Unii mleka surowego, przetworów mlecznych, siary i produktów na bazie siary. Czarnogóra jest państwem trzecim ujętym w prowadzonym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt wykazie państw wolnych od pryszczycy bez szczepień.
(8) Komisja przeprowadziła kontrole weterynaryjne w Czarnogórze. Wyniki tych kontroli wykazały pewne niedociągnięcia, w szczególności w odniesieniu do kwestii zdrowia publicznego w zakładach. Właściwe organy Czarnogóry są w trakcie usuwania tych niedociągnięć.
(9) Biorąc jednak pod uwagę korzystną sytuację w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do pryszczycy w Czarnogórze, należy uwzględnić Czarnogórę w kolumnie A załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 605/2010. To dodanie do wykazu w załączniku I powinno pozostawać bez uszczerbku dla zobowiązań wynikających z innych przepisów unijnych dotyczących przywozu do Unii i wprowadzania do obrotu w Unii produktów pochodzenia zwierzęcego, w szczególności zobowiązań odnoszących się do wykazu zakładów określonego w art. 12 rozporządzenia (WE) nr 854/2004.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 605/2010.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: