uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 18 ust. 4,
(1) W przypadku cyjanotraniliprolu, cymoksanilu, deltametryny, fenamidonu, folpetu, mandestrobiny, mepikwatu, metazachloru, propamokarbu, pirymetanilu, sulfoksafloru i trifloksystrobiny w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP). W przypadku difenokonazolu, fluben-diamidu, fluopikolidu i fosetylu NDP określono w części A załącznika III do wspomnianego rozporządzenia. W przypadku propargitu NDP określono w załączniku V do tego rozporządzenia.
(2) W dniu 11 lipca 2015 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego (KKŻ) przyjęła kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) fenamidonu 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) tego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty we Wspólnocie nie został obniżony.
(4) Unia zgłosiła do Komitetu KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenie dotyczące CXL zaproponowanych dla następujących kombinacji pestycydów i produktów: fenamidon (kapustne kwiatostanowe; warzywa owocowe inne niż dyniowate).
(5) Wartości CXL odnoszące się do fenamidonu, których nie wymieniono w motywie 4, powinny zatem zostać uwzględnione w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 jako NDP z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów nieujętych w załączniku I do tego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP. Wspomniane CXL są bezpieczne dla konsumentów w Unii 4 .
(6) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną cymoksanil na powierzchni fasoli bez strąków złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(7) W przypadku deltametryny wniosek taki złożono w odniesieniu do jarmużu. W przypadku difenokonazolu wniosek taki złożono w odniesieniu do "innych kapustnych kwiatostanowych", brukselki, endywii, rokietty siewnej, "szpinaku i podobnych liści", cykorii i rabarbaru. W przypadku fluopikolidu wniosek taki złożono w odniesieniu do boćwiny. W przypadku folpetu wniosek taki złożono w odniesieniu do jabłek i gruszek. W przypadku fosetylu wniosek taki złożono w odniesieniu do owoców ziarnkowych, brzoskwiń i ziemniaków. W odniesieniu do mandestrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do moreli, wiśni i czereśni, brzoskwiń oraz śliwek. W przypadku metazachloru wniosek taki złożono w odniesieniu do kapusty chińskiej. W przypadku propamokarbu wniosek taki złożono w odniesieniu do boćwiny. W przypadku pirymetanilu wniosek taki złożono w odniesieniu do dyniowatych z jadalną skórką. W przypadku sulfoksafloru wniosek taki złożono w odniesieniu do liści winorośli i karczochów zwyczajnych. W przypadku trifloksystrobiny wniosek taki złożono w odniesieniu do "pozostałych drobnych owoców i jagód", "sałat i warzyw sałatowych", portulaki pospolitej, fasoli bez strąków, grochu i roślin strączkowych.
(8) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 złożono wnioski w odniesieniu do flubendiamidu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na morelach, brzoskwiniach, śliwkach i ziarnach soi, w odniesieniu do fosfonianu disodu stosowanego w Stanach Zjednoczonych na orzechach z drzew orzechowych (z wyjątkiem orzechów kokosowych) oraz w odniesieniu do propargitu stosowanego w Brazylii na pomarańczach i w Indiach na herbacie. Wnioskodawcy twierdzą, że dozwolone zastosowania tych substancji na wspomnianych uprawach w odpowiednich państwach wywozu skutkują pozostałościami przekraczającymi NDP dozwolone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz że konieczne jest ustanowienie wyższych NDP, aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych upraw.
(9) Zgodnie z art. 53 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 5 w dniu 8 sierpnia 2017 r. Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję, że - z powodu nieoczekiwanej epidemii Drosophila suzukii - zezwoliło na wprowadzanie do obrotu środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną cyjanotra-niliprol, przeznaczonego do stosowania na jeżynach i malinach. W dniu 13 września 2017 r. zgodnie z art. 53 Zjednoczone Królestwo poinformowało Komisję o zezwoleniu na środek ochrony roślin zawierający substancję czynną cyjanotraniliprol do stosowania na porach, wydanym ze względu na nieoczekiwaną epidemię Thrips tabaci, Frankliniella occidentalis, Delia antiqua i Phytomyza gymnostoma. Zezwolenia takie okazały się niezbędnym środkiem, ponieważ epidemia tych szkodników stanowiła zagrożenie, którego nie dało się opanować za pomocą innych rozsądnych działań. Zjednoczone Królestwo zgłosiło zezwolenia pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w celu określenia tymczasowych NDP w odniesieniu do wymienionych upraw.
(10) Zgodnie z art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 w dniu 19 września 2017 r. Grecja poinformowała Komisję, że zezwoliła na wprowadzanie do obrotu środka ochrony roślin zawierającego substancję czynną mepikwat, przeznaczonego do stosowania na chmielu jako regulator wzrostu roślin. Zezwolenie takie okazało się niezbędnym środkiem pozwalającym uniknąć strat plonów. Grecja zgłosiła to zezwolenie pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Urzędowi zgodnie z art. 18 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz złożyła wniosek w celu określenia tymczasowego NDP w odniesieniu do nasion bawełny.
(11) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(12) Urząd dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP 6 . Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(13) W swojej uzasadnionej opinii Urząd stwierdził, że - w odniesieniu do stosowania deltametryny na jarmużu - na ocenę ryzyka ma wpływ nietypowy rodzaj niepewności. Biorąc jednak pod uwagę niewielki udział jarmużu w całkowitym narażeniu z dietą, należy ustalić NDP na poziomie 0,15 mg/kg.
(14) Jeśli chodzi o trifloksystrobinę, wnioskodawca przedstawił brakujące informacje dotyczące metod analitycznych odnoszących się do produktów pochodzenia zwierzęcego i udostępnił na rynku wzorzec referencyjny CGA321113.
(15) Jeśli chodzi o stosowanie flubendiamidu na ziarnach soi, obecne NDP jest ustalone w państwie wywozu na poziomie 0,25 mg/kg. Biorąc pod uwagę, że najwyższy poziom pozostałości zmierzony podczas nadzorowanych prób terenowych nieznacznie przewyższa tę wartość, należy zaokrąglić wartość NDP do poziomu 0,3 mg/kg.
(16) Jeśli chodzi o stosowanie cyjanotraniliprolu na jeżynach, malinach i porach, NDP należy określić jako obowiązujący tymczasowo do dnia 30 czerwca 2021 r.
(17) Jeśli chodzi o stosowanie mepikwatu na bawełnie, NDP należy określić jako obowiązujący tymczasowo do dnia 30 czerwca 2021 r.
(18) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(19) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Wspólny program FAO i WHO dotyczący standardów żywieniowych, Komisja Kodeksu Żywnościowego. Dodatki III i IV. Sesja trzydziesta ósma. Genewa, Szwajcaria, 6-11 lipca 2015 r.
"Reasoned opinion on the setting of maximum residue levels for cyantraniliprole in raspberries and blackberries" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cyjanotraniliprolu w malinach i jeżynach). Dziennik EFSA 2017;15(11):5061 [24 s.].
"Reasoned opinion on the setting of a temporary maximum residue level for cyantraniliprole in leeks" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cyjanotraniliprolu w porach). Dziennik EFSA 2018;16(1):5124 [24 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for cymoxanil in beans without pods" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości cymoksanilu w fasoli bez strąków). Dziennik EFSA 2017;15(11):5066 [19 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for deltamethrin in kale" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości deltametryny w jarmużu). Dziennik EFSA 2018;16(1):4683 [28 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for difenoconazole in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości difenokonazolu w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2018;16(1):5143[28 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for flubendiamide in apricots, peaches, nectarines, plums and soya beans" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do flubendiamidu w morelach, brzoskwiniach, nektarynach, śliwkach i ziarnach soi). Dziennik EFSA 2018;16(1):5128 [31 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for fluopicolide in chards" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości fluopikolidu w boćwinie). Dziennik EFSA 2018;16(1):5135 [21 s.].
"Reasoned opinion on the Modification of the existing maximum residue levels for folpet in apples and pears" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości folpetu w jabłkach i gruszkach). Dziennik EFSA 2017;15(10):5041 [21 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for fosetyl-Al in tree nuts, pome fruit, peach and potato" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości fosetylu Al w orzechach z drzew orzechowych, owocach ziarnkowych, brzoskwiniach i ziemniakach). Dziennik EFSA 2018;16(2):5161 [36 s.]. "Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for mandestrobin in apricots, cherries, peaches/nectarines and plums" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości mandes-trobiny w morelach, wiśniach i czereśniach, brzoskwiniach/nektarynach oraz śliwkach). Dziennik EFSA 2018;16(1):5148 [22 s.]. "Reasoned opinion on the setting of a temporary maximum residue level for mepiquat chloride in cotton" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tymczasowego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości mepikwatu w bawełnie). Dziennik EFSA 2018;16(2):5162 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for metazachlor in Chinese cabbage" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości metazachloru w kapuście chińskiej). Dziennik EFSA 2018;16(1):5127 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for propamocarb in chards/beet leaves" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości propamokarbu w boćwinie). Dziennik EFSA 2017;15(11):5055 [22 s.].
"Reasoned opinion on the setting of import tolerances for propargite in citrus fruits and tea" (Uzasadniona opinia dotycząca określenia tolerancji importowych w odniesieniu do propargitu w owocach cytrusowych i herbacie). Dziennik EFSA 2018;16(2):5193 [25 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue level for pyrimethanil in cucurbits with edible peel" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnego najwyższego dopuszczalnego poziomu pozostałości pirymetanilu w dyniowatych z jadalną skórką). Dziennik EFSA 2018;16(2):5145 [20 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for sulfoxaflor in grape leaves and similar species, and globe artichokes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości sulfoksafloru w liściach winorośli i podobnych gatunków oraz karczochach zwyczajnych). Dziennik EFSA 2017;15(11):5070 [23 s.].
"Reasoned opinion on the modification of the existing maximum residue levels for trifloxystrobin in various crops" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości trifloksystrobiny w różnych uprawach). Dziennik EFSA 2018;16(1):5154 [33 s.].
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.140.38 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/832 zmieniające załączniki II, III i V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cyjanotraniliprolu, cymoksanilu, deltametryny, difenokonazolu, fenamidonu, flubendiamidu, fluopikolidu, folpetu, fosetylu, mandestrobiny, mepikwatu, metazachloru, propamokarbu, propargitu, pirymetanilu, sulfoksafloru i trifloksystrobiny w określonych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 05/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 06/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 26/06/2018 |