uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 6, art. 7 ust. 2, art. 14 ust. 7, art. 20 ust. 3, art. 22 ust. 4 i art. 23 ust. 3,
(1) Wysoki poziom przejrzystości jest konieczny, aby zadbać o to, by inwestorzy byli odpowiednio poinformowani o rzeczywistej skali faktycznych i potencjalnych transakcji na akcjach, kwitach depozytowych, funduszach inwestycyjnych typu ETF, certyfikatach i innych podobnych instrumentach finansowych, niezależnie od tego, czy transakcje te mają miejsce na rynkach regulowanych, wielostronnych platformach obrotu (MTF) oraz za pośrednictwem podmiotów systematycznie internalizujących transakcje, czy też poza tymi platformami. Wysoki poziom przejrzystości powinien również zapewnić, aby na przeszkodzie ustalaniu poziomu cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu w odniesieniu do instrumentów finansowych będących przedmiotem obrotu w różnych systemach obrotu nie stała fragmentacja płynności oraz by inwestorzy nie ponosili negatywnych konsekwencji tego zjawiska.
(2) Należy jednocześnie uznać, że mogą istnieć okoliczności, w których należy zapewnić zwolnienia z obowiązków dotyczących przejrzystości przedtransakcyjnej lub odroczenie wykonania obowiązków dotyczących przejrzystości posttransakcyjnej, aby uniknąć ograniczenia płynności będącego niezamierzonym następstwem wykonania obowiązku ujawnienia zleceń i transakcji, a tym samym podania do wiadomości publicznej pozycji ryzyka. Właściwe jest zatem określenie dokładnych okoliczności, w jakich można udzielić zwolnienia z obowiązku przejrzystości przedtransakcyjnej i odroczenia wykonania obowiązku przejrzystości posttransakcyjnej.
(3) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, gdyż regulują wymogi w zakresie przejrzystości mające zastosowanie do systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom, a w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, i zapewnić im skuteczny dostęp do tych przepisów, właściwe jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.
(4) W przypadku udzielania przez właściwe organy zwolnienia z wymogów przejrzystości przedtransakcyjnej lub zezwolenia na odroczenie wykonania obowiązków w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej, powinny one traktować wszystkie rynki regulowane, wielostronne platformy obrotu i firmy inwestycyjne prowadzące obrót poza systemami obrotu w równy i niedyskryminacyjny sposób.
(5) Właściwe jest doprecyzowanie ograniczonej liczby terminów technicznych. Te definicje techniczne są konieczne, aby zapewnić jednolite stosowanie w Unii przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, a tym samym przyczynić się do ustanowienia jednolitego zbioru przepisów regulujących rynki finansowe w Unii. Definicje te pełnią czysto funkcjonalną rolę do celów ustanowienia obowiązków w zakresie przejrzystości w odniesieniu do udziałowych instrumentów finansowych lub instrumentów finansowych o podobnym charakterze i powinny one służyć wyłącznie lepszemu zrozumieniu niniejszego rozporządzenia.
(6) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 zakresem systemu przejrzystości objęto instrumenty udziałowe takie jak kwity depozytowe, fundusze inwestycyjne typu ETF i certyfikaty, a także akcje i inne instrumenty udziałowe będące przedmiotem obrotu wyłącznie na MTF. Aby ustanowić kompleksowy i jednolity system przejrzystości, należy skalibrować treść informacji przedtransakcyjnych, które mają być podawane do wiadomości publicznej przez systemy obrotu.
(7) System obrotu prowadzący system zapytań o cenę (RFQ) powinien podawać do wiadomości publicznej przynajmniej gwarantowane oferty i ceny ofertowe lub wykonywalne deklaracje zainteresowania oraz głębokość rynku dla tych cen nie później niż w momencie, gdy składający zapytanie jest w stanie wykonać transakcję zgodnie z zasadami danego systemu. Ma to na celu zapewnienie, aby członkowie lub uczestnicy, którzy jako pierwsi przekazują swoje kwotowania składającemu zapytanie, nie znaleźli się w nieuprzywilejowanej sytuacji.
(8) Do celów przejrzystości i innych wyliczeń określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/577 2 stosować należy szczególną metodykę i dane niezbędne do dokonania wyliczeń na potrzeby ustanowienia systemu przejrzystości mającego zastosowanie do udziałowych instrumentów finansowych i instrumentów finansowych o podobnym charakterze z uwzględnieniem wspólnych elementów dotyczących treści i częstotliwości wniosków o przekazanie danych kierowanych do systemów obrotu, zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych.
