KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności art. 80 ust. 3 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Informacje obowiązkowo wymieniane zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE powinny mieć odpowiedni zakres i charakter, by umożliwić właściwym organom skuteczne wypełnianie ich obowiązków i funkcji nadzorczych. Niezbędne jest zatem, aby właściwe organy miały możliwość wymiany informacji umożliwiających im nadzór nad osobami fizycznymi i prawnymi w poszczególnych jurysdykcjach.
(2) Aby umożliwić właściwym organom skuteczne monitorowanie firm inwestycyjnych, operatorów rynków i dostawców usług w zakresie danych, ważne jest, aby prowadziły one wymianę istotnych informacji obejmujących: informacje ogólne i dokumenty założycielskie (w tym krajowe dokumenty założycielskie lub inne dokumenty zapewniające wgląd w strukturę i działalność operacyjną podmiotu); informacje dotyczące procedury udzielania zezwoleń; informacje dotyczące organów zarządzających firm inwestycyjnych, w tym na przykład informacje, dzięki którym można zweryfikować kwalifikacje członków organu zarządzającego, takie jak ich doświadczenie zawodowe (łącznie z życiorysem obejmującym odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne powiązane funkcje aktualnie wymagane do celów dyrektywy 2014/65/UE); informacje dotyczące ich reputacji; informacje dotyczące akcjonariuszy i wspólników posiadających znaczne pakiety akcji, takie jak ogólne informacje korporacyjne i reputacja; informacje na temat zezwolenia udzielonego firmie wraz z informacjami dotyczącymi udzielenia lub odmowy udzielenia zezwolenia tym firmom; informacje na temat wymogów dotyczących organizacji rynków regulowanych; informacje dotyczące zezwolenia udzielonego dostawcom usług w zakresie danych; informacje dotyczące przyznanych lub odmówionych odstępstw dotyczących zakwalifikowania klientów jako "profesjonalni"; informacje dotyczące sankcji i postępowania egzekucyjnego; informacje dotyczące działań operacyjnych i odpowiedniej historii postępowania i przestrzegania przepisów.
(3) Ważne jest również, aby umożliwić właściwym organom wymianę istotnych informacji w celu skutecznego monitorowania instytucji kredytowych, gdzie świadczą one usługi inwestycyjne lub prowadzą działalność inwestycyjną.
(4) Aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, istotne jest, by właściwe organy były w stanie wymieniać stosowne informacje, które posiadają, w tym informacje na temat firm inwestycyjnych, operatorów rynku, dostawców usług w zakresie danych sprawozdawczych, instytucji kredytowych, kontrahentów finansowych, członków lub uczestników rynków regulowanych, wielostronnych platform obrotu lub osób wyłączonych na podstawie art. 2 lub 3 dyrektywy 2014/65/UE. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość wymiany odpowiednich informacji ogólnych na temat osób świadczących usługi inwestycyjne bez wymaganego zezwolenia na mocy dyrektywy 2014/65/UE.
(5) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) ESMA nie przeprowadził konsultacji publicznych na temat tych projektów regulacyjnych standardów technicznych, jako że odnoszą się one do wymiany informacji między właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji na miejscu i dochodzeń, a to zostało uznane za nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: