a także mając na uwadze, co następuje:(1) Aby zapobiec zakłóceniu konkurencji, kontrahenci centralni (CCP) oraz systemy obrotu powinni móc odmownie rozpatrzyć wniosek o udzielenie dostępu do CCP lub systemu obrotu tylko wówczas, gdy podjęli wszelkie racjonalne działania w celu zarządzania ryzykiem zaistniałym w wyniku udzielenia tego dostępu, a mimo to nadal utrzymuje się znaczne nadmierne ryzyko.
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 jeżeli CCP lub system obrotu odmownie rozpatrzy wniosek o udzielenie dostępu, musi przedstawić wyczerpujące uzasadnienie tej decyzji, w tym wskazać, w jaki sposób dane rodzaje ryzyka, które byłyby wynikiem udzielenia dostępu, sprawiają, że w danej sytuacji nie można byłoby nimi zarządzać, oraz dowieść, że nadal utrzymywałoby się znaczne nadmierne ryzyko. Właściwym sposobem uzasadnienia swojej decyzji przez stronę, która odmówiła dostępu, jest wyraźne określenie zmian w procesie zarządzania ryzykiem, które byłyby następstwem udzielenia dostępu, wskazanie, w jaki sposób dana strona musiałaby zarządzać ryzykiem związanym z tymi zmianami w następstwie udzielenia dostępu, oraz wyjaśnienie wpływu na jej działalność.
(3) W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 nie dokonano rozróżnienia między ryzykiem, na jakie - w przypadku udzielenia dostępu - narażeni są CCP a na jakie - systemy obrotu, i przewidziano te same ogólne kategorie warunków, które systemy obrotu i CCP powinni rozważyć przy rozpatrywaniu wniosków o udzielenie dostępu. Ze względu jednak na odmienny charakter działalności CCP w porównaniu z działalnością systemów obrotu ryzyko wynikające z udzielenia dostępu może w praktyce w różnym stopniu oddziaływać na CCP i systemy obrotu, co powoduje konieczność przyjęcia podejścia, w ramach którego CCP i systemy obrotu traktowano by w różny sposób.
(4) Oceniając, czy dostęp nie zagraża sprawnemu i prawidłowemu funkcjonowaniu rynków lub nie wywiera negatywnego wpływu na ryzyko systemowe, właściwy organ powinien brać pod uwagę to, czy dany CCP lub system obrotu posiada odpowiednie procedury zarządzania ryzykiem, w tym w odniesieniu do ryzyka operacyjnego i prawnego, aby uniknąć sytuacji, w której porozumienie o dostępie naraża osoby trzecie na znaczne nadmierne ryzyko, którego nie można zminimalizować.
(5) Warunki, pod jakimi należy zezwalać na dostęp, powinny być uzasadnione i niedyskryminacyjne, tak aby nie podważać celu, jaki przyświeca niedyskryminacyjnemu dostępowi. Nie należy zezwalać na pobieranie opłat w dyskryminacyjny sposób z zamiarem zniechęcenia do ubiegania się o dostęp. Opłaty mogą jednak być zróżnicowane z obiektywnie uzasadnionych powodów, na przykład w przypadku wyższych kosztów wdrożenia ustaleń dotyczących dostępu. Udzielając dostępu, CCP i systemy obrotu ponoszą zarówno koszty jednorazowe, takie jak koszty analizy wymogów prawnych, jak i koszty bieżące. Ponieważ zakres wniosku o udzielenie dostępu oraz związanych z tym kosztów wdrożenia porozumienia o dostępie prawdopodobnie będą się różnić w poszczególnych przypadkach, w niniejszym rozporządzeniu nie należy określać konkretnego podziału kosztów między CCP a systemem obrotu. Podział kosztów stanowi jednak istotny element porozumienia o dostępie, dlatego też obie strony powinny uzgodnić w tym porozumieniu sposób pokrycia kosztów.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 CCP zamierzający rozszerzyć działalność o dodatkowe usługi lub dodatkową działalność, których nie obejmuje pierwotne zezwolenie, powinien złożyć wniosek o rozszerzenie zakresu zezwolenia. Rozszerzenie zakresu zezwolenia jest konieczne, w przypadku gdy CCP zamierza oferować usługi rozliczania instrumentów finansowych, które charakteryzuje inny profil ryzyka lub które różnią się w istotny sposób od dotychczasowej oferty produktów CCP. Jeżeli kontrakt będący przedmiotem obrotu w systemie obrotu, któremu CCP udzielił dostępu, należy do klasy instrumentów finansowych objętej zakresem dotychczasowego zezwolenia CCP, a tym samym posiada podobną charakterystykę ryzyka jak kontrakty już rozliczane przez tego CCP, kontrakt ten należy uznać za ekonomicznie równoważny.
(7) Aby zadbać o to, by CCP nie stosował dyskryminacyjnych wymogów dotyczących zabezpieczenia i depozytu zabezpieczającego w stosunku do ekonomicznie równoważnych kontraktów będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu, który uzyskał dostęp do danego CCP, wszelkie zmiany metodyki obliczania depozytu zabezpieczającego oraz wymogów operacyjnych dotyczących procesu obliczania depozytu zabezpieczającego i nettingu stosowane do ekonomicznie równoważnych kontraktów rozliczanych już przez CCP powinny podlegać przeglądowi ze strony komisji ds. ryzyka danego CCP i być traktowane jako znacząca zmiana modeli i parametrów do celów procedury przeglądu przewidzianej w rozporządzeniu (UE) nr 648/2012. W ramach tego przeglądu należy potwierdzić, że nowe modele i parametry są niedyskryminacyjne i opierają się na odpowiednich ustaleniach dotyczących ryzyka.
(8) W rozporządzeniu (UE) nr 648/2012 ustanowiono przepisy zapobiegające zakłóceniom konkurencji poprzez wprowadzenie wymogu zapewniania systemom obrotu niedyskryminacyjnego dostępu do CCP, którzy oferują rozliczanie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym. W rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 uznano natomiast potrzebę wprowadzenia podobnych wymogów w odniesieniu do rynków regulowanych. Zważywszy, że CCP może dokonywać rozliczeń zarówno instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, jak i giełdowych instrumentów pochodnych, niedyskryminacyjne traktowanie ekonomicznie równoważnych kontraktów będących przedmiotem obrotu w systemie obrotu, który wystąpił z wnioskiem o udzielenie dostępu do CCP, powinno uwzględniać wszystkie odpowiednie kontrakty rozliczane przez tego CCP, bez względu na to, gdzie prowadzony jest obrót tymi kontraktami.
(9) Powiadomienie kierowane przez odpowiedni właściwy organ do kolegium właściwego dla CCP oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) o wyrażeniu zgody na rozwiązania przejściowe dla CCP zgodnie z art. 35 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 powinno być dokonywane bez zbędnej zwłoki, aby pomóc innym odpowiednim właściwym organom w zrozumieniu wpływu, jaki ten fakt wywrze na CCP i wszelkie systemy obrotu, które mają bliskie powiązania z tym CCP. W powiadomieniu należy zawrzeć wszystkie istotne informacje, które są konieczne, by umożliwić kolegium właściwemu dla CCP i ESMA zrozumienie podjętej decyzji i zwiększenie poziomu przejrzystości.
(10) Jednoznaczne wymogi dotyczące informacji, które CCP i systemy obrotu powinni przekazywać w skierowanym do właściwych organów i ESMA powiadamianiu o zamiarze skorzystania z rozwiązań przejściowych zgodnie z art. 35 i 36 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, powinny przyczynić się do przejrzystego i zharmonizowanego stosowania procedury powiadamiania. Procedura powiadamiania powinna zatem przewidywać obowiązek stosowania jednolitych wzorów powiadomień, aby umożliwić spójne i jednolite praktyki nadzorcze.
(11) Ważne jest uniknięcie ryzyka stosowania przez większe systemy obrotu metod wyliczania kwoty obrotu, które prowadzą do zaniżenia ich rocznej kwoty referencyjnej w celu skorzystania z mechanizmu opt-out pozwalającego nie stosować przepisów dotyczących dostępu. W przypadku gdy istnieją równie uznane alternatywne metody wyliczania kwoty referencyjnej, przyjęcie metody, która prowadzi do uzyskania wyższej wartości, pozwala uniknąć tego ryzyka. Metody stosowane do wyliczania kwoty referencyjnej do celów rozporządzenia (UE) nr 600/2014 powinny pozwolić skorzystać z mechanizmu opt-out autentycznie mniejszym systemom obrotu, które nie uzyskały jeszcze zdolności technologicznych pozwalających im konkurować na równi z większością uczestników rynku infrastruktury posttransakcyjnej. Ważne jest również, by ustalone metody były nieskomplikowane i jednoznaczne, tak aby przyczyniały się do spójnych i jednolitych praktyk nadzorczych.
(12) Systemy obrotu powinny w konsekwentny sposób wyliczać swoje kwoty referencyjne do celów rozporządzenia (UE) nr 600/2014, aby umożliwić rzetelne stosowanie przez systemy obrotu przepisów dotyczących dostępu. Ma to szczególne znaczenie w przypadku niektórych rodzajów giełdowych instrumentów pochodnych, którymi obrót prowadzony jest w jednostkach, takich jak baryłki lub tony.
(13) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty. Aby jednak zapewnić CCP i systemom obrotu możliwość skorzystania z rozwiązań przejściowych przewidzianych w art. 35 ust. 5 i art. 36 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny stosować się od daty jego wejścia w życie.
(14) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, gdyż regulują tryb odmawiania i przyznawania dostępu do CCP i systemów obrotu, w tym procedurę pozwalającą CCP i systemom obrotu na niestosowanie wymogów dotyczących dostępu określonych w niniejszym rozporządzeniu. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, z których większość powinna zacząć obowiązywać w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, wskazane jest uwzględnienie w jednym rozporządzeniu regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy art. 35 ust. 6 i art. 36 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
(15) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji Europejskiej przez ESMA.
(16) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: