Rozporządzenie wykonawcze 2018/608 ustanawiające kryteria techniczne dotyczące znaczników elektronicznych do wyposażenia morskiego

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2018/608
z dnia 19 kwietnia 2018 r.
ustanawiające kryteria techniczne dotyczące znaczników elektronicznych do wyposażenia morskiego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/90/UE z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie wyposażenia morskiego i uchylającą dyrektywę Rady 96/98/WE 1 , w szczególności jej art. 11 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywą 2014/90/UE przyznano Komisji uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia odpowiednich kryteriów technicznych w odniesieniu do projektowania, działania, umieszczania i stosowania znaczników elektronicznych.

(2) Przeprowadzono analizę kosztów i korzyści 2 , która umożliwiła pozytywną ocenę stosowania znaczników elektronicznych jako uzupełnienia do znaku koła sterowego.

(3) Elektroniczne znakowanie wyposażenia morskiego nie wymaga znacznych inwestycji, a przynosi korzyści producentom, właścicielom statków i operatorom oraz organom nadzoru rynku.

(4) Specyfikacje określone w niniejszym rozporządzeniu oparto na porównaniu dostępnych technologii w ramach analizy kosztów i korzyści oraz zawartych w niej propozycjach dotyczących odpowiedniej struktury kodów stosowanych do identyfikacji wyposażenia morskiego.

(5) Porównanie istniejących nośników danych oraz struktur wymiany danych w ramach analizy kosztów i korzyści zaowocowało zaleceniem dotyczącym wykorzystania kodów macierzy danych oraz identyfikacji radiowej ("RFID") jako najbardziej odpowiednich technologii.

(6) Analiza kosztów i korzyści wskazała również, że ograniczone możliwości przechowywania danych na znacznikach elektronicznych oznaczają, że informacje na znaczniku elektronicznym muszą zawierać link do bazy danych, w której można znaleźć bardziej szczegółowe informacje. Kody macierzy danych i identyfikacja radiowa ("RFID") określone w niniejszym rozporządzeniu zawierają kluczowe informacje umożliwiające ustanowienie takiego linku.

(7) W związku z tym niezależnie od rodzaju znacznika elektronicznego należy stosować niepowtarzalną identyfikację wyposażenia morskiego, opartą na znormalizowanej strukturze kodu. Taka identyfikacja powinna być wystarczająco elastyczna, by umożliwić bezpośredni dostęp użytkowników do najbardziej odpowiednich baz danych dotyczących wyposażenia morskiego.

(8) Format kodowania wymaganych informacji na nośniku danych powinien być oparty na normach ISO. Format powinien także umożliwiać kodowanie dodatkowych informacji do wykorzystania przez producentów, zwłaszcza że ci ostatni powinni mieć możliwość stosowania dodatkowych zabezpieczeń nośników danych w celu lepszej identyfikacji podrabianych produktów.

(9) W celu umożliwienia łatwego odnalezienia podczas inspekcji wzrokowej wyposażenia morskiego ze znacznikami elektronicznymi zastępującymi znak koła sterowego należy umieścić na tym wyposażeniu odpowiedni symbol.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpiecznych Mórz i Zapobiegania Zanieczyszczeniu Morza przez Statki (COSS),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"znacznik elektroniczny" oznacza znacznik z identyfikacją radiową ("RFID") lub kodem macierzy danych;
2)
"identyfikator aplikacji" oznacza liczbowy prefiks używany w celu określenia znaczenia i formatu zakodowanych elementów danych.
Artykuł  2

Producenci wyposażenia morskiego mogą wykorzystywać następujące znaczniki elektroniczne określone w załączniku:

a)
identyfikatory RFID trwale przymocowane do elementu wyposażenia morskiego;
b)
znaczniki do odczytu wizualnego zawierające kody macierzy danych trwale przymocowane do elementu wyposażenia morskiego; lub
c)
znaczniki do odczytu wizualnego zawierające kody macierzy danych trwale oznakowane na elemencie wyposażenia morskiego.
Artykuł  3

Widoczny, czytelny i nieusuwalny symbol określony w pkt 3.1 lub 3.2 załącznika jest umieszczony na samych elektronicznych znacznikach RFID, które zastępują znak koła sterowego, albo na elementach z nimi sąsiadujących.

Widoczny, czytelny i nieusuwalny symbol określony w pkt 3.3 załącznika jest umieszczony na wyposażeniu morskim ze znacznikami do odczytu wizualnego zawierającymi kody macierzy danych, które zastępują znak koła sterowego, albo na samych znacznikach albo na elementach z nimi sąsiadujących.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 kwietnia 2018 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

1.
Identyfikacja wyposażenia morskiego
1.1.
Znaczniki elektroniczne do wyposażenia morskiego obejmują identyfikację do odczytu elektronicznego w formie identyfikacji radiowej ("RFID") lub kodu macierzy danych do odczytu wizualnego, zawierającego następujące informacje:
a)
właściwy identyfikator aplikacji zgodnie z normą ISO/IEC 15434:2006 i ISO/IEC 15418: 2016, wykorzystujący identyfikator danych ASC MH10 lub identyfikator aplikacji GS1;
b)
rodzaj(e) modułu(-ów) oceny zgodności określony(-e) w załączniku II do dyrektywy 2014/90/UE stosowany(-e) do oceny zgodności [jeden znak literowy];
c)
numer identyfikacyjny jednostki notyfikowanej przydzielony przez Komisję zgodnie z pkt 3.1 załącznika IV do dyrektywy 2014/90/UE [4 cyfry];
d)
numer(y) weryfikacji urządzenia(-ń) (moduł G) lub certyfikaty badania typu WE i zgodności z typem (moduł B oraz D, E lub F) [maksymalnie 20 znaków alfanumerycznych].
1.2.
Oprócz informacji przekazanych zgodnie z pkt 1.1 znaczniki elektroniczne mogą również zawierać informacje dotyczące numeru miejsca produkcji, kod produktu, numer serii lub partii lub dodatkowe informacje podane przez producenta zgodnie z normą ISO/IEC 15434:2006 [z zastosowaniem identyfikatorów danych ASC MH10 lub identyfikatorów aplikacji GS1].
1.3.
Przykłady:

Moduły B + D: [zob. pkt 1.2] + ([odpowiedni identyfikator]) B 0575 40123+D 0038 040124

Moduły B + E: [zob. pkt 1.2] + ([odpowiedni identyfikator]) B 0575 40123+E 0038 040125

Moduły B + F: [zob. pkt 1.2] + ([odpowiedni identyfikator]) B 0575 40123+F 0038 040126

Moduł G: [zob. pkt 1.2] + ([odpowiedni identyfikator]) G 0575 040126.

2.
Znaczniki elektroniczne
2.1.
Znaczniki RFID

Transpondery RFID działają w zakresie częstotliwości od 860 MHz do 960 MHz zgodnie z normą ISO/IEC 18000-6:2004 typ C.

Znacznik elektroniczny musi być przytwierdzony do odpowiedniego wyposażenia morskiego w sposób trwały i gwarantować możliwość odczytywania go zgodnie z przeznaczeniem w ciągu przewidywanego okresu eksploatacji danego wyposażenia morskiego.

2.2.
Kody macierzy danych

Kody macierzy danych muszą być zgodne z normą ISO/IEC 16022:2006.

Znacznik elektroniczny musi być wbudowany w odpowiednie wyposażenie morskie lub przytwierdzony do niego w sposób trwały i gwarantować możliwość odczytywania go zgodnie z przeznaczeniem w ciągu przewidywanego okresu eksploatacji danego wyposażenia morskiego.

3.
Symbole
3.1.
grafika
3.2.
grafika
3.3.
grafika
1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 146.
2 "Możliwe wprowadzenie znacznika elektronicznego uzupełniającego lub zastępującego znak koła sterowego w wyposażeniu morskim", zaproszenie do składania ofert Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej nr MOVE/D2/2015-372 V1.0.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.101.64

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2018/608 ustanawiające kryteria techniczne dotyczące znaczników elektronicznych do wyposażenia morskiego
Data aktu: 19/04/2018
Data ogłoszenia: 20/04/2018
Data wejścia w życie: 10/05/2018