a także mając na uwadze, co następuje:(1) Mając na celu udostępnienie zarówno społeczeństwu, jak i firmom inwestycyjnym odpowiednich danych dotyczących jakości wykonywania zleceń, aby ułatwić im ustalenie najlepszego sposobu wykonywania zleceń klientów, należy określić szczególną treść, format i częstotliwość przekazywania danych dotyczących jakości wykonywania zleceń w odniesieniu do instrumentów finansowych podlegających obowiązkowi obrotu przewidzianemu w art. 23 i 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 , które to dane mają być publikowane przez systemy obrotu i podmioty systematycznie internalizujące transakcje. Istotne jest również określenie szczególnej treści, formatu i częstotliwości przekazywania danych dotyczących jakości wykonywania zleceń w odniesieniu do innych, niepodlegających obowiązkowi obrotu, instrumentów finansowych, które to dane mają być publikowane przez systemy wykonywania zleceń. Pod tym względem należy zwrócić należytą uwagę na rodzaj systemu wykonywania zleceń i rodzaj przedmiotowego instrumentu finansowego.
(2) Aby w pełni ocenić stopień jakości wykonywania transakcji, które są zawierane w Unii, systemy wykonywania zleceń, które mogą zostać wybrane przez firmy inwestycyjne do wykonywania zleceń klientów, powinny spełniać wymogi dotyczące danych, które mają być dostarczane przez systemy wykonywania zleceń zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. W tym celu wspomniane systemy wykonywania zleceń powinny obejmować rynki regulowane, wielostronne platformy obrotu, zorganizowane platformy obrotu, podmioty systematycznie internalizujące transakcje, animatorów rynku i innych dostawców płynności.
(3) Z uwagi na różnice pod względem rodzaju systemu wykonywania zleceń i rodzaju instrumentów finansowych treść zgłoszeń powinna różnić się w zależności od szeregu czynników. Należy różnicować ilość i rodzaj zgłaszanych danych w zależności od systemów transakcyjnych, trybów obrotu i platform obrotu, aby zapewnić odpowiedni kontekst uzyskanej jakości wykonania zlecenia.
(4) Aby uniknąć niewłaściwego porównywania systemów wykonywania zleceń oraz zapewnić przydatność zgromadzonych danych, systemy wykonywania zleceń powinny przedkładać oddzielne zgłoszenia odpowiadające segmentom, które prowadzą różne arkusze zleceń lub które są odmiennie regulowane lub stosują odmienne identyfikatory segmentów rynku.
(5) Aby zapewnić dokładne odzwierciedlenie jakości wykonania zlecenia, które rzeczywiście miało miejsce, systemy obrotu nie powinny publikować w ramach wykonanych zleceń tych zleceń, które zostały zrealizowane poza rynkiem regulowanym i zgłoszone do systemu obrotu.
(6) W przypadku gdy animatorzy rynku i inni dostawcy płynności składają sprawozdania jako systemy wykonywania zleceń w odniesieniu do instrumentów finansowych, które nie podlegają obowiązkowi obrotu, powinni oni publikować informacje na temat wykonanych zleceń lub kwotowań cen dla swoich klientów wyłącznie wtedy, gdy zlecenia są kwotowane lub wykonywane poza rynkiem regulowanym albo wykonywane na podstawie art. 4 i 9 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, z wyłączeniem zleceń przechowywanych w podsystemie zarządzania zleceniami danego systemu obrotu do czasu ujawnienia.
(7) Należy wziąć pod uwagę, że do innych dostawców płynności należy zaliczyć firmy, które są gotowe do zawierania transakcji na własny rachunek i które zapewniają płynność w ramach swojej zwykłej działalności gospodarczej, niezależnie od tego, czy zawarły one formalne umowy lub zobowiązały się zapewniać płynność w sposób ciągły.
(8) W celu uzyskania pełnej przejrzystości w zakresie jakości wykonania transakcji w stosunku do ceny należy w stosownych przypadkach wyłączyć z informacji przekazanych na temat ceny wszystkie prowizje lub naliczone odsetki.
(9) Przy ustalaniu odpowiednich informacji na potrzeby oceny jakości cen należy wymagać zarówno informacji na temat średnich poziomów dziennych, jak i informacji na temat poziomu w określonym momencie. Zapewni to uczestnikom odpowiedni kontekst i pełniejszy obraz podczas analizowania uzyskanej jakości wykonania zlecenia. W celu umożliwienia dokonywania porównań cen między instrumentami finansowymi konieczne jest również określenie kodu waluty każdej zgłoszonej transakcji.
