a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z dyrektywą 2014/65/UE dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji obejmują trzy różne rodzaje jednostek: zatwierdzone mechanizmy sprawozdawcze, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych. Mimo że te jednostki zaangażowane są w różne formy działalności, dyrektywa 2014/65/UE przewiduje podobną procedurę udzielania zezwoleń dla wszystkich tych jednostek.
(2) Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien przedstawić w swoim wniosku o udzielenie zezwolenia program działania i schemat organizacyjny. Ze schematu organizacyjnego powinno wynikać, kto odpowiada za poszczególne działania w celu umożliwienia właściwemu organowi przeprowadzenia oceny, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji posiada wystarczające zasoby ludzkie i odpowiedni nadzór swojej działalności. Schemat organizacyjny powinien obejmować nie tylko zakres usług w zakresie udostępniania informacji, lecz także wszelkie inne usługi świadczone przez jednostkę, ponieważ może to naświetlić obszary, które mogą wpływać na niezależność dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i prowadzić do powstania konfliktu interesów. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien również przedstawić informacje na temat składu, funkcjonowania i niezależności swoich organów zarządzających, tak aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie oceny, czy strategie, procedury i struktury ładu korporacyjnego gwarantują niezależność dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji i unikanie konfliktów interesów.
(3) Konflikty interesów mogą powstać pomiędzy dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji a klientami korzystającymi z jego usług w celu wywiązania się ze swoich obowiązków regulacyjnych oraz innymi jednostkami zakupującymi dane od dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. W szczególności konflikty te mogą powstać w przypadku, gdy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji prowadzi inną działalność, przykładowo jako operator rynku, firma inwestycyjna lub repozytorium transakcji. Niezaradzenie konfliktom interesów mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której dostawca usług w zakresie udostępniania informacji byłby zainteresowany opóźnieniem publikacji lub przekazania danych lub prowadzeniem obrotu na podstawie otrzymanych informacji poufnych. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien zatem przyjąć kompleksowe podejście do identyfikowania istniejących i potencjalnych konfliktów interesów, zapobiegania im i zarządzania nimi, obejmujące przygotowanie wykazu konfliktów interesów i wdrożenie odpowiednich zasad i procedur zarządzania tymi konfliktami oraz, w razie potrzeby, oddzielić funkcje biznesowe i personel, aby ograniczyć przepływ wrażliwych informacji pomiędzy różnymi obszarami działalności prowadzonej przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji.
(4) Wszyscy członkowie organu zarządzającego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji powinni cieszyć się nieposzlakowaną opinią i posiadać wystarczającą wiedzę, umiejętności i doświadczenie, ponieważ osoby te odgrywają kluczową rolę w zagwarantowaniu wywiązywania się przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji z jego obowiązków regulacyjnych i mają udział w tworzeniu strategii biznesowej dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji. Ważne jest zatem, aby dostawca usług w zakresie udostępniania informacji wykazał, że posiada solidne procedury mianowania i oceny wyników działalności członków organu zarządzającego oraz że istnieją jasne struktury podległości służbowej, a organowi zarządzającemu składane są regularnie sprawozdania.
(5) Zlecenie działań na zasadzie outsourcingu, w szczególności funkcji krytycznych, może stanowić istotną zmianę pod względem spełniania warunków uzyskania zezwolenia na działalność jako dostawca usług w zakresie udostępniania informacji. Aby zapewnić, by zlecenie działań na zasadzie outsourcingu nie uniemożliwiało dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji spełniania jego obowiązków wynikających z dyrektywy 2014/65/UE ani nie doprowadziło do konfliktu interesów, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien być w stanie wykazać wystarczającą kontrolę i nadzór nad działaniami zleconymi na zasadzie outsourcingu.
