uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 3, art. 17 ust. 9, art. 22 ust. 10, art. 25 ust. 12, art. 55 ust. 7, art. 18 ust. 4, art. 26 ust. 8, art. 29 ust. 3, art. 37 ust. 4, art. 45 ust. 7, art. 46 ust. 6, art. 33 ust. 5, art. 48 ust. 10, art. 49 ust. 5, art. 52 ust. 3 oraz art. 53 ust. 4,
(1) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ wszystkie dotyczą wymogów nadzorczych mających zastosowanie do centralnych depozytów papierów wartościowych (CDPW). Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz ułatwić osobom podlegającym tym przepisom ich całościowy ogląd i zapewnić im łatwy dostęp do tych przepisów, wskazane jest włączenie wszystkich regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów nadzorczych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 do jednego rozporządzenia.
(2) W kontekście globalnego charakteru rynków finansowych oraz biorąc pod uwagę zobowiązania podejmowane przez Unię w tym obszarze, należy zwrócić należytą uwagę na zasady dotyczące infrastruktur rynku finansowego wydane w kwietniu 2012 r. przez Komitet ds. Systemów Płatności i Rozrachunku oraz Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych (zasady CPSS-IOSCO).
(3) Aby zapewnić spójne stosowanie przepisów dotyczących usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii, należy jasno zdefiniować niektóre terminy techniczne.
(4) Istotne jest zapewnienie, aby udzielanie zezwoleń CDPW oraz nadzór nad CDPW odbywały się w odpowiedni sposób. W związku z tym należy sporządzić wykaz odpowiednich organów emitujących najważniejsze waluty Unii, w których dokonywany jest rozrachunek, które będą zaangażowane w procedurę udzielania zezwoleń CDPW i nadzoru nad CDPW. Należy tego dokonać w oparciu o względny udział walut, które organy te emitują, w całkowitej wartości odpłatnych instrukcji rozrachunku rozliczanych rocznie przez CDPW oraz na podstawie udziału odpłatnych instrukcji rozrachunku rozliczanych przez CDPW w walucie Unii w porównaniu z całkowitą wartością odpłatnych instrukcji rozrachunku rozliczanych w tej walucie we wszystkich CDPW w Unii.
(5) Aby umożliwić właściwym organom przeprowadzenie gruntownej oceny, CDPW wnioskujący o udzielenie zezwolenia powinien przedłożyć informacje dotyczące struktury swoich kontroli wewnętrznych oraz niezależności swoich organów zarządzających w celu umożliwienia właściwemu organowi oceny, czy struktura ładu korporacyjnego zapewnia niezależność CDPW oraz czy struktura ta i wynikające z niej struktury podległości służbowa, a także mechanizmy przyjęte na potrzeby zarządzania możliwymi konfliktami interesów są odpowiednie.
(6) W celu umożliwienia właściwemu organowi oceny dobrej reputacji, doświadczenia i umiejętności kadry kierowniczej wyższego szczebla CDPW oraz członków organu zarządzającego, CDPW będący wnioskodawcą powinien przedłożyć wszystkie informacje istotne dla przeprowadzenia tej oceny.
(7) Informacje dotyczące oddziałów i jednostek zależnych CDPW są niezbędne, aby umożliwić właściwemu organowi jasne zrozumienie struktury organizacyjnej CDPW oraz ocenę wszelkich potencjalnych ryzyk dla CDPW wynikających z działalności tych oddziałów i jednostek zależnych.
(8) CDPW wnioskujący o udzielenie zezwolenia powinien przedstawić właściwemu organowi wymagane informacje w celu wykazania, że dysponuje on niezbędnymi środkami finansowymi oraz odpowiednimi rozwiązaniami w zakresie ciągłości działania, aby na bieżąco wykonywać swoje funkcje.
(9) Poza otrzymywaniem informacji dotyczących głównej działalności istotne jest, aby właściwy organ otrzymywał również informacje dotyczące usług pomocniczych, które zamierza oferować CDPW wnioskujący o udzielenie zezwolenia, w celu umożliwienia właściwemu organowi przeprowadzenia pełnego przeglądu usług CDPW będącego wnioskodawcą.
(10) Aby właściwy organ mógł ocenić ciągłość działania i uporządkowane funkcjonowanie systemów technologicznych CDPW będącego wnioskodawcą, tenże CDPW powinien przekazać właściwemu organowi opisy stosownych systemów technologicznych oraz sposobów zarządzania nimi, w tym w przypadku gdy są one przedmiotem outsourcingu.
(11) Informacje dotyczące opłat związanych z usługami podstawowymi świadczonymi przez CDPW są istotne i powinny stanowić część wniosku CDPW o udzielenie zezwolenia, tak aby umożliwić właściwym organom zweryfikowanie, czy opłaty te są proporcjonalne, niedyskryminacyjne i czy nie łączą się z kosztami innych usług.
(12) W celu zapewnienia ochrony praw inwestorów oraz odpowiedniego zarządzania kwestiami dotyczącymi spraw powiązanych z prawem różnych państw CDPW powinien uwzględniać w trakcie oceny środków, które zamierza zastosować w celu umożliwienia swoim użytkownikom przestrzegania przepisów krajowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 909/2014, zarówno emitentów, jak i uczestników, w zależności od okoliczności, zgodnie z odpowiednimi przepisami krajowymi.
(13) W celu zagwarantowania sprawiedliwego i niedyskryminacyjnego dostępu do usługi notarialnej, centralnej usługi prowadzenia rachunku oraz usługi rozrachunku papierów wartościowych w obrębie rynku finansowego emitentom, innym CDPW oraz innym infrastrukturom rynkowym przyznano dostęp do CDPW zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014. CDPW będący wnioskodawcą powinien zatem przekazać właściwemu organowi informacje na temat swoich strategii i procedur w zakresie udzielania dostępu.
(14) W celu skutecznego wykonywania swoich obowiązków w zakresie udzielania zezwoleń właściwy organ powinien otrzymać wszystkie informacje od CDPW wnioskującego o udzielenie zezwolenia oraz powiązanych osób trzecich, w tym osób trzecich, którym CDPW będący wnioskodawcą zlecił funkcje operacyjne i działania na zasadzie outsourcingu.
(15) W celu zapewnienia ogólnej przejrzystości zasad zarządzania CDPW wnioskującego o udzielenie zezwolenia właściwy organ powinien otrzymać dokumenty potwierdzające, że CDPW będący wnioskodawcą przyjął rozwiązania niezbędne do ustanowienia, w sposób niedyskryminacyjny, niezależnego komitetu użytkowników dla każdego obsługiwanego przez siebie systemu rozrachunku papierów wartościowych.
(16) Aby zapewnić uporządkowane funkcjonowanie głównych usług infrastrukturalnych w obrębie rynku finansowego, CDPW wnioskujący o udzielenie zezwolenia powinien dostarczyć właściwemu organowi wszystkie informacje niezbędne do wykazania, że posiada on odpowiednie strategie i procedury zapewniające rzetelne systemy przechowywania dokumentacji, a także skuteczne mechanizmy świadczenia usług CDPW, obejmujące w szczególności środki stosowane w celu zapobiegania nieprzeprowadzeniu rozrachunku oraz w odpowiedzi na przypadki nieprzeprowadzenia rozrachunku, oraz zasady dotyczące integralności emisji, ochrony papierów wartościowych uczestników oraz ich klientów, ostateczności rozrachunku, niewywiązania się z zobowiązania przez uczestnika oraz transferu aktywów uczestników i klientów w przypadku cofnięcia zezwolenia.
(17) Modele zarządzania ryzykiem związane z usługami świadczonymi przez CDPW będący wnioskodawcą są niezbędnym elementem jego wniosku o udzielenie zezwolenia, ponieważ umożliwiają one właściwemu organowi ocenę rzetelności i integralności przyjętych procedur oraz pomagają uczestnikom rynku w dokonaniu świadomego wyboru.
(18) W celu zweryfikowania bezpieczeństwa porozumień w sprawie połączenia operacyjnego CDPW wnioskującego o udzielenie zezwolenia, dokonania oceny zasad mających zastosowanie do systemów połączonych oraz oceny ryzyk wynikających z tych połączeń właściwy organ powinien otrzymać od CDPW będącego wnioskodawcą wszelkie informacje istotne do celów analizy, wraz z oceną porozumień w sprawie połączenia operacyjnego przeprowadzoną przez CDPW.
(19) Zatwierdzając udział CDPW w kapitale innego podmiotu, organ właściwy dla CDPW powinien uwzględnić kryteria, które zapewniają, aby udział ten nie zwiększał w sposób istotny profilu ryzyka CDPW. W celu zagwarantowania swojego bezpieczeństwa i ciągłości świadczonych przez siebie usług CDPW nie powinien przejmować nieograniczonej odpowiedzialności finansowej wynikającej z jego udziału w kapitale osób prawnych innych niż te, które świadczą usługi określone w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014. CDPW powinien w pełni kapitalizować ryzyka wynikające z wszelkich udziałów w kapitale innego podmiotu.
(20) Aby CDPW nie był zależny od innych akcjonariuszy podmiotów, w których posiada on udziały, w tym w odniesieniu do strategii zarządzania ryzykiem, powinien on w pełni kontrolować te podmioty. Wymóg ten powinien również ułatwić wykonywanie funkcji nadzorczej właściwym organom i odpowiednim organom dzięki umożliwieniu łatwego dostępu do istotnych informacji.
(21) CDPW powinien mieć jasne, strategiczne powody posiadania udziałów wykraczające poza powody czysto zarobkowe, biorąc pod uwagę interesy emitentów papierów wartościowych wyemitowanych z CDPW, jego uczestników i klientów.
(22) W celu należytego przedstawienia ryzyk wynikających z udziału CDPW w kapitale innej osoby prawnej oraz ich odpowiedniego ilościowego określenia CDPW powinien zapewnić niezależne, zatwierdzone przez wewnętrznego lub zewnętrznego audytora analizy ryzyka w odniesieniu do ryzyk finansowych oraz zobowiązań CDPW wynikających z tego udziału.
(23) Biorąc pod uwagę doświadczenia zdobyte podczas kryzysu finansowego, organy powinny skupić się raczej na nadzorze bieżącym, niż na nadzorze ex post. Należy zatem zapewnić, aby podczas każdego przeglądu i każdej oceny przeprowadzanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 właściwy organ miał ciągle wystarczający dostęp do informacji. Aby określić zakres informacji, które należy przedstawić na potrzeby każdego przeglądu i każdej oceny, przepisy niniejszego rozporządzenia powinny być zgodne z wymogami dotyczącymi udzielania zezwoleń, które musi spełniać CDPW zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014. Dotyczy to istotnych zmian elementów już przedłożonych w procesie udzielania zezwolenia, informacji dotyczących zdarzeń okresowych oraz danych statystycznych.
(24) W celu wsparcia skutecznej dwustronnej i wielostronnej wymiany informacji między właściwymi organami organ przeprowadzający przegląd i ocenę działalności CDPW powinien poinformować o ich wyniku inne właściwe organy, w przypadku gdy informacje te mogą ułatwić im realizację ich zadań, bez uszczerbku dla wymogów w zakresie poufności i ochrony danych oraz jako uzupełnienie wszelkich uzgodnień o współpracy określonych w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014. Dodatkowa wymiana informacji między właściwymi organami i odpowiednimi organami lub organami odpowiedzialnymi za rynki instrumentów finansowych powinna być zorganizowana tak, aby możliwe było dzielenie się ustaleniami właściwego organu w trakcie procesu przeglądu i oceny.
(25) Uwzględniając możliwe obciążenia związane z gromadzeniem i przetwarzaniem dużej ilości informacji dotyczących działalności CDPW oraz w celu uniknięcia powieleń, w kontekście przeglądu i oceny należy przedkładać wyłącznie istotne zmodyfikowane dokumenty. Dokumenty te należy dostarczyć w taki sposób, aby umożliwić właściwemu organowi zidentyfikowanie wszystkich istotnych zmian dokonanych w uzgodnieniach, strategiach, procesach i mechanizmach wdrożonych przez CDPW od momentu udzielenia zezwolenia lub od zakończenia ostatniego przeglądu i ostatniej oceny.
(26) Inna kategoria informacji przydatnych dla właściwego organu do przeprowadzenia przeglądu i oceny dotyczy zdarzeń, które z natury występują okresowo i są związane z działalnością CDPW oraz świadczeniem jego usług.
(27) Aby przeprowadzić kompleksową ocenę ryzyka CDPW, właściwy organ będzie musiał złożyć wniosek o dane statystyczne dotyczące zakresu działalności CDPW w celu oceny ryzyk związanych z działalnością CDPW oraz ze sprawnym funkcjonowaniem rynków papierów wartościowych. Ponadto dane statystyczne umożliwiają właściwemu organowi monitorowanie rozmiaru i znaczenia transakcji na papierach wartościowych oraz rozrachunków papierów wartościowych w obrębie rynków finansowych, a także ocenianie bieżącego i potencjalnego wpływu danego CDPW na rynek papierów wartościowych ogółem.
(28) Aby właściwy organ mógł monitorować i oceniać ryzyka, na które jest lub może być narażony CDPW lub które mogą zagrażać sprawnemu funkcjonowaniu rynków papierów wartościowych, powinien on mieć możliwość złożenia wniosku o dodatkowe informacje na temat ryzyk i działalności CDPW. Właściwy organ powinien zatem być stanie określić wszelkie dodatkowe informacje, które uzna on za niezbędne na potrzeby każdego przeglądu i każdej oceny działalności CDPW, a następnie złożyć odpowiedni wniosek, samodzielnie lub po otrzymaniu wniosku przedłożonego przez inny organ.
(29) Należy zapewnić, aby CDPW z państwa trzeciego, które zamierzają świadczyć usługi zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014, nie naruszały uporządkowanego funkcjonowania rynków Unii.
(30) Ciągła ocena pełnego spełniania przez CDPW z państwa trzeciego wymogów ostrożnościowych obowiązujących w tym państwie trzecim jest obowiązkiem właściwego organu tego państwa trzeciego. Informacje, które CDPW będący wnioskodawcą musi przekazać Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), nie powinny służyć powielaniu oceny właściwego organu państwa trzeciego, lecz zapewnieniu, aby wnioskodawca podlegał skutecznemu nadzorowi i egzekwowaniu przepisów w danym państwie trzecim, a tym samym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony inwestorów.
(31) Aby umożliwić ESMA przeprowadzenie pełnej oceny wniosku o uznanie, informacje przekazywane przez wnioskodawcę powinny być uzupełniane informacjami niezbędnymi do przeprowadzenia oceny skuteczności bieżącego nadzoru, uprawnień w zakresie egzekwowania przepisów i działań podejmowanych przez właściwy organ państwa trzeciego. Informacje te powinny być przekazywane w ramach uzgodnienia o współpracy zawartego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014. Wspomniane uzgodnienie o współpracy powinno zapewniać terminowe powiadamianie ESMA o wszelkich działaniach nadzorczych lub działaniach służących egzekwowaniu przepisów podejmowanych wobec CDPW z państwa trzeciego występującego z wnioskiem o uznanie oraz o wszelkich zmianach warunków, w oparciu o które odpowiedniemu CDPW udzielono zezwolenia, a także o wszelkich istotnych uaktualnieniach informacji pierwotnie przekazanych przez CDPW w ramach procedury uznawania.
(32) W celu zapewnienia ochrony praw inwestorów oraz odpowiedniego zarządzania kwestiami dotyczącymi spraw powiązanych z prawem różnych państw, oceniając środki, które CDPW z państwa trzeciego zamierza zastosować w celu umożliwienia swoim użytkownikom przestrzegania praw krajowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 909/2014, CDPW z państwa trzeciego powinien uwzględnić zarówno emitentów, jak i uczestników, w stosownych przypadkach, zgodnie z odpowiednim prawem krajowym, o którym mowa w art. 49 ust. 1 tego rozporządzenia.
(33) W celu ustanowienia rzetelnych ram zarządzania ryzykiem CDPW powinien uwzględnić w sposób zintegrowany i wszechstronny wszystkie istotne ryzyka. Powinno dotyczyć to również ryzyk, które CDPW ponosi za sprawą innych podmiotów, oraz ryzyk, które CDPW stwarza dla osób trzecich, w tym dla swoich użytkowników oraz, na ile to możliwe, ich klientów, a także połączonych CDPW, kontrahentów centralnych, systemów obrotu, systemów płatności, banków rozrachunkowych, dostawców płynności oraz inwestorów.
(34) W celu zapewnienia, aby CDPW funkcjonowały w oparciu o zasoby ludzkie o takiej liczebności, która jest niezbędna do wypełnienia wszystkich ich obowiązków, oraz aby właściwe organy posiadały odpowiednie punkty kontaktowe w obrębie CDPW podlegających ich nadzorowi, CDPW powinny wyznaczyć kluczowy personel odpowiedzialny za dany CDPW i ich własne, indywidualne wyniki, szczególnie na poziomie kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz organu zarządzającego.
(35) W celu zapewnienia odpowiedniej kontroli działań prowadzonych przez CDPW należy wdrożyć i regularnie przeprowadzać niezależne kontrole obejmujące działalność CDPW, procesy zarządzania ryzykiem oraz mechanizmy zgodności z przepisami i kontroli wewnętrznej. Aby audyty mogły być uznane za niezależne, udział audytora zewnętrznego nie jest konieczny, pod warunkiem że CDPW wykaże właściwemu organowi, iż zapewniono w odpowiedni sposób niezależność audytora wewnętrznego. W celu zapewnienia niezależności swojej funkcji audytu wewnętrznego, CDPW powinien również ustanowić komisję ds. audytu.
(36) CDPW powinien ustanowić komisję ds. ryzyka w celu zapewnienia, by porady udzielane organowi zarządzającemu CDPW w zakresie jego ogólnej bieżącej i przyszłej tolerancji i strategii ryzyka były na najwyższym poziomie technicznym. Aby zapewnić niezależność komisji ds. ryzyka od kadry kierowniczej CDPW oraz wysoki poziom kompetencji, w jej skład powinni wchodzić w większości członkowie niewykonawczy, a jej przewodniczącym powinna zostać osoba z odpowiednim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania ryzykiem.
(37) Oceniając potencjalne konflikty interesów, CDPW powinien nie tylko dokonać oceny członków organu zarządzającego, kadry kierowniczej wyższego szczebla lub personelu CDPW, lecz także każdej osoby bezpośrednio lub pośrednio związanej z tymi osobami lub CDPW, niezależnie od tego, czy chodzi o osobę fizyczną, czy prawną.
(38) CDPW powinien posiadać dyrektora ds. ryzyka, dyrektora ds. zgodności z przepisami, dyrektora ds. technologii, a także funkcję zarządzania ryzykiem, funkcję technologiczną, funkcję zgodności z przepisami i kontroli wewnętrznej oraz funkcję audytu wewnętrznego. CDPW powinien w każdym przypadku być zdolny do zorganizowania wewnętrznej struktury tych funkcji zgodnie ze swoimi potrzebami. Stanowiska dyrektora ds. ryzyka, dyrektora ds. zgodności z przepisami oraz dyrektora ds. technologii powinny zajmować różne osoby, ponieważ funkcje te są zazwyczaj sprawowane przez osoby o różnych profilach akademickich i zawodowych. W związku z powyższym przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu są spójne z systemem ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 dla innych infrastruktur rynkowych.
(39) Dokumentacja przechowywana przez CDPW powinna być uporządkowana i umożliwiać łatwy dostęp do przechowywanych danych właściwym organom uczestniczącym w nadzorze nad CDPW. CDPW powinien zapewnić, aby przechowywana przez niego dokumentacja z danymi, w tym prowadzona przez niego pełna rachunkowość papierów wartościowych, były prawidłowe i aktualne, tak aby mogły służyć jako rzetelne źródło danych do celów nadzoru.
(40) W celu ułatwienia przekazywania i rejestrowania spójnego zbioru informacji podlegających różnym wymogom dokumentacja przechowywana przez CDPW powinna obejmować każdą poszczególną usługę świadczoną przez CDPW zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 909/2014 oraz powinna zawierać co najmniej wszystkie szczegółowe dane, które należy przekazać zgodnie z zasadami dotyczącymi dyscypliny rozrachunku określonymi w tym rozporządzeniu.
(41) Zachowanie praw emitentów i inwestorów jest niezbędne dla uporządkowanego funkcjonowania rynku papierów wartościowych. CDPW powinien zatem stosować odpowiednie zasady, procedury i kontrole mające na celu zapobieganie bezprawnemu tworzeniu lub likwidowaniu papierów wartościowych. Ponadto co najmniej raz dziennie CDPW powinien dokonywać uzgodnienia prowadzonych przez siebie rachunków papierów wartościowych.
(42) CDPW powinien stosować ugruntowane praktyki w zakresie rachunkowości oraz przeprowadzać audyty mające na celu zweryfikowanie, czy prowadzona przez niego dokumentacja dotycząca papierów wartościowych jest dokładna oraz czy stosowane przez niego środki zapewniające integralność emisji papierów wartościowych są odpowiednie.
(43) W celu skutecznego zapewnienia integralności emisji środki uzgodnieniowe określone w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 powinny mieć zastosowanie do wszystkich CDPW niezależnie od tego, czy świadczą one usługę notarialną lub centralną usługę prowadzenia rachunku, o których mowa we wspomnianym rozporządzeniu, w odniesieniu do danej emisji papierów wartościowych.
(44) Jeżeli chodzi o inne podmioty uczestniczące w procesie uzgodnieniowym, należy wyróżnić szereg scenariuszy w zależności od roli tych podmiotów. Środki uzgodnieniowe powinny odzwierciedlać specyficzne role tych podmiotów. Zgodnie z modelem podmiotu rejestrującego podmiot rejestrujący prowadzi dokumentację papierów wartościowych, które są również rejestrowane w CDPW. Zgodnie z modelem agenta transferowego zarządzający funduszem lub agent transferowy jest odpowiedzialny za rachunek, który obsługuje część emisji papierów wartościowych zarejestrowanych w CDPW. Zgodnie z modelem wspólnego depozytariusza wspólny depozytariusz wykorzystywany jest przez CDPW, które ustanawiają połączenie interoperacyjne, przy czym wspólny depozytariusz powinien być odpowiedzialny za ogólną integralność emisji papierów wartościowych pierwotnie zarejestrowanych lub prowadzonych w sposób centralny przez CDPW o ustanowionym połączeniu interoperacyjnym.
(45) W celu ograniczenia ryzyk operacyjnych, które obejmują ryzyka powstałe na skutek nieprawidłowości w systemach informacyjnych, procesach wewnętrznych oraz działalności personelu lub zakłócenia spowodowane zdarzeniami zewnętrznymi skutkującymi ograniczeniem, pogorszeniem lub przerwaniem świadczenia usług przez CDPW, CDPW powinny zidentyfikować wszystkie ryzyka i monitorować ich zmiany, niezależnie od ich pochodzenia, które może obejmować, przykładowo, ich użytkowników, podmioty świadczące usługi na rzecz CDPW lub inne infrastruktury rynkowe, w tym inne CDPW. Należy zarządzać ryzykami operacyjnymi zgodnie z dobrze udokumentowanymi i ugruntowanymi ramami, przy jasno zdefiniowanych rolach i obowiązkach. Ramy te powinny obejmować cele operacyjne, funkcje śledzenia i mechanizmy oceny, a także powinny być zintegrowane z systemem zarządzania ryzykiem CDPW. W tym kontekście dyrektor ds. ryzyka CDPW powinien być odpowiedzialny za ramy zarządzania ryzykiem operacyjnym. CDPW powinny zarządzać swoim ryzykiem wewnętrznie. Jeżeli kontrole wewnętrzne są niewystarczające lub wyeliminowanie pewnych ryzyk nie jest racjonalnie możliwe, CDPW powinien być w stanie zapewnić pokrycie finansowe tych ryzyk poprzez ubezpieczenie.
(46) CDPW nie powinny angażować się w inwestycje, które mogą wpłynąć na ich profil ryzyka. CDPW powinny zawierać kontrakty na instrumenty pochodne wyłącznie w przypadku, gdy muszą one zabezpieczyć ryzyko, którego nie są w stanie ograniczyć w inny sposób. Zabezpieczenie to powinno podlegać pewnym ściśle określonym warunkom zapewniającym, by instrumenty pochodne nie były wykorzystywane do celów innych niż pokrywanie ryzyka i nie były wykorzystywane do osiągania zysków.
(47) Aktywa CDPW powinny być przechowywane w bezpieczny sposób oraz być łatwo dostępne, a także powinna istnieć możliwość ich szybkiego upłynnienia. CDPW powinien zatem zapewnić, aby jego strategie i procedury dotyczące szybkiego dostępu do jego własnych aktywów były oparte co najmniej na charakterze, wielkości, jakości, terminie zapadalności i lokalizacji aktywów. CDPW powinien również zapewnić, aby na szybki dostęp do jego aktywów nie wpływało negatywnie zlecenie na zasadzie outsourcingu funkcji przechowywania lub funkcji inwestycyjnej podmiotowi będącemu osobą trzecią.
(48) W celu zarządzania swoimi potrzebami w zakresie płynności CDPW powinien mieć natychmiastowy dostęp do swoich aktywów pieniężnych oraz do wszelkich papierów wartościowych, które posiada we własnym imieniu, w tym samym dniu roboczym, w którym podjęta została decyzja o upłynnieniu aktywów.
(49) Aby zapewnić większy stopień ochrony aktywów CDPW na wypadek niewykonania zobowiązania przez pośrednika, CDPW posiadający dostęp do drugiego CDPW poprzez połączenie operacyjne CDPW powinien przechowywać te aktywa na wyodrębnionym rachunku w połączonym CDPW. Taki poziom segregacji powinien zapewniać odróżnienie aktywów CDPW od aktywów innych podmiotów oraz ich odpowiednią ochronę. Konieczne jest jednak umożliwienie ustanowienia połączeń operacyjnych z CDPW z państwa trzeciego również w przypadku, gdy w CDPW z państwa trzeciego nie są dostępne indywidualnie wyodrębnione rachunki, pod warunkiem że aktywa CDPW będącego wnioskodawcą są w każdym przypadku odpowiednio chronione, a właściwe organy są informowane o ryzykach wynikających z niedostępności indywidualnie wyodrębnionych rachunków oraz o odpowiednim ograniczeniu takich ryzyk.
(50) W celu zapewnienia, by CDPW inwestował swoje środki finansowe w wysoce płynne instrumenty o minimalnym ryzyku rynkowym i ryzyku kredytowym oraz by instrumenty te mogły być szybko upłynnione przy minimalnym wpływie na cenę, CDPW powinien urozmaicić swój portfel inwestycyjny i ustanowić odpowiednie granice koncentracji w odniesieniu do emitentów instrumentów, w które inwestuje on swoje środki.
(51) Aby zapewnić bezpieczeństwo i skuteczność porozumienia w sprawie połączenia operacyjnego danego CDPW z innym CDPW, dany CDPW powinien zidentyfikować i monitorować wszystkie potencjalne źródła ryzyka wynikające z porozumienia w sprawie połączenia operacyjnego oraz zarządzać nimi. Połączenie operacyjne CDPW powinno mieć ugruntowaną podstawę prawną we wszystkich odpowiednich jurysdykcjach, która wspiera jego konstrukcję i zapewnia odpowiednią ochronę CDPW uczestniczącym w danym połączeniu. Połączone CDPW powinny mierzyć i monitorować wzajemne ryzyko kredytowe i ryzyko utraty płynności oraz zarządzać tymi ryzykami.
(52) CDPW będący wnioskodawcą korzystający z pośredniego połączenia operacyjnego CDPW lub z usług pośrednika do obsługi połączenia operacyjnego CDPW z CDPW będącym adresatem powinien mierzyć i monitorować dodatkowe ryzyka, w tym ryzyka związane z przechowywaniem aktywów, kredytowe, prawne oraz operacyjne, wynikające z korzystania z usług pośrednika w celu zapewnienia bezpieczeństwa i skuteczności porozumienia w sprawie połączenia operacyjnego.
(53) Aby zapewnić integralność emisji w przypadku, gdy papiery wartościowe są przechowywane w kilku CDPW poprzez połączenia operacyjne CDPW, CDPW powinny zastosować szczegółowe środki uzgodnieniowe oraz skoordynować swoje działania.
(54) CDPW powinny zapewniać sprawiedliwy i otwarty dostęp do swoich usług z należytym uwzględnieniem ryzyka dla stabilności finansowej oraz organizacji rynku. Powinny one kontrolować ryzyka spowodowane przez ich uczestników oraz innych użytkowników, ustanawiając związane z ryzykiem kryteria dla świadczenia swoich usług. CDPW powinny zapewnić, by ich użytkownicy, tacy jak uczestnicy, wszelkie inne CDPW, kontrahenci centralni (CCP), systemy obrotu lub emitenci, którym przyznano dostęp do ich usług, spełniali te kryteria oraz posiadali wymagane zdolności operacyjne, środki finansowe, kompetencje prawne oraz wiedzę fachową w dziedzinie zarządzania ryzykiem, aby mogli zapobiegać wystąpieniu ryzyka dla CDPW i innych użytkowników.
(55) W celu zagwarantowania bezpieczeństwa i skuteczności swojego systemu rozrachunku papierów wartościowych CDPW powinien na bieżąco monitorować spełnianie jego wymogów w zakresie dostępu oraz stosować jasno zdefiniowane i udostępniane publicznie procedury mające na celu ułatwienie zawieszenia i uporządkowanego występowania z CDPW strony będącej wnioskodawcą, która narusza wymogi w zakresie dostępu lub już ich nie spełnia.
(56) Do celów udzielenia zezwolenia na świadczenie bankowych usług pomocniczych CDPW powinien złożyć wniosek do właściwego organu zawierający wszystkie niezbędne elementy, aby zagwarantować, że świadczenie bankowych usług pomocniczych nie wpływa negatywnie na sprawne świadczenie usług podstawowych przez CDPW. Nie należy jednak wymagać, aby podmioty już posiadające zezwolenie na działalność jako CDPW przedkładały ponownie jakiekolwiek elementy, które zostały już przedłożone w trakcie procedury ubiegania się o zezwolenie na działalność jako CDPW na mocy rozporządzenia (UE) nr 909/2014.
(57) Aby zapewnić pewność prawa i jednolite stosowanie obowiązujących przepisów, stosowanie niektórych przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących środków dyscypliny rozrachunku powinno rozpocząć się w chwili wejścia tych środków w życie.
(58) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez ESMA.
(59) Przy opracowywaniu standardów technicznych zawartych w niniejszym rozporządzeniu ESMA prowadził ścisłą współpracę z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych oraz Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego.
(60) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści, które mogą się z nimi wiązać, oraz zwrócił się o wydanie opinii do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.65.48 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/392 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie udzielania zezwoleń oraz wymogów nadzorczych i operacyjnych dla centralnych depozytów papierów wartościowych |
Data aktu: | 11/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 30/03/2017 |