Rozporządzenie delegowane 2017/571 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2017/571
z dnia 2 czerwca 2016 r.
uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającą dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 , w szczególności jej art. 61 ust. 4, art. 64 ust. 6, art. 64 ust. 8, art. 65 ust. 6, art. 65 ust. 8 i art. 66 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji obejmują trzy różne rodzaje jednostek: zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych. Mimo że te jednostki zaangażowane są w różne formy działalności, dyrektywa 2014/65/UE przewiduje podobną procedurę udzielania zezwoleń dla wszystkich tych jednostek.

(2) Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien przedstawić w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia program działania i schemat organizacyjny. Ze schematu organizacyjnego powinno wynikać, kto odpowiada za poszczególne działania w celu umożliwienia właściwemu organowi przeprowadzenia oceny, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji posiada wystarczające zasoby ludzkie i odpowiedni nadzór swojej działalności. Schemat organizacyjny powinien obejmować nie tylko zakres usług w zakresie udostępniania informacji, lecz także wszelkie inne usługi świadczone przez jednostkę, ponieważ może to naświetlić obszary, które mogą wpływać na niezależność dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i prowadzić do powstania konfliktu interesów. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności swoich organów zarządzających, tak aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie oceny, czy strategie, procedury i struktury ładu korporacyjnego gwarantują niezależność dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i unikanie konfliktów interesów.

(3) Konflikty interesów mogą powstać pomiędzy dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji a klientami korzystającymi z jego usług w celu wywiązania się ze swoich obowiązków regulacyjnych oraz innymi jednostkami zakupującymi dane od dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. W szczególności konflikty te mogą powstać w przypadku, gdy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji prowadzi inną działalność, przykładowo jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. Niezaradzenie konfliktom interesów mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której dostawca usług w zakresie udostępniania informacji byłby zainteresowany opóźnieniem publikacji lub przekazania danych lub prowadzeniem obrotu na podstawie otrzymanych informacji poufnych. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien zatem przyjąć kompleksowe podejście do identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowanie wykazu konfliktów interesów i wdrożenie odpowiednich zasad i procedur zarządzania tymi konfliktami oraz, w razie potrzeby, oddzielić funkcje biznesowe i personel, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji pomiędzy różnymi obszarami działalności prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji.

(4) Wszyscy członkowie organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji powinni cieszyć się nieposzlakowaną opinią i posiadać wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, ponieważ osoby te odgrywają kluczową rolę w zagwarantowaniu wywiązywania się przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji z jego obowiązków regulacyjnych i mają udział w tworzeniu strategii biznesowej dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji. Ważne jest zatem, aby dostawca usług w zakresie udostępniania informacji wykazał, że posiada solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania.

(5) Zlecenie działań na zasadzie outsourcingu, w szczególności funkcji krytycznych, może stanowić istotną zmianę pod względem spełniania warunków uzyskania zezwolenia na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji. Aby zapewnić, by zlecenie działań na zasadzie outsourcingu nie uniemożliwiało dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji spełniania jego obowiązków wynikających z dyrektywy 2014/65/UE ani nie doprowadziło do konfliktu interesów, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien być w stanie wykazać wystarczającą kontrolę i nadzór nad działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu.

(6) Systemy informatyczne stosowane przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji powinny być odpowiednio dostosowane do różnych rodzajów działalności, które mogą być wykonywane przez te jednostki, takich jak publikowanie zgłoszeń dotyczących transakcji, składanie sprawozdań z transakcji lub przedstawianie informacji skonsolidowanych, a także wystarczająco odporne, by zagwarantować ciągłość i regularność świadczenia tych usług. W związku z tym należy również zapewnić, by systemy informatyczne dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji były w stanie obsługiwać ewentualne wahania ilości przetwarzanych danych. Takie wahania, a zwłaszcza niespodziewany wzrost przepływu danych, mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność systemów dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, a w rezultacie na jego zdolność do publikowania i zgłaszania kompletnych i dokładnych informacji w wymaganych terminach. Aby temu zaradzić, dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji powinni okresowo testować swoje systemy w celu zagwarantowania, że są one wystarczająco odporne, by sprostać zmianom warunków operacyjnych, oraz odpowiednio skalowalne.

(7) Ustanowione przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji systemy rezerwowe i rozwiązania na wypadek awarii powinny być wystarczające, by dostawca usług w zakresie udostępniania informacji mógł świadczyć swoje usługi nawet w przypadku zdarzenia zakłócającego. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien ustalać maksymalne dopuszczalne okresy potrzebne na wznowienie realizacji funkcji krytycznych, które to okresy obowiązywałyby w przypadku wystąpienia zdarzenia zakłócającego, co powinno umożliwić przestrzeganie terminów zgłaszania i ujawniania informacji.

(8) W celu zagwarantowania możliwości świadczenia usług przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji powinien on dokonać analizy zadań i działań, które mają kluczowe znaczenie dla świadczenia jego usług, a także możliwych scenariuszy, które mogą prowadzić do zdarzenia zakłócającego, obejmujących podejmowanie działań zapobiegających takim sytuacjom i ograniczających te sytuacje.

(9) W przypadku wystąpienia zakłócenia świadczenia usług dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien powiadomić właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego, wszelkie inne odpowiednie właściwe organy, klientów i opinię publiczną, ponieważ zakłócenie może również oznaczać, że strony te nie będą w stanie wypełniać swoich obowiązków regulacyjnych, takich jak obowiązek przekazania sprawozdań z transakcji innym właściwym organom lub podania do wiadomości publicznej informacji szczegółowych o zawartych transakcjach. Powiadomienie powinno umożliwiać stronom znalezienie alternatywnych rozwiązań celem realizacji ich zobowiązań.

(10) Aktualizacja wszelkich systemów informatycznych może mieć wpływ na skuteczność i odporność systemów wykorzystywanych do świadczenia usług dotyczących danych. Aby nie dopuścić do sytuacji, w której funkcjonowanie jego systemu informatycznego jest w jakimkolwiek momencie niezgodne z jego obowiązkami regulacyjnymi, a w szczególności z obowiązkiem posiadania odpowiedniego mechanizmu bezpieczeństwa służącego zagwarantowaniu bezpieczeństwa środków przekazywania informacji, minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych oraz zapobieganiu wyciekowi informacji przed ich publikacją, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien korzystać z jasno określonych metod opracowywania i testowania w celu zapewnienia, by kontrole zgodności i zarządzania ryzykiem wbudowane w systemy działały zgodnie z przeznaczeniem oraz by systemy te mogły nadal skutecznie działać w każdych warunkach. Jeżeli dostawca usług w zakresie udostępniania informacji wprowadza znaczną zmianę systemu, powinien on powiadomić właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego oraz w razie potrzeby inne właściwe organy, tak aby mogły one ocenić, czy aktualizacja wpłynie na ich własne systemy i czy warunki uzyskania zezwolenia są nadal spełniane.

(11) Przedwczesne podawanie informacji do wiadomości publicznej w przypadku zgłoszeń dotyczących transakcji lub nieuprawnione ujawnienie w przypadku sprawozdań z transakcji mogłyby prowadzić do wskazania strategii handlowej lub ujawnienia szczególnie chronionych informacji, takich jak tożsamość klientów dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji. W związku z tym dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien wprowadzić kontrole fizyczne, takie jak zamknięte pomieszczenia, oraz kontrole elektronicznie, w tym zapory sieciowe i hasła, tak by zagwarantować, że tylko uprawniony personel ma dostęp do danych.

(12) Naruszenia bezpieczeństwa fizycznego lub elektronicznego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji zagrażają poufności danych dotyczących klientów. W związku z tym, jeżeli takie naruszenie miało miejsce, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien niezwłocznie poinformować odpowiedni właściwy organ, jak również klientów, których to naruszenie dotyczy. Powiadamianie właściwego organu macierzystego państwa członkowskiego jest niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi wykonywanie bieżących zadań nadzorczych odnośnie do tego, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji w prawidłowy sposób utrzymuje należyte mechanizmy bezpieczeństwa służące zagwarantowaniu bezpieczeństwa informacji oraz minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych i nieuprawnionego dostępu do nich. Inne właściwe organy, które dysponują złączem technicznym z dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji, powinny również zostać powiadomione, ponieważ naruszenie może mieć na nie negatywny wpływ, zwłaszcza gdy naruszenie dotyczy środków przekazywania informacji między dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji a właściwym organem.

(13) Firma inwestycyjna, która posiada obowiązek składania sprawozdań z transakcji, nazywana "firmą składającą sprawozdanie", może wybrać osobę trzecią do składania sprawozdań z transakcji w jej imieniu do zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego, będącą "firmą przedstawiającą sprawozdanie". Ze względu na swoją rolę firma przedstawiająca sprawozdanie będzie miała dostęp do poufnych informacji, które przedstawia. Firma przedstawiająca sprawozdanie nie powinna być jednak uprawniona do posiadania dostępu do innych danych dotyczących firmy składającej sprawozdanie lub transakcji firmy składającej sprawozdanie przechowywanych w ramach zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego. Dane takie mogą dotyczyć sprawozdań z transakcji, które firma składająca sprawozdanie sama przedstawiła zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu lub które dana firma składająca sprawozdanie przesłała do innej firmy przedstawiającej sprawozdanie celem przekazania ich zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu. Dane te nie powinny być udostępniane firmie przedstawiającej sprawozdanie, gdyż mogą zawierać poufne informacje, takie jak tożsamość klientów firmy składającej sprawozdanie.

(14) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien sprawdzać, czy dane, które publikuje lub przedstawia, są dokładne i kompletne oraz powinien zagwarantować, że posiada mechanizmy umożliwiające wykrywanie błędów lub przeoczeń spowodowanych przez klienta lub przez niego samego. W przypadku zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego może to obejmować uzgadnianie próbek danych przedstawionych zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu przez firmę inwestycyjną lub pozyskiwanych przez zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy w imieniu firmy inwestycyjnej na podstawie odnośnych danych przekazanych przez właściwy organ. Częstotliwość i zakres takich uzgodnień powinny być proporcjonalne do ilości danych przetwarzanych przez zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy oraz do zakresu, w jakim sporządza on sprawozdania z transakcji na podstawie danych dotyczących klientów lub przekazuje on sprawozdania z transakcji sporządzone przez klientów. W celu zapewnienia terminowego przedstawiania sprawozdań, które byłyby wolne od błędów i przeoczeń, zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien stale monitorować skuteczność swoich systemów.

(15) W przypadku gdy sam zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy spowodował błąd lub przeoczenie, powinien on niezwłocznie skorygować te informacje oraz poinformować właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego i każdy właściwy organ, któremu przedstawia swoje sprawozdania, o tym błędzie lub przeoczeniu, ponieważ te właściwe organy są zainteresowane jakością danych, które są im przedstawiane. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien również powiadomić swoich klientów o tym błędzie lub przeoczeniu oraz dostarczyć klientom zaktualizowane informacje, tak aby wewnętrzne rejestry klienta mogły być uzgodnione z informacjami, które zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawił właściwemu organowi w imieniu klienta.

(16) Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinny mieć możliwość usunięcia i zmiany informacji otrzymanych od jednostki dostarczającej im informacje, na wypadek sytuacji, w których w wyjątkowych okolicznościach jednostka składająca sprawozdanie doświadcza problemów technicznych i nie może sama usunąć lub zmienić tych informacji. Jednakże zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych w żaden inny sposób nie powinni ponosić odpowiedzialności za korygowanie informacji zawartych w opublikowanych sprawozdaniach, jeżeli błąd lub przeoczenie zostały spowodowane przez jednostkę dostarczającą informacje. Wynika to z faktu, że zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych nie mogą stwierdzić z całą pewnością, czy stwierdzony błąd lub przeoczenie stanowią rzeczywiście nieprawidłowość, ponieważ nie byli oni stroną zawartych transakcji.

(17) Aby ułatwić niezawodną komunikację między zatwierdzonym podmiotem publikującym a firmą inwestycyjną składającą sprawozdanie z transakcji, zwłaszcza w odniesieniu do unieważnienia lub zmiany konkretnych transakcji, zatwierdzony podmiot publikujący powinien uwzględnić w wiadomościach potwierdzających dla firm inwestycyjnych składających sprawozdanie kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez zatwierdzony podmiot publikujący przy podawaniu informacji do wiadomości publicznej.

(18) W celu wypełnienia swoich obowiązków sprawozdawczych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 , zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien zapewnić sprawny przepływ informacji od i do właściwego organu, w tym zdolność przekazywania sprawozdań i postępowania z odrzuconymi sprawozdaniami. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien zatem być w stanie wykazać, że może spełniać specyfikacje techniczne określone przez właściwy organ w odniesieniu do złącza między zatwierdzonym mechanizmem sprawozdawczym a właściwym organem.

(19) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien również zapewnić wystarczająco długi okres przechowywania informacji na temat transakcji i sprawozdań z transakcji, które to informacje przetwarza, tak by ułatwić wyszukiwanie informacji historycznych przez właściwe organy. Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni ustanowić niezbędne uzgodnienia organizacyjne w celu przechowywania danych co najmniej przez okres ustanowiony w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 oraz być w stanie reagować na wnioski dotyczące świadczenia usług uregulowanych niniejszym rozporządzeniem.

(20) Niniejsze rozporządzenie określa szereg dodatkowych usług, które dostawcy informacji skonsolidowanych mogą świadczyć i które podnoszą wydajność rynku. Z uwagi na możliwe zmiany na rynku nie należy przedstawiać wyczerpującego wykazu dodatkowych usług, które mogą świadczyć dostawcy informacji skonsolidowanych. Dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zatem mieć możliwość świadczenia dalszych usług wykraczających poza dodatkowe usługi wyraźnie wymienione w niniejszym rozporządzeniu, pod warunkiem jednak, że te inne usługi nie stanowią żadnego zagrożenia dla niezależności tych dostawców informacji skonsolidowanych lub jakości informacji skonsolidowanych.

(21) W celu zapewnienia efektywnego rozpowszechniania informacji podanych do wiadomości publicznej przez zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych, a także aby umożliwić łatwy do nich dostęp i wykorzystywanie ich przez uczestników rynku, informacje te powinny być publikowane w formacie do odczytu maszynowego poprzez stabilne kanały umożliwiające automatyczny dostęp do danych. Mimo że strony internetowe nie zawsze zapewniają strukturę, która byłaby wystarczająco solidna i skalowalna oraz umożliwiałaby łatwy automatyczny dostęp do danych, tym ograniczeniom technologicznym będzie może można zaradzić w przyszłości. Nie należy zatem określać konkretnej technologii, lecz kryteria, które muszą zostać spełnione przez technologię, która ma być zastosowana.

(22) W odniesieniu do instrumentów udziałowych i podobnych w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 nie wykluczono możliwości, aby firmy inwestycyjne podawały do wiadomości publicznej swoje transakcje za pośrednictwem więcej niż jednego zatwierdzonego podmiotu publikującego. Należy jednak ustanowić konkretny mechanizm, aby umożliwić zainteresowanym stronom przeprowadzającym konsolidację informacji handlowych pochodzących od różnych zatwierdzonych podmiotów publikujących, w szczególności od dostawców informacji skonsolidowanych, rozpoznanie takich potencjalnie zduplikowanych transakcji, ponieważ w przeciwnym wypadku ta sama transakcja mogłaby zostać skonsolidowana wielokrotnie i wielokrotnie opublikowana przez dostawców informacji skonsolidowanych. Miałoby to negatywny wpływ na jakość i użyteczność informacji skonsolidowanych.

(23) Podczas publikowania transakcji zatwierdzony podmiot publikujący powinien zatem opublikować transakcje zgłoszone przez firmy inwestycyjne poprzez zastosowanie pola "wznowienie", wskazując w ten sposób, czy sprawozdanie jest duplikatem. Aby umożliwić podejście neutralne pod względem zastosowanej technologii, należy przewidzieć różne możliwe sposoby, za pomocą których zatwierdzony podmiot publikujący może zidentyfikować duplikaty.

(24) W celu zagwarantowania, że każda transakcja jest wykazywana tylko raz w informacjach skonsolidowanych, a tym samym celem wzmocnienia wiarygodności dostarczanych informacji, dostawcy informacji skonsolidowanych nie powinni publikować informacji na temat transakcji opublikowanej przez zatwierdzony podmiot publikujący, która uznawana jest za duplikowaną.

(25) Zatwierdzony podmiot publikujący powinien publikować informacje dotyczące transakcji, w tym odpowiednie znaczniki czasu, takie jak moment, w którym transakcje zostały zawarte, oraz moment, w którym transakcje zgłoszono. Ponadto stopień szczegółowości znaczników czasu powinien odzwierciedlać charakter systemu obrotu, w którym zawarto transakcję. W przypadku publikowania informacji na temat transakcji zawartych w systemach elektronicznych należy zapewnić większy stopień szczegółowości niż w przypadku transakcji zawieranych w tradycyjnych systemach.

(26) Dostawcy informacji skonsolidowanych mogą publikować informacje na temat instrumentów udziałowych i nieudziałowych. Biorąc pod uwagę różne wymogi dotyczące funkcjonowania tych informacji skonsolidowanych, a w szczególności znacznie szerszy zakres uwzględnionych w nich instrumentów finansowych w przypadku instrumentów nieudziałowych oraz odroczone stosowanie przepisów dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do informacji skonsolidowanych dotyczących instrumentów nieudziałowych, niniejsze rozporządzenie określa jedynie zakres działania dostawców informacji skonsolidowanych konsolidujących informacje dotyczące instrumentów udziałowych.

(27) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest włączenie przedmiotowych regulacyjnych standardów technicznych do jednego rozporządzenia.

(28) Niniejsze rozporządzenie określa wymogi dotyczące publikacji danych mające zastosowanie do zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych. W celu zapewnienia spójnej praktyki w zakresie publikowania informacji handlowych przez różne systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych oraz w celu ułatwienia konsolidacji danych przez dostawców informacji skonsolidowanych niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane w związku z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2017/587 3  i (UE) 2017/583 4 , w których określono szczegółowe wymogi mające zastosowanie do publikacji informacji handlowych.

(29) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty. Ponieważ art. 65 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE stosuje się od dnia 3 września roku następującego po roku wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od tejże daty.

(30) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(31) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

ZEZWOLENIE

(art. 61 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE)
Artykuł  1

Informacyjne przekazywane właściwym organom

1.
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji przedkłada właściwemu organowi informacje określone w art. 2, 3 i 4 oraz informacje dotyczące wszystkich wymogów organizacyjnych określonych w rozdziałach II i III.
2.
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji bezzwłocznie informuje właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego o wszelkich istotnych zmianach w informacjach przedłożonych w momencie wystąpienia o zezwolenie i później.
Artykuł  2

Informacje na temat organizacji

1. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia program działania, o którym mowa w art. 61 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE. Program działania obejmuje następujące informacje:
a)
informacje dotyczące struktury organizacyjnej wnioskodawcy, w tym schemat organizacyjny oraz opis zasobów ludzkich, technicznych i prawnych przeznaczonych na prowadzoną przez niego działalność;
b)
informacje na temat zasad i procedur zapewniania zgodności z przepisami przyjętych przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji, w tym:
(i)
nazwisko osoby lub nazwiska osób odpowiedzialnych za zatwierdzanie i utrzymywanie tych zasad;
(ii)
rozwiązania w zakresie organizacji monitorowania i egzekwowania zasad i procedur zapewniania zgodności z przepisami;
(iii)
środki, które mają zostać podjęte w przypadku naruszenia mogącego spowodować niespełnianie warunków uzyskania pierwotnego zezwolenia;
(iv)
opis procedury zgłaszania właściwemu organowi wszelkich naruszeń, które mogą spowodować niespełnianie warunków uzyskania pierwotnego zezwolenia;
c)
wykaz wszystkich funkcji zleconych na zasadzie outsourcingu i zasobów przeznaczonych na kontrolę tych zleconych funkcji.
2. 
Dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji świadczący usługi inne niż usługi w zakresie udostępniania informacji opisują te usługi w schemacie organizacyjnym.
Artykuł  3

Ład korporacyjny

1. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia informacje dotyczące wewnętrznych zasad w zakresie ładu korporacyjnego oraz procedur mających zastosowanie do organu zarządzającego, kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz, w przypadku ich ustanowienia, do komisji.
2. 
Informacje określone w ust. 1 obejmują:
a)
opis procedury wyboru, mianowania, oceny wyników działalności i odwoływania kadry kierowniczej wyższego szczebla i członków organu zarządzającego;
b)
opis struktur podległości służbowej oraz częstotliwości składania sprawozdań kadrze kierowniczej wyższego szczebla i organowi zarządzającemu;
c)
opis polityk i procedur dotyczących dostępu członków organu zarządzającego do dokumentów.
Artykuł  4

Informacje na temat członków organu zarządzającego

1. 
Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na świadczenie usług w zakresie udostępniania informacji przedstawia w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia następujące informacje w odniesieniu do każdego z członków organu zarządzającego:
a)
imię i nazwisko, data i miejsce urodzenia, krajowy numer identyfikacyjny lub inny równoważny numer, adres i dane kontaktowe;
b)
stanowisko, na jakie dana osoba jest lub zostanie mianowana;
c)
curriculum vitae dokumentujące posiadanie wystarczającego doświadczenia i wiedzy, by właściwie wykonywać swoje obowiązki;
d)
wypis z rejestru karnego, zwłaszcza w postaci zaświadczenia urzędowego, lub - w przypadku gdy taki dokument nie jest dostępny w danym państwie członkowskim - oświadczenie o nieposzlakowanej opinii i upoważnienie dla właściwego organu do zbadania, czy członek organu zarządzającego został skazany za jakiekolwiek przestępstwo w związku ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych bądź też w związku z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia;
e)
oświadczenie o nieposzlakowanej opinii i upoważnienie dla właściwego organu do zbadania, czy członek organu zarządzającego:
(i)
jest przedmiotem niekorzystnej decyzji wydanej w wyniku jakichkolwiek postępowań dyscyplinarnych prowadzonych przez organ regulacyjny lub organy lub agencję rządową bądź też czy jest przedmiotem takich postępowań, które nie zostały jeszcze zakończone;
(ii)
jest przedmiotem niekorzystnej decyzji sądowej wydanej w wyniku postępowania cywilnego toczącego się przed sądem w związku ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych bądź też w związku z naruszeniem przepisów lub popełnieniem oszustwa podczas zarządzania przedsiębiorstwem;
(iii)
był członkiem organu zarządzającego przedsiębiorstwa, wobec którego wydano niekorzystną decyzję lub na które nałożono sankcję organu regulacyjnego, bądź też którego rejestracja lub zezwolenie zostały wycofane przez organ regulacyjny;
(iv)
otrzymał odmowę prawa prowadzenia działalności wymagającej rejestracji lub wydania zezwolenia przez organ regulacyjny;
(v)
był członkiem organu zarządzającego przedsiębiorstwa, które ogłosiło niewypłacalność lub zostało zlikwidowane w okresie, kiedy dana osoba sprawowała to stanowisko lub w ciągu roku po zaprzestaniu sprawowania przez nią tego stanowiska;
(vi)
był przedmiotem decyzji organizacji zawodowej w sprawie nałożenia na niego jakiejkolwiek grzywny, zastosowania wobec niego zawieszenia w funkcjach lub zwolnienia ze stanowiska bądź też nałożenia na niego jakiejkolwiek innej sankcji w związku z popełnieniem oszustwa lub sprzeniewierzenia lub w związku ze świadczeniem usług finansowych lub dotyczących danych;
(vii)
został zwolniony ze stanowiska dyrektora, ze stanowiska związanego z funkcją kierowniczą, zwolniony z pracy lub stanowiska w przedsiębiorstwie pod zarzutem naruszenia przepisów lub nadużycia;
f)
wskazanie minimalnego czasu, który należy poświęcić na wykonywanie funkcji danej osoby w ramach dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji;
g)
oświadczenie na temat wszelkich potencjalnych konfliktów interesów, które mogą istnieć lub powstać podczas wykonywania obowiązków, oraz sposobu postępowania w przypadku takich konfliktów.

ROZDZIAŁ  II

WYMOGI ORGANIZACYJNE

(art. 64 ust. 3, art. 64 ust. 4, art. 64 ust. 5, art. 65 ust. 4, art. 65 ust. 5, art. 65 ust. 6, art. 66 ust. 2, art. 66 ust. 3 i art. 66 ust. 4 dyrektywy 2014/65/UE)
Artykuł  5

Konflikt interesów

1. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji stosuje i utrzymuje skuteczne rozwiązania administracyjne mające na celu zapobieganie konfliktom interesów w stosunku do klientów korzystających z jego usług, aby wywiązać się ze swoich obowiązków regulacyjnych, oraz innych jednostek zakupujących dane od dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. Rozwiązania takie obejmują polityki i procedury identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zarządzania nimi i ujawniania ich oraz składają się na nie:
a)
wykaz istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zawierający ich opis oraz sposoby ich identyfikacji, zapobiegania nim, zarządzania nimi i ujawniania informacji;
b)
podział obowiązków i funkcji biznesowych w ramach dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, w tym:
(i)
środki w celu zapobiegania wymianie informacji lub jej kontroli, w przypadku gdy możliwe jest powstanie ryzyka konfliktu interesów;
(ii)
oddzielny nadzór nad zaangażowanymi osobami, których główne funkcje wiążą się z interesami, które są potencjalnie sprzeczne z interesami klienta;
c)
opis polityki ustalania opłat pobieranych przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji oraz przez przedsiębiorstwa, z którymi dostawca usług w zakresie udostępniania informacji jest blisko powiązany;
d)
opis polityki wynagrodzeń dla członków organu zarządzającego i kadry kierowniczej wyższego szczebla;
e)
zasady dotyczący przyjmowania pieniędzy, prezentów lub przysług przez pracowników dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i jego organu zarządzającego.
2. 
Wykaz konfliktów interesów, o którym mowa w ust. 1 lit. a), obejmuje konflikty interesów wynikające z sytuacji, w których dostawca usług w zakresie udostępniania informacji:
a)
może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem klienta;
b)
może mieć interes dotyczący wyniku usługi świadczonej na rzecz klienta, który to interes jest rozbieżny z interesem klienta dotyczącym tego wyniku;
c)
może mieć motywację do priorytetowego traktowania swojego własnego interesu lub interesu innego klienta lub grupy klientów w stosunku do interesu klienta, na rzecz którego świadczona jest usługa;
d)
w związku z usługą świadczoną na rzecz klienta otrzymuje lub może otrzymywać od jakiejkolwiek osoby innej niż klient zachętę w postaci pieniędzy, dóbr materialnych lub usług, inną niż prowizja lub opłata za usługę.
Artykuł  6

Wymogi organizacyjne dotyczące outsourcingu

1. 
Jeżeli dostawca usług w zakresie udostępniania informacji zleca wykonywanie działań w jego imieniu przez strony trzecie, w tym przedsiębiorstwa, z którymi jest blisko powiązany, zapewnia on, aby usługodawca będący stroną trzecią miał możliwość i zdolność wykonywania działań w sposób niezawodny i profesjonalny.
2. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji określa, które z działań mają zostać zlecone na zasadzie outsourcingu, a także określa poziom zasobów ludzkich i technicznych potrzebnych do realizacji każdego z tych działań.
3. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji, który zleca działania na zasadzie outsourcingu, zapewnia, by outsourcing nie zmniejszał jego zdolności lub prawa do pełnienia funkcji kadry kierowniczej wyższego szczebla lub organu zarządzającego.
4. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji pozostaje odpowiedzialny za wszelkie działania zlecone na zasadzie outsourcingu i przyjmuje środki organizacyjne w celu zagwarantowania, że:
a)
będzie oceniał, czy usługodawca będący stroną trzecią realizuje działania zlecone na zasadzie outsourcingu w sposób skuteczny i zgodnie z obowiązującymi przepisami i wymogami regulacyjnymi oraz czy w odpowiedni sposób zaradza stwierdzonym uchybieniom;
b)
prowadzona jest identyfikacja ryzyka w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outourcingu i odpowiednie okresowe monitorowanie;
c)
istnieją odpowiednie procedury kontrolne w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu, w tym skuteczne nadzorowanie tych działań i ryzyka w ramach dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji;
d)
zapewniona jest odpowiednia ciągłość działania w odniesieniu do działań zleconych na zasadzie outsourcingu.

Do celów lit. d) dostawca usług w zakresie udostępniania informacji uzyskuje informacje na temat rozwiązań gwarantujących ciągłość działania usługodawcy będącego stroną trzecią, ocenia ich jakość i w razie potrzeby zwraca się o ich ulepszenie.

5. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji dopilnowuje, by usługodawca będący stroną trzecią współpracował z organem właściwym dla danego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji w związku z działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu.
6. 
Jeżeli dostawca usług w zakresie udostępniania informacji zleca na zasadzie outsourcingu realizację jakichkolwiek funkcji krytycznych, przedstawia właściwemu organowi swojego macierzystego państwa członkowskiego następujące informacje:
a)
dane identyfikacyjne usługodawcy będącego stroną trzecią;
b)
środki i zasady organizacyjne w odniesieniu do outsourcingu i związane z tym ryzyko, jak określono w ust. 4;
c)
wewnętrzne lub zewnętrzne sprawozdania dotyczące działań zleconych na zasadzie outsourcingu.

Do celów ust. 6 akapit pierwszy funkcja uznawana jest za krytyczną, jeżeli jej niewłaściwe wykonanie lub brak jej wykonania mogłyby poważnie zagrozić stałemu spełnianiu przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji warunków i obowiązków związanych z udzielonym mu zezwoleniem lub innych obowiązków wynikających z dyrektywy 2014/65/UE.

Artykuł  7

Ciągłość działania i systemy rezerwowe na wypadek awarii

1. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji wykorzystuje systemy i instrumenty, które są odpowiednie i wystarczająco odporne do zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług określonych w dyrektywie 2014/65/UE.
2. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji co najmniej raz do roku przeprowadza okresowe przeglądy, oceniając swoją infrastrukturę techniczną i powiązane polityki i procedury, w tym rozwiązania gwarantujące ciągłość działania. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji usuwa wszelkie niedociągnięcia stwierdzone w toku przeglądu.
3. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji posiada skuteczne rozwiązania gwarantujące ciągłość działania na wypadek zdarzeń zakłócających, w tym:
a)
procedury, które są niezbędne do świadczenia usług przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji, w tym procedury eskalacji, odpowiednie działania zlecone na zasadzie outsourcingu lub zależność od zewnętrznych dostawców;
b)
szczegółowe rozwiązania gwarantujące ciągłość działania, obejmujące odpowiedni zakres możliwych scenariuszy w perspektywie krótko- i średnioterminowej, w tym błędy systemowe, klęski żywiołowe, zakłócenia komunikacji, utratę kluczowego personelu i brak możliwości korzystania z normalnie stosowanych pomieszczeń;
c)
podwójny sprzęt, umożliwiający automatyczne przełączenie na infrastrukturę rezerwową, w tym dostęp do sieci i kanałów komunikacyjnych;
d)
kopie zapasowe danych o kluczowym znaczeniu dla działalności i aktualne informacje dotyczące niezbędnych kontaktów, zapewniające komunikację w ramach dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji oraz z klientami;
e)
procedury przechodzenia na korzystanie z infrastruktury rezerwowej i świadczenia w jej ramach usług w zakresie udostępniania informacji;
f)
docelowy maksymalny okres potrzebny na wznowienie realizacji funkcji krytycznych, który to okres powinien być możliwie jak najkrótszy i w żadnym wypadku nie dłuższy niż sześć godzin w przypadku zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych lub trwać do końca następnego dnia roboczego w przypadku zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych;
g)
szkolenie pracowników na temat funkcjonowania rozwiązań gwarantujących ciągłość działania i ról poszczególnych osób, w tym personelu odpowiedzialnego za konkretne działania zabezpieczające, w celu gotowości do natychmiastowego reagowania na zakłócenie świadczenia usług.
4. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji ustanawia program okresowych kontroli, przeglądu i - w razie potrzeby - modyfikowania rozwiązań gwarantujących ciągłość działania.
5. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji publikuje na swojej stronie internetowej informacje na temat jakichkolwiek przerw w świadczeniu usług lub zakłóceń łączności, a także na temat szacunkowego czasu potrzebnego na wznowienie świadczenia regularnych usług i niezwłocznie informuje o tym właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego i swoich klientów.
6. 
W przypadku zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych powiadomienia, o których mowa w ust. 5, są również przekazywane każdemu właściwemu organowi, któremu dany zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawia sprawozdania z transakcji.
Artykuł  8

Testowanie i zdolność

1. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji stosuje jasno określone metody opracowywania i testowania, gwarantujące że:
a)
funkcjonowanie systemów informatycznych jest zgodne z obowiązkami regulacyjnymi dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji;
b)
kontrole zgodności z przepisami i zarządzania ryzykiem wbudowane w systemy informatyczne działają zgodnie z ich przeznaczeniem;
c)
systemy informatyczne mogą nadal skutecznie działać w każdym momencie.
2. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji korzysta również z metod określonych w ust. 1 przed wprowadzeniem wszelkich aktualizacji systemów informatycznych i po ich wprowadzeniu.
3. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji bezzwłocznie powiadamia właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego o wszelkich planowanych istotnych zmianach w systemach informatycznych przed ich wprowadzeniem.
4. 
W przypadku zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych powiadomienia, o których mowa w ust. 3, są również przekazywane każdemu właściwemu organowi, któremu dany zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawia sprawozdania z transakcji.
5. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji ustanawia stały program okresowego przeglądu i - w razie potrzeby - modyfikowania metod opracowywania i testowania.
6. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji okresowo, co najmniej raz do roku, przeprowadza testy warunków skrajnych. Dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji uwzględniają w niekorzystnych scenariuszach testu warunków skrajnych nieoczekiwane zachowanie kluczowych elementów składowych swoich systemów i kanałów komunikacji. W wyniku testów warunków skrajnych określa się, w jaki sposób sprzęt, oprogramowanie i łączność reagują na potencjalne zagrożenia oraz wskazuje się, jakie systemy nie będą w stanie sprostać niekorzystnym scenariuszom. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji podejmuje działania w celu usunięcia stwierdzonych niedociągnięć w tych systemach.
7. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji:
a)
posiada wystarczającą zdolność do wykonywania swoich funkcji bez przestojów lub awarii, w tym brakujących lub nieprawidłowych danych;
b)
posiada wystarczającą zdolność do poradzenia sobie bez zbędnej zwłoki z jakimkolwiek wzrostem ilości informacji, które mają być przetwarzane, oraz ze zwiększoną liczbą wniosków swoich klientów o udzielenie dostępu do informacji.
Artykuł  9

