Decyzja 2018/59 zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

DECYZJA KOMISJI (UE) 2018/59
z dnia 11 stycznia 2018 r.
zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

(notyfikowana jako dokument nr C(2018) 6)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 13 stycznia 2018 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2 i 3,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 2009/300/WE 2  ustanowiono szczególne kryteria ekologiczne i wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dotyczące grupy produktów "odbiorniki telewizyjne".

(2) Ważność obecnie obowiązujących kryteriów ekologicznych oraz związanych z nimi wymogów dotyczących oceny i weryfikacji, określonych w decyzji 2009/300/WE wygasa z dniem 31 grudnia 2017 r.

(3) Pierwsze kryterium określone w decyzji 2009/300/WE, dotyczące oszczędności energii, opiera się na istniejących wymogach dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych ustanowionych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 642/2009 3 . W związku z tym oznakowanie ekologiczne UE przyznawane jest obecnie odbiornikom telewizyjnym, które są oznakowane klasą B systemu etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych ustanowionego w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1062/2010 4  ("system etykietowania energetycznego"). Niemniej klasa efektywności energetycznej B nie jest najbardziej efektywną klasą produktów sprzedawanych na rynku w Unii. Należy zatem zaktualizować pierwsze kryterium w decyzji 2009/300/WE w celu zapewnienia przyznawania oznakowania ekologicznego UE efektywnym energetycznie produktom.

(4) Zgłoszono również wniosek dotyczący zastąpienia obowiązujących wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla odbiorników telewizyjnych nowym zestawem wymogów najpóźniej w 2019 r. 5 , ale wniosek ten nie został jeszcze przyjęty. W oczekiwaniu na przyjęcie tego wniosku, należy zmienić kryterium "oszczędność energii" w decyzji 2009/300/WE tak, aby odnosiło się do wyższych klas efektywności energetycznej w obecnej wersji systemu etykietowania energetycznego.

(5) Przeprowadzono ocenę, która potwierdziła znaczenie i stosowność proponowanej zmiany kryterium "oszczędność energii", a także potwierdziła znaczenie i stosowność wszystkich pozostałych obowiązujących kryteriów ekologicznych dla odbiorników telewizyjnych i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji ustanowionych w decyzji 2009/300/WE. Po przyjęciu proponowanych nowych wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów przewiduje się przeprowadzenie przeglądu oznakowania ekologicznego.

(6) Z powodów przedstawionych w motywach 4 i 5 oraz aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na przegląd obecnych ekologicznych kryteriów po przyjęciu proponowanych nowych wymogów dotyczących ekoprojektu i etykiet efektywności energetycznej, okres obowiązywania obecnych kryteriów i związanych z nimi wymogów oceny i weryfikacji, zmienionych niniejszą decyzją, należy przedłużyć do dnia 31 grudnia 2019 r.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2009/300/WE.

(8) W odniesieniu do wniosków i pozwoleń objętych kryteriami określonymi w decyzji 2009/300/WE należy przyznać okres przejściowy, tak by dać wnioskodawcom i posiadaczom pozwoleń wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do zmiany kryterium "oszczędność energii".

(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Artykuł 3 decyzji 2009/300/WE otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów »odbiorniki telewizyjne« oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2019 r.".

Artykuł  2

W załączniku do decyzji 2009/300/WE wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Artykuł  3
1. 
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE produktów należących do grupy produktów "odbiorniki telewizyjne" złożone przed datą przyjęcia niniejszej decyzji podlegają ocenie zgodnie z warunkami określonymi w decyzji 2009/300/WE w wersji obowiązującej w dniu poprzedzającym datę przyjęcia niniejszej decyzji ("stara wersja decyzji 2009/300/WE").
2. 
Wnioski o oznakowanie ekologiczne UE produktów należących do grupy produktów "odbiorniki telewizyjne" złożone w ciągu jednego miesiąca od daty przyjęcia niniejszej decyzji mogą opierać się albo na kryteriach określonych w starej wersji decyzji 2009/300/WE albo na kryteriach określonych w tej decyzji w wersji zmienionej niniejszą decyzją.
3. 
Pozwolenia na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane zgodnie z kryteriami określonymi w starej wersji decyzji 2009/300/WE mogą być stosowane przez 6 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 stycznia 2018 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK

W załączniku do decyzji 2009/300/WE w kryterium 1 (oszczędność energii) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w lit. b) (Maksymalne zużycie energii), wyrażenie "≤ 200 W" zastępuje się wyrażeniem "≤ 100 W";
2)
wszystkie cztery akapity w lit. c) (Energooszczędność) zastępuje się tekstem:

"Odbiornik telewizyjny musi spełniać warunki dotyczące współczynnika efektywności energetycznej, określone w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1062/2010 * dla klasy efektywności energetycznej określonej w niżej opisany sposób lub bardziej efektywnej klasy efektywności energetycznej:

(i) klasa efektywności energetycznej A dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu ≤ 90 cm (lub 35,4 cala);

(ii) klasa efektywności energetycznej A+ (A dla UHD) dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu > 90 cm (lub 35,4 cala) i < 120 cm (47,2 cala);

(iii) klasa efektywności energetycznej A++ (A+ dla UHD) dla urządzeń o widzialnej przekątnej ekranu ≥ 120 cm (47,2 cala).

W tym punkcie "UHD" oznacza znormalizowaną * Ultra High Definition z dwiema rozdzielczościami: 3 840 × 2 160 pikseli (UHD-4K) lub 7 680 × 4 320 pikseli (UHD-8K).

3)
w sekcji rozpoczynającej się od "Ocena i weryfikacja (lit. a) do c)):"
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Wnioskodawca przedkłada sprawozdanie z badań danego modelu telewizora obejmujące badanie przeprowadzone zgodnie z normą EN 50564 potwierdzające spełnienie warunków określonych w lit. a) oraz z badań przeprowadzonych z zastosowaniem procedur i metod pomiaru, o których mowa w ust. 1 i 2 załącznika VII do rozporządzenia delegowanego (UE) nr 1062/2010 potwierdzające spełnienie warunków określonych w lit. b) i c). W sprawozdaniu należy ponadto podać klasę efektywności energetycznej i widzialną przekątną ekranu.";

b)
skreśla się akapit trzeci.
1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2009/300/WE z dnia 12 marca 2009 r. ustalająca zrewidowane ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym (Dz.U. L 82 z 28.3.2009, s. 3).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 642/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla telewizorów (Dz.U. L 191 z 23.7.2009, s. 42).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów (Dz.U. L 314 z 30.11.2010, s. 64).
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1062/2010 z dnia 28 września 2010 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla telewizorów (Dz.U. L 314 z 30.11.2010, s. 64).
**) Zalecenie Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego (ITU-R) BT.2020.";

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2018.10.17

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2018/59 zmieniająca decyzję Komisji 2009/300/WE w odniesieniu do treści i okresu ważności ekologicznych kryteriów przyznawania unijnego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym
Data aktu: 11/01/2018
Data ogłoszenia: 13/01/2018
Data wejścia w życie: 13/01/2018