a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) fenpiroksymatu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP triadimenolu i triadimefonu określono w załączniku II oraz w części B załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) W odniesieniu do fenpiroksymatu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 2 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących owoców cytrusowych, jabłek, gruszek, pigw, owoców nieszpułki zwyczajnej, owoców nieśplika japońskiego, moreli, czereśni, brzoskwiń, śliwek, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, truskawek, jeżyn, jeżyn popielic, malin, borówek amerykańskich, żurawin, porzeczek (czerwonych, czarnych i białych), agrestu, róży dzikiej, morwy, głogu włoskiego, bzu czarnego, pomidorów, papryki, oberżyn, ogórków, korniszonów, cukinii, fasoli (świeżej, w strąkach), chmielu, wątroby i nerki bydła, wątroby i nerki owiec oraz wątroby i nerki kóz brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących orzechów z drzew orzechowych, kumkwatów, awokado, ziemniaków, selera zwyczajnego, piżmianu jadalnego, melonów, dyń olbrzymich i fasoli (świeżej, bez strąków) brakuje informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności. W świetle dodatkowych informacji na temat dobrych praktyk rolniczych, przedstawionych przez Stany Zjednoczone po publikacji uzasadnionej opinii, NDP dotyczące owoców cytrusowych, migdałów, jabłek, gruszek, czereśni i żurawin należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia.
(3) W odniesieniu do triadimenolu Urząd przedłożył uzasadnioną opinię w sprawie obecnych NDP zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 3 . Urząd zaproponował zmianę definicji pozostałości i stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących jabłek, winogron stołowych, winogron do produkcji wina, truskawek, borówek amerykańskich, porzeczek, agrestu, brukwi, rzepy białej, pomidorów, papryki, oberżyn, ogórków, korniszonów, cukinii, melonów, dyń olbrzymich, arbuzów, karczochów zwyczajnych, nasion rzepiku, ziaren jęczmienia, ziaren owsa, ziaren żyta, ziaren pszenicy, chmielu, buraków cukrowych, mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki świń, mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki bydła, mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki owiec, mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki kóz, mięśni, tłuszczu, wątroby i nerki drobiu, mleka krowiego, owczego, koziego i końskiego oraz jaj ptasich brakuje pewnych informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Ponieważ konsumenci nie są narażeni na ryzyko, NDP dotyczące tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 na dotychczasowym poziomie lub na poziomie określonym przez Urząd. Wspomniane NDP poddane zostaną przeglądowi, w którym uwzględnione zostaną informacje dostępne w ciągu dwóch lat od opublikowania niniejszego rozporządzenia. Urząd stwierdził, że w przypadku NDP dotyczących bananów, ananasów, piżmianu jadalnego, brukselki, pora, ziarna gryki zwyczajnej, ziarna prosa, ziarna sorga i ziaren kawy brakuje informacji i że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. NDP w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć na poziomie określonej granicy oznaczalności.
(4) Nieujęcie triadimefonu w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG przewidziano w decyzji Komisji 2004/129/WE 4 . Wszystkie obowiązujące zezwolenia dla środków ochrony roślin zawierających substancję czynną triadimefon zostały cofnięte. W związku z tym, zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a), NDP określone w odniesieniu do tej substancji czynnej w załączniku II i w części B załącznika III do tego rozporządzenia należy skreślić.
(5) W odniesieniu do produktów, w przypadku których nie zezwala się na stosowanie danego środka ochrony roślin i dla których nie istnieją tolerancje importowe ani kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL), NDP należy ustalić na poziomie określonej granicy oznaczalności lub stosować wartość wzorcową NDP, jak określono w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(6) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej do spraw pozostałości pestycydów w kwestii potrzeby dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do kilku substancji laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych towarów w wyniku rozwoju technicznego konieczne jest ustalenie określonych granic oznaczalności.
(7) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalny obrót produktami, ich przetwarzanie i konsumpcję, w niniejszym rozporządzeniu należy przewidzieć przepisy przejściowe dla produktów, które zostały wyprodukowane przed zmianą NDP i w przypadku których informacje wskazują, że utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć rozsądnie długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: