uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności art. 80 ust. 3 akapit trzeci,
(1) Informacje obowiązkowo wymieniane zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE powinny mieć odpowiedni zakres i charakter, by umożliwić właściwym organom skuteczne wypełnianie ich obowiązków i funkcji nadzorczych. Niezbędne jest zatem, aby właściwe organy miały możliwość wymiany informacji umożliwiających im nadzór nad osobami fizycznymi i prawnymi w poszczególnych jurysdykcjach.
(2) Aby umożliwić właściwym organom skuteczne monitorowanie firm inwestycyjnych, operatorów rynków i dostawców usług w zakresie danych, ważne jest, aby prowadziły one wymianę istotnych informacji obejmujących: informacje ogólne i dokumenty założycielskie (w tym krajowe dokumenty założycielskie lub inne dokumenty zapewniające wgląd w strukturę i działalność operacyjną podmiotu); informacje dotyczące procedury udzielania zezwoleń; informacje dotyczące organów zarządzających firm inwestycyjnych, w tym na przykład informacje, dzięki którym można zweryfikować kwalifikacje członków organu zarządzającego, takie jak ich doświadczenie zawodowe (łącznie z życiorysem obejmującym odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne powiązane funkcje aktualnie wymagane do celów dyrektywy 2014/65/UE); informacje dotyczące ich reputacji; informacje dotyczące akcjonariuszy i wspólników posiadających znaczne pakiety akcji, takie jak ogólne informacje korporacyjne i reputacja; informacje na temat zezwolenia udzielonego firmie wraz z informacjami dotyczącymi udzielenia lub odmowy udzielenia zezwolenia tym firmom; informacje na temat wymogów dotyczących organizacji rynków regulowanych; informacje dotyczące zezwolenia udzielonego dostawcom usług w zakresie danych; informacje dotyczące przyznanych lub odmówionych odstępstw dotyczących zakwalifikowania klientów jako "profesjonalni"; informacje dotyczące sankcji i postępowania egzekucyjnego; informacje dotyczące działań operacyjnych i odpowiedniej historii postępowania i przestrzegania przepisów.
(3) Ważne jest również, aby umożliwić właściwym organom wymianę istotnych informacji w celu skutecznego monitorowania instytucji kredytowych, gdzie świadczą one usługi inwestycyjne lub prowadzą działalność inwestycyjną.
(4) Aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, istotne jest, by właściwe organy były w stanie wymieniać stosowne informacje, które posiadają, w tym informacje na temat firm inwestycyjnych, operatorów rynku, dostawców usług w zakresie danych sprawozdawczych, instytucji kredytowych, kontrahentów finansowych, członków lub uczestników rynków regulowanych, wielostronnych platform obrotu lub osób wyłączonych na podstawie art. 2 lub 3 dyrektywy 2014/65/UE. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość wymiany odpowiednich informacji ogólnych na temat osób świadczących usługi inwestycyjne bez wymaganego zezwolenia na mocy dyrektywy 2014/65/UE.
(5) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) ESMA nie przeprowadził konsultacji publicznych na temat tych projektów regulacyjnych standardów technicznych, jako że odnoszą się one do wymiany informacji między właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji na miejscu i dochodzeń, a to zostało uznane za nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.87.382 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/586 uzupełniające dyrektywę 2014/65/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działań nadzorczych, weryfikacji na miejscu i dochodzeń |
Data aktu: | 14/07/2016 |
Data ogłoszenia: | 31/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 20/04/2017, 03/01/2018 |