uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 17 ust. 7 lit. a) i d),
(1) Systemy i środki kontroli ryzyka, jakie stosuje firma inwestycyjna prowadząca handel algorytmiczny, zapewniająca bezpośredni dostęp elektroniczny lub działająca w charakterze ogólnego uczestnika rozliczającego, powinny być skuteczne i odporne oraz mieć wystarczającą wydajność przy uwzględnieniu charakteru, skali i złożoności modelu biznesowego tej firmy inwestycyjnej.
(2) W tym celu firma inwestycyjna powinna sprostać wszystkim rodzajom ryzyka, które mogą wpłynąć na kluczowe elementy systemu handlu algorytmicznego, w tym ryzyka związanego ze sprzętem, oprogramowaniem i powiązanymi kanałami komunikacji, jakie wykorzystuje ta firma w prowadzeniu działalności handlowej. Aby zapewnić te same warunki handlu algorytmicznego niezależnie od formy handlu, niniejsze rozporządzenie powinno objąć wszystkie rodzaje systemów realizacji lub systemów zarządzania zleceniami, jakie obsługuje firma inwestycyjna.
(3) Działając w ogólnych ramach zarządzania i ramach decyzyjnych, firma inwestycyjna powinna posiadać jasne i sformalizowane mechanizmy zarządcze, określające między innymi zakres odpowiedzialności, skuteczne procedury przekazywania informacji oraz podział zadań i obowiązków. Zasady te powinny zapewniać ograniczenie zależności od jednej osoby lub jednostki.
(4) W celu zweryfikowania, czy systemy transakcyjne firmy inwestycyjnej poprawnie łączą się i współpracują z systemami transakcyjnymi systemu obrotu lub dostawcy usługi bezpośredniego dostępu do rynku oraz czy dane rynkowe są poprawnie przetwarzane, należy przeprowadzić testy zgodności.
(5) Algorytmy decyzji inwestycyjnych podejmują automatyczne decyzje transakcyjne poprzez określanie, jaki instrument finansowy należy kupić lub sprzedać. Algorytmy wykonywania zleceń optymalizują procesy wykonywania zleceń poprzez automatyczne generowanie i składanie zleceń lub kwotowań w jednym lub w wielu systemach obrotu po podjęciu decyzji inwestycyjnej. Należy rozróżniać algorytmy handlowe będące algorytmami decyzji inwestycyjnych od algorytmów wykonywania zleceń ze względu na ich potencjalny wpływ na przejrzyste i prawidłowe funkcjonowanie całego rynku.
(6) Wymogi dotyczące testowania algorytmów handlowych powinny opierać się na potencjalnym wpływie, jaki algorytmy te mogą wywierać na przejrzyste i prawidłowe funkcjonowanie całego rynku. W tym względzie z zakresu wymogów dotyczących testów należy wyłączyć jedynie te algorytmy, które są wyłącznie algorytmami decyzji inwestycyjnych generującymi zlecenia, które mają być wykonywane w sposób niezautomatyzowany i z udziałem człowieka.
(7) Wprowadzając algorytmy handlowe, firma inwestycyjna powinna zapewnić kontrolowane wdrażanie algorytmów handlowych, bez względu na to, czy te algorytmy handlowe są nowe, czy też wdrożono je już z powodzeniem w innym systemie obrotu, i czy ich struktura została istotnie zmieniona. Kontrolowane wdrażanie algorytmów handlowych powinno zapewnić, by algorytmy handlowe funkcjonowały w środowisku produkcyjnym zgodnie z oczekiwaniami. Firma inwestycyjna powinna zatem określić ostrożne limity w zakresie liczby instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu, ceny, wartości i liczby zleceń, pozycji strategicznych oraz liczby objętych działaniami rynków, jak również prowadzić bardziej intensywne monitorowanie działania algorytmu.
(8) Zgodność ze szczegółowymi wymogami organizacyjnymi dla firmy inwestycyjnej należy określić zgodnie z samooceną, która obejmuje ocenę zgodności z zestawem kryteriów określonym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia. Samoocena ta powinna również obejmować wszelkie pozostałe okoliczności, które mogą wpływać na organizację danej firmy inwestycyjnej. Wspomniana samoocena powinna być przeprowadzana regularnie i umożliwiać firmie inwestycyjnej pełne zrozumienie używanych przez nią systemów transakcyjnych i algorytmów handlowych oraz ryzyka wynikającego z handlu algorytmicznego, bez względu na to, czy firma inwestycyjna sama opracowała te systemy i algorytmy, kupiła je od strony trzeciej, czy też zaprojektowała lub opracowała je w ścisłej współpracy z klientem lub stroną trzecią.
