Rozporządzenie delegowane 2017/586 uzupełniające dyrektywę 2014/65/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działań nadzorczych, weryfikacji na miejscu i dochodzeń

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/586
z dnia 14 lipca 2016 r.
uzupełniające dyrektywę 2014/65/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działań nadzorczych, weryfikacji na miejscu i dochodzeń
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności art. 80 ust. 3 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Informacje obowiązkowo wymieniane zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE powinny mieć odpowiedni zakres i charakter, by umożliwić właściwym organom skuteczne wypełnianie ich obowiązków i funkcji nadzorczych. Niezbędne jest zatem, aby właściwe organy miały możliwość wymiany informacji umożliwiających im nadzór nad osobami fizycznymi i prawnymi w poszczególnych jurysdykcjach.

(2) Aby umożliwić właściwym organom skuteczne monitorowanie firm inwestycyjnych, operatorów rynków i dostawców usług w zakresie danych, ważne jest, aby prowadziły one wymianę istotnych informacji obejmujących: informacje ogólne i dokumenty założycielskie (w tym krajowe dokumenty założycielskie lub inne dokumenty zapewniające wgląd w strukturę i działalność operacyjną podmiotu); informacje dotyczące procedury udzielania zezwoleń; informacje dotyczące organów zarządzających firm inwestycyjnych, w tym na przykład informacje, dzięki którym można zweryfikować kwalifikacje członków organu zarządzającego, takie jak ich doświadczenie zawodowe (łącznie z życiorysem obejmującym odpowiednie wykształcenie i szkolenia, wcześniejsze doświadczenie zawodowe i działalność zawodową lub inne powiązane funkcje aktualnie wymagane do celów dyrektywy 2014/65/UE); informacje dotyczące ich reputacji; informacje dotyczące akcjonariuszy i wspólników posiadających znaczne pakiety akcji, takie jak ogólne informacje korporacyjne i reputacja; informacje na temat zezwolenia udzielonego firmie wraz z informacjami dotyczącymi udzielenia lub odmowy udzielenia zezwolenia tym firmom; informacje na temat wymogów dotyczących organizacji rynków regulowanych; informacje dotyczące zezwolenia udzielonego dostawcom usług w zakresie danych; informacje dotyczące przyznanych lub odmówionych odstępstw dotyczących zakwalifikowania klientów jako "profesjonalni"; informacje dotyczące sankcji i postępowania egzekucyjnego; informacje dotyczące działań operacyjnych i odpowiedniej historii postępowania i przestrzegania przepisów.

(3) Ważne jest również, aby umożliwić właściwym organom wymianę istotnych informacji w celu skutecznego monitorowania instytucji kredytowych, gdzie świadczą one usługi inwestycyjne lub prowadzą działalność inwestycyjną.

(4) Aby wypełniać swoje obowiązki nadzorcze w sposób kompleksowy, istotne jest, by właściwe organy były w stanie wymieniać stosowne informacje, które posiadają, w tym informacje na temat firm inwestycyjnych, operatorów rynku, dostawców usług w zakresie danych sprawozdawczych, instytucji kredytowych, kontrahentów finansowych, członków lub uczestników rynków regulowanych, wielostronnych platform obrotu lub osób wyłączonych na podstawie art. 2 lub 3 dyrektywy 2014/65/UE. Ponadto właściwe organy powinny mieć możliwość wymiany odpowiednich informacji ogólnych na temat osób świadczących usługi inwestycyjne bez wymaganego zezwolenia na mocy dyrektywy 2014/65/UE.

(5) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(7) ESMA zasięgnął opinii Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) ESMA nie przeprowadził konsultacji publicznych na temat tych projektów regulacyjnych standardów technicznych, jako że odnoszą się one do wymiany informacji między właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji na miejscu i dochodzeń, a to zostało uznane za nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Informacje, które mają być wymieniane między właściwym organem, w odniesieniu do którego składany jest wniosek o współpracę (organ otrzymujący wniosek) a właściwym organem składającym wniosek o współpracę (organ składający wniosek) na mocy art. 80 dyrektywy 2014/65/UE mogą dotyczyć następujących podmiotów:

a)
firmy inwestycyjnej, operatora rynku lub dostawcy usług w zakresie danych sprawozdawczych, posiadających zezwolenie zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE;
b)
instytucji kredytowej posiadającej zezwolenie na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 , świadczącej usługi inwestycyjne lub prowadzącej działalność inwestycyjną,
c)
każdej innej osoby fizycznej lub prawnej lub każdego stowarzyszenia lub podmiotu nieposiadającego osobowości prawnej, niewymienionych w lit. a) i b).
Artykuł  2

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do firm inwestycyjnych, operatorów rynku lub dostawców usług w zakresie danych sprawozdawczych

1. 
W przypadku gdy właściwy organ postanowi wystąpić o współpracę, może on zażądać następujących informacji w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w art. 1 lit. a):
a)
ogólne informacje i dokumenty dotyczące tworzenia podmiotów:
(i)
informacje dotyczące nazwy podmiotów, adresu siedziby głównej lub statutowej, danych kontaktowych, krajowego numeru identyfikacyjnego podmiotu i wyciągów z wpisów do rejestrów prowadzonych na szczeblu krajowym;
(ii)
informacje dotyczące dokumentów założycielskich, które podmioty zobowiązane są posiadać na mocy odpowiednich przepisów krajowych;
b)
informacje określone w art. 7 ust. 4 dyrektywy 2014/65/UE dotyczące procesu udzielania zezwolenia podmiotowi, jeżeli takie informacje nie znajdują się w rejestrze publicznym ESMA ustanowionym zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. k) rozporządzenia (UE) nr 1095/2010;
c)
informacje dotyczące członków organu zarządzającego lub osób faktycznie kierujących działalnością podmiotów, które zostały przekazane w ramach procedury udzielania zezwoleń, w tym:
(i)
imiona i nazwiska, osobisty numer identyfikacyjny (jeżeli jest dostępny w danym państwie członkowskim), miejsce zamieszkania i dane kontaktowe;
(ii)
informacje na temat stanowiska, na które osoby takie są mianowane w danym podmiocie;
(iii)
schemat organizacyjny struktury kierowniczej lub tożsamość osób odpowiedzialnych za działania prowadzone przez podmiot zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE;
d)
informacje niezbędne do oceny kwalifikacji członków organu zarządzającego lub osób faktycznie kierujących działalnością tych podmiotów, w tym:
(i)
informacje dotyczące przeszłości zawodowej;
(ii)
informacje dotyczące reputacji członka lub osoby, w tym:
-
informacje dotyczące uprzedniej karalności lub dochodzeń lub postępowań karnych, istotnych spraw cywilnych i administracyjnych, oraz postępowań dyscyplinarnych (włącznie z dyskwalifikacją jako dyrektor firmy, niewypłacalnością, upadłością lub podobnymi procedurami), za pomocą dokumentu urzędowego, o ile jest on dostępny, lub przy użyciu innego równoważnego dokumentu;
-
informacje dotyczące toczących się przeciwko danej osobie dochodzeń, postępowań egzekucyjnych, sankcji lub innych decyzji postępowania egzekucyjnego;
-
odmowa rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji na prowadzenie transakcji handlowych, działalności lub wykonywanie zawodu, cofnięcie, uchylenie lub wygaśnięcie takiej rejestracji, zezwolenia, członkostwa lub licencji lub wykluczenie przez organ regulacyjny lub rządowy lub przez organ zawodowy lub stowarzyszenie zawodowe;
-
zwolnienie ze stanowiska pracy lub ze stosunku zaufania, stosunku powierniczego lub podobnych;
e)
informacje dotyczące akcjonariuszy i udziałowców posiadających znaczne pakiety akcji, w tym:
(i)
wykaz osób posiadających znaczny pakiet akcji;
(ii)
w przypadku akcjonariuszy będących członkami grupy przedsiębiorstw, schemat organizacyjny grupy przedsiębiorstw przedstawiający działania prowadzone przez poszczególne przedsiębiorstwa w ramach grupy oraz identyfikujący wszelkie przedsiębiorstwa lub osoby wchodzące w skład grupy działające zgodnie z postanowieniami określonymi w dyrektywie 2014/65/UE;
(iii)
informacje i dokumenty niezbędne do oceny ich odpowiedniości;
f)
informacje dotyczące struktury organizacyjnej, warunków funkcjonowania i zgodności z wymogami określonymi w dyrektywie 2014/65/UE, w tym:
(i)
informacje dotyczące zasad i procedur zgodności i zarządzania ryzykiem, które są wymagane na mocy dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do podmiotów i ich agentów;
(ii)
historia przestrzegania wymogów przez podmioty, w tym informacje będące w posiadaniu właściwych organów;
(iii)
informacje dotyczące rozwiązań organizacyjnych i administracyjnych mających na celu zapobieganie konfliktom interesów jak określono w art. 23 dyrektywy 2014/65/UE;
(iv)
w przypadku firm inwestycyjnych, które wytwarzają instrumenty finansowe przeznaczone do sprzedaży klientom, informacje na temat procedury zatwierdzania każdego instrumentu finansowego, w tym informacje na temat rynku docelowego i strategii dystrybucji, jak również informacje dotyczące przeglądu ustaleń politycznych;
(v)
w odniesieniu do firm inwestycyjnych, informacje odnoszące się do ich zobowiązań wynikających z dyrektywy 97/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 ;
(vi)
informacje, które mogą być wymagane od firm inwestycyjnych zgodnie z działaniami i wymogami określonymi w art. 16 dyrektywy 2014/65/UE;
g)
informacje dotyczące zezwolenia udzielonego firmom inwestycyjnym zgodnie z art. od 5-10 dyrektywy 2014/65/UE;
h)
informacje dotyczące zezwolenia udzielonego rynkom regulowanym oraz dostawcom usług w zakresie danych sprawozdawczych zgodnie z art. odpowiednio 44, 45 i 46, a także art. 59-63 dyrektywy 2014/65/UE;
i)
informacje dotyczące przyznanych lub odmówionych odstępstw w odniesieniu do klientów, których na życzenie można traktować jako profesjonalnych jak określono w załączniku II dyrektywy 2014/65/UE;
j)
informacje na temat sankcji i postępowań egzekucyjnych wobec podmiotów, w tym:
(i)
informacje dotyczące sankcji nałożonych wobec podmiotu lub wobec członka organu zarządzającego lub osób faktycznie kierujących działalnością danego podmiotu;
(ii)
informacje dotyczące naruszeń przez podmioty lub przez osoby pełniące funkcje kierownicze;
(iii)
informacje dotyczące uprzedniej karalności lub dochodzeń lub postępowań karnych, istotnych spraw cywilnych i administracyjnych, oraz postępowań dyscyplinarnych, za pomocą dokumentu urzędowego, o ile jest on dostępny, lub przy użyciu innego równoważnego dokumentu;
k)
informacje związane z działaniami operacyjnymi i odpowiednim postępowaniem oraz historią przestrzegania przepisów związanych z przedmiotem wniosku zawierającego:
(i)
informacje dotyczące działalności podmiotu, zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE;
(ii)
wewnętrzne protokoły lub zapisy przechowywane przez firmy i oddziały do kontroli przez odpowiedni właściwy organ;
l)
wszelkie inne informacje niezbędne do współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji lub dochodzeń na miejscu, o których mowa w art. 80 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE.
2. 
W przypadku gdy państwo członkowskie wymaga, aby firma z państwa trzeciego ustanowiła oddział zgodnie z art. 39 ust. 1 i 2 dyrektywy 2014/65/UE, właściwy organ innego państwa członkowskiego może zwrócić się do organu właściwego do nadzoru tego oddziału o informacje uzyskane od organów państwa macierzystego w odniesieniu do zezwolenia na otwarcie oddziału, w tym:
a)
informacje istotne do monitorowania zgodności z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady 5  lub przepisów i środków przyjętych w celu transpozycji dyrektywy 2014/65/UE;
b)
odpowiedź organu zarządzającego firmy inwestycyjnej państwa trzeciego lub osób faktycznie kierujących działalnością danego podmiotu na pytania ze strony właściwego organu.
Artykuł  3

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do instytucji kredytowych

W przypadku gdy właściwy organ postanowi wystąpić o współpracę, może on zażądać następujących informacji w odniesieniu do podmiotów, o których mowa w art. 1 lit. b):

a)
informacje, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. a), f), i) oraz j);
b)
wszelkie inne informacje istotne dla monitorowania przestrzegania przez instytucje kredytowe rozporządzenia (UE) nr 600/2014 lub przepisów i środków przyjętych w celu transpozycji dyrektywy 2014/65/UE;
c)
wszelkie inne informacje niezbędne do współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji lub dochodzeń na miejscu, o których mowa w art. 80 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE.
Artykuł  4

Informacje podlegające wymianie w odniesieniu do osób, o których mowa w art. 1 lit. c)

1. 
W przypadku gdy właściwy organ postanowi wystąpić o współpracę w odniesieniu do osób fizycznych, o których mowa w art. 1 lit. c), może on zażądać podania co najmniej imienia i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, osobistego numeru tożsamości, adresu i danych kontaktowych danej osoby.
2. 
W odniesieniu do osób prawnych lub jakichkolwiek podmiotów lub stowarzyszeń nieposiadających osobowości prawnej, o których mowa w art. 1 lit. c), właściwy organ może również zażądać co najmniej dokumentów poświadczających nazwę handlową i adres siedziby głównej, oraz, jeśli inny, adres pocztowy, dane kontaktowe i krajowy numer identyfikacyjny; rejestracji formy prawnej zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi; kompletnego wykazu osób, które faktycznie kierują działalnością, ich imion i nazwisk, daty i miejsca urodzenia, adresu, danych kontaktowych, krajowego numeru identyfikacyjnego.
3. 
Ponadto właściwe organy mogą wystąpić o wymianę następujących informacji w odniesieniu do osób świadczących usługi inwestycyjne lub prowadzących działalność bez wymaganego zezwolenia lub rejestracji zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE:
a)
szczegółowe informacje dotyczące usług inwestycyjnych i działalności inwestycyjnej, które są oferowane;
b)
szczegółowe informacje dotyczące wszelkich osób, o których wiadomo, że kontaktowała się z nimi z osoba fizyczna lub prawna w związku ze świadczeniem usług inwestycyjnych lub prowadzeniem działalności inwestycyjnej bez wymaganego zezwolenia lub rejestracji.
4. 
W każdym przypadku właściwe organy mogą zażądać informacji w odniesieniu do osób, o których mowa art. 1 w lit. c), otrzymanych zgodnie z i mających znaczenie dla monitorowania zgodności z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 lub przepisami przyjętymi we wdrożeniu dyrektywy 2014/65/UE lub mogą zażądać wszelkich innych informacji niezbędnych do współpracy w zakresie działalności nadzorczej, weryfikacji lub dochodzeń na miejscu, o których mowa w art. 80 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE.
Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia, który jest wymieniony jako pierwszy w art. 93 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2014/65/UE.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
4 Dyrektywa 97/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 marca 1997 r. w sprawie systemów rekompensat dla inwestorów (Dz.U. L 84 z 26.3.1997, s. 22).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012. (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.382

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/586 uzupełniające dyrektywę 2014/65/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymiany informacji pomiędzy właściwymi organami podczas współpracy w zakresie działań nadzorczych, weryfikacji na miejscu i dochodzeń
Data aktu: 14/07/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 20/04/2017, 03/01/2018