Bezpieczeństwo

1. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji ustanawia i utrzymuje procedury i rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa fizycznego i elektronicznego mające na celu:
a)
ochronę systemów informatycznych przed nieprawidłowym użyciem lub nieuprawnionym dostępem;
b)
zminimalizowanie ryzyka ataków na systemy informatyczne zdefiniowanych w art. 2 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/40/UE 6 ;
c)
zapobieganie nieuprawnionemu ujawnianiu informacji poufnych;
d)
zapewnienie bezpieczeństwa i integralności danych.
2. 
W przypadku gdy firma inwestycyjna ("firma składająca sprawozdanie") korzysta z usług strony trzeciej ("firmy przedstawiającej sprawozdanie") w celu przedstawienia informacji zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu w jej imieniu, zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy posiada procedury i ustalenia służące zagwarantowaniu, że firma przedstawiająca sprawozdanie nie ma dostępu do żadnych innych informacji na temat firmy składającej sprawozdanie lub informacji przedstawionych przez tę firmę zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu, które to informacje mogły zostać przesłane przez firmę składającą sprawozdanie zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu bezpośrednio lub za pośrednictwem innej firmy przedstawiającej sprawozdanie.
3. 
Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji ustanawia i utrzymuje środki i rozwiązania umożliwiające szybką identyfikację zagrożeń określonych w ust. 1 i zarządzania nimi.
4. 
W odniesieniu do naruszeń bezpieczeństwa fizycznego lub elektronicznego, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji niezwłocznie powiadamia:
a)
właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego i przekazuje sprawozdanie dotyczące danego zdarzenia, wskazując charakter zdarzenia, środki przyjęte w celu radzenia sobie z tym zdarzeniem oraz inicjatywy podjęte w celu zapobieżenia podobnym zdarzeniom;
b)
swoich klientów, którzy zostali dotknięci naruszeniem bezpieczeństwa.
5. 
W przypadku zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych powiadomienie, o którym mowa w ust. 4 lit. a), jest również przekazywane wszystkim innym właściwym organom, którym dany zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawia sprawozdania z transakcji.
Artykuł  10

Zarządzanie niekompletnymi lub potencjalnie błędnymi informacjami przez zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych

1. 
Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych ustanawiają i utrzymują odpowiednie rozwiązania zapewniające dokładne publikowanie zgłoszeń dotyczących transakcji otrzymanych od firm inwestycyjnych, a w przypadku dostawców informacji skonsolidowanych - od systemów obrotu i zatwierdzonych podmiotów publikujących, bez popełniania samemu żadnych błędów lub pomijania informacji oraz korygując informacje, jeśli same popełniły błąd lub przeoczenie.
2. 
Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych stale monitorują w czasie rzeczywistym skuteczność swoich systemów informatycznych zapewniających odpowiednie publikowanie otrzymanych przez nich zgłoszeń dotyczących transakcji.
3. 
Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych przeprowadzają okresowe uzgodnienia między zgłoszeniami dotyczącymi transakcji, które otrzymują, a zgłoszeniami dotyczącymi transakcji, które publikują, sprawdzając prawidłową publikację informacji.
4. 
Zatwierdzony podmiot publikujący potwierdza firmie inwestycyjnej składającej sprawozdanie otrzymanie zgłoszenia dotyczącego transakcji, w tym potwierdza kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez zatwierdzony podmiot publikujący. Zatwierdzony podmiot publikujący stosuje kod identyfikacyjny transakcji w każdej późniejszej korespondencji z firmą składającą sprawozdanie odnośnie do konkretnego zgłoszenia dotyczącego transakcji.
5. 
Zatwierdzony podmiot publikujący ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie w momencie otrzymania, które zgłoszenia dotyczące transakcji są niekompletne lub zawierają informacje, które mogą być błędne. Rozwiązania te obejmują automatyczne powiadomienia o cenach i wolumenach, z uwzględnieniem:
a)
sektora i segmentu, w których prowadzony jest obrót instrumentem finansowym;
b)
poziomów płynności, w tym historycznych wolumenów handlu;
c)
odpowiednich wskaźników cen i wolumenu;
d)
w razie potrzeby innych parametrów w zależności od specyfiki danego instrumentu finansowego.
6. 
Jeżeli zatwierdzony podmiot publikujący stwierdzi, że otrzymane zgłoszenie dotyczące transakcji jest niekompletne lub zawiera informacje, które mogą być błędne, nie publikuje tego zgłoszenia dotyczącego transakcji i niezwłocznie powiadamia firmę inwestycyjną przedstawiającą zgłoszenie dotyczące transakcji.
7. 
W wyjątkowych okolicznościach zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych usuwają i zmieniają informacje w zgłoszeniu dotyczącym transakcji na wniosek jednostki dostarczającej informacje, jeżeli jednostka ta ze względów technicznych nie może sama usunąć lub zmienić tych informacji.
8. 
Zatwierdzone podmioty publikujące publikują obowiązkowe zasady dotyczące unieważniania i zmieniania informacji w zgłoszeniach dotyczących transakcji, określające sankcje, które zatwierdzone podmioty publikujące mogą nakładać na firmy inwestycyjne dostarczające zgłoszenia dotyczące transakcji, w przypadku gdy niekompletne lub błędne informacje doprowadziły do unieważnienia lub zmiany zgłoszenia dotyczącego transakcji.
Artykuł  11

Zarządzanie niekompletnymi lub potencjalnie błędnymi informacjami przez zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze

1. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie, które sprawozdania z transakcji są niekompletne lub zawierają błędy w oczywisty sposób spowodowane przez klientów. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy zatwierdza sprawozdania z transakcji na podstawie ich zgodności z wymogami ustanowionymi na mocy art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do pól, formatu i zawartości pól, zgodnie z tabelą 1 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590 7 .
2. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy ustanawia i utrzymuje odpowiednie rozwiązania mające na celu stwierdzenie, które sprawozdania z transakcji zawierają błędy lub przeoczenia spowodowane przez sam zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy, oraz skorygowanie, w tym usunięcie lub zmianę, takich błędów lub przeoczeń. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy zatwierdza pola, formaty i zawartość pól zgodnie z tabelą 1 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590.
3. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy stale monitoruje w czasie rzeczywistym skuteczność swoich systemów zapewniających odpowiednie zgłaszanie właściwemu organowi otrzymanych przez niego sprawozdań z transakcji, zgodnie z art. 26 rozporządzenia (UE) nr 600/2014.
4. 
Na wniosek właściwego organu macierzystego państwa członkowskiego lub właściwego organu, któremu zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawia sprawozdania z transakcji, tenże zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przeprowadza okresowe uzgodnienia między informacjami, które otrzymuje od swoich klientów lub pozyskuje w imieniu klienta do celów składania sprawozdań z transakcji, a próbkami danych z informacji przekazanych przez właściwy organ.
5. 
Wszelkie korekty, w tym unieważnienia lub zmiany sprawozdań z transakcji, które nie stanowią korekty błędów lub przeoczeń spowodowanych przez zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy, są dokonywane tylko na wniosek klienta i w odniesieniu do poszczególnych sprawozdań z transakcji. W przypadku gdy zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy unieważnia lub zmienia sprawozdanie z transakcji na wniosek klienta, dostarcza on to zaktualizowane sprawozdanie klientowi.
6. 
W przypadku gdy zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przed przedstawieniem sprawozdania z transakcji wykryje błąd lub przeoczenie spowodowane przez klienta, nie przedstawia on tego sprawozdania z transakcji i natychmiast powiadamia firmę inwestycyjną o szczegółach tego błędu lub przeoczenia, by umożliwić klientowi przedstawienie skorygowanych informacji.
7. 
W przypadku gdy zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy dowie się o błędach lub przeoczeniach, które sam spowodował, niezwłocznie przedstawia prawidłowe i kompletne sprawozdanie.
8. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy niezwłocznie informuje klienta o szczegółach takiego błędu lub przeoczenia i dostarcza klientowi zaktualizowane sprawozdanie z transakcji. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy niezwłocznie powiadamia również właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego oraz właściwy organ, któremu zgłosił sprawozdanie z transakcji, o tym błędzie lub przeoczeniu.
9. 
Wymóg skorygowania lub unieważnienia błędnych sprawozdań z transakcji lub zgłoszenia przeoczonych transakcji nie obejmuje błędów lub przeoczeń, które miały miejsce ponad pięć lat przed dniem, w którym zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy dowiedział się o takich błędach lub przeoczeniach.
Artykuł  12

Komunikacja zatwierdzonych mechanizmów sprawozdawczych

1. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy posiada polityki, rozwiązania i możliwości techniczne, aby zapewniać zgodność ze specyfikacjami technicznymi dotyczącymi przedstawiania sprawozdań z transakcji wymaganymi przez właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego oraz przez inne właściwe organy, do których przesyła sprawozdania z transakcji.
2. 
Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy posiada odpowiednie polityki, rozwiązania i możliwości techniczne, aby otrzymywać od klientów sprawozdania z transakcji oraz aby przekazywać z powrotem informacje klientom. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy dostarcza klientowi kopię sprawozdania z transakcji, które zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedłożył właściwemu organowi w imieniu klienta.
Artykuł  13

Inne usługi świadczone przez dostawców informacji skonsolidowanych

1. 
Dostawca informacji skonsolidowanych może świadczyć następujące usługi dodatkowe:
a)
udostępnianie danych dotyczących przejrzystości przedtransakcyjnej;
b)
dostarczanie danych historycznych;
c)
dostarczanie danych referencyjnych;
d)
przeprowadzanie badań;
e)
przetwarzanie, dystrybucja i wprowadzanie do obrotu danych i statystyk dotyczących instrumentów finansowych, systemów obrotu oraz innych danych rynkowych;
f)
projektowanie, utrzymywanie i wprowadzanie do obrotu oprogramowania, sprzętu i sieci oraz zarządzanie nimi w odniesieniu do przekazywania danych i informacji.
2. 
Dostawca informacji skonsolidowanych może świadczyć usługi, inne niż określone w ust. 1, zwiększające efektywność rynku, pod warunkiem że takie usługi nie stwarzają żadnego ryzyka mającego wpływ na jakość informacji skonsolidowanych lub niezależność dostawcy informacji skonsolidowanych, któremu to ryzyku nie można odpowiednio zapobiec lub którego nie można ograniczyć.

ROZDZIAŁ  III

USTALENIA DOTYCZĄCE PUBLIKACJI

(art. 64 ust. 1, art. 64 ust. 2 i art. 65 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE)
Artykuł  14

Odczyt maszynowy

1. 
Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych publikują informacje, które muszą zostać podane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 64 ust. 1 i art. 65 ust. 1 dyrektywy 2014/65/UE, w formacie do odczytu maszynowego.
2. 
Dostawcy informacji skonsolidowanych publikują informacje, które muszą zostać podane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 65 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE, w formacie do odczytu maszynowego.
3. 
Informacje uznawane są za opublikowane w formacie do odczytu maszynowego, tylko jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
informacje mają format elektroniczny przeznaczony do bezpośredniego i automatycznego odczytu przez komputer;
b)
informacje są przechowywane w odpowiedniej strukturze informatycznej zgodnie z art. 8 ust. 7, która umożliwia automatyczny dostęp;
c)
informacje są wystarczające do zapewnienia ciągłości i regularności świadczenia usług oraz zapewniają odpowiedni dostęp pod względem szybkości;
d)
dostęp do informacji, ich odczyt, wykorzystanie i kopiowanie jest możliwe przy użyciu oprogramowania, które jest bezpłatne i dostępne publicznie.

Do celów akapitu pierwszego lit. a) format elektroniczny określa się poprzez zastosowanie wspólnych, niezastrzeżonych i otwartych standardów.

4. 
Do celów ust. 3 lit. a) format elektroniczny obejmuje rodzaj plików lub komunikatów, zasady ich identyfikowania oraz nazwę i rodzaj danych z pól, które zawierają.
5. 
Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych:
a)
podają do wiadomości publicznej instrukcje wyjaśniające, w jaki sposób i gdzie w łatwy sposób można uzyskać dostęp do tych danych, w tym zidentyfikować format elektroniczny;
b)
podają do wiadomości publicznej wszelkie zmiany instrukcji, o których mowa w lit. a), przynajmniej na trzy miesiące przed ich wejściem w życie, chyba że zachodzi pilna i należycie uzasadniona potrzeba, by zmiany instrukcji weszły w życie szybciej;
c)
na swojej głównej stronie internetowej umieszczają link do instrukcji, o których mowa w lit. a).
Artykuł  15

Zakres informacji skonsolidowanych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych

1. 
Dostawca informacji skonsolidowanych włącza do swojego elektronicznego strumienia danych dane podawane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 6 i 20 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do wszystkich instrumentów finansowych, o których mowa w tych artykułach.
2. 
W momencie rozpoczęcia działalności przez nowy zatwierdzony podmiot publikujący lub nowy system obrotu dostawca informacji skonsolidowanych włącza dane podane do wiadomości publicznej przez ten zatwierdzony podmiot publikujący lub system obrotu do elektronicznego strumienia danych swoich informacji skonsolidowanych jak najszybciej, a w każdym razie nie później niż sześć miesięcy po rozpoczęciu działalności zatwierdzonego podmiotu publikującego lub nowego systemu obrotu.
Artykuł  15a  8

Zakres systemów publikacji informacji skonsolidowanych na temat obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych

1. 
Dostawca informacji skonsolidowanych włącza do swojego elektronicznego strumienia danych dane na temat jednej lub kilku z następujących klas aktywów:
a)
obligacje, z wyjątkiem instrumentów typu ETC (ang. exchange traded commodities) i ETN (ang. exchange traded notes);
b)
instrumenty typu ETC i ETN;
c)
strukturyzowane produkty finansowe;
d)
sekurytyzowane instrumenty pochodne;
e)
instrumenty pochodne na stopę procentową;
f)
walutowe instrumenty pochodne;
g)
instrumenty pochodne na akcje;
h)
towarowe instrumenty pochodne;
i)
kredytowe instrumenty pochodne;
j)
kontrakty różnic kursowych;
k)
instrumenty pochodne C10;
l)
instrumenty pochodne bazujące na uprawnieniach do emisji;
m)
uprawnienia do emisji.
2. 
Dostawca informacji skonsolidowanych włącza do swojego elektronicznego strumienia danych dane podawane do wiadomości publicznej zgodnie z art. 10 i 21 rozporządzenia (UE) nr 600/2014, które są zgodne z obydwoma poniższymi wskaźnikami pokrycia:
a)
liczba transakcji na klasie aktywów wymienionej w ust. 1, opublikowanych przez dostawcę informacji skonsolidowanych, stanowi co najmniej 80 % łącznej liczby transakcji na danej klasie aktywów, które to transakcje zostały opublikowane w Unii przez wszystkie zatwierdzone podmioty publikujące i wszystkie systemy obrotu w trakcie okresu oceny, o którym mowa w ust. 3;
b)
wolumen transakcji na klasie aktywów wymienionej w ust. 1, opublikowanych przez dostawcę informacji skonsolidowanych, stanowi co najmniej 80 % łącznego wolumenu transakcji na danej klasie aktywów, które to transakcje zostały opublikowane w Unii przez wszystkie zatwierdzone podmioty publikujące i wszystkie systemy obrotu w trakcie okresu oceny, o którym mowa w ust. 3.

Do celów lit. b) wolumen transakcji określa się zgodnie z miarą wolumenu określoną w tabeli 4 załącznika II do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/583 * .

3. 
Dostawca informacji skonsolidowanych ocenia wskaźniki pokrycia określone w ust. 2 co sześć miesięcy w oparciu o dane dotyczące poprzednich sześciu miesięcy. Okresy oceny rozpoczynają się w dniach 1 stycznia i 1 lipca każdego roku. Pierwszy okres obejmuje pierwsze sześć miesięcy roku 2019.
4. 
Dostawca informacji skonsolidowanych zapewnia przestrzeganie minimalnych wskaźników pokrycia określonych w ust. 2 jak najszybciej, a w każdym razie nie później niż:
a)
od dnia 31 stycznia roku kalendarzowego następującego po okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca;
b)
od dnia 31 lipca roku kalendarzowego następującego po okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia.
Artykuł  16

Identyfikacja pierwotnych i duplikowanych zgłoszeń dotyczących transakcji w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych

1. 
Jeżeli zatwierdzony podmiot publikujący publikuje będące duplikatem zgłoszenie dotyczące transakcji, wpisuje kod "DUPL" w polu dotyczącym wznowienia, aby umożliwić odbiorcom danych rozróżnienie między pierwotnym zgłoszeniem dotyczącym transakcji a duplikatami tego zgłoszenia.
2. 
Do celów ust. 1 zatwierdzony podmiot publikujący wymaga, aby każda firma inwestycyjna spełniała jeden z następujących warunków:
a)
zaświadczyła, że zgłasza jedynie transakcje na konkretnym instrumencie finansowym za pośrednictwem tego zatwierdzonego podmiotu publikującego;
b)
korzystała z mechanizmu identyfikacji, który oznacza jedno zgłoszenie jako pierwotne ("ORGN"), a wszystkie pozostałe zgłoszenia dotyczące tej samej transakcji jako duplikaty ("DUPL").
Artykuł  17

Publikacja pierwotnych zgłoszeń dotyczących transakcji w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych

Dostawca informacji skonsolidowanych nie dokonuje konsolidacji zgłoszeń dotyczących transakcji oznaczonych kodem "DUPL" w polu dotyczącym wznowienia.

Artykuł  18

Szczegółowe informacje, które mają być publikowane przez zatwierdzony podmiot publikujący

1. 
Zatwierdzony podmiot publikujący podaje do wiadomości publicznej:
a)
w przypadku transakcji zawartych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych - szczegóły transakcji określone w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587;
b)
w przypadku transakcji zawartych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych - szczegóły transakcji określone w tabeli 1 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 2 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583.
2. 
Publikując informację na temat tego, kiedy transakcja została zgłoszona, zatwierdzony podmiot publikujący podaje datę i godzinę z dokładnością do sekundy publikacji tej transakcji.
3. 
W drodze odstępstwa od ust. 2 zatwierdzony podmiot publikujący, który publikuje informacje na temat transakcji zawartych w systemie elektronicznym, podaje datę i godzinę z dokładnością do milisekundy publikacji tej transakcji w swoim zgłoszeniu dotyczącym transakcji.
4. 
Do celów ust. 3 "system elektroniczny" oznacza system, w którym zlecenia mogą zostać wprowadzone do obrotu elektronicznie lub w którym zlecenia mogą zostać wprowadzone do obrotu poza systemem, pod warunkiem że są one ogłaszane w danym systemie.
5. 
Znaczniki czasu, o których mowa w ust. 2 i 3, nie różnią się odpowiednio o więcej niż jedną sekundę lub jedną milisekundę od uniwersalnego czasu koordynowanego (UTC) ustalonego i utrzymywanego przez jedno z centrów czasowych wymienionych w najnowszym rocznym sprawozdaniu dotyczącym oznaczania czasu (ang. Annual Report on Time Activities) opublikowanym przez Bureau International des Poids et Mesures (Międzynarodowe Biuro Miar).
Artykuł  19

Zakazdyskryminacji

Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych dopilnowują, aby informacje, które mają zostać podane do wiadomości publicznej, były wysyłane za pośrednictwem wszystkich kanałów dystrybucji w tym samym czasie, w tym również w sytuacji, kiedy informacje zostają podane do wiadomości publicznej w czasie jak najbardziej zbliżonym do czasu rzeczywistego w miarę możliwości technicznych lub 15 minut po pierwszej publikacji.

Artykuł  20

Szczegółowe informacje, które mają być publikowane przez dostawcę informacji skonsolidowanych

Dostawca informacji skonsolidowanych podaje do wiadomości publicznej:

a)
w przypadku transakcji zawartych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych - szczegóły transakcji określone w tabeli 2 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587 oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 3 w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/587;
b)
w przypadku transakcji zawartych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych - szczegóły transakcji określone w tabeli 1 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583 oraz stosuje odpowiednie znaczniki określone w tabeli 2 w załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/583.
Artykuł  21  9

Wejście w życie i stosowanie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 stycznia 2018 r.

Art. 15a ust. 4 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2019 r., zaś art. 14 ust. 2, art. 15 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 20 lit. b) stosuje się od dnia 3 września 2019 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 czerwca 2016 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 84).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/587 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do akcji, kwitów depozytowych, funduszy inwestycyjnych typu ETF, certyfikatów i innych podobnych instrumentów finansowych oraz dotyczących obowiązku realizowania transakcji na określonych akcjach w systemie obrotu lub za pośrednictwem podmiotu systematycznie internalizującego transakcje (zob. s. 387 niniejszego Dziennika Urzędowego).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (zob. s. 229 niniejszego Dziennika Urzędowego).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U L 331 z 15.12.2010, s. 84).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2013/40 z dnia 12 sierpnia 2013 r. dotycząca ataków na systemy informatyczne i zastępująca decyzję ramową Rady 2005/222/WSiSW (Dz.U. L 218 z 14.8.2013, s. 8).
7 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/590 z dnia 28 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zgłaszania transakcji właściwym organom (zob. s. 449 niniejszego Dziennika Urzędowego).
8 Art. 15a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2018/63 z dnia 26 września 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.12.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2018 r.
*Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/583 z dnia 14 lipca 2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie przejrzystości dla systemów obrotu i firm inwestycyjnych w odniesieniu do obligacji, strukturyzowanych produktów finansowych, uprawnień do emisji oraz instrumentów pochodnych (Dz.U. L 87 z 31.3.2017, s. 229).";
9 Art. 21 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2018/63 z dnia 26 września 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.12.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lutego 2018 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2017.87.126

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2017/571 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji
Data aktu: 02/06/2016
Data ogłoszenia: 31/03/2017
Data wejścia w życie: 01/10/2017, 20/04/2017, 03/01/2018