Decyzja wykonawcza 2018/638 ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2018/638
z dnia 23 kwietnia 2018 r.
ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith) *

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 2291)

(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie 1 , w szczególności jej art. 16 ust. 3 zdanie trzecie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Spodoptera frugiperda (Smith) (dalej: "określony organizm") jest wymieniony w części A sekcja I lit. a) pkt 22 załącznika I do dyrektywy 2000/29/WE jako organizm szkodliwy, którego występowania nie stwierdzono dotychczas w Unii.

(2) Szczególne środki zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej określonego organizmu określono w części A sekcja I pkt 27.2 załącznika IV do dyrektywy 2000/29/WE. Środki te obejmują szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do Unii roślin Dendranthema (DC.) Des Moul., Dianthus L. i Pelargonium l'Hérit. ex Ait., które mogą być żywicielami organizmu szkodliwego.

(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przedstawił opinię naukową na temat kategorii szkodników, do której należy określony organizm, przyjętą w dniu 28 czerwca 2017 r. 2 . Ponadto państwa członkowskie przedstawiły dane dotyczące zatrzymania towarów w związku z obecnością tego organizmu.

(4) W związku z niedawnym wprowadzeniem i rozprzestrzenianiem się określonego organizmu w Afryce, jego rozprzestrzenieniem w obu Amerykach i danymi dotyczącymi zatrzymania przedstawionymi przez państwa członkowskie, niektóre rośliny żywicielskie określonego organizmu pochodzące z Afryki lub z jednej z Ameryk (dalej: "określone rośliny"), należy objąć szczególnymi środkami przy ich wprowadzaniu do Unii.

(5) Te szczególne środki powinny obejmować zapewnienie szybkiego wykrywania określonego organizmu na terytorium Unii, ustanowienie wymogów dotyczących wprowadzania do Unii określonych roślin, w tym dotyczących świadectwa fitosanitarnego, jak również ustanowienie kontroli urzędowych w momencie wprowadzania tych roślin do Unii. Państwa członkowskie powinny przeprowadzać coroczne badania pod kątem obecności określonego organizmu na swoim terytorium oraz zapewnić informowanie podmiotów zawodowych o ewentualnej obecności tego organizmu i środkach, które należy wprowadzić.

(6) Środki te są konieczne do zapewnienia zwiększonej ochrony na terytorium Unii przed wprowadzeniem, zadomowieniem się i rozprzestrzenieniem określonego organizmu.

(7) Aby właściwe organy urzędowe i podmioty zawodowe mogły dostosować się do nowych przepisów, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie od dnia 1 czerwca 2018 r.

(8) Niniejsza decyzja powinna mieć charakter tymczasowy i obowiązywać do dnia 31 maja 2020 r., aby można było dokonać jej przeglądu przed tym terminem.

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się następujące definicje:

a)
"określony organizm" oznacza Spodoptera frugiperda (Smith);
b)
 "określone roślinyf" oznaczają owoce Capsicum L., Momordica L., Solanum aethiopicum L., Solanum macrocarpon L. i Solanum melongena L. oraz rośliny, inne niż żywy pyłek, roślinne hodowle tkankowe, nasiona i ziarna Zea mays L. pochodzące z państw trzecich innych niż Szwajcaria;
c)
"punkt produkcji" oznacza określoną część miejsca produkcji, która jest zarządzana jako oddzielna jednostka do celów fitosanitarnych. "miejsce produkcji" oznacza wszelkie obiekty lub zgrupowania pól wykorzystywane jako pojedyncza jednostka produkcyjna lub uprawowa.
Artykuł  2

Wykrycie lub podejrzenie obecności określonego organizmu

1. 
Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba, która podejrzewa obecność określonego organizmu lub stwierdzi taką obecność na danym terytorium, niezwłocznie poinformowała odpowiedzialny organ urzędowy i przekazała mu wszelkie istotne informacje dotyczące obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu.
2. 
Odpowiedzialny organ urzędowy bezzwłocznie rejestruje takie informacje.
3. 
W przypadku gdy odpowiedzialny organ urzędowy został powiadomiony o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu, musi wprowadzić wszelkie niezbędne środki w celu potwierdzenia tej obecności lub podejrzewanej obecności.
4. 
Państwa członkowskie zapewniają, by każda osoba, pod której kontrolą znajdują się rośliny, które mogą być porażone określonym organizmem, została niezwłocznie poinformowana o obecności lub podejrzewanej obecności określonego organizmu, potencjalnych skutkach, ryzyku oraz środkach, które należy wprowadzić.
Artykuł  3

Wymogi dotyczące wprowadzania do Unii określonych roślin

Określone rośliny są wprowadzane do Unii jedynie wówczas, jeśli spełnione są następujące wymagania:

a)
towarzyszy im świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ppkt (ii) dyrektywy 2000/29/WE;
b)
spełniają wymogi art. 4 lit. a), b), c), d) lub e) niniejszej decyzji. Odpowiednią literę należy podać w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "Deklaracja dodatkowa". W odniesieniu do art. 4 lit. c) i d) świadectwo sanitarne powinno również zawierać informacje zapewniające identyfikowalność określone w lit. c) ppkt (iv);
c)
w momencie wprowadzenia do Unii zostały poddane kontroli przez odpowiedzialny organ urzędowy zgodnie z art. 5 niniejszej decyzji i kontrola ta nie wykazała obecności określonego organizmu.
Artykuł  4

Pochodzenie określonych roślin

Określone rośliny muszą spełniać wymogi określone w jednej z następujących liter:

a)
pochodzą z państwa trzeciego, w którym nie odnotowuje się występowania określonego organizmu;
b)
pochodzą z obszaru uznanego za wolny od określonego organizmu przez właściwą krajową organizację ochrony roślin zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych; nazwę tego obszaru należy podać w świadectwie fitosanitarnym w rubryce "miejsce pochodzenia".
c)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b), i spełniają następujące warunki:
(i)
określone rośliny wyprodukowano w punkcie produkcji, który jest zarejestrowany i nadzorowany przez krajową organizację ochrony roślin w państwie pochodzenia;
(ii)
w okresie trzech miesięcy poprzedzających wywóz w punkcie produkcji przeprowadzono inspekcje urzędowe i nie wykryto określonego organizmu na określonych roślinach;
(iii)
przed wywozem określone rośliny poddano urzędowej inspekcji i uznano za wolne od określonego organizmu;
(iv)
podczas przemieszczania roślin przed wywozem dostarczono informacje zapewniające identyfikowalność określonych roślin, począwszy od ich punktu produkcji;
(v)
określone rośliny zostały wyprodukowane w punkcie produkcji, który wyposażono w całkowite fizyczne zabezpieczenie przed wprowadzeniem określonego organizmu;
d)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b), oraz spełniają wymogi określone w lit. c) ppkt (i)-(iv) i zostały poddane skutecznemu zabiegowi w celu zapewnienia, że są wolne od określonego organizmu;
e)
pochodzą z obszarów innych niż te, o których mowa w lit. a) i b) i zostały poddane skutecznemu zabiegowi po zbiorze plonu w celu zapewnienia, że są wolne od określonego organizmu oraz zabieg ten został określony w świadectwie fitosanitarnym.
Artykuł  5

Kontrole urzędowe przy wprowadzaniu do Unii

1. 
Wszystkie przesyłki określonych roślin wprowadzane do Unii poddaje się kontroli urzędowej w punkcie wprowadzenia do Unii lub w miejscu przeznaczenia określonym zgodnie z dyrektywą Komisji 2004/103/WE 4 .
2. 
Odpowiedzialny organ urzędowy przeprowadza następujące kontrole:
a)
kontrola wizualna; oraz
b)
w przypadku podejrzenia obecności określonego organizmu - pobieranie próbek i identyfikacja wykrytego organizmu.
Artykuł  6

Badania pod kątem określonego organizmu na terytorium państw członkowskich

1. 
Państwa członkowskie przeprowadzają coroczne badania dotyczące obecności określonego organizmu na roślinach żywicielskich na swoim terytorium.
2. 
Badania te przeprowadzane są przez odpowiedzialny organ urzędowy lub pod urzędowym nadzorem odpowiedzialnego organu urzędowego. Obejmują one co najmniej zastosowanie odpowiednich pułapek, takich jak pułapki świetlne lub feromonowe, a w przypadku podejrzenia porażenia przez określony organizm - pobranie próbek i identyfikację. Badania te opierają się na solidnych zasadach naukowych i technicznych i są prowadzone w okresach roku, w których możliwe jest wykrycie określonego organizmu.
3. 
Każde państwo członkowskie przekazuje Komisji i pozostałym państwom członkowskim, do dnia 30 kwietnia każdego roku, wyniki badań przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym.
Artykuł  7

Data rozpoczęcia stosowania

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 czerwca 2018 r.

Artykuł  8  5

Data utraty mocy

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 30 czerwca 2023 r.

Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Vytenis ANDRIUKAITIS
Członek Komisji
* Z dniem 12 czerwca 2023 r. decyzja utraciła moc, z wyjątkiem art. 3 i 4, zgodnie z art. 14 rozporządzenia nr 2023/1134 z dnia 8 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.149.62).
1 Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
2 Dziennik EFSA 2017; 15(7):4927.
3 Art. 1 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 1598/2019 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.
4 Dyrektywa Komisji 2004/103/WE z dnia 7 października 2004 r. w sprawie kontroli tożsamości i zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych produktów wymienionych w części B załącznika V do dyrektywy Rady 2000/29/WE, które mogą być przeprowadzane w miejscu innym niż miejsce wprowadzenia do Wspólnoty lub w miejscu znajdującym się w pobliżu oraz określającej wymogi odnoszące się do wymienionych kontroli (Dz.U. L 313 z 12.10.2004, s. 16).
5 Art. 8:

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 1598/2019 z dnia 26 września 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.248.86) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 października 2019 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 869/2021 z dnia 27 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.191.4) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2021 r.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.105.31

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2018/638 ustanawiające środki nadzwyczajne zapobiegające wprowadzaniu do Unii i rozprzestrzenianiu się w niej organizmu szkodliwego Spodoptera frugiperda (Smith)
Data aktu: 23/04/2018
Data ogłoszenia: 25/04/2018
Data wejścia w życie: 25/04/2018