(10) Aby zapewnić spójność regulacyjną, systemy obrotu nie powinny mieć obowiązku przekazywania szczegółowych informacji na temat transakcji, które w momencie publikacji podlegają odroczeniu publikacji zgodnie z wymogami przejrzystości posttransakcyjnej. Podmioty systematycznie internalizujące transakcje, animatorów rynku i innych dostawców płynności należy zwolnić z obowiązku publikowania dotyczących transakcji danych na określony moment w odniesieniu do wszelkich transakcji powyżej standardowej wielkości rynkowej lub powyżej wielkości specyficznej dla danego instrumentu finansowego, aby uniknąć sytuacji, w której podmioty te byłyby narażone na nieuzasadnione ryzyko ujawnienia szczególnie chronionych informacji handlowych, które mogłoby ograniczać ich zdolność do zabezpieczenia ekspozycji i zapewnienia płynności. W przypadku akcji, funduszy inwestycyjnych typu ETF i certyfikatów uznanych za niepłynne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 600/2014 stosowanym progiem standardowej wielkości rynkowej jest minimalna dostępna standardowa wielkość rynkowa dla tego rodzaju instrumentów finansowych. Aby uniknąć niepewności należy sprecyzować, że odniesienia do dużej skali oraz wielkości specyficznej dla danego instrumentu finansowego mają znaczenie określone w wymogach przejrzystości posttransakcyjnej.
(11) Niezbędne jest uzyskanie pełnej przejrzystości wszystkich kosztów ponoszonych przy wykonywaniu zlecenia za pośrednictwem danego systemu. Konieczne jest określenie wszystkich kosztów związanych z wykonaniem zlecenia klienta, które są istotne dla korzystania z konkretnego systemu i które klient ponosi bezpośrednio lub pośrednio. Koszty te powinny obejmować opłaty za wykonanie zleceń, w tym opłaty za złożenie, zmianę lub anulowanie zleceń lub wycofanie kwotowań, jak również wszelkie opłaty związane z dostępem do danych rynkowych lub korzystaniem z terminali. Odpowiednie koszty mogą też obejmować opłaty z tytułu rozliczania i rozrachunku lub wszelkie inne opłaty wnoszone na rzecz osób trzecich uczestniczących w wykonywaniu zlecenia, jeżeli stanowią one część usług świadczonych przez system wykonywania zleceń. Informacje na temat kosztów powinny również obejmować podatki lub opłaty bezpośrednio zafakturowane na system lub poniesione przez system w imieniu członków lub użytkowników systemu wykonywania zleceń lub w imieniu klienta, którego dotyczy zlecenie.
(12) Prawdopodobieństwo wykonania zlecenia oznacza prawdopodobieństwo wykonania określonego rodzaju zlecenia i jest potwierdzone szczegółowymi informacjami na temat wolumenów obrotu określonym instrumentem lub innymi cechami zleceń i transakcji. Informacje na temat prawdopodobieństwa wykonania zlecenia powinny umożliwiać obliczenie takich wskaźników jak względna wielkość rynku w przypadku danego systemu w odniesieniu do określonego instrumentu finansowego lub klasy instrumentów finansowych. Prawdopodobieństwo wykonania zlecenia należy również oceniać w oparciu o dane dotyczące niezrealizowanych transakcji bądź anulowanych lub zmienionych zleceń.
(13) Szybkość wykonania zlecenia może mieć różne znaczenia dla różnych rodzajów systemów wykonywania zleceń, ponieważ pomiar szybkości jest inny zarówno w przypadku systemów transakcyjnych, jak i platform obrotu. W przypadku notowań ciągłych bazujących na arkuszu zleceń szybkość wykonania zlecenia powinna być wyrażona w milisekundach, natomiast w przypadku innych systemów transakcyjnych należy stosować większe jednostki czasu. Należy również wyłączyć kwestię opóźnienia połączenia konkretnego uczestnika z systemem wykonywania zleceń, ponieważ czynnik ten pozostaje poza kontrolą samego systemu wykonywania zleceń.
(14) Do celów porównania jakości wykonania zleceń różnej wielkości systemy wykonywania zleceń powinny być zobowiązane do zgłaszania transakcji w kilku zakresach wielkości. Progi tych zakresów powinny być uzależnione od rodzaju instrumentu finansowego i jego płynności, co ma na celu zapewnienie, aby progi te dostarczały adekwatną próbę wykonanych zleceń o wielkości typowej dla danego instrumentu.
(15) Ważne jest, by systemy wykonywania zleceń gromadziły dane przez cały zwykły czas pracy. Przedstawianie zgłoszeń powinno zatem następować bezpłatnie, w formacie elektronicznym umożliwiającym przetwarzanie automatyczne i za pośrednictwem strony internetowej, aby umożliwić społeczeństwu pobieranie, przeszukiwanie, sortowanie i analizowanie wszystkich udostępnionych danych.
(16) Zgłoszenia przedstawiane przez systemy wykonywania zleceń powinny być uzupełnione danymi dostarczanymi przez dostawcę informacji skonsolidowanych ustanowionego dyrektywą 2014/65/UE, co umożliwi opracowanie lepszych miar jakości wykonywania zleceń.
(17) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz przepisy ustanowione dyrektywą 2014/65/UE i rozporządzeniem (UE) nr 600/2014 były stosowane od tej samej daty.
(18) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(19) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: