(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 4 czerwca 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego 1 , w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 91/676/EWG ma na celu ochronę wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego poprzez takie środki jak, między innymi, ograniczenie stosowania odchodów zwierzęcych na gruntach. Jeśli państwo członkowskie zamierza zezwolić na stosowanie ilości odchodów zwierzęcych w przeliczeniu na hektar, która różni się od ilości określonej w pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG, należy ją ustalić w taki sposób, by nie stanowiła przeszkody w realizacji celów dyrektywy, oraz uzasadnić na podstawie obiektywnych kryteriów, takich jak długie okresy wegetacji i uprawy o wysokim poborze azotu. Komisja zbada wspomniane uzasadnienie.
(2) W dniu 8 grudnia 2005 r. Komisja przyjęła decyzję 2005/880/WE 2 przyznającą odstępstwo Niderlandom zgodnie z dyrektywą 91/676/EWG na potrzeby zezwolenia na stosowanie odchodów pochodzących od wypasanych zwierząt gospodarskich do limitu 250 kg azotu na hektar rocznie w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 70 % powierzchni stanowią użytki zielone.
(3) W dniu 5 lutego 2010 r. Komisja przyjęła decyzję 2010/65/UE 3 zmieniającą decyzję 2005/880/WE i przedłużającą odstępstwo do dnia 31 grudnia 2013 r.
(4) W dniu 16 maja 2014 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą 2014/291/UE 4 . W decyzji tej przyznano odstępstwo Niderlandom na podstawie dyrektywy 91/676/EWG w celu zezwolenia na stosowanie odchodów pochodzących od wypasanych zwierząt gospodarskich w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone do limitu 230 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na glebach piaszczystych na południu i w centrum kraju oraz na glebach lessowych, oraz do limitu 250 kg azotu na hektar rocznie w przypadku gospodarstw rolnych na innych glebach. Odstępstwo dotyczyło 19 564 gospodarstw rolnych w 2016 r., co odpowiada 47 % całkowitej powierzchni rolniczej netto w Niderlandach.
(5) W dniu 31 stycznia 2018 r. Niderlandy złożyły do Komisji wniosek o przedłużenie odstępstwa na lata 2018- 2021 na mocy pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG.
(6) Zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy 91/676/EWG Niderlandy realizują program działań na całym swoim terytorium.
(7) Niderlandzkie przepisy wykonujące dyrektywę 91/676/EWG obejmują normy stosowania zarówno azotu, jak i fosforanów.
(8) Według danych dostarczonych przez władze Niderlandów, ilości bydła i trzody chlewnej w latach 2012-2015 w Niderlandach wzrosły odpowiednio o 2,3 % i 0,8 % w porównaniu z okresem 2008-2011. W tym samym okresie ilości drobiu w Niderlandach wzrosły o 2,4 %. Od 2006 r. przepisy niderlandzkie 5 określają ograniczenia ilości trzody chlewnej i drobiu. Ponadto od stycznia 2015 r. przepisy niderlandzkie 6 wymagają przetwarzania odpowiedniej części nadwyżki odchodów zwierzęcych z sektora mleczarskiego. Co więcej, w Niderlandach wprowadzono 7 niedawno system praw do produkcji fosforanów w odniesieniu do bydła mlecznego. Wszystkie te środki mają na celu zapobieganie zanieczyszczeniu jednolitych części wód.
(9) W latach 2012-2015 stosowanie azotu z odchodów pochodzących od wypasanych zwierząt gospodarskich sięgnęło w Niderlandach 416 000 ton, co stanowiło spadek o 4,4 % w porównaniu z latami 2008-2011 8 . Zużycie chemicznych nawozów azotowych w Niderlandach wzrosło o około 4,3 % w latach 2012-2015 w porównaniu z latami 2008-2011 9 .
(10) Według podstawy naukowej przedstawionej przez władze Niderlandów klimat w Niderlandach, charakteryzujący się rocznymi opadami równomiernie rozłożonymi w ciągu roku oraz stosunkowo niskimi wahaniami temperatur, sprzyja długiemu okresowi wegetacji trawy, trwającemu 250 dni w roku.
(11) Ponadto informacje dostarczone przez władze Niderlandów w kontekście poprzedniego odstępstwa, przyznanego decyzją 2014/291/UE, wskazują, że odstępstwo to nie doprowadziło do pogorszenia stanu jednolitych części wód. Przykładowo od 2006 r. stężenie azotanu w wodzie odprowadzanej ze strefy korzeniowej w monitorowanych gospodarstwach objętych zezwoleniami uległo zmniejszeniu i w 2015 r. oraz 2016 r. wynosiło średnio poniżej 50 mg/l.
(12) Dane zgłoszone przez Niderlandy na podstawie art. 10 dyrektywy 91/676/EWG pokazują, że w latach 2012- 2015 w około 88 % stacji monitorowania wód gruntowych w Niderlandach odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 50 mg/l, a w 79 % tych stacji odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 25 mg/l. Dane pokazują również, że w latach 2012-2015 w 99 % stacji monitorowania wód powierzchniowych w Niderlandach odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 50 mg/l, a w 96 % tych stacji odnotowano średnie stężenie azotanów poniżej 25 mg/l. Dane wykazują stałą lub spadkową tendencję w zakresie stężenia azotanów w wodach gruntowych i powierzchniowych w porównaniu z latami 2008-2011. W okresie sprawozdawczym obejmującym lata 2012-2015 wody eutroficzne stanowiły jednak 60 % wód słodkich, wody potencjalnie eutroficzne - 13 %, a wody nie będące wodami eutroficznymi - 27 %.
