uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
(1) W dniu 7 sierpnia 2014 r. rząd Federacji Rosyjskiej ("Rosja") wprowadził zakaz przywozu niektórych produktów z Unