Dyrektywa 2018/597 zmieniająca dyrektywę Rady 92/66/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu

DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/597
z dnia 18 kwietnia 2018 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 92/66/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI i RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie Rady 92/66/EWG 3  ustanowiono unijne środki zwalczania, jakie należy zastosować w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu u drobiu, gołębi pocztowych oraz innych ptaków trzymanych w niewoli.

(2) Art. 15 dyrektywy 92/66/EWG stanowi, że laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu jest określone w załączniku V do tej dyrektywy. W załączniku V do tej dyrektywy odpowiednio określono to laboratorium oraz zawarto wykaz jego funkcji i obowiązków.

(3) W art. 19 dyrektywy 92/66/EWG ustanowiono środki zwalczania, jakie mają zostać podjęte przez państwa członkowskie w razie podejrzenia, że gołębie pocztowe lub ptaki trzymane w niewoli są zakażone rzekomym pomorem drobiu. Artykuł ten stanowi, że w zakresie wymaganym do właściwego stosowania tych środków zwalczania państwa członkowskie mają obowiązek przedstawić Komisji informacje na temat sytuacji związanej z chorobą i zastosowanych środków zwalczania zgodnie z wzorem formularza określonym w załączniku VI do tej dyrektywy.

(4) Art. 21 dyrektywy 92/66/EWG stanowi, że każde państwo członkowskie jest zobowiązane opracować plan gotowości określający, jakie środki krajowe należy wprowadzić w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu. Artykuł ten stanowi, że kryteria stosowane przy sporządzaniu tego planu określone są w załączniku VII do tej dyrektywy.

(5) Art. 24 dyrektywy 92/66/EWG przewiduje, że Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na wniosek Komisji, wprowadza zmiany do załączników, gdy istnieje taka konieczność, w szczególności biorąc pod uwagę rozwój badań naukowych i metod diagnostycznych.

(6) W załącznikach V, VI i VII do dyrektywy 92/66/EWG określono odpowiednio: (i) nazwę i adres laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu oraz jego zadania i obowiązki; (ii) wzór formularza, jaki powinny stosować państwa członkowskie do przekazywania informacji na temat sytuacji związanej z chorobą i zastosowanych środków kontroli; oraz (iii) minimalne kryteria, które powinny być stosowane przez państwa członkowskie przy opracowywaniu planów gotowości określających, jakie środki krajowe należy wprowadzić w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu.

(7) W celu uproszczenia i usprawnienia procedur dotyczących zwalczania rzekomego pomoru drobiu, w szczególności biorąc pod uwagę nowe przepisy dotyczące wyznaczania laboratoriów referencyjnych Unii Europejskiej określone w art. 93 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 4  oraz nowy system aktów wykonawczych przewidziany w art. 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także w celu zapewnienia jednolitych warunków wykonania dyrektywy 92/66/EWG, należy uchylić załączniki V, VI i VII do dyrektywy 92/66/EWG i przyznać Komisji uprawnienia wykonawcze w dziedzinach, których dotyczą te załączniki. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 5 .

(8) Dla jasności wspomniane funkcje i obowiązki laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu powinny zostać określone w art. 15 dyrektywy 92/66/EWG, a kryteria dotyczące planów gotowości - w art. 21 tej dyrektywy.

(9) Ze względu na spójność i skuteczność państwa członkowskie powinny zapewnić terminową transpozycję przepisów niniejszej dyrektywy.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 92/66/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiany w dyrektywie 92/66/EWG

W dyrektywie 92/66/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 15

1. Komisja - w drodze aktów wykonawczych - wyznacza laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25.

2. Laboratorium referencyjne Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu ma następujące funkcje i obowiązki:

a) koordynacja, w porozumieniu z Komisją, metod stosowanych przez państwa członkowskie w celu rozpoznawania rzekomego pomoru drobiu, w szczególności poprzez:

(i) typowanie, przechowywanie oraz dostarczanie szczepów wirusa rzekomego pomoru drobiu do testów serologicznych oraz produkcji surowic odpornościowych;

(ii) dostarczanie surowic standardowych i innych odczynników referencyjnych krajowym laboratoriom referencyjnym w celu normalizacji badań i odczynników stosowanych w państwach członkowskich;

(iii) gromadzenie i utrzymywanie zbioru szczepów i izolatów wirusa rzekomego pomoru drobiu;

(iv) okresowe organizowanie porównawczych badań procedur diagnostycznych na poziomie unijnym;

(v) gromadzenie i zestawianie danych i informacji o stosowanych metodach diagnostycznych oraz wynikach badań przeprowadzanych w Unii;

(vi) charakteryzowanie izolatów wirusa rzekomego pomoru drobiu przy użyciu najnowszych dostępnych metod, co pozwoli na lepsze zrozumienie epidemii rzekomego pomoru drobiu;

(vii) śledzenie rozwoju metod walki z chorobą, epidemii oraz profilaktyki rzekomego pomoru drobiu na całym świecie;

(viii) przygotowywanie ekspertyz dotyczących wirusa rzekomego pomoru drobiu i podobnych wirusów, co pozwoli na szybką diagnostykę różnicową;

(ix) zdobywanie wiedzy dotyczącej produktów immunologii weterynaryjnej używanych do likwidowania rzekomego pomoru drobiu i zapobiegania mu;

b) aktywne udzielanie pomocy w diagnozowaniu ognisk rzekomego pomoru drobiu w państwach członkowskich poprzez przyjmowanie wyizolowanych próbek wirusa do potwierdzającego zdiagnozowania, scharakteryzowania i dla przeprowadzenia badań epidemiologicznych;

c) ułatwianie szkolenia i dokształcania specjalistów w zakresie diagnostyki laboratoryjnej w celu harmonizacji jej technik na terenie Unii.";

2)
w art. 19 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W zakresie, w jakim jest to konieczne do właściwego stosowania środków przewidzianych w niniejszym artykule, państwa członkowskie przedkładają Komisji, w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz, informacje na temat sytuacji związanej z chorobą oraz zastosowanych środków zwalczania.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"6. Komisja może - w drodze aktów wykonawczych - przyjmować przepisy dotyczące informacji, które mają być przedkładane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z ust. 5 niniejszego artykułu. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25.";

3)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 21

1. Każde państwo członkowskie opracowuje plan gotowości określający, jakie środki krajowe należy wdrożyć w razie wystąpienia ogniska rzekomego pomoru drobiu. Plan gotowości jest odpowiednio aktualizowany w celu uwzględnienia rozwoju sytuacji.

Plan gotowości musi zapewniać dostęp do infrastruktury, urządzeń, pracowników i wszelkich innych odpowiednich materiałów koniecznych do szybkiego i skutecznego zwalczenia ogniska rzekomego pomoru drobiu. Musi też dokładnie określać wymogi dotyczące szczepień, jakie dane państwo członkowskie uznaje za konieczne w przypadku szczepień interwencyjnych.

2. Plany gotowości i ich aktualizacje są przedkładane Komisji.

3. Komisja bada plany gotowości i ich aktualizacje w celu ustalenia, czy pozwalają one na osiągnięcie zamierzonego celu, i proponuje zainteresowanemu państwu członkowskiemu wymagane zmiany, w szczególności dla zapewnienia zgodności z planami innych państw członkowskich.

Komisja zatwierdza plany gotowości i ich aktualizacje, w razie potrzeby ze zmianami, zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25.

4. Komisja może - w drodze aktów wykonawczych - określić kryteria, które mają być stosowane przez państwa członkowskie przy sporządzaniu planów gotowości. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 25.";

4)
art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 25

1. Komisję wspomaga Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz ustanowiony na mocy art. 58 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady * . Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 * .

2. W przypadku odesłania do niniejszego artykułu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.";

5)
uchyla się załączniki V, VI i VII.
Artykuł  2

Transpozycja

Do dnia 30 czerwca 2018 r. państwa członkowskie przyjmują i publikują środki niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Państwa członkowskie stosują wspomniane środki od dnia 1 stycznia 2019 r.

Środki przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Sposób dokonywania takiego odniesienia określany jest przez państwa członkowskie.

Artykuł  3

Przepisy przejściowe

Wyznaczenie laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej dla rzekomego pomoru drobiu, o którym mowa w załączniku V do dyrektywy 92/66/EWG, przed zmianami wprowadzonymi niniejszą dyrektywą, pozostaje w mocy do momentu należytego wyznaczenia laboratorium referencyjnego Unii Europejskiej ds. rzekomego pomoru drobiu zgodnie z art. 15 dyrektywy 92/66/EWG w brzmieniu zmienionym niniejszą dyrektywą.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 18 kwietnia 2018 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
A. TAJANI L. PAVLOVA
Przewodniczący Przewodniczący
1 Opinia z dnia 14 lutego 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2018 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 12 kwietnia 2018 r.
3 Dyrektywa Rady 92/66/EWG z dnia 14 lipca 1992 r. wprowadzająca wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu (Dz.U. L 260 z 5.9.1992, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
* Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.103.4

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2018/597 zmieniająca dyrektywę Rady 92/66/EWG wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania rzekomego pomoru drobiu
Data aktu: 18/04/2018
Data ogłoszenia: 23/04/2018
Data wejścia w życie: 24/04/2018