Rozporządzenie delegowane 2018/64 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2018/64
z dnia 29 września 2017 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Z uwagi na ogólny charakter warunku dotyczącego kryteriów jakościowych określonego w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze względu na konieczność zapewnienia spójnego stosowania tego warunku przez właściwe organy, właściwe jest określenie, w jaki sposób, w kontekście kluczowych wskaźników referencyjnych, (i) zaprzestanie opracowywania wskaźnika referencyjnego lub (ii) opracowywanie go na podstawie danych wejściowych, które przestały być w pełni reprezentatywne dla danego rynku lub danych realiów gospodarczych, (iii) lub opracowywanie go na podstawie niewiarygodnych danych wejściowych, miałoby znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich.

(2) Kluczowe wskaźniki referencyjne są często stosowane w państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie, w którym są one opracowywane, i są wykorzystywane w różny sposób, w zależności od państwa członkowskiego, w którym są stosowane. Potencjalnie mają one zatem znaczący wpływ w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, lub na poziomie Unii. Podobnie istnieje potencjał znaczącego negatywnego wpływu w przypadku jednego lub większej liczby kryteriów, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii). Dlatego ważne jest przeprowadzenie oceny zarówno na poziomie krajowym lub rynkowym, jak i na poziomie Unii.

(3) W rozporządzeniu (UE) 2016/1011 wymieniono pięć dziedzin, w których mogłyby wystąpić znaczące negatywne skutki. Chociaż integralność rynku dotyczy rynku konkretnego produktu finansowego, stabilność finansowa odnosi się do systemu finansowego państwa członkowskiego lub Unii jako całości. Wpływ na konsumentów to przede wszystkim wpływ wywierany za pośrednictwem instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w tym funduszy emerytalnych, w które zainwestowali, oraz umów finansowych, jakie podpisali i w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na gospodarkę realną jest bezpośrednio związany z wartością instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie. Potencjalny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw może wzrosnąć wraz ze wzrostem wartości niespłaconych kredytów w stosunku do wielkości gospodarki. Konsumenci oraz finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw są bardziej narażone na negatywne skutki, jeżeli ogólny poziom zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw jest wysoki,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Ocena przeprowadzana przez właściwe organy

1. 
Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, o którym mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/1011, zgodnie z kryteriami, o których mowa w art. 2, 3, 4, 5 i 6.
2. 
W przypadku gdy właściwe organy spodziewają się, że tego rodzaju znaczący i negatywny wpływ będzie miał miejsce w więcej niż jednym państwie członkowskim, dokonują one odrębnej oceny dla każdego państwa członkowskiego, którego to dotyczy, a także ogólnej oceny w odniesieniu do wszystkich państw członkowskich.
Artykuł  2

Znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość instrumentów finansowych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, i które są przedmiotem obrotu w systemach obrotu w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości instrumentów finansowych, które są przedmiotem obrotu w systemach obrotu w tych państwach członkowskich;
b)
wartość umów finansowych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości umów finansowych zawartych w tych państwach członkowskich;
c)
wartość funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie do celów pomiaru ich wyników, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości funduszy inwestycyjnych wprowadzanych do obrotu w tych państwach członkowskich na podstawie zezwolenia lub zgłoszenia;
d)
czy wskaźnik referencyjny został wskazany zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011 jako potencjalny zastępczy wskaźnik referencyjny lub został wykorzystany jako następca innych wskaźników referencyjnych, które zostały włączone do wykazu kluczowych wskaźników referencyjnych, o którym mowa w art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1011;
e)
w odniesieniu do standardów do celów księgowych lub innych celów regulacyjnych:
(i)
czy wskaźnik referencyjny jest wykorzystywany jako odniesienie dla regulacji ostrożnościowych, takich jak wymogi dotyczące kapitału, płynności lub dźwigni finansowej;
(ii)
czy wskaźnik referencyjny jest stosowany w międzynarodowych standardach rachunkowości.
Artykuł  3

Znaczący i negatywny wpływ na stabilność finansową

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na stabilność finansową, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do:
(i)
aktywów ogółem sektora finansowego w tych państwach członkowskich;
(ii)
aktywów ogółem sektora bankowego w tych państwach członkowskich;
b)
wrażliwość instytucji finansowych, które podpisały lub zainwestowały w instrumenty finansowe, umowy finansowe i fundusze inwestycyjne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie.
Artykuł  4

Znaczący i negatywny wpływ na konsumentów

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na konsumentów, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
w odniesieniu do instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych oferowanych konsumentom:
(i)
wartość instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, i które są sprzedawane inwestorom indywidualnym w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości instrumentów finansowych i funduszy inwestycyjnych, które są sprzedawane inwestorom indywidualnym w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów, którzy zakupili instrumenty finansowe i fundusze inwestycyjne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
b)
w odniesieniu do instytucji pracowniczych programów emerytalnych:
(i)
wartość programów emerytalnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie i które są prowadzone przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w poszczególnych państwach członkowskich, zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w stosunku do całkowitej wartości programów emerytalnych prowadzonych przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów będących członkami pracowniczych programów emerytalnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, prowadzonych przez instytucje pracowniczych programów emerytalnych w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
(iii)
ocena znaczenia instytucji pracowniczych programów emerytalnych prowadzących programy emerytalne, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, dla dochodów emerytalnych obywateli państw członkowskich;
c)
w odniesieniu do umów o kredyt konsumencki:
(i)
wartość umów o kredyt konsumencki, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości umów o kredyt konsumencki w tych państwach członkowskich;
(ii)
szacunkowa liczba konsumentów, którzy podpisali umowy o kredyt konsumencki, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby ludności w tych państwach członkowskich;
(iii)
poziom zadłużenia konsumentów w danych państwach członkowskich.
Artykuł  5

Znaczący i negatywny wpływ na gospodarkę realną

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na gospodarkę realną, biorąc pod uwagę wartość instrumentów finansowych, umów finansowych i funduszy inwestycyjnych, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, bezpośrednio lub pośrednio w zestawie wskaźników referencyjnych, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do produktu narodowego brutto tych państw członkowskich.

Artykuł  6

Znaczący i negatywny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw

Właściwe organy oceniają, czy występuje znaczący i negatywny wpływ na finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub większej liczbie państw członkowskich, zgodnie z następującymi kryteriami:

a)
wartość kredytów udzielonych gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom niefinansowym, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do całkowitej wartości kredytów udzielonych gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom niefinansowym w tych państwach członkowskich;
b)
szacunkowa liczba gospodarstw domowych, które zaciągnęły kredyty, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby gospodarstw domowych w tych państwach członkowskich;
c)
szacunkowa liczba przedsiębiorstw niefinansowych, które zaciągnęły kredyty, w przypadku których wskaźnik referencyjny stosowany jest jako odniesienie, w danych państwach członkowskich, zarówno w ujęciu bezwzględnym, jak i w stosunku do łącznej liczby przedsiębiorstw niefinansowych w tych państwach członkowskich;
d)
poziom zadłużenia gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w danych państwach członkowskich.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2017 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.12.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2018/64 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 w odniesieniu do określenia, w jaki sposób kryteria, o których mowa w art. 20 ust. 1 lit. c) ppkt (iii), mają być stosowane do oceny, czy określone wydarzenia mogłyby mieć znaczący i negatywny wpływ na integralność rynku, stabilność finansową, konsumentów, gospodarkę realną lub finansowanie gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w jednym lub kilku państwach członkowskich
Data aktu: 29/09/2017
Data ogłoszenia: 17/01/2018
Data wejścia w życie: 06/02/2018