(13) Po zbadaniu wniosku Niderlandów zgodnie z pkt 2 akapit trzeci załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG oraz w związku z szóstym niderlandzkim programem działań i doświadczeniem zdobytym w wyniku odstępstwa przewidzianego w decyzji wykonawczej 2014/291/UE, Komisja uważa, że ilość odchodów od wypasanych zwierząt gospodarskich proponowana przez Niderlandy, odpowiadająca 230 kg azotu na hektar rocznie w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, na glebach piaszczystych na południu i w centrum kraju i na glebach lessowych, oraz 250 kg azotu na hektar rocznie w gospodarstwach rolnych, w których co najmniej 80 % powierzchni stanowią użytki zielone, na innych glebach nie będzie stanowiła przeszkody w realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG, z zastrzeżeniem spełnienia prze Niderlandy pewnych ściśle określonych warunków i jest uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów.
(14) Niderlandy powinny zapewnić, aby obciążenie jednolitych części wód wynikające z rosnącej liczby zwierząt gospodarskich i powiązanej produkcji odchodów zwierzęcych nie ulegało zwiększeniu. W tym celu Niderlandy powinny zapewnić, aby całkowita produkcja odchodów zwierzęcych, zarówno pod względem azotu jak i fosforu, nie przekroczyła poziomu z 2002 r. Nowe przepisy wdrażające szósty niderlandzki program działań powinny zatem przewidywać wiążący pułap produkcji odchodów zwierzęcych, którego to pułapu nie można przekroczyć i na który w razie potrzeby można się powołać w odniesieniu do poszczególnych rolników.
(15) Zezwolenia dla poszczególnych rolników podlegają pewnym warunkom mającym na celu zapewnienie nawożenia na poziomie gospodarstw rolnych, wynikającego z wymagań upraw, oraz zmniejszenie strat azotu i fosforu do wód oraz zapobieganie takim stratom. Warunki te powinny zatem obejmować wymogi, aby plan nawożenia ustalano na poziomie gospodarstwa rolnego, aby praktyki nawożenia rejestrowano poprzez prowadzenie rejestrów nawożenia, aby przeprowadzano okresowe analizy gleby, stosowano "zielone pole" w okresie zimowym po uprawie kukurydzy, zachowywano zgodność z przepisami szczegółowymi dotyczącymi zaorywania trawy, nie stosowano odchodów zwierzęcych przed zaorywaniem trawy, uwzględniano w nawożeniu udział roślin strączkowych oraz by nie stosowano w rolnictwie żadnych fosforanów z nawozów chemicznych.
(16) W ostatnich latach wdrożenie przez Niderlandy przepisów dotyczących gospodarowania odchodami zwierzęcymi, w tym zgodność z decyzją wykonawczą 2014/291/UE, przysporzyło kilku trudności, co doprowadziło do sytuacji, w której istnieją obawy odnośnie do potencjalnych nadużyć. Ta wyjątkowa sytuacja wymaga, aby Niderlandy zwiększyły wysiłki w zapobieganiu nadużyciom w związku z wdrażaniem przepisów dotyczących odchodów zwierzęcych. Chociaż szósty program działań już przewiduje środki mające na celu zwiększenie kontroli i inspekcji w celu poprawy ogólnej zgodności z niderlandzkimi przepisami dotyczącymi odchodów zwierzęcych, niezbędne jest podjęcie dodatkowych wysiłków, aby zwiększyć skuteczne wdrożenie i pełną zgodność. Wysiłki te powinny obejmować ustanowienie skuteczniejszej strategii egzekwowania przepisów, uwzględniając również przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE 10 . Strategia powinna opierać się na niezależnej ocenie zgodności z niderlandzkimi przepisami dotyczącymi odchodów zwierzęcych oraz powinna zawierać szczegółowe środki mające na celu dalsze wzmożenie inspekcji i kontroli oraz jasnej metodyki, aby ustanowić wystarczająco odstraszające kary i sankcje. W związku z tym uzasadnione jest ograniczenie okresu obowiązywania odstępstwa w taki sposób, aby wygasło w dniu 31 grudnia 2019 r., w celu umożliwienia Niderlandom pełnego wdrożenia skuteczniejszej strategii egzekwowania przepisów. Zgodnie z pkt 2 akapit drugi załącznika III do dyrektywy 91/676/EWG Niderlandy mogą złożyć wniosek o nowe odstępstwo na następny okres.
(17) Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 11 przewiduje kompleksowe, transgraniczne podejście do ochrony wód zorganizowane wokół obszarów dorzeczy, mające na celu osiągnięcie dobrego stanu wód europejskich. Ograniczenie składników odżywczych stanowi integralny element tego celu. Przyznanie odstępstwa na mocy niniejszej decyzji nie narusza przepisów dyrektywy 2000/60/WE i nie wyklucza konieczności zastosowania dodatkowych środków w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z tej dyrektywy.
(18) W dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 12 określono przepisy ogólne służące ustanowieniu infrastruktury informacji przestrzennej w Unii dla celów polityki unijnej w zakresie ochrony środowiska oraz obszarów polityki lub działań Unii mogących oddziaływać na środowisko. W stosownych przypadkach informacje przestrzenne zgromadzone w ramach niniejszej decyzji powinny być zgodne z przepisami określonymi we wspomnianej dyrektywie. W celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych i zwiększenia spójności danych przy gromadzeniu niezbędnych danych na mocy niniejszej decyzji Niderlandy powinny w stosownych przypadkach korzystać z informacji uzyskanych w ramach zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli ustanowionego na podstawie tytułu V rozdział II rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 13 .
(19) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na podstawie art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Karmenu VELLA | |
Członek Komisji |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.137.27 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/820 przyznająca odstępstwo Niderlandom na podstawie dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego |
Data aktu: | 31/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 04/06/2018 |