uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 6,
(1) W celu sprecyzowania wymogów zapewniających rozdzielność systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje należy zdefiniować niektóre terminy dotyczące rachunkowości, organizacji i procesu decyzyjnego systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej tych podmiotów.
(2) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć takie procedury rachunkowe, które umożliwią im przedstawianie informacji finansowych dotyczących odrębnych rachunków zysków i strat oraz not wyjaśniających do tych informacji finansowych. Wymogi te nie powinny zastępować ani zmieniać zasad rachunkowości i norm lub wymogów dotyczących rocznych sprawozdań finansowych, które mają już zastosowanie w odniesieniu do systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje.
(3) W tym celu należy określić, w jaki sposób w ramach tych procesów rachunkowości należy przydzielać przychody i koszty. Takie procesy rachunkowości powinny być należycie udokumentowane, szczególnie w odniesieniu do przesunięć środków między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje.
(4) W celu zapewnienia wzajemnej niezależności systemy kart płatniczych i uczestniczące podmioty obsługujące transakcje powinny co najmniej raz w roku dostarczać informacje finansowe, które powinny być potwierdzone przez niezależnego biegłego rewidenta. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać te informacje oraz ich potwierdzenie, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(5) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje niebędące oddzielnymi osobami prawnymi powinny być przynajmniej zorganizowane jako różne wewnętrzne części jednostki gospodarczej. Pracownicy systemów kart płatniczych i pracownicy podmiotów obsługujących transakcje, w tym kadra kierownicza wyższego szczebla, powinni być od siebie niezależni i umieszczeni w osobnych przestrzeniach roboczych z ograniczonym, kontrolowanym dostępem. W celu promowania niezależności kadry kierowniczej wyższego szczebla, w przypadku gdy dwa podmioty należą do tej samej grupy, oraz aby zapobiec efektowi "drzwi obrotowych", kadra kierownicza wyższego szczebla jednego podmiotu powinna mieć zakaz podejmowania pracy dla drugiego podmiotu przez okres co najmniej jednego roku po zakończeniu pracy dla dotychczasowego podmiotu.
(6) Personel systemów kart płatniczych powinien móc wykonywać zadania związane z projektowaniem, aktualizowaniem lub wdrażaniem usług w zakresie obsługi transakcji tylko wówczas, gdy spełnione są szczególne warunki zapewniające zgodność z wymogami niezależności.
(7) Aby wyeliminować wszelkie zachęty do zapewniania sobie wzajemnie przez systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje preferencyjnego traktowania lub uprzywilejowanych informacji niedostępnych dla ich konkurentów, wynagrodzenia pracowników systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje nie powinny pośrednio ani bezpośrednio zależeć od wyników ekonomicznych podmiotów obsługujących transakcje lub systemów kart płatniczych. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać informacje dotyczące polityki wynagrodzeń.
(8) Należy określić, że w przypadku gdy systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje należą do tego samego podmiotu prawnego lub tej samej grupy, zasady zapewniające przestrzeganie przez personel obowiązującego rozporządzenia powinny zostać określone w kodeksie postępowania wraz ze skutecznymi sankcjami i mechanizmami egzekwowania, które należy podać do wiadomości publicznej.
(9) Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć możliwość korzystania ze wspólnych usług, pod warunkiem że nie doprowadzi to do wymiany między nimi informacji szczególnie chronionych oraz że warunki korzystania ze wspólnych usług, w tym warunki finansowe udostępniania takich usług, są odpowiednio udokumentowane w pojedynczym dokumencie. Na wniosek właściwych organów powinno się im udostępniać taki dokument, aby umożliwić im stosowanie wymogów niezależności. Należy wprowadzić szczególne warunki wspólnego korzystania z systemu zarządzania informacjami. Zakazana powinna być jednak wymiana informacji szczególnie chronionych między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje, które mogłyby dać przewagę konkurencyjną systemom kart płatniczych lub podmiotom obsługującym transakcje.
(10) W celu zapewnienia odpowiedniego łagodzenia ewentualnych konfliktów interesów w procesie podejmowania decyzji między systemami kart płatniczych i podmiotami obsługującymi transakcje należy określić warunki ustalania składu organów zarządzających systemów kart płatniczych i podmiotów obsługujących transakcje, niezależnie od formy prawnej i ustaleń organizacyjnych tych podmiotów. Warunki te należy podać do wiadomości publicznej i poddawać przeglądowi przez właściwe organy. Systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje powinny mieć również oddzielne roczne plany operacyjne, zatwierdzane przez ich odpowiednie organy zarządzające. Na wniosek właściwych organów powinno się im w pełni udostępniać takie oddzielne roczne plany operacyjne, aby umożliwić im egzekwowanie wymogów niezależności.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(12) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.13.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/72 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/751 w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych ustanawiających wymogi, które muszą spełniać systemy kart płatniczych i podmioty obsługujące transakcje w celu zapewnienia stosowania wymogów niezależności pod względem rachunkowości, organizacji i procedury podejmowania decyzji |
Data aktu: | 04/10/2017 |
Data ogłoszenia: | 18/01/2018 |
Data wejścia w życie: | 07/02/2018 |