KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/96 2 stanowi, że wartości graniczne emisji określone jako etap IIIB dla silników Diesla o mocy 56-130 kW obowiązują do dnia 30 września 2016 r. w przypadku homologacji typu ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w takie silniki oraz do dnia 30 września 2017 r. w przypadku wprowadzania takich ciągników do obrotu. Etap IV, który przewiduje bardziej rygorystyczne wartości graniczne emisji niż etap IIIB, miał obowiązywać od dnia 1 października 2016 r. w przypadku homologacji typu takich silników i wyposażonych w nie ciągników o wąskim rozstawie kół oraz od dnia 1 października 2017 r. w przypadku wprowadzania takich silników do obrotu.
(2) Aby prawodawstwo Unii nie wprowadzało wymogów technicznych, których jeszcze nie można spełnić, oraz aby zapobiec sytuacjom, w których ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w silniki o mocy 56-130 kW nie można by już objąć homologacją typu, wprowadzać do obrotu ani dopuszczać, należy przewidzieć roczny okres przejściowy. W tym okresie ciągniki, które spełniają wartości graniczne emisji etapu IIIB, nadal można będzie objąć homologacją typu, wprowadzać do obrotu i dopuszczać.
(3) Aby umożliwić sektorowi sprawne przejście na stosowanie kolejnych etapów wartości granicznych emisji (IV i V) dla ciągników rolniczych i leśnych kategorii T2, T4.1 i C2 wyposażonych w silniki o mocy 56-130 kW, należy dostosować warunki stosowania w ich przypadku formuły elastycznej i zezwolić na wyższy odsetek na etapie IV.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96.
(5) Rozporządzenie delegowane (UE) 2015/96 jest już stosowane, natomiast zmiany do niego, zapewniające sprawne przejście na stosowanie etapu IV do ciągników kategorii T2, T4.1 i C2, są możliwe i obowiązkowe po dacie stosowania tego etapu (30 września 2016 r.) w przypadku takich ciągników, w związku ze zmianą rozporządzenia (UE) nr 167/2013 wprowadzoną rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 3 Niniejsze rozporządzenie powinno zatem bezzwłocznie wejść w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 lutego 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |