uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,
(1) W załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 ustanowiono unijny wykaz dodatków do żywności dopuszczonych do stosowania w żywności oraz warunki ich stosowania.
(2) Wykaz ten może być aktualizowany z inicjatywy Komisji albo na podstawie wniosku, zgodnie z jednolitą procedurą, o której mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1331/2008 2 .
(3) Zgodnie z załącznikiem II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 polirycynooleinian poliglicerolu (E 476) stanowi już dozwolony dodatek do żywności w kategorii żywności 12.6 "Sosy" (przy maksymalnym poziomie 4 000 mg/kg), ale tylko do dressingów.
(4) Zgodnie z art. 32 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 polirycynooleinian poliglicerolu (E 476) powinien zostać poddany ponownej ocenie ryzyka przeprowadzanej przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). Na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 257/2010 3 ponowna ocena emulgatorów miała się zakończyć do dnia 31 grudnia 2016 r.
(5) W dniu 4 sierpnia 2014 r. złożony został wniosek o zezwolenie na stosowanie polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) jako emulgatora w zemulgowanych sosach. Następnie Komisja udostępniła wniosek państwom członkowskim zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1331/2008.
(6) Zawartość tłuszczu w przetworzonych środkach spożywczych, takich jak zemulgowane sosy, zmniejsza się zazwyczaj przy użyciu zagęszczaczy. Zagęszczacze prowadzą jednak do niepożądanych zmian cech organoleptycznych środków spożywczych, jeżeli są stosowane powyżej pewnego stężenia. Dodatkowe zmniejszenie zawartości tłuszczu można osiągnąć w niektórych środkach spożywczych, takich jak zemulgowane sosy, dzięki stosowaniu emulgatorów zdolnych do stabilizowania dużej ilości wody w tłuszczu. W przeprowadzonych przez wnioskodawcę badaniach porównujących skuteczność różnych emulgatorów w dalszej redukcji tłuszczu w zemulgowanych sosach polirycynooleinian poliglicerolu (E 476) osiągnął najlepsze wyniki zarówno pod względem właściwości fizycznych, jak i organoleptycznych uzyskanych zemulgowanych sosów. Poziom polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) niezbędny do osiągnięcia zamierzonej funkcji technologicznej wynosił 4 000 mg/kg.
(7) W dniu 27 maja 2016 r. Komisja zwróciła się do Urzędu o dokonanie - oprócz ponownej oceny bezpieczeństwa polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 257/2010 - oceny bezpieczeństwa proponowanego rozszerzenia stosowania tej substancji w zemulgowanych sosach.
(8) W dniu 24 marca 2017 r. Urząd wydał opinię naukową w sprawie ponownej oceny polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) 4 i ustalił dopuszczalne dzienne spożycie na poziomie 25 mg polirycynooleinianu poliglicerolu na kilogram masy ciała na dzień. Biorąc pod uwagę fakt, że szacowane narażenie nie przekraczało dopuszczalnego dziennego spożycia, Urząd stwierdził, że polirycynooleinian poliglicerolu (E 476) jako dodatek do żywności nie budzi obaw co do bezpieczeństwa, jeżeli jest on wykorzystywany do dozwolonych lub zgłoszonych zastosowań i na dozwolonych lub zgłoszonych poziomach stosowania. Urząd stwierdził także, że dodatkowe
zastosowanie polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) w zemulgowanych sosach na maksymalnym poziomie wynoszącym 4 000 mg/kg nie doprowadzi do całkowitego narażenia na tę substancję przekraczającego dopuszczalne dzienne spożycie. W związku z tym rozszerzenie zastosowania polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) w zemulgowanych sosach nie budzi obaw co do bezpieczeństwa.
(9) Ponadto Urząd zalecił wprowadzenie kilku zmian do specyfikacji polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 231/2012 5 . Są one w dużej mierze związane z wykorzystaniem glicerolu w procesie wytwarzania polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) i w związku z tym są podobne do zaleceń wydanych przez Urząd w jego opinii naukowej w sprawie ponownej oceny glicerolu (E 422) 6 . W rezultacie zmiana specyfikacji polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) zgodnie z zaleceniami Urzędu będzie rozpatrywana oddzielnie, wraz ze specyfikacjami glicerolu (E 422) i innych dodatków do żywności opartych na glicerolu.
(10) W związku z tym należy zezwolić na stosowanie polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) jako emulgatora w zemulgowanych sosach, w tym do dressingów, w kategorii żywności 12.6 "Sosy" (przy maksymalnym poziomie 4 000 mg/kg).
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 1333/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2018.116.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2018/682 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 w odniesieniu do stosowania polirycynooleinianu poliglicerolu (E 476) w zemulgowanych sosach |
Data aktu: | 04/05/2018 |
Data ogłoszenia: | 07/05/2018 |
Data wejścia w życie: | 27/05/2018 |