(6) Systemy informatyczne stosowane przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji powinny być odpowiednio dostosowane do różnych rodzajów działalności, które mogą być wykonywane przez te jednostki, takich jak publikowanie zgłoszeń dotyczących transakcji, składanie sprawozdań z transakcji lub przedstawianie informacji skonsolidowanych, a także wystarczająco odporne, by zagwarantować ciągłość i regularność świadczenia tych usług. W związku z tym należy również zapewnić, by systemy informatyczne dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji były w stanie obsługiwać ewentualne wahania ilości przetwarzanych danych. Takie wahania, a zwłaszcza niespodziewany wzrost przepływu danych, mogą negatywnie wpłynąć na skuteczność systemów dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji, a w rezultacie na jego zdolność do publikowania i zgłaszania kompletnych i dokładnych informacji w wymaganych terminach. Aby temu zaradzić, dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji powinni okresowo testować swoje systemy w celu zagwarantowania, że są one wystarczająco odporne, by sprostać zmianom warunków operacyjnych, oraz odpowiednio skalowalne.
(7) Ustanowione przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji systemy rezerwowe i rozwiązania na wypadek awarii powinny być wystarczające, by dostawca usług w zakresie udostępniania informacji mógł świadczyć swoje usługi nawet w przypadku zdarzenia zakłócającego. Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien ustalać maksymalne dopuszczalne okresy potrzebne na wznowienie realizacji funkcji krytycznych, które to okresy obowiązywałyby w przypadku wystąpienia zdarzenia zakłócającego, co powinno umożliwić przestrzeganie terminów zgłaszania i ujawniania informacji.
(8) W celu zagwarantowania możliwości świadczenia usług przez dostawcę usług w zakresie udostępniania informacji powinien on dokonać analizy zadań i działań, które mają kluczowe znaczenie dla świadczenia jego usług, a także możliwych scenariuszy, które mogą prowadzić do zdarzenia zakłócającego, obejmujących podejmowanie działań zapobiegających takim sytuacjom i ograniczających te sytuacje.
(9) W przypadku wystąpienia zakłócenia świadczenia usług dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien powiadomić właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego, wszelkie inne odpowiednie właściwe organy, klientów i opinię publiczną, ponieważ zakłócenie może również oznaczać, że strony te nie będą w stanie wypełniać swoich obowiązków regulacyjnych, takich jak obowiązek przekazania sprawozdań z transakcji innym właściwym organom lub podania do wiadomości publicznej informacji szczegółowych o zawartych transakcjach. Powiadomienie powinno umożliwiać stronom znalezienie alternatywnych rozwiązań celem realizacji ich zobowiązań.
(10) Aktualizacja wszelkich systemów informatycznych może mieć wpływ na skuteczność i odporność systemów wykorzystywanych do świadczenia usług dotyczących danych. Aby nie dopuścić do sytuacji, w której funkcjonowanie jego systemu informatycznego jest w jakimkolwiek momencie niezgodne z jego obowiązkami regulacyjnymi, a w szczególności z obowiązkiem posiadania odpowiedniego mechanizmu bezpieczeństwa służącego zagwarantowaniu bezpieczeństwa środków przekazywania informacji, minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych oraz zapobieganiu wyciekowi informacji przed ich publikacją, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien korzystać z jasno określonych metod opracowywania i testowania w celu zapewnienia, by kontrole zgodności i zarządzania ryzykiem wbudowane w systemy działały zgodnie z przeznaczeniem oraz by systemy te mogły nadal skutecznie działać w każdych warunkach. Jeżeli dostawca usług w zakresie udostępniania informacji wprowadza znaczną zmianę systemu, powinien on powiadomić właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego oraz w razie potrzeby inne właściwe organy, tak aby mogły one ocenić, czy aktualizacja wpłynie na ich własne systemy i czy warunki uzyskania zezwolenia są nadal spełniane.
(11) Przedwczesne podawanie informacji do wiadomości publicznej w przypadku zgłoszeń dotyczących transakcji lub nieuprawnione ujawnienie w przypadku sprawozdań z transakcji mogłyby prowadzić do wskazania strategii handlowej lub ujawnienia szczególnie chronionych informacji, takich jak tożsamość klientów dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji. W związku z tym dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien wprowadzić kontrole fizyczne, takie jak zamknięte pomieszczenia, oraz kontrole elektronicznie, w tym zapory sieciowe i hasła, tak by zagwarantować, że tylko uprawniony personel ma dostęp do danych.
(12) Naruszenia bezpieczeństwa fizycznego lub elektronicznego dostawcy usług w zakresie udostępniania informacji zagrażają poufności danych dotyczących klientów. W związku z tym, jeżeli takie naruszenie miało miejsce, dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien niezwłocznie poinformować odpowiedni właściwy organ, jak również klientów, których to naruszenie dotyczy. Powiadamianie właściwego organu macierzystego państwa członkowskiego jest niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi wykonywanie bieżących zadań nadzorczych odnośnie do tego, czy dostawca usług w zakresie udostępniania informacji w prawidłowy sposób utrzymuje należyte mechanizmy bezpieczeństwa służące zagwarantowaniu bezpieczeństwa informacji oraz minimalizowaniu ryzyka uszkodzenia danych i nieuprawnionego dostępu do nich. Inne właściwe organy, które dysponują złączem technicznym z dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji, powinny również zostać powiadomione, ponieważ naruszenie może mieć na nie negatywny wpływ, zwłaszcza gdy naruszenie dotyczy środków przekazywania informacji między dostawcą usług w zakresie udostępniania informacji a właściwym organem.
(13) Firma inwestycyjna, która posiada obowiązek składania sprawozdań z transakcji, nazywana "firmą składającą sprawozdanie", może wybrać osobę trzecią do składania sprawozdań z transakcji w jej imieniu do zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego, będącą "firmą przedstawiającą sprawozdanie". Ze względu na swoją rolę firma przedstawiająca sprawozdanie będzie miała dostęp do poufnych informacji, które przedstawia. Firma przedstawiająca sprawozdanie nie powinna być jednak uprawniona do posiadania dostępu do innych danych dotyczących firmy składającej sprawozdanie lub transakcji firmy składającej sprawozdanie przechowywanych w ramach zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego. Dane takie mogą dotyczyć sprawozdań z transakcji, które firma składająca sprawozdanie sama przedstawiła zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu lub które dana firma składająca sprawozdanie przesłała do innej firmy przedstawiającej sprawozdanie celem przekazania ich zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu. Dane te nie powinny być udostępniane firmie przedstawiającej sprawozdanie, gdyż mogą zawierać poufne informacje, takie jak tożsamość klientów firmy składającej sprawozdanie.
(14) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien sprawdzać, czy dane, które publikuje lub przedstawia, są dokładne i kompletne oraz powinien zagwarantować, że posiada mechanizmy umożliwiające wykrywanie błędów lub przeoczeń spowodowanych przez klienta lub przez niego samego. W przypadku zatwierdzonego mechanizmu sprawozdawczego może to obejmować uzgadnianie próbek danych przedstawionych zatwierdzonemu mechanizmowi sprawozdawczemu przez firmę inwestycyjną lub pozyskiwanych przez zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy w imieniu firmy inwestycyjnej na podstawie odnośnych danych przekazanych przez właściwy organ. Częstotliwość i zakres takich uzgodnień powinny być proporcjonalne do ilości danych przetwarzanych przez zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy oraz do zakresu, w jakim sporządza on sprawozdania z transakcji na podstawie danych dotyczących klientów lub przekazuje on sprawozdania z transakcji sporządzone przez klientów. W celu zapewnienia terminowego przedstawiania sprawozdań, które byłyby wolne od błędów i przeoczeń, zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien stale monitorować skuteczność swoich systemów.
(15) W przypadku gdy sam zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy spowodował błąd lub przeoczenie, powinien on niezwłocznie skorygować te informacje oraz poinformować właściwy organ swojego macierzystego państwa członkowskiego i każdy właściwy organ, któremu przedstawia swoje sprawozdania, o tym błędzie lub przeoczeniu, ponieważ te właściwe organy są zainteresowane jakością danych, które są im przedstawiane. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien również powiadomić swoich klientów o tym błędzie lub przeoczeniu oraz dostarczyć klientom zaktualizowane informacje, tak aby wewnętrzne rejestry klienta mogły być uzgodnione z informacjami, które zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy przedstawił właściwemu organowi w imieniu klienta.
(16) Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinny mieć możliwość usunięcia i zmiany informacji otrzymanych od jednostki dostarczającej im informacje, na wypadek sytuacji, w których w wyjątkowych okolicznościach jednostka składająca sprawozdanie doświadcza problemów technicznych i nie może sama usunąć lub zmienić tych informacji. Jednakże zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych w żaden inny sposób nie powinni ponosić odpowiedzialności za korygowanie informacji zawartych w opublikowanych sprawozdaniach, jeżeli błąd lub przeoczenie zostały spowodowane przez jednostkę dostarczającą informacje. Wynika to z faktu, że zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych nie mogą stwierdzić z całą pewnością, czy stwierdzony błąd lub przeoczenie stanowią rzeczywiście nieprawidłowość, ponieważ nie byli oni stroną zawartych transakcji.
(17) Aby ułatwić niezawodną komunikację między zatwierdzonym podmiotem publikującym a firmą inwestycyjną składającą sprawozdanie z transakcji, zwłaszcza w odniesieniu do unieważnienia lub zmiany konkretnych transakcji, zatwierdzony podmiot publikujący powinien uwzględnić w wiadomościach potwierdzających dla firm inwestycyjnych składających sprawozdanie kod identyfikacyjny transakcji przypisany przez zatwierdzony podmiot publikujący przy podawaniu informacji do wiadomości publicznej.
(18) W celu wypełnienia swoich obowiązków sprawozdawczych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 2 , zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien zapewnić sprawny przepływ informacji od i do właściwego organu, w tym zdolność przekazywania sprawozdań i postępowania z odrzuconymi sprawozdaniami. Zatwierdzony mechanizm sprawozdawczy powinien zatem być w stanie wykazać, że może spełniać specyfikacje techniczne określone przez właściwy organ w odniesieniu do złącza między zatwierdzonym mechanizmem sprawozdawczym a właściwym organem.
(19) Dostawca usług w zakresie udostępniania informacji powinien również zapewnić wystarczająco długi okres przechowywania informacji na temat transakcji i sprawozdań z transakcji, które to informacje przetwarza, tak by ułatwić wyszukiwanie informacji historycznych przez właściwe organy. Zatwierdzone podmioty publikujące i dostawcy informacji skonsolidowanych powinni ustanowić niezbędne uzgodnienia organizacyjne w celu przechowywania danych co najmniej przez okres ustanowiony w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 oraz być w stanie reagować na wnioski dotyczące świadczenia usług uregulowanych niniejszym rozporządzeniem.
(20) Niniejsze rozporządzenie określa szereg dodatkowych usług, które dostawcy informacji skonsolidowanych mogą świadczyć i które podnoszą wydajność rynku. Z uwagi na możliwe zmiany na rynku nie należy przedstawiać wyczerpującego wykazu dodatkowych usług, które mogą świadczyć dostawcy informacji skonsolidowanych. Dostawcy informacji skonsolidowanych powinni zatem mieć możliwość świadczenia dalszych usług wykraczających poza dodatkowe usługi wyraźnie wymienione w niniejszym rozporządzeniu, pod warunkiem jednak, że te inne usługi nie stanowią żadnego zagrożenia dla niezależności tych dostawców informacji skonsolidowanych lub jakości informacji skonsolidowanych.
(21) W celu zapewnienia efektywnego rozpowszechniania informacji podanych do wiadomości publicznej przez zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych, a także aby umożliwić łatwy do nich dostęp i wykorzystywanie ich przez uczestników rynku, informacje te powinny być publikowane w formacie do odczytu maszynowego poprzez stabilne kanały umożliwiające automatyczny dostęp do danych. Mimo że strony internetowe nie zawsze zapewniają strukturę, która byłaby wystarczająco solidna i skalowalna oraz umożliwiałaby łatwy automatyczny dostęp do danych, tym ograniczeniom technologicznym będzie może można zaradzić w przyszłości. Nie należy zatem określać konkretnej technologii, lecz kryteria, które muszą zostać spełnione przez technologię, która ma być zastosowana.
(22) W odniesieniu do instrumentów udziałowych i podobnych w rozporządzeniu (UE) nr 600/2014 nie wykluczono możliwości, aby firmy inwestycyjne podawały do wiadomości publicznej swoje transakcje za pośrednictwem więcej niż jednego zatwierdzonego podmiotu publikującego. Należy jednak ustanowić konkretny mechanizm, aby umożliwić zainteresowanym stronom przeprowadzającym konsolidację informacji handlowych pochodzących od różnych zatwierdzonych podmiotów publikujących, w szczególności od dostawców informacji skonsolidowanych, rozpoznanie takich potencjalnie zduplikowanych transakcji, ponieważ w przeciwnym wypadku ta sama transakcja mogłaby zostać skonsolidowana wielokrotnie i wielokrotnie opublikowana przez dostawców informacji skonsolidowanych. Miałoby to negatywny wpływ na jakość i użyteczność informacji skonsolidowanych.
(23) Podczas publikowania transakcji zatwierdzony podmiot publikujący powinien zatem opublikować transakcje zgłoszone przez firmy inwestycyjne poprzez zastosowanie pola "wznowienie", wskazując w ten sposób, czy sprawozdanie jest duplikatem. Aby umożliwić podejście neutralne pod względem zastosowanej technologii, należy przewidzieć różne możliwe sposoby, za pomocą których zatwierdzony podmiot publikujący może zidentyfikować duplikaty.
(24) W celu zagwarantowania, że każda transakcja jest wykazywana tylko raz w informacjach skonsolidowanych, a tym samym celem wzmocnienia wiarygodności dostarczanych informacji, dostawcy informacji skonsolidowanych nie powinni publikować informacji na temat transakcji opublikowanej przez zatwierdzony podmiot publikujący, która uznawana jest za duplikowaną.
(25) Zatwierdzony podmiot publikujący powinien publikować informacje dotyczące transakcji, w tym odpowiednie znaczniki czasu, takie jak moment, w którym transakcje zostały zawarte, oraz moment, w którym transakcje zgłoszono. Ponadto stopień szczegółowości znaczników czasu powinien odzwierciedlać charakter systemu obrotu, w którym zawarto transakcję. W przypadku publikowania informacji na temat transakcji zawartych w systemach elektronicznych należy zapewnić większy stopień szczegółowości niż w przypadku transakcji zawieranych w tradycyjnych systemach.
(26) Dostawcy informacji skonsolidowanych mogą publikować informacje na temat instrumentów udziałowych i nieudziałowych. Biorąc pod uwagę różne wymogi dotyczące funkcjonowania tych informacji skonsolidowanych, a w szczególności znacznie szerszy zakres uwzględnionych w nich instrumentów finansowych w przypadku instrumentów nieudziałowych oraz odroczone stosowanie przepisów dyrektywy 2014/65/UE w odniesieniu do informacji skonsolidowanych dotyczących instrumentów nieudziałowych, niniejsze rozporządzenie określa jedynie zakres działania dostawców informacji skonsolidowanych konsolidujących informacje dotyczące instrumentów udziałowych.
(27) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą one zezwoleń, wymogów organizacyjnych i publikacji transakcji dla dostawców usług w zakresie udostępniania informacji. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy zainteresowanym stronom i w szczególności osobom lub podmiotom podlegającym tym obowiązkom, konieczne jest włączenie przedmiotowych regulacyjnych standardów technicznych do jednego rozporządzenia.
(28) Niniejsze rozporządzenie określa wymogi dotyczące publikacji danych mające zastosowanie do zatwierdzonych podmiotów publikujących i dostawców informacji skonsolidowanych. W celu zapewnienia spójnej praktyki w zakresie publikowania informacji handlowych przez różne systemy obrotu, zatwierdzone podmioty publikujące i dostawców informacji skonsolidowanych oraz w celu ułatwienia konsolidacji danych przez dostawców informacji skonsolidowanych niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane w związku z rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE) 2017/587 3 i (UE) 2017/583 4 , w których określono szczegółowe wymogi mające zastosowanie do publikacji informacji handlowych.
(29) Ze względów spójności oraz w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynków finansowych konieczne jest, aby przepisy ustanowione niniejszym rozporządzeniem oraz powiązane przepisy krajowe transponujące dyrektywę 2014/65/UE były stosowane od tej samej daty. Ponieważ art. 65 ust. 2 dyrektywy 2014/65/UE stosuje się od dnia 3 września roku następującego po roku wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, niektóre przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od tejże daty.
(30) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(31) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: