a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 20 lipca 2001 r. państwa uczestniczące w konferencji Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) poświęconej nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach przyjęły Program działania ONZ na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwany dalej "programem działania ONZ") W dniu 8 grudnia 2005 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (zwany dalej "międzynarodowym instrumentem umożliwiającym śledzenie"). Zgodnie z oboma tymi instrumentami międzynarodowymi państwa będą odpowiednio współpracować z ONZ, tak by wesprzeć ich skuteczne wdrożenie.
(2) W dniu 12 lipca 2002 r. Rada przyjęła wspólne działanie 2002/589/WPZiB 1 .
(3) W dniu 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska przyjęła strategię UE zwalczania nielegalnego gromadzenia i handlu ręczną bronią strzelecką i bronią lekką oraz amunicją do niej. W strategii tej określono wsparcie programu działania ONZ jako główny priorytet w działaniach podejmowanych na szczeblu międzynarodowym i wezwano do przyjęcia prawnie wiążącego instrumentu międzynarodowego umożliwiającego śledzenie i oznaczanie broni strzeleckiej i lekkiej ("BSiL") oraz amunicji do niej.
(4) W wyniku przyjęcia międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie Unia poparła jego pełne wdrożenie przez przyjęcie i wykonanie wspólnego działania Rady 2008/113/WPZiB 2 . Wdrożenie wspólnego działania 2008/113/WPZiB otrzymało pozytywną ocenę Rady.
(5) W dniu 18 lipca 2011 r. Rada przyjęła decyzję 2011/428/WPZiB 3 .
(6) Nielegalnie uzyskana broń strzelecka została użyta do ataków terrorystycznych w Europie.
(7) W sprawozdaniu końcowym z odbywającego się co dwa lata szóstego spotkaniu państw ("BMS6") w 2016 r. poświęconego realizacji programu działania w odnotowano:
- potrzebę wzmocnienia śledzenia BSiL w sytuacjach konfliktowych i pokonfliktowych, w tym przez zapewnienie pomocy w budowaniu zdolności, do celów identyfikacji i ograniczenia przepływu nielegalnej BSiL do stref konfliktowych i pokonfliktowych, zapewnienia wczesnego ostrzegania o destabilizujących przepływach takiej broni i zapobiegania konfliktom,
- możliwość osiągnięcia synergii między projektami opracowanymi w celu wsparcia realizacji programu działania ONZ i międzynarodowego instrumentu umożliwiającego śledzenie oraz projektami związanymi z celami zrównoważonego rozwoju,
- potrzebę rozważenia na trzeciej konferencji przeglądowej w 2018 r. konsekwencji, jakie mają dla programu działania ONZ najnowsze zmiany w produkcji, technologii i projektowaniu BSiL,
- potrzebę pogłębionego dialogu z przedstawicielami odnośnej branży, w szczególności dotyczącego skutecznego znakowania BSiL, w świetle ostatnich wydarzeń,
- potrzebę zwiększenia potencjału krajowego, by uwzględniać ryzyko przekierowania przy ocenie wniosków o zezwolenie na wywóz BSiL oraz wprowadzenia - tam, gdzie tego brak - odpowiednich przepisów ustawowych i wykonawczych oraz procedur administracyjnych, zgodnych z obecnymi zobowiązaniami państw na mocy odnośnych przepisów prawa międzynarodowego, aby zapewnić skuteczną kontrolę wywozu, tranzytu i przywozu BSiL, w tym wykorzystywanie certyfikatów użytkownika końcowego oraz skutecznych środków ustanawiania i egzekwowania prawa,
- że pełna i skuteczna realizacja programu działania ONZ przyczynia się do zapobiegania nabywaniu BSiL przez terrorystów, ograniczając w ten sposób potencjalny wpływ ich ataków,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Wspólne działanie Rady 2002/589/WPZiB z dnia 12 lipca 2002 r. w sprawie wkładu Unii Europejskiej w zwalczanie destabilizującego gromadzenia i rozpowszechniania ręcznej broni strzeleckiej i broni lekkiej oraz uchylające wspólne działanie 1999/34/WPZiB (Dz.U. L 191 z 19.7.2002, s. 1).
2 Wspólne działanie Rady 2008/113/WPZiB z dnia 12 lutego 2008 r. wspierające międzynarodowy instrument umożliwiający państwom identyfikowanie i śledzenie, w odpowiednim czasie i w niezawodny sposób, nielegalnej broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) w ramach strategii UE zwalczania nielegalnego gromadzenia BSiL i amunicji do tych rodzajów broni oraz nielegalnego handlu nimi (Dz.U. L 40 z 14.2.2008, s. 16).
3 Decyzja Rady 2011/428/WPZiB z dnia 18 lipca 2011 r. w sprawie wspierania działalności Biura Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozbrojenia w celu realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącego zapobiegania handlowi bronią strzelecką i lekką we wszystkich jego aspektach, zwalczania i eliminowania go (Dz.U. L 188 z 19.7.2011, s. 37).
4 A/CONF.192/BMS/2016/2 §37, §55, §56, §57, §74, §75, §82, §83, §84, §105.
5 A/CONF.192/BMS/2016/2 §15, §23, §24,§25, §40,§41, §52, §59, §60, §101.
6 A/CONF.192/BMS/2016/2 §63, §79, §90.
7 A/CONF.192/BMS/2016/2 §12, §14, §62, §67, §107.