uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5 ust. 1 i 2 oraz art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej 2 ,
(1) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpującej i wiarygodnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (GFS, Government Finance Statistics), m.in. na potrzeby analizy monetarnej i ekonomicznej, monitorowania stabilności finansów publicznych i przygotowywania prognoz.
(2) Zgodnie z art. 8 wytycznych EBC/2013/23 3 Zarząd Europejskiego Banku Centralnego jest uprawniony do dokonania zmian technicznych w załącznikach do wytycznych EBC/2013/23, pod warunkiem że takie zmiany nie zmieniają zasadniczych ram koncepcyjnych ani nie mają wpływu na obciążenia w zakresie sprawozdawczości.
(3) Zmiany wymogów sprawozdawczych wynikających z wytycznych EBC/2013/23 są konieczne w celu osiągnięcia większej harmonizacji źródeł danych w państwach członkowskich strefy euro oraz w zakresie zbiorów danych. Umożliwi to bardziej szczegółową analizę i ułatwi porównywanie statystyk rocznych i kwartalnych z prognozami tych samych zmiennych.
(4) Wytyczne EBC/2013/23 powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Zmiany
Załączniki I i II do wytycznych EBC/2013/23 zastępuje się tekstem zawartym w załączniku do niniejszych wytycznych.
Skuteczność
Adresaci
Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.
W imieniu Zarządu EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
"ZAŁĄCZNIK I
Statystyka dochodów, wydatków i deficytu/nadwyżki
Tabela 1A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) | 1 = 6 - 21 |
1 = 2 + 3 + 4 + 5 | |
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym | 2 |
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym | 3 |
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym | 4 |
Fundusze zabezpieczenia społecznego | 5 |
Dochody ogółem | 6 = 7 + 19 |
Dochody bieżące ogółem | 7 = 8 + 9 + 13 + 16 + 17 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. | 8 |
Podatki od produkcji i importu | 9 |
Podatki od produktów | 10 |
w tym: podatek VAT | 11 |
Inne podatki od producentów | 12 |
Składki netto na ubezpieczenia społeczne | 13 |
w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców | 14 |
w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe | 15 |
Sprzedaż | 16 |
Pozostałe dochody bieżące | 17 |
w tym: odsetki do otrzymania | 18 |
Dochody kapitałowe ogółem | 19 |
w tym: podatki od kapitału | 20 |
Wydatki ogółem | 21 = 22 + 31 |
Wydatki bieżące ogółem | 22 = 23 + 24 + 26 + 27 + 28 + 29 + 30 |
Zużycie pośrednie | 23 |
Koszty związane z zatrudnieniem | 24 |
w tym: wynagrodzenia | 25 |
Odsetki do zapłacenia | 26 |
Dotacje do zapłacenia | 27 |
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze | 28 |
Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa | 29 |
Pozostałe wydatki bieżące | 30 |
Wydatki kapitałowe ogółem | 31 = 32 + 33 + 34 |
Nakłady brutto na środki trwałe | 32 |
Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych | 33 |
Transfery kapitałowe do zapłacenia | 34 |
Pozycje uzupełniające: | |
Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane | 35 |
Tabela 1B
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) pochodzące z państwa członkowskiego | 1 = 2 + 3 + 4 + 7 |
Podatki od produkcji i importu | 2 |
Bieżąca współpraca międzynarodowa | 3 |
Różne transfery bieżące i zasoby własne UE | 4 |
w tym: trzecia część środków własnych z tytułu podatku VAT | 5 |
w tym: czwarta część środków własnych z tytułu dochodu narodowego brutto | 6 |
Transfery kapitałowe | 7 |
Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim | 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13 + 14 |
Dotacje | 9 |
Transfery bieżące z budżetu do instytucji rządowych i samorządowych | 10 |
Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych | 11 |
Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych | 12 |
Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych | 13 |
Koszty uzyskania środków własnych | 14 |
Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE i EFR (beneficjent netto +, płatnik netto -) | 15 = 8 - 1 |
Tabela 1C
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Spożycie | 1 = 2 + 3 |
1 = [1A.23] + [1A.24] + [1A.29] + 4 + 5 + 6 - [1A.16] | |
Spożycie indywidualne | 2 |
Spożycie ogólnospołeczne | 3 |
Amortyzacja środków trwałych | 4 |
Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje | 5 |
Nadwyżka operacyjna netto | 6 |
Pozycje uzupełniające: | |
Spożycie w cenach roku poprzedniego | 7 |
Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego | 8 |
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących | 9 |
PKB w cenach roku poprzedniego | 10 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy | 11 |
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy | 12 |
Statystyka powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia
Tabela 2A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych | 1 = [1A.1] - 2 |
Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) | 2 = 3 - 17 |
Aktywa finansowe (skonsolidowane) | 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 13 + 14 + 15 |
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia (SDR-y) | 4 |
Gotówka i depozyty | 5 |
Dłużne papiery wartościowe | 6 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 7 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 8 |
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | 9 |
Prywatyzacje (netto) | 10 |
Zastrzyki kapitałowe (netto) | 11 |
Pozostałe | 12 |
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji | 13 |
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników | 14 |
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | 15 |
w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne | 16 |
Pasywa (skonsolidowane) | 17 = 8 + 19 + 20 + 21 + 22 + 23 + 24 + 25 + 26 + 27 |
Złoto monetarne i specjalne prawa ciągnienia | 18 |
Gotówka i depozyty | 19 |
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe | 20 |
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe | 21 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 22 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 23 |
Udziały kapitałowe i udziały/jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych | 24 |
Systemy ubezpieczeniowe, emerytalno-rentowe i standaryzowanych gwarancji | 25 |
Instrumenty pochodne i opcje na akcje dla pracowników | 26 |
Pozostałe kwoty do otrzymania/zapłacenia | 27 |
Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych | 28 = 19 + 20 + 21 + 22 + 23 |
28 = 30 + 31 + 32 | |
28 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 | |
w tym: długoterminowe | 29 |
Wyrażone w walucie krajowej | 30 |
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro | 31 |
Wyrażone w innych walutach | 32 |
Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych | 33 = 34 + 37 |
Efekty zmiany wyceny | 34 = 35 + 36 |
Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych | 35 |
Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) | 36 = 38 - 28 - 35 - 37 |
Pozostałe zmiany wolumenu | 37 |
Zmiana wysokości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych | 38 = 28 + 33 |
38 = 1 - [1A.1] + 3 - 18 - 24 - 25 - 26 - 27 + 33 | |
38 = [3A.1][T] - [3A.1][T-1] | |
Pozycje uzupełniające: | |
Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny | 39 |
Tabela 2B
Brak.
Statystyka długu sektora instytucji rządowych i samorządowych
Tabela 3A
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) | 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6 |
1 = 7 + 12 | |
1 = 13 + 14 + 15 | |
1 = 16 + 17 | |
1 = 19 + 20 + 22 | |
Gotówka i depozyty | 2 |
Krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe | 3 |
Długoterminowe dłużne papiery wartościowe | 4 |
Kredyty i pożyczki krótkoterminowe | 5 |
Kredyty i pożyczki długoterminowe | 6 |
Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego | 7 = 8 + 9 + 10 + 11 |
Bank centralny | 8 |
Pozostałe monetarne instytucje finansowe | 9 |
Pozostałe instytucje finansowe | 10 |
Pozostali rezydenci | 11 |
Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego | 12 |
Wyrażone w walucie krajowej | 13 |
Wyrażone w walucie państw członkowskich strefy euro | 14 |
Wyrażone w innych walutach | 15 |
Dług krótkoterminowy | 16 |
Dług długoterminowy | 17 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 18 |
Z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie | 19 |
Z pozostałym terminem zapadalności od jednego roku do pięciu lat włącznie | 20 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 21 |
Z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat | 22 |
w tym: o zmiennym oprocentowaniu | 23 |
Pozycje uzupełniające: | |
Średni pozostały termin zapadalności | 24 |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe | 25 |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny | 26 |
Tabela 3B
Kategoria | Numer i zależność liniowa |
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) | 1 = 7 + 11 + 15 + 19 |
Elementy konsolidujące | 2 = 3 + 4 + 5 + 6 |
2 = 8 + 9 + 10 + 12 + 13 + 14 + 16 + 17 + 18 + 20 + 21 + 22 | |
Gotówka i depozyty | 3 |
Krótkoterminowe papiery wartościowe | 4 |
Długoterminowe papiery wartościowe | 5 |
Kredyty i pożyczki | 6 |
Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) | 7 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 8 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 9 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 10 |
Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) | 11 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 12 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 13 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 14 |
Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) | 15 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 16 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 17 |
wobec funduszy zabezpieczenia społecznego | 18 |
Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) | 19 |
wobec sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym | 20 |
wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym | 21 |
wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym | 22 |
ZAŁĄCZNIK II
DEFINICJE METODOLOGICZNE
1. Definicje sektorów i podsektorów
Sektory i podsektory w ESA 2010
Gospodarka ogółem | S.1 |
Przedsiębiorstwa niefinansowe | S.11 |
Instytucje finansowe | S.12 |
Bank centralny | S.121 |
Instytucje przyjmujące depozyty, z wyjątkiem banku centralnego | S.122 |
Fundusze rynku pieniężnego | S.123 |
Fundusze inwestycyjne niebędące funduszami rynku pieniężnego | S.124 |
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego, z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych | S.125 |
Pomocnicze instytucje finansowe | S.126 |
Instytucje finansowe typu captive i udzielające pożyczek | S.127 |
Instytucje ubezpieczeniowe | S.128 |
Fundusze emerytalno-rentowe | S.129 |
Monetarne instytucje finansowe | S.121 + S.122 + S.123 |
Instytucje rządowe i samorządowe | S.13 |
Instytucje rządowe na szczeblu centralnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1311 |
Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1312 |
Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym (z wyjątkiem funduszy zabezpieczenia społecznego) | S.1313 |
Fundusze zabezpieczenia społecznego | S.1314 |
Gospodarstwa domowe | S.14 |
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych | S.15 |
Zagranica | S.2 |
Państwa członkowskie oraz instytucje i organy Unii Europejskiej | S.21 |
Państwa członkowskie Unii Europejskiej | S.211 |
Instytucje i organy Unii Europejskiej | S.212 |
Europejski Bank Centralny (EBC) | S.2121 |
Instytucje i organy Unii Europejskiej, z wyjątkiem EBC | S.2122 |
Państwa niebędące członkami Unii Europejskiej i organizacje międzynarodowe niebędące rezydentami w Unii Europejskiej | S.22 |
2. Definicje kategorii 4 (5
Tabela 1A
1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) sektora S.13, dochody ogółem [1A.6] minus wydatki ogółem [1A.21] oraz deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.2], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.3] plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.4], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.5].
2. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych na szczeblu centralnym [1A.2] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1311.
3. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [1A.3] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1312.
4. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [1A.4] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1313.
5. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy zabezpieczenia społecznego [1A.5] to wierzytelności netto (+)/dług netto (-) (B.9) podsektora S.1314.
6. Dochody ogółem [1A.6] to dochody bieżące ogółem [1A.7] plus dochody kapitałowe ogółem [1A.19].
7. Dochody bieżące ogółem [1A.7] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1A.8] podatki od producentów i podatki od importu [1A.9], plus składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.13], plus sprzedaż [1A.16], plus pozostałe dochody bieżące [1A.17].
8. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. [1A.8] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
9. Podatki od produkcji i importu [1A.9] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
10. Podatki od produktów [1A.10] to podatki od produktów (D.21) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
11. Podatki od produkcji i importu (w tym: podatek od towarów i usług (VAT)) [1A.11] to podatki typu podatek od towarów i usług (VAT) (D.211) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
12. Pozostałe podatki od produkcji [1A.12] to pozostałe podatki od produkcji (D.29) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
13. Składki netto na ubezpieczenia społeczne [1A.13] to składki netto na ubezpieczenia społeczne (D.61) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
14. Składki netto na ubezpieczenia społeczne (w tym: faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców) [1A.14] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawców (D.611) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
15. Składki na ubezpieczenia społeczne (w tym: składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe) [1A.15] to faktyczne składki na ubezpieczenia społeczne płacone przez gospodarstwa domowe (D.613) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
16. Sprzedaż [1A.16] to produkcja globalna rynkowa (P.11), plus produkcja globalna na własne cele finalne (P.12), plus płatności za produkcję globalną nierynkową (P.131) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
17. Pozostałe dochody bieżące [1A.17] to dochody z tytułu własności (D.4), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13, z wyjątkiem przychodów sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13, plus wpływy z pozostałych dochodów związanych z produkcją (D.39), które są rozchodami sektora S.13.
18. Pozostałe przychody bieżące (w tym: odsetki do otrzymania) [1A.18] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora S.13.
19. Dochody kapitałowe ogółem [1A.19] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 i zapisywane jako transfery kapitałowe, do zapłacenia we wszystkich sektorach oprócz sektora S.13.
20. Dochody kapitałowe ogółem (w tym: podatki od kapitału) [1A.20] to podatki od kapitału (D.91) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
21. Wydatki ogółem [1A.21] to wydatki bieżące ogółem [1A.22] plus wydatki kapitałowe ogółem [1A.31].
22. Wydatki bieżące ogółem [1A.22] to spożycie pośrednie [1A.23], plus wynagrodzenia pracownicze [1A.24], plus odsetki do zapłacenia [1A.26], plus dotacje do zapłacenia [1A.27], plus świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1A.28], plus transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1A.29], plus pozostałe wydatki bieżące [1A.30].
23. Zużycie pośrednie [1A.23] to zużycie pośrednie (P.2) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
24. Koszty związane z zatrudnieniem [1A.24] to koszty związane z zatrudnieniem (D.1) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
25. Koszty związane z zatrudnieniem (w tym: wynagrodzenia) [1A.25] to wynagrodzenia (D.11) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
26. Odsetki do zapłacenia [1A.26] to odsetki (D.41) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27. Dotacje do zapłacenia [1A.27] to dotacje ze znakiem ujemnym (-D.3) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13.
28. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze [1A.28] to świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze (D.62) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
29. Transfery socjalne w naturze - nabyta produkcja rynkowa [1A.29] to transfery socjalne w naturze dotyczące produkcji rynkowej nabytej przez sektor instytucji rządowych i samorządowych (D.632) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
30. Pozostałe wydatki bieżące [1A.30] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5), plus pozostałe podatki związane z produkcją (D.29), plus dochody z tytułu własności (D.4) inne niż odsetki (D.41), plus pozostałe transfery bieżące (D.7) plus korekta z tytułu zmian w uprawnieniach emerytalno-rentowych (D.8) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
31. Wydatki kapitałowe ogółem [1A.31] to nakłady brutto na środki trwałe [1A.32], plus pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1A.33], plus transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.34].
32. Nakłady brutto na środki trwałe [1A.32] to nakłady brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
33. Pozostałe nabycie netto aktywów niefinansowych i przyrost rzeczowych środków obrotowych [1A.33] to przyrost rzeczowych środków obrotowych (P.52) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie aktywów o wyjątkowej wartości (P.53) plus nabycie pomniejszone o rozdysponowanie niefinansowych aktywów nieprodukowanych (NP) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.
34. Transfery kapitałowe do zapłacenia [1A.34] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfery kapitałowe do otrzymania przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.
35. Transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane [1A.35] to transfery kapitałowe stanowiące podatki i składki na ubezpieczenia społeczne, które zostały naliczone, lecz prawdopodobnie nie zostaną pobrane (D.995) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
Tabela 1B
1. Dochody budżetu Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) pochodzące z państwa członkowskiego [1B.1] to podatki od produkcji i importu (D.2) wpłacane do budżetu UE [1B.2], plus bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE i EFR [1B.3], plus różne transfery bieżące (D.75) i zasoby własne UE (D.76) do zapłaty przez sektor instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4], plus transfery kapitałowe (D.9) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].
