a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ustanowiono zakaz stosowania narzędzi połowowych ciągnionych w odległości do 3 mil morskich od brzegu lub w obrębie izobaty 50 m, jeśli taka głębokość występuje w mniejszej odległości od brzegu.
(2) Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może zezwolić na odstępstwo od art. 13 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, pod warunkiem że spełnione zostaną wymogi określone w art. 13 ust. 5 i 9.
(3) W dniu 17 kwietnia 2012 r. Hiszpania zwróciła się do Komisji z wnioskiem o przyznanie odstępstwa od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy wymienionego rozporządzenia w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu babki przezroczystej (Aphia minuta) na hiszpańskich wodach terytorialnych we Wspólnocie Autonomicznej Murcji.
(4) W 2013 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, i związanego z nim projektu planu zarządzania.
(5) Hiszpania przyjęła swój plan zarządzania dnia 27 marca 2013 r. 2 .
(6) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 773/2013 3 przyznano odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2016 r.
(7) W czerwcu 2013 r., we wrześniu 2014 r., w lipcu 2015 r. i w lipcu 2016 r. Hiszpania przedłożyła Komisji sprawozdania naukowe dotyczące realizacji planu zarządzania.
(8) Dnia 13 lipca 2016 r. władze hiszpańskie zwróciły się do Komisji Europejskiej o przedłużenie odstępstwa na okres po dniu 31 grudnia 2016 r. Hiszpania przedstawiła aktualne informacje uzasadniające przedłużenie odstępstwa.
(9) W 2016 r. STECF ocenił wniosek Hiszpanii o przedłużenie odstępstwa i związany z nim projekt planu zarządzania.
(10) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Ograniczony zasięg szelfu kontynentalnego i specyficzne rozmieszczenie gatunków docelowych sprawiają, że na odnośnym obszarze występują szczególne ograniczenia geograficzne.
(12) Połowy niewodami pełnomorskimi nie mogą być prowadzone przy użyciu innych narzędzi i mają one niewielki wpływ na środowisko morskie.
(13) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy jedynie ograniczonej liczby 27 statków.
(14) Plan zarządzania gwarantuje niezwiększanie nakładu połowowego w przyszłości, ponieważ upoważnienia do połowów będą wydawane wyłącznie określonym 27 statkom o łącznym nakładzie połowowym w wysokości 1 211 kW, którym Hiszpania zezwoliła już na połowy.
(15) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z wymogami art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(16) W planie zarządzania wprowadzono następujące modyfikacje, które zwiększają efektywność operacji połowowych: (i) elastyczna data rozpoczęcia dozwolonego okresu połowu, w zależności od warunków meteorologicznych; (ii) wprowadzenie maksymalnego dopuszczalnego połowu dziennego w przeliczeniu na statek, na dzień i na zatrudnionego rybaka; (iii) zmiana najniższej biomasy tarłowej zgodnie z danymi naukowymi z lat 2012-2016; (iv) wprowadzenie środków ograniczających przenoszenie upoważnień do połowów oraz (v) powołanie komitetu zarządzającego, który skupia przedstawicieli władz, sektora rybołówstwa, środowiska akademickiego i zainteresowanych stron.
(17) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które na zasadzie odstępstwa zezwala na połowy nad chronionymi siedliskami pod pewnymi warunkami, jeżeli narzędzia połowowe nie dotykają skupiska trawy morskiej.
(18) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają zastosowania, ponieważ dotyczy on trawlerów.
(19) W odniesieniu do wymogu zapewnienia zgodności z art. 9 ust. 3 ustanawiającym minimalny rozmiar oczek sieci Komisja stwierdza, że ponieważ przedmiotowa działalność połowowa jest wysoce selektywna, ma niewielki wpływ na środowisko morskie i nie podlega przepisom art. 4 ust. 5, Hiszpania przyznała odstępstwo od tych przepisów w swoim planie zarządzania zgodnie z art. 9 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(20) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej i spełnia tym samym warunki przewidziane w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 4 .
(21) Przedmiotowa działalność połowowa nie koliduje z działalnością innych statków.
(22) Działalność połowowa z użyciem niewodów pełnomorskich jest uregulowana w hiszpańskim planie zarządzania w celu zapewnienia, aby połowy gatunków wymienionych w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 były minimalne.
(23) Połowy z użyciem niewodów pełnomorskich nie są ukierunkowane na głowonogi.
(24) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(25) Należy zatem przyznać przedmiotowe odstępstwo.
(26) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(27) Ograniczenie czasu obowiązywania odstępstwa pozwoli zapewnić niezwłoczne zastosowanie środków naprawczych w przypadku, gdyby monitorowanie planu zarządzania wykazało zły stan ochrony eksploatowanego stada, a jednocześnie umożliwi wzmocnienie bazy naukowej na potrzeby udoskonalonego planu zarządzania.
(28) Zgodnie z powyższym odstępstwo powinno mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2019 r.
(29) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 10 kwietnia 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |