uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1 oraz art. 14 ust. 3,
(1) Europejski Bank Centralny prowadzi Rejestr Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (Register of Institutions and Affiliates Data, RIAD). RIAD jest wspólnym zbiorem danych referencyjnych o prawnych oraz innych statystycznych jednostkach instytucjonalnych, których gromadzenie wspomaga procesy biznesowe w obrębie Eurosystemu oraz wykonywanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) i Jednolity Mechanizm Nadzorczy (SSM) powierzonych im zadań. RIAD ułatwia integrację szeregu zbiorów danych, w szczególności poprzez zapewnienie wspólnych identyfikatorów. W połączeniu z danymi z innych zbiorów danych, takich jak Scentralizowana Baza Papierów Wartościowych (Centralised Securities Database, CSDB), Baza Danych Europejskiego Systemu Banków Centralnych o Inwestycjach w Papiery Wartościowe (European System of Central Banks Securities Holdings Statistics Database, SHSDB) i Wspólna Analityczna Baza Danych Granularnych Dotyczących Ekspozycji Kredytowych (AnaCredit), dane gromadzone w RIAD stanowią podstawę analiz i badań wspierających podejmowanie decyzji w zakresie polityki pieniężnej, wczesne wykrywanie ryzyk systemowych oraz prowadzenie polityki makroostrożnościowej i nadzoru mikroostrożnościowego. Dane przechowywane w bazie RIAD są także wykorzystywane do przygotowywania oficjalnych list monetarnych instytucji finansowych, funduszy inwestycyjnych, podmiotów sekurytyzacyjnych, instytucji istotnych dla statystyki płatności oraz instytucji ubezpieczeniowych. Rejestrowanie i przetwarzanie danych referencyjnych o podmiotach w bazie RIAD podlega istniejącym procedurom.
(2) RIAD zawiera szereg atrybutów dotyczących poszczególnych podmiotów oraz relacji pomiędzy nimi, które umożliwiają tworzenie struktur grupowych. Struktury te, w tym struktury znane jako "bliskie powiązania", mogą mieć różną konstrukcję do celów rachunkowości lub konsolidacji ostrożnościowej. Te procesy przetwarzania danych i związane z nimi analizy wspierają zarządzanie zabezpieczeniem i ryzykiem, stabilność finansową i nadzór mikroostrożnościowy.
(3) Każdy krajowy bank centralny (KBC) obecnie zapewnia wprowadzanie danych do RIAD oraz ich aktualizację zgodnie z różnymi aktami prawnymi EBC, takimi jak wytyczne EBC/2014/15 1 , rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 i rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 3 . ESBC korzysta również z danych bilansowych przekazywanych w ramach statystyki monetarnej i finansowej EBC w odniesieniu do swoich kontrahentów w rozumieniu art. 2 pkt 11 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 4 . W przyszłości KBC będą także miały obowiązek wprowadzania danych do RIAD i ich aktualizacji w odniesieniu do przedsiębiorstw niefinansowych oraz innych podmiotów, w szczególności w celu wsparcia bazy AnaCredit. KBC monitorują i zapewniają jakość wszystkich informacji udostępnianych EBC zgodnie z dokumentem "Publiczne zobowiązanie ESBC dotyczące statystyki europejskiej" oraz "ECB Statistics Quality Framework and quality assurance procedures" (Zasady dotyczące jakości statystyki EBC i procedury zapewniania jakości statystyki EBC) 5 .
(4) Celem niniejszych wytycznych jest lepsza koordynacja obowiązków poszczególnych KBC oraz odpowiednich działów tych KBC w zakresie wprowadzania, aktualizacji oraz walidacji danych referencyjnych.
(5) Poufność danych statystycznych gromadzonych na podstawie aktów prawnych, o których mowa w niniejszych wytycznych, powinna być chroniona zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2533/98 6 . Dane referencyjne, które nie są zbierane na podstawie statystycznych ram prawnych ESBC, podlegają zasadom poufności określonym w umowie z podmiotem, który dostarczył dane.
(6) Dokładne, terminowe i wyczerpujące dane referencyjne dotyczące podmiotów i relacji pomiędzy nimi są konieczne dla wykonywania przez ESBC i SSM powierzonych im zadań. Konieczne jest więc usprawnienie ogólnego zarządzania RIAD oraz skonsolidowanie wymogów dotyczących gromadzenia danych, zarządzania ich jakością oraz ich rozpowszechniania na podstawie niniejszych wytycznych w odniesieniu do zadań ESBC, adresowanych do KBC państw członkowskich, których walutą jest euro, a także - w przypadku zadań SSM - na podstawie odrębnych wytycznych adresowanych do właściwych organów krajowych.
(7) Dane przekazywane obecnie na podstawie wytycznych EBC/2014/15 mają podlegać przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych. W przyszłości - gdy zostanie to uznane za konieczne - dane przekazywane na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2017/2335 (EBC/2017/38) 7 oraz innych wytycznych EBC będą podlegały przekazywaniu na podstawie niniejszych wytycznych.
(8) Niezabezpieczona stopa overnight w euro (Euro Unsecured Overnight Interest Rate), która - zgodnie z decyzją Rady Prezesów z dnia 20 września 2017 r. - zostanie wprowadzona przed rokiem 2020, także będzie opierać się na wzbogaceniu przekazywanych kodów LEI o informacje referencyjne z RIAD. Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie i wagę wprowadzenia tej nowej stopy oraz planowaną publikację dodatkowych danych istotnych do celów rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), właściwe KBC powinny dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić jakość i wiarygodność tych danych.
(9) W celu zapewnienia bliskiej i skutecznej współpracy w ramach ESBC w zakresie zarządzania RIAD niniejsze wytyczne powinny zostać uzupełnione zaleceniem wzywającym KBC państw członkowskich, których walutą nie jest euro, do aktywnego przekazywania i zatwierdzania danych w ramach RIAD oraz, na zasadzie wzajemności, do udostępnienia danych dotyczących ich podmiotów krajowych i do uzyskania dostępu do zbioru danych strefy euro.
(10) Ponadto, ze względu na komplementarność pomiędzy ESBC i SSM w zakresie przetwarzania i aktualizacji danych dotyczących struktur grupowych, w niniejszych wytycznych należy określić odpowiednie wymogi dotyczące zadań ESBC, a odpowiednie wymogi dotyczące zadań SSM powinny zostać określone w przyszłych wytycznych skierowanych do SSM.
(11) Dane osobowe gromadzone w RIAD powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 8 oraz (UE) 2016/679 9 .
(12) Niezbędne jest ustanowienie procedury skutecznego wprowadzania do załączników do niniejszych wytycznych zmian technicznych, które nie naruszają podstawowej struktury pojęciowej oraz nie wpływają na obciążenia sprawozdawcze,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.154.3 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2018/16 (2018/876) w sprawie Rejestru Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych |
Data aktu: | 01/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 18/06/2018 |