2. Podatki od produkcji i importu [1B.2] to podatki od produkcji i importu (D.2) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE.
3. Bieżąca współpraca międzynarodowa [1B.3] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE i EFR oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
4. Różne transfery bieżące i zasoby własne UE [1B.4] to różne transfery bieżące (D.75) plus zasoby własne UE z tytułu podatku od wartości dodanej (VAT) i dochodu narodowego brutto (DNB) (D.76) zapisywane po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
5. Różne transfery bieżące i zasoby własne UE w tym trzecia część zasobów własnych UE z tytułu podatku VAT [1B.5] to trzecia część zasobów własnych z tytułu VAT (D.761) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
6. Różne transfery bieżące i zasoby własne UE w tym czwarta część zasobów własnych UE z tytułu DNB [1B.6] to czwarta część zasobów własnych z tytułu dochodu narodowego brutto (D.762) zapisywana po stronie przychodów budżetu UE oraz po stronie rozchodów sektora S.13.
7. Transfery kapitałowe [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do otrzymania przez budżet UE.
8. Wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] to dotacje (D.3) wypłacone z budżetu UE [1B.9] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] plus pozostałe transfery bieżące (D.7) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] plus Koszty pozyskania środków własnych [1B.14].
9. Dotacje [1B.9] to dotacje (D.3) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE.
10. Transfery bieżące do instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów budżetu UE.
11. Transfery bieżące do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) zapisywane po stronie rozchodów budżetu UE oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
12. Transfery kapitałowe do instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe do otrzymania (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
13. Transfery kapitałowe do jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłacenia (D.9) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13 oraz zapisywane jako transfer kapitałowy do zapłacenia przez budżet UE.
14. Koszty uzyskania środków własnych [1B.14] to ta część produkcji globalnej nierynkowej (P.13) zapisywanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty uzyskania środków własnych.
15. Wynik państwa członkowskiego w odniesieniu do budżetu UE i EFR (beneficjent netto +, płatnik netto -) [1B.15] to wydatki budżetu UE w państwie członkowskim [1B.8] minus przychody budżetu UE i EFR z tego państwa członkowskiego [1B.1].
Tabela 1C
1. Spożycie [1C.1] to spożycie (P.3) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
2. Spożycie indywidualne [1C.2] to spożycie indywidualne (P.31) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
3. Spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to spożycie ogólnospołeczne (P.32) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
4. Amortyzacja środków trwałych [1C.4] to amortyzacja środków trwałych (P.51c) zapisywana w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.
5. Zapłacone podatki związane z produkcją pomniejszone o otrzymane dotacje [1C.5] to zapłacone pozostałe podatki związane z produkcją (D.29) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13 minus otrzymane pozostałe dotacje związane z produkcją (D.39) zapisywane po stronie rozchodów sektora S.13.
6. Nadwyżka operacyjna netto [1C.6] to nadwyżka operacyjna netto (B.2n) sektora S.13.
7. Spożycie w cenach roku poprzedniego [1C.7] to nawiązany łańcuchowo wolumen spożycia (P.3) zapisywany po stronie rozchodów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.
8. Nakłady brutto na środki trwałe w cenach roku poprzedniego [1C.8] to nawiązany łańcuchowo wolumen nakładów brutto na środki trwałe (P.51g) zapisywany w pozycji zmian aktywów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.
9. Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących [1C.9] to PKB (B.1*g) w cenach rynkowych.
10. PKB w cenach roku poprzedniego [1C.10] to nawiązany łańcuchowo wolumen PKB (B.1*g) w cenach roku poprzedniego.
11. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez przedsiębiorstwa na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.11] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.11 oraz S.12.
12. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. płacone przez gospodarstwa domowe i instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych (INGD) na rzecz sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz zagranicy [1C.12] to podatki bieżące od dochodów, majątku itp. (D.5) zapisywane po stronie przychodów sektora S.13 i S.2 oraz po stronie rozchodów sektora S.14 oraz S.15.
Tabela 2A
1. Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.1] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] minus transakcje finansowe netto [2A.2].
2. Transakcje finansowe netto (skonsolidowane) [2A.2] to transakcje netto z tytułu nabycia aktywów finansowych [2A.3] minus transakcje netto z tytułu zaciągnięcia zobowiązań [2A.17].
3. Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) [2A.3] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (SDR) (F.1) [2A.4] plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.5], plus transakcje na dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.6], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.7], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.8], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.9] plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.13] plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.14] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
4. Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.4] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
5. Transakcje na gotówce i depozytach [2A.5] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
6. Transakcje na dłużnych papierach wartościowych [2A.6] to nabycie netto dłużnych papierów wartościowych (F.3) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
7. Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.7] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
8. Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.8] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
9. Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.9] to nabycia netto udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
10. Prywatyzacje (netto) [2A.10] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli (pkt 2.36-2.39 ESA 2010) przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem; takie transakcje mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem lub z inną jednostką będącą wierzycielem.
11. Zastrzyki kapitałowe (netto) [2A.11] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.
12. Pozostałe [2A.12] to transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.
13. Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.13] to nabycie netto systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6), zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
14. Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.14] to nabycia netto instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
15. Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania [2A.15] to nabycia netto pozostałych kwot do otrzymania (F.8) zapisywane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
16. Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania (w tym: podatki i składki na ubezpieczenia społeczne) [2A.16] to część pozostałych kwot do otrzymania (F.8 aktywa) dotycząca podatków i składek na ubezpieczenia społeczne zapisywanych w pozycji D.2, D.5, D.61 oraz D.91 pomniejszona o kwotę faktycznie otrzymanych podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, zapisywana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
17. Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.17] to skonsolidowane transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) [2A.18], plus transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.31) [2A.20], plus transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych (F.32) [2A.21], plus transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych (F.41) [2A.22], plus transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych (F.42) [2A.23], plus transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) [2A.24], plus transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) [2A.25], plus transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników (F.7) [2A.26] plus transakcje dotyczące pozostałych kwot do zapłacenia [2A.27] zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
18. Transakcje dotyczące złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia [2A.18] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
19. Transakcje na gotówce i depozytach [2A.19] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
20. Transakcje na krótkoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.20] to nabycia netto krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.31), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
21. Transakcje na długoterminowych dłużnych papierach wartościowych [2A.21] to nabycia netto długoterminowych dłużnych papierów wartościowych (F.32), z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
22. Transakcje na kredytach i pożyczkach krótkoterminowych [2A.22] to kredyty i pożyczki krótkoterminowe (F.41) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek krótkoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
23. Transakcje na kredytach i pożyczkach długoterminowych [2A.23] to kredyty i pożyczki długoterminowe (F.42) zaciągnięte przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, pomniejszone o spłaty istniejących kredytów i pożyczek długoterminowych, zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
24. Transakcje na udziałach kapitałowych i udziałach/jednostkach uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych [2A.24] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu udziałów kapitałowych i udziałów/jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych (F.5) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
25. Transakcje na systemach ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji [2A.25] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu systemów ubezpieczeniowych, emerytalno-rentowych i standaryzowanych gwarancji (F.6) zapisane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
26. Transakcje na instrumentach pochodnych i opcjach na akcje dla pracowników [2A.26] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu instrumentów pochodnych i opcji na akcje dla pracowników (F.7) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
27. Transakcje dotyczące pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia [2A.27] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu pozostałych kwot do otrzymania/zapłacenia (F.8) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.
28. Potrzeby pożyczkowe sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.19], plus dłużnych papierach wartościowych (F.3) [2A.20 i 2A.21] oraz kredytach i pożyczkach (F.4) [2A.22 i 2A.23], które nie stanowią aktywów sektora S.13. Są to także skonsolidowane transakcje na papierach dłużnych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
29. Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.29] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], z pierwotnym terminem zapadalności powyżej jednego roku.
30. Transakcje na długu wyrażonym w walucie krajowej [2A.30] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
31. Transakcje na długu wyrażonym w walucie państw członkowskich strefy euro [2A.31] to zaciągnięcie netto zobowiązań w tych samych instrumentach dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], wyrażonych w ECU, instrumentach dłużnych wyrażonych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie oraz instrumentach dłużnych wyrażonych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego strefy euro, zanim stało się ono państwem członkowskim strefy euro.
32. Transakcje na długu wyrażonym w innych walutach [2A.32] to zaciągnięcie zobowiązań netto z tytułu tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.28], niewymienionych w kategoriach [2A.30] lub [2A.31].
33. Pozostałe przepływy w długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.33] to efekty zmiany wyceny [2A.34] plus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
34. Efekty zmiany wyceny [2A.34] to aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] plus pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36].
35. Aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35] to nominalne zyski i straty (K.7) z tytułu długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wpływające na zmianę jego wielkości po przeliczeniu na walutę krajową w związku z różnicami kursowymi.
36. Pozostałe efekty zmiany wyceny (różnice w porównaniu do wartości nominalnej) [2A.36] to zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.28], minus aprecjacja i amortyzacja zadłużenia w walutach obcych [2A.35], minus pozostałe zmiany wolumenu [2A.37].
37. Pozostałe zmiany wolumenu [2A.37] to pozostałe zmiany wolumenu (K.1, K.2, K.3, K.4, K.5 i K.6) tych samych instrumentów dłużnych co w przypadku potrzeb pożyczkowych sektora instytucji rządowych i samorządowych.
38. Zmiana wielkości długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [2A.38] to dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t minus dług sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w roku t-1.
39. Zaciągnięcie netto kredytów i pożyczek udzielonych przez bank centralny [2A.39] to transakcje na kredytach i pożyczkach (F.4) zapisywane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.
Tabela 2B
Brak.
Tabela 3A
1. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (skonsolidowany) [3A.1] to dług zdefiniowany w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 479/2009. Jest również równy skonsolidowanym zobowiązaniom sektora S.13 z tytułu gotówki i depozytów (AF.2) [3A.2] plus krótkoterminowym dłużnym papierom wartościowym (AF.31) [3A.3], plus długoterminowym dłużnym papierom wartościowym (AF.32) [3A.4], plus kredytom i pożyczkom krótkoterminowym (AF.41) [3A.5], plus kredytom i pożyczkom długoterminowym (AF.42) [3A.6].
2. Dług - gotówka i depozyty [3A.2] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu gotówki i depozytów (AF.2).
3. Dług - krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.3] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych, z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.31).
4. Dług - długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3A.4] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu dłużnych papierów wartościowych z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.32).
5. Dług - kredyty i pożyczki krótkoterminowe 3A.5] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (AF.41).
6. Dług - kredyty i pożyczki długoterminowe [3A.6] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (AF.42).
7. Dług wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to dług wobec banku centralnego [3A.8], plus dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9], plus dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10], plus dług wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].
8. Dług wobec banku centralnego [3A.8] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.121.
9. Dług wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.122 lub S.123.
10. Dług wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.124, S.125, S.126, S.127, S.128 lub S.129.
11. Dług wobec pozostałych rezydentów [3A.11] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.11, S.14 lub S.15.
12. Dług wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.2.
13. Dług wyrażony w walucie krajowej [3A.13] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] wyrażona w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.
14. Dług wyrażony w walucie państw członkowskich strefy euro [3A.14] - zanim państwo członkowskie stało się państwem członkowskim strefy euro - to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z państw członkowskich strefy euro (z wyjątkiem waluty krajowej [3A.13]) plus dług w ECU lub euro.
15. Dług wyrażony w innych walutach [3A.15] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] nieuwzględniona w pozycji [3A.13] lub [3A.14].
16. Dług krótkoterminowy [3A.16] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.
17. Dług długoterminowy [3A.17] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.
18. Dług długoterminowy (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.18] to część długu długoterminowego [3A.17] o zmiennym oprocentowaniu.
19. Dług z pozostałym terminem zapadalności do jednego roku włącznie [3A.19] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty wynosi jeden rok lub mniej.
20. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie [3A.20] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat.
21. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie (w tym o zmiennym oprocentowaniu) [3A.21] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20].
22. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat [3A.22] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1], dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.
23. Dług z pozostałym terminem zapadalności powyżej pięciu lat (w tym: o zmiennym oprocentowaniu) [3A.23] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] o zmiennym oprocentowaniu, dla której okres pozostały do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22].
24. Średni pozostały termin zapadalności długu [3A.24] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty, ważony bieżącą wartością długu, wyrażony w latach.
25. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - obligacje zerokuponowe [3A.25] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji bez płatności kuponowych, których oprocentowanie równe jest różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.
26. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych - kredyty i pożyczki udzielone przez bank centralny [3A.26] to część długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1] z tytułu kredytów i pożyczek (AF.4) stanowiąca aktywo sektora S.121.
Tabela 3B
1. Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (nieskonsolidowany między podsektorami) [3B.1] to nieskonsolidowane zobowiązania sektora S.13, z wyłączeniem a) należności podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) należności podsektora S.1312 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1312, c) należności podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) należności podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
2. Elementy konsolidujące [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, będące jednocześnie aktywami sektora S.13 z wyłączeniem a) zobowiązań podsektora S.1311 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1311, b) zobowiązań podsektora S.1312 będących jednocześnie podaktywami sektora S.1312, c) zobowiązań podsektora S.1313 będących jednocześnie aktywami podsektora S.1313, d) zobowiązań podsektora S.1314 będących jednocześnie aktywami sektora S.1314, z tytułu gotówki i depozytów [3B.3], plus krótkoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.4], plus długoterminowych dłużnych papierów wartościowych [3B.5], plus kredytów i pożyczek [3B.6].
3. Elementy konsolidujące dla kategorii gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »gotówka i depozyty« (F.2).
4. Elementy konsolidujące dla kategorii krótkoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie (F.31).
5. Elementy konsolidujące dla kategorii długoterminowe dłużne papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »dłużne papiery wartościowe« z terminem pierwotnym powyżej jednego roku (F.32).
6. Elementy konsolidujące dla kategorii kredyty i pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie »kredyty i pożyczki« (F.4).
7. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym (skonsolidowany) [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 niebędące aktywami podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
8. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311, stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
9. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
10. Dług instytucji rządowych na szczeblu centralnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1311 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
11. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym (skonsolidowany) [3B.11] to zobowiązania podsektora S.1312 niebędące aktywami podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
12. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
13. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
14. Dług instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1312 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
15. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym (skonsolidowany) [3B.15] to zobowiązania podsektora S.1313, niebędące aktywami podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
16. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.16] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
17. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.17] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
18. Dług instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym wobec funduszy zabezpieczenia społecznego [3B.18] to zobowiązania podsektora S.1313 stanowiące aktywa podsektora S.1314 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
19. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego (skonsolidowany) [3B.19] to zobowiązania podsektora S.1314, niebędące aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
20. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym [3B.20] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1311 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
21. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji rządowych i samorządowych na szczeblu regionalnym [3B.21] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1312 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1].
22. Dług funduszy zabezpieczenia społecznego wobec instytucji samorządowych na szczeblu lokalnym [3B.22] to zobowiązania podsektora S.1314 stanowiące aktywa podsektora S.1313 z tytułu tych samych instrumentów co w przypadku długu sektora instytucji rządowych i samorządowych [3A.1]."
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
Beata Dązbłaż 28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
kk/pap 12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.153.161 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/3013/23 (2018/861) zmieniające wytyczne EBC/2013/23 dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych |
Data aktu: | 24/04/2018 |
Data ogłoszenia: | 15/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 01/09/2018 |