(9) System przejrzystości przed- i posttransakcyjnej ustanowiony rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 należy odpowiednio skalibrować względem rynku i stosować w jednolity sposób w całej Unii. W szczególności statyczne określenie najodpowiedniejszego rynku w sensie płynności, wielkości zleceń, których skala jest duża, oraz standardowej wielkości rynkowej nie pozwoliłoby w odpowiedni sposób uchwycić regularnych zmian schematów obrotu wpływających na instrumenty udziałowe i instrumenty o podobnym charakterze. Należy zatem określić niezbędne wyliczenia, które należy przeprowadzać, w tym okresy czasu, które należy uwzględnić przy dokonywaniu wyliczeń, oraz okresy czasu, przez jakie wyniki tych wyliczeń będą miały zastosowanie, metody przeprowadzania wyliczeń, a także wskazać właściwy organ odpowiedzialny za przeprowadzanie tych wyliczeń zgodnie z trybem określania odpowiedniego właściwego organu do celów art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, jak określono w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/571 3 . W tym względzie w celu uniknięcia zakłóceń rynku okresy uwzględniane w wyliczeniach powinny gwarantować aktualizację stosownych progów przyjętych w systemie przejrzystości w odpowiednich odstępach czasu, aby odzwierciedlić warunki rynkowe. Należy również przewidzieć scentralizowaną publikację wyników wyliczeń, tak aby były dostępne dla wszystkich uczestników rynku finansowego i właściwych organów w Unii w jednym miejscu i w sposób wygodny dla użytkownika. W tym celu właściwe organy powinny powiadamiać ESMA o wynikach dokonanych przez siebie wyliczeń, a ESMA powinien publikować te wyniki na swoich stronach internetowych.
(10) W celu przeprowadzenia wyliczeń pozwalających na określenie wymogów dotyczących przejrzystości przed-i posttransakcyjnej zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 należy określić treść i częstotliwość wniosków o przekazanie danych oraz formy i terminy, w których systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych muszą udzielić odpowiedzi na te wnioski, zgodnie z art. 22 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Wyniki wyliczeń przeprowadzonych w oparciu o dane zgromadzone na podstawie art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 należy publikować, aby informować o nich uczestników rynku i osiągnąć przejrzystość przed- i posttransakcyjną w praktyce. Należy również przewidzieć scentralizowaną publikację wyników wyliczeń, tak aby były dostępne dla wszystkich uczestników rynku finansowego i właściwych organów w Unii w jednym miejscu i w sposób wygodny dla użytkownika. W tym celu właściwe organy powinny powiadamiać Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o wynikach przeprowadzonych przez siebie wyliczeń, a ESMA powinien publikować te wyniki na swoich stronach internetowych.
(11) Wydaje się, że w przypadku funduszy inwestycyjnych typu ETF - inaczej niż w przypadku akcji, kwitów depozytowych, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych - średni dzienny obrót nie stanowi odpowiedniego wskaźnika na potrzeby kalibracji progów, powyżej których zlecenia uznaje się za zlecenia o dużej skali. Dla tych instrumentów średni dzienny obrót nie pozwala odpowiednio zilustrować poziomu faktycznej płynności, ponieważ mechanizmy tworzenia i umarzania jednostek, stanowiące nieodłączny aspekt funduszy inwestycyjnych typu ETF, umożliwiają dostęp do dodatkowej i nieujawnionej płynności. W celu ograniczenia ryzyka obejścia wymogów istotne jest również, by dla dwóch funduszy inwestycyjnych typu ETF, dla których instrumentem bazowym jest ten sam instrument, obowiązywały te same progi, powyżej których zlecenia uznaje się za zlecenia o dużej skali, niezależnie od tego, czy mają taki sam średni dzienny obrót, czy też nie. Dla wszystkich funduszy inwestycyjnych typu ETF należy zatem ustanowić jeden próg, powyżej którego zlecenia uznaje się za zlecenia o dużej skali, który powinien obowiązywać bez względu na ich instrument bazowy lub ich płynność.
(12) Informacje, które podlegają obowiązkowi udostępnienia w czasie możliwie najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego, powinny być udostępniane tak szybko, jak to technicznie możliwe, przyjmując rozsądny poziom wydajności i wydatków na systemy ze strony zainteresowanej osoby. Informacje te można publikować z poślizgiem zbliżonym do ustalonego maksymalnego okresu opóźnienia jedynie w wyjątkowych przypadkach, kiedy dostępne systemy nie pozwalają na ich publikację w krótszym czasie.
(13) Firmy inwestycyjne powinny podawać do publicznej wiadomości, za pośrednictwem zatwierdzonego podmiotu publikującego, szczegóły transakcji wykonanych poza systemem obrotu. Należy zatem określić sposób zgłaszania przez firmy inwestycyjne szczegółów transakcji do zatwierdzonych podmiotów publikujących, a przepisy te należy stosować w związku z wymogami mającymi zastosowanie do tych podmiotów, określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/571.
(14) Inwestorzy muszą mieć dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji na temat poziomu zainteresowania zawarciem transakcji, których przedmiotem są instrumenty finansowe. Informacje dotyczące określonych rodzajów transakcji, takich jak przeniesienie instrumentów finansowych tytułem zabezpieczenia, nie zapewniają inwestorom istotnych danych na temat poziomu faktycznego zainteresowania zawarciem transakcji na danym instrumencie finansowym. Nałożenie na firmy inwestycyjne obowiązku podawania tych transakcji do publicznej wiadomości byłoby źródłem znacznych wyzwań operacyjnych i kosztów, nie prowadząc do usprawnienia procesu ustalania cen. Obowiązki w zakresie przejrzystości posttransakcyjnej w odniesieniu do transakcji wykonywanych poza systemem obrotu powinny zatem mieć wyłącznie zastosowanie w przypadku zakupu lub sprzedaży akcji, kwitu depozytowego, jednostki funduszu inwestycyjnego typu ETF, certyfikatu lub innego podobnego instrumentu finansowego. Istotne jest, aby niektóre transakcje, takie jak transakcje wiążące się z wykorzystaniem jakiegokolwiek tego rodzaju instrumentu do celów zabezpieczenia pożyczki lub do innych celów, gdy podstawę transakcji stanowią czynniki inne niż bieżąca wycena rynkowa, nie podlegały publikacji, ponieważ nie przyczyniają się one do ustalania cen równowagi na podstawie czynników podaży i popytu i mogłyby prowadzić do niepewności wśród inwestorów i zagrażać jak najlepszej realizacji zlecenia.
(15) W odniesieniu do transakcji wykonywanych w innym trybie niż na podstawie zasad systemu obrotu należy sprecyzować, która firma inwestycyjna powinna podawać transakcję do wiadomości publicznej, w przypadku gdy obie strony transakcji są firmami inwestycyjnymi posiadającymi siedzibę w Unii, aby uniknąć dwukrotnego publikowania transakcji. Odpowiedzialność za podawanie transakcji do wiadomości publicznej powinna zatem zawsze spoczywać na firmie inwestycyjnej będącej sprzedającym, chyba że tylko jedna ze stron jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje i jest jednocześnie firmą kupującą.
(16) W przypadku gdy tylko jedna ze stron jest podmiotem systematycznie internalizującym transakcje w odniesieniu do danego instrumentu finansowego i jest jednocześnie firmą kupującą w odniesieniu do tego instrumentu, firma ta powinna być odpowiedzialna za podanie transakcji do wiadomości publicznej, gdyż tego oczekują od niej jej klienci i jest lepiej przygotowana do wypełnienia pola w zgłoszeniu, w którym należy podać swój status jako podmiotu systematycznie internalizującego transakcje. Aby zapewnić publikowanie transakcji tylko raz, podmiot systematycznie internalizujący transakcje powinien poinformować drugą stronę o tym, że podaje transakcję do wiadomości publicznej.
(17) Istotne jest utrzymanie obecnych standardów w zakresie publikacji transakcji przeprowadzanych jako transakcje "back-to-back", aby uniknąć publikowania pojedynczej transakcji jako wielu transakcji i zapewnić pewność prawa co do tego, która firma inwestycyjna jest odpowiedzialna za publikowanie transakcji. W związku z tym dwie zbieżne transakcje zawarte w tym samym czasie i po tej samej cenie, w których pośredniczy jeden i ten sam kontrahent, należy publikować jako pojedynczą transakcję.
(18) Aby zagwarantować, że nowy regulacyjny system przejrzystości jest w stanie skutecznie funkcjonować, należy przewidzieć gromadzenie określonych danych oraz odpowiednio wczesną publikację informacji na temat najodpowiedniejszych rynków w sensie płynności, wielości zleceń, których skala jest duża, progów na potrzeby odroczonej publikacji i standardowej wielkości rynkowej.
(19) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty. Aby jednak zapewnić, by nowy regulacyjny system przejrzystości mógł skutecznie funkcjonować, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być stosowane od daty jego wejścia w życie.
(20) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(21) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 2 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/442 z dnia 12 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2019.77.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2023/944 z dnia 17 stycznia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.131.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2023 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.387 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/587 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje |
Data aktu: | 14/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |