uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 3, art. 52 ust. 9 i art. 67 ust. 1 i 2,
(1) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 639/2014 2 wymaga, aby nasiona wykorzystywane do produkcji konopi były kwalifikowane zgodnie z dyrektywą Rady 2002/57/WE 3 . Jednakże dyrektywa Komisji 2008/62/WE 4 przewiduje alternatywną kwalifikację nasion konopi w przypadku odmian chronionych. W związku z tym należy zawrzeć odniesienie do tej dyrektywy w art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(2) Zgodnie z art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 państwa członkowskie mogą przyznawać rolnikom wsparcie związane z produkcją na warunkach określonych w tytule IV rozdział 1 wspomnianego rozporządzenia oraz w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 639/2014.
(3) Art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2393 5 w celu zapewnienia większej jasności w odniesieniu do odpowiedzialności państw członkowskich w zakresie ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją. Dlatego też należy dostosować terminologię wykorzystaną w rozdziale 5 sekcja 1 i w art. 67 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 oraz w załączniku I do tego rozporządzenia do nowego brzmienia art. 52 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013. Na podstawie doświadczenia ze stosowania art. 53 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 należy również uaktualnić treść informacji, które państwa członkowskie przekazują Komisji zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014.
(4) Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 dobrowolne wsparcie związane z produkcją można przyznawać jedynie tym sektorom lub regionom, w których określone typy rolnicze lub sektory rolnictwa znajdują się w trudnej sytuacji. Zgodnie z art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 typ rolniczy lub określony sektor rolnictwa może być uznany za znajdujący się w trudnej sytuacji, jedynie jeśli istnieje niebezpieczeństwo wstrzymania lub spadku produkcji. Wskutek wyjaśnienia zakresu obowiązków państw członkowskich w odniesieniu do ograniczającego produkcję charakteru dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją, takie ograniczenie nie jest uzasadnione. Należy zatem skreślić art. 52 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014. Należy również uaktualnić zakaz kumulowania wsparcia ustanowiony w art. 54 ust. 3 tego rozporządzenia.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014.
(6) Ponieważ skreślenie art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 i zmianę brzmienia art. 52 ust. 6 tego rozporządzenia rozporządzeniem (UE) 2017/2393 stosuje się od dnia 1 stycznia 2015 r., odpowiednie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 należy stosować w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do lat kalendarzowych po roku kalendarzowym 2014, z wyjątkiem przepisu dotyczącego kumulowania wsparcia. Ze względu na pewność prawa kumulowanie wsparcia powinno nadal być określone na podstawie porównania między odpowiednimi celami środków wsparcia związanego z produkcją lub innych unijnych środków i odpowiednich dziedzin polityki. Z tego względu cel dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją należy postrzegać jako utrzymanie obecnych poziomów produkcji zgodnie z art. 52 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1307/2013 przed wprowadzeniem zmian rozporządzeniem (UE) 2017/2393. Dlatego też zmiana art. 54 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) nr 639/2014 powinna obowiązywać w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2019 oraz do kolejnych lat kalendarzowych.
(7) W odniesieniu do nowego przepisu dotyczącego kwalifikacji nasion konopi powinien on mieć zastosowanie do wniosków o przyznanie pomocy odnoszących się do roku kalendarzowego 2018 i kolejnych lat kalendarzowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.119.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2018/707 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) nr 639/2014 w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności do wsparcia dla konopi w ramach systemu płatności podstawowej i niektórych wymogów w odniesieniu do dobrowolnego wsparcia związanego z produkcją |
Data aktu: | 28/02/2018 |
Data ogłoszenia: | 15/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 16/05/2018 |