(9) Firma inwestycyjna powinna mieć możliwość wycofania w razie konieczności wszystkich lub wybranych zleceń ("funkcja awaryjna"). Aby takie wycofanie było skuteczne, firma inwestycyjna powinna zawsze wiedzieć, które algorytmy handlowe lub którzy maklerzy lub klienci odpowiadają za dane zlecenie.
(10) Firma inwestycyjna prowadząca handel algorytmiczny powinna monitorować, czy nie ma możliwości wykorzystywania jej systemów transakcyjnych do jakiegokolwiek celu niezgodnego z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 2 lub z zasadami systemu obrotu, z którym jest ona połączona. Zgodnie z tym rozporządzeniem należy powiadamiać właściwe organy o podejrzanych transakcjach lub zleceniach.
(11) Różne rodzaje ryzyka powinny podlegać różnym rodzajom środków kontroli. Zanim zlecenie zostanie złożone w systemie obrotu, należy zastosować środki kontroli przedtransakcyjnej. Firma inwestycyjna powinna również monitorować swoją działalność handlową oraz wprowadzić ostrzeżenia w czasie rzeczywistym, które wskazują oznaki zakłóceń obrotu lub naruszenia jej ograniczeń przedtransakcyjnych. Aby monitorować ryzyko rynkowe i ryzyko kredytowe firmy inwestycyjnej, należy wdrożyć środki kontroli potransakcyjnej w postaci potransakcyjnego uzgadniania danych. Ponadto należy zapobiegać potencjalnym nadużyciom na rynku oraz naruszeniom zasad systemu obrotu, stosując specjalne systemy nadzorowania, które generują ostrzeżenia najpóźniej następnego dnia i które są skonfigurowane w taki sposób, aby w jak największym stopniu ograniczyć fałszywe ostrzeżenia pozytywne i negatywne.
(12) Generowanie ostrzeżeń w następstwie monitorowania w czasie rzeczywistym powinno następować najszybciej jak to technicznie możliwe. Wszelkie działania w następstwie tego monitorowania należy podjąć możliwie jak najszybciej, mając na uwadze rozsądny poziom wydajności i obciążenia osób i systemów zaangażowanych w te działania.
(13) Firma inwestycyjna zapewniająca bezpośredni dostęp elektroniczny ("dostawca usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego") powinna ponosić odpowiedzialność za transakcje przeprowadzane z użyciem jej kodu transakcyjnego przez klientów świadczonej przez nią usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego. Dostawca usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego powinien zatem określić zasady i procedury w celu zapewnienia, by transakcje klientów świadczonej przez niego usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego były zgodne z wymogami mającymi zastosowanie do tego dostawcy. Obowiązek ten powinien stanowić główny czynnik w ustanawianiu środków kontroli przedtransakcyjnej i potransakcyjnej oraz w ocenie odpowiedniości potencjalnych klientów usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego. Dostawca usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego powinien zatem dysponować wystarczającą wiedzą na temat zamiarów, możliwości, zasobów finansowych i wiarygodności klientów świadczonej przez niego usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego, w tym informacjami o tym, czy właściwe organy lub systemy obrotu stosowały w przeszłości środki dyscyplinarne wobec potencjalnych klientów bezpośredniego dostępu elektronicznego, jeżeli takie informacje są ogólnodostępne.
(14) Dostawca usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego powinien przestrzegać przepisów niniejszego rozporządzenia, nawet jeżeli nie prowadzi handlu algorytmicznego, ponieważ jego klienci mogą wykorzystywać bezpośredni dostęp elektroniczny do prowadzenia handlu algorytmicznego.
(15) Analizę due diligence potencjalnych klientów usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego należy dostosować do ryzyka, jakie niesie za sobą charakter, skala i złożoność ich przewidywanej działalności handlowej, oraz do świadczonej usługi bezpośredniego dostępu elektronicznego. W szczególności należy ocenić przewidywany poziom wolumenu obrotu i wolumenu zleceń oraz rodzaj połączenia, jakie oferuje się odnośnym systemom obrotu.
(16) Należy określić treść i format formularzy, jakie ma stosować firma inwestycyjna zajmująca się techniką handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości na potrzeby przekazywania właściwym organom zapisów złożonych przez siebie zleceń, oraz okres przechowywania tych zapisów.
(17) Aby zapewnić spójność z ogólnym obowiązkiem przechowywania zapisów zleceń przez firmę inwestycyjną, wymagane okresy przechowywania zapisów przez firmę inwestycyjną zajmującą się techniką handlu algorytmicznego o wysokiej częstotliwości należy dostosować do wymogów określonych w art. 25 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 3 .
(18) Ze względów spójności oraz zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(19) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(20) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.417 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/589 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi organizacyjne dla firm inwestycyjnych prowadzących handel algorytmiczny |
Data aktu: | 19/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |