a także mając na uwadze, co następuje:(1) Przy ustanawianiu obowiązków w zakresie realizowania funkcji animatora rynku mających zastosowanie do uczestników rynku zajmujących się handlem algorytmicznym, którzy wdrażają strategie realizowania funkcji animatora rynku, oraz powiązanych obowiązków mających zastosowanie do systemów obrotu należy osiągnąć dwa główne cele. Po pierwsze, należy wprowadzić element przewidywalności w odniesieniu do płynności wynikającej z arkusza zleceń przez ustanowienie zobowiązań umownych mających zastosowanie do firm inwestycyjnych wdrażających strategie realizowania funkcji animatora rynku. Po drugie, należy stworzyć zachęty do obecności tych firm na rynku, w szczególności w skrajnych warunkach rynkowych.
(2) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle związane, ponieważ odnoszą się do zbioru powiązanych obowiązków spoczywających na firmach inwestycyjnych zajmujących się handlem algorytmicznym, które wdrażają strategie realizowania funkcji animatora rynku, oraz obowiązków spoczywających na systemach obrotu, w ramach których takie strategie mogą być wdrażane. W celu zapewnienia spójności tych przepisów, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz w celu ułatwienia całościowego wglądu w te przepisy i łatwego dostępu do nich osobom podlegającym tym obowiązkom, między innymi inwestorom niebędącym rezydentami UE, wskazane jest włączenie przedmiotowych przepisów do jednego rozporządzenia.
(3) Zgodnie z wymogami określonymi w art. 18 ust. 5 dyrektywy 2014/65/UE niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie nie tylko do rynków regulowanych, ale również do wielostronnych platform obrotu i zorganizowanych platform obrotu.
(4) Strategie realizowania funkcji animatora rynku mogą dotyczyć jednego instrumentu finansowego lub większej ich liczby oraz jednego systemu obrotu lub większej ich liczby. W niektórych przypadkach system obrotu może nie być jednak w stanie monitorować wdrażania strategii dotyczących więcej niż jednego systemu obrotu lub instrumentu. W takich przypadkach systemy obrotu powinny mieć możliwość - stosownie do charakteru, skali i złożoności prowadzonej przez nie działalności - monitorowania strategii realizowania funkcji animatora rynku wdrażanych w ramach ich systemu i w związku z tym powinny ograniczyć zakres odpowiednich umów o realizowanie funkcji animatora rynku i programów dotyczących realizowania funkcji animatora rynku wyłącznie do takich sytuacji.
(5) Wszyscy członkowie lub uczestnicy zajmujący się handlem algorytmicznym, którzy wdrażają strategię realizowania funkcji animatora rynku w ramach systemu obrotu dopuszczającego lub zapewniającego możliwość prowadzenia handlu algorytmicznego, powinni zawrzeć umowę o realizowanie funkcji animatora rynku z operatorem danego systemu obrotu. Tworzenie zachęt w ramach programu dotyczącego realizowania funkcji animatora rynku powinno być jednak wymagane wyłącznie w przypadku określonych instrumentów będących przedmiotem obrotu w ramach systemu transakcyjnego notowań ciągłych bazujących na arkuszu zleceń. Systemy obrotu powinny mieć nieograniczoną możliwość ustanawiania z własnej inicjatywy innego rodzaju zachęt dotyczących innych instrumentów finansowych lub systemów transakcyjnych.
(6) Należy wyraźnie określić przypadki, w których systemy obrotu są zwolnione z obowiązku ustanowienia programu dotyczącego realizowania funkcji animatora rynku, biorąc pod uwagę charakter oraz skalę obrotu prowadzonego w ramach tych systemów obrotu. W tym celu należy zidentyfikować instrumenty finansowe i systemy transakcyjne zwiększające ryzyko wystąpienia dużej zmienności, w przypadku których zasadnicze znaczenie ma tworzenie zachęt sprzyjających zapewnianiu płynności, tak aby zagwarantować prawidłowe i efektywne funkcjonowanie rynków. W tym kontekście w niniejszym rozporządzeniu należy wziąć pod uwagę, że w sytuacji gdy określone płynne instrumenty są przedmiotem handlu algorytmicznego w ramach systemów transakcyjnych notowań ciągłych bazujących na arkuszu zleceń, istnieje większe ryzyko nadmiernej reakcji na czynniki zewnętrzne, co może zwiększyć zmienność rynku.
(7) Należy zobowiązać systemy obrotu, w odniesieniu do których uznano za właściwe wdrożenie programów dotyczących realizowania funkcji animatora rynku zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, do dokonania przeglądu zawartych przez siebie umów, aby zagwarantować zgodność postanowień tych umów dotyczących uczestników rynku zajmujących się handlem algorytmicznym, którzy wdrażają strategię realizowania funkcji animatora rynku, z przepisami niniejszego rozporządzenia.
(8) Program dotyczący realizowania funkcji animatora rynku może zachęcać firmy inwestycyjne, które zawarły umowę o realizowanie funkcji animatora rynku, do wywiązywania się ze spoczywających na nich obowiązków w normalnych warunkach prowadzenia obrotu, ale powinien również zapewniać zachęty dla firm skutecznie przyczyniających się do zapewniania płynności w skrajnych warunkach rynkowych. Dlatego też powinien istnieć system zachęt w celu ograniczenia nagłego i szeroko zakrojonego spadku płynności w skrajnych warunkach rynkowych. W celu uniknięcia rozbieżnego stosowania tego obowiązku istotne jest, aby systemy obrotu przekazywały informacje na temat wystąpienia skrajnych warunków rynkowych wszystkim stronom uczestniczącym w programie dotyczącym realizowania funkcji animatora rynku. Wyjątkowe okoliczności powinny zostać wyczerpująco określone, a co za tym idzie nie obejmują żadnych regularnych ani wcześniej zaplanowanych wydarzeń informacyjnych, które mogą wpłynąć na wartość godziwą instrumentu finansowego z powodu zmian w postrzeganiu ryzyka rynkowego, niezależnie od tego, czy odbywają się one w godzinach, w których prowadzony jest obrót, czy poza tymi godzinami.
(9) Członkowie, uczestnicy lub klienci, którzy podpisali umowę o realizowanie funkcji animatora rynku, muszą we wszystkich przypadkach zapewnić zgodność ze zbiorem minimalnych wymogów w zakresie obecności, wielkości i spreadu. Członkowie, uczestnicy lub klienci, którzy spełniają takie minimalne wymogi wyłącznie w normalnych warunkach prowadzenia obrotu, mogą jednak niekoniecznie mieć dostęp do wszystkich rodzajów zachęt. Systemy obrotu mogą ustanawiać programy dotyczące realizowania funkcji animatora rynku przynoszące korzyści wyłącznie członkom, uczestnikom lub klientom spełniającym bardziej rygorystyczne wymogi w zakresie obecności, wielkości i spreadu. Z tego względu w programach dotyczących realizowania funkcji animatora rynku ustanawianych przez systemy obrotu należy precyzyjnie określić warunki uzyskania dostępu do zachęt oraz wziąć pod uwagę faktyczne przyczynianie się uczestników programów do utrzymania płynności w systemie obrotu mierzone obecnością, wielkością i spreadem.
(10) W celu uniknięcia rozbieżnego stosowania niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia realizacji programów dotyczących realizowania funkcji animatora rynku w uczciwy i niedyskryminacyjny sposób istotne jest, aby wszyscy członkowie, uczestnicy i klienci systemu obrotu byli informowaniu w skoordynowany sposób o wystąpieniu wyjątkowych okoliczności. Dlatego też należy określić obowiązki w zakresie informowania spoczywające na systemach obrotu w przypadku wystąpienia takich wyjątkowych okoliczności.
(11) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(13) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: