uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 78 ust. 8 akapit trzeci,
(1) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/2070 2 określa informacje, które instytucje muszą zgłaszać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) i właściwym organom w celu umożliwienia dokonania oceny metod wewnętrznych stosowanych do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych ("analiza porównawcza") zgodnie z art. 78 dyrektywy 2013/36/UE.
(2) Mając na uwadze, że zgodnie z art. 78 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE analiza porównawcza ma miejsce co najmniej raz w roku oraz że główny przedmiot ocen przeprowadzanych przez właściwe organy oraz sprawozdań EUNB może się zmieniać z biegiem czasu, ekspozycje lub pozycje uwzględniane w portfelach odniesienia, a tym samym również wymogi sprawozdawcze, muszą być regularnie i odpowiednio dostosowywane. Należy zatem zmienić załączniki I-VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070.
(3) Instytucje, które nie obliczają wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka kredytowego zgodnie z metodą standardową, powinny otrzymać dodatkowy czas na dostosowanie swoich systemów tak, aby spełniać wymóg sprawozdawczy określony w kolumnie 180 we wzorach 102 i 103 w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070.
(4) Instytucjom należy zapewnić wystarczająco dużo czasu od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na przekazanie wyników analizy porównawczej właściwym organom. W związku z powyższym termin określony w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/2070 nie powinien mieć zastosowania w odniesieniu do zgłaszania wyników w roku 2018.
(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez EUNB.
(6) Biorąc pod uwagę, że niezbędne zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070 nie wymagają istotnych zmian merytorycznych, zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 , EUNB nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych, uznając, że byłoby to nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnego projektu wykonawczych standardów technicznych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/2070,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.124.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2018/688 w sprawie zmiany rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/2070 w odniesieniu do portfeli odniesienia, wzorów do celów sprawozdawczych i instrukcji dotyczących przekazywania informacji |
Data aktu: | 23/03/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 07/06/2018 |