(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 18 maja 2018 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 2 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/119/EWG z dnia 17 grudnia 1992 r. wprowadzającą ogólne wspólnotowe środki zwalczania niektórych chorób zwierząt i szczególne środki odnoszące się do choroby pęcherzykowej świń 3 , w szczególności jej art. 14 ust. 2, art. 19 ust. 1 lit. a) i art. 19 ust. 3 lit. a) oraz art. 19 ust. 4 i 6,
uwzględniając dyrektywę Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiającą przepisy o wymaganiach zdrowotnych dla zwierząt regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 4 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 92/119/EWG określa ogólne środki zwalczania stosowane w przypadku wystąpienia ogniska niektórych chorób zwierząt, w tym choroby guzowatej skóry bydła. Takie środki zwalczania obejmują ustanowienie obszarów zapowietrzonych i zagrożonych wokół zakażonego gospodarstwa, przewidują również szczepienia interwencyjne w przypadku wystąpienia ogniska choroby guzowatej skóry bydła jako uzupełnienie innych środków zwalczania.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 5 określa się środki zwalczania w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w państwach członkowskich lub ich częściach. W decyzji tej "obszary zakażone" definiuje się jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części II załącznika I do tej decyzji wykonawczej, obejmujące obszary, na których potwierdzono wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła, oraz wszystkie obszary zapowietrzone i zagrożone ustanowione zgodnie z dyrektywą 92/119/EWG, na których można prowadzić szczepienia przeciwko tej chorobie po zatwierdzeniu programów szczepień. Ponadto "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia" definiuje się w tej decyzji jako części terytorium państwa członkowskiego wymienione w części I wspomnianego załącznika, obejmujące obszary poza obszarem zakażonym, na których prowadzi się szczepienia przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła po zatwierdzeniu programów szczepień.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2016/2008 określono konkretne środki zmniejszające ryzyko i ograniczenia w handlu w odniesieniu do żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli oraz ich materiału biologicznego, a także innych produktów pozyskanych od tych zwierząt, które to środki należy wprowadzać na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła.
(4) Chorobę guzowatej skóry bydła potwierdzono po raz pierwszy w Europie kontynentalnej w sierpniu 2015 r. (Grecja). W 2016 r. choroba pojawiła się w sumie w 7 państwach w Europie Południowo-Wschodniej (Grecja, Bułgaria, była jugosłowiańska republika Macedonii, Serbia, Kosowo 6 , Albania i Czarnogóra), natomiast w 2017 r. choroba guzowatej skóry bydła występowała w znacznie mniejszym zakresie (ponowne wystąpienie choroby na dużą skalę tylko w Albanii i tylko kilka pojedynczych ognisk choroby w Grecji i byłej jugosłowiańskiej republice Macedonii).
(5) W reakcji na wystąpienie choroby guzowatej skóry bydła wszystkie państwa członkowskie dotknięte chorobą (Grecja i Bułgaria), jak również wszystkie państwa spoza UE dotknięte chorobą szybko wprowadziły masowe szczepienia całej populacji bydła żywego i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli i stosowały je przez co najmniej dwa kolejne lata (2016 i 2017 r.). W tym samym okresie - w związku z sytuacją epidemiologiczną w państwach sąsiadujących - ten sam środek obejmujący szczepienia był wdrażany jako środek zapobiegawczy przez Chorwację, gdzie choroba guzowatej skóry bydła jak dotąd nigdy nie wystąpiła.
(6) Od pierwszego wystąpienia choroby guzowatej skóry bydła w Europie kontynentalnej Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 29 lipca 2016 r. 7 pilne zalecenie dotyczące choroby guzowatej skóry bydła oraz dwa sprawozdania, zatwierdzone odpowiednio w dniu 27 marca 2017 r. 8 i w dniu 29 stycznia 2018 r. 9 Zgodnie ze wszystkimi tymi ocenami naukowymi wyniki analiz dostępnych danych epidemiologicznych dotyczących choroby guzowatej skóry bydła w Europie w 2016 i 2017 r. wskazują na to, że kampanie masowych szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, o ile zostały właściwie wdrożone, doprowadziły do zwalczenia tej choroby, zapobiegając wystąpieniu jej nowych ognisk. Ponadto stwierdza się, że masowe szczepienia są najskuteczniejszą metodą zwalczania choroby guzowatej skóry bydła, zwłaszcza jeżeli ochrona szczepionych zwierząt rozwinęła się jeszcze przed wprowadzeniem choroby, a zatem w drodze szczepień zapobiegawczych.
(7) Skuteczność ostatnich kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, potwierdzona w zaleceniu EFSA z 2016 r. i sprawozdaniach EFSA z 2017 i 2018 r., wskazuje na to, że po zakończeniu kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła zgodnie z załącznikiem II do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 ryzyko rozprzestrzeniania się choroby guzowatej skóry bydła w wyniku przemieszczania żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie obszaru wolnego od choroby, na którym zastosowano szczepienia, jest bardzo niskie.
(8) Całe terytorium lub części terytorium Chorwacji, Bułgarii i Grecji zostały wymienione w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 jako "obszary wolne od choroby, na których zastosowano szczepienia".
(9) Już w 2017 r. zarówno Chorwacja, jak i Bułgaria zgłosiły zakończenie kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na swoich "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" zgodnie z załącznikiem II do decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008. Ponadto Chorwacja, ze względu na korzystną sytuację epidemiologiczną w Europie Południowo-Wschodniej w 2017 r., zaprzestanie stosowania szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła, począwszy od 2018 r.
(10) Po zakończeniu kampanii szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" w Grecji, odstępstwa wprowadzone niniejszą decyzją powinny mieć zastosowanie do odpowiednich "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" w Grecji.
(11) Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami art. 6a decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008 przemieszczanie żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", w tym samym państwie członkowskim, jest dozwolone tylko wtedy, gdy zwierzęta te pochodzą z gospodarstw, w których wszystkie inne zwierzęta posiadają ochronę immunologiczną uzyskaną w wyniku szczepienia lub posiadają odporność matczyną, z kilkoma wyjątkami (zwierzęta przeznaczone do uboju z konieczności lub zwierzęta wprowadzone z obszarów wolnych od choroby guzowatej skóry bydła mniej niż 3 miesiące temu). W związku z tym, w sytuacji stopniowego zaprzestania prowadzenia szczepień przeciwko chorobie guzowatej skóry bydła na "obszarach wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia", niezbędne są przepisy dotyczące przemieszczania żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli po wygaśnięciu odporności matczynej u cieląt, zwłaszcza w drugiej połowie 2018 r.
(12) Należy zatem zmienić wymagania dotyczące odstępstw i warunków specjalnych dotyczących wysyłki żywego bydła i dzikich przeżuwaczy utrzymywanych w niewoli w obrębie "obszarów wolnych od choroby, na których zastosowano szczepienia" oraz odpowiednio zmienić art. 6a decyzji wykonawczej (UE) 2016/2008.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Vytenis ANDRIUKAITIS | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.123.119 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2018/744 zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2016/2008 dotyczącą środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do choroby guzowatej skóry bydła w niektórych państwach członkowskich |
Data aktu: | 16/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 18/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 18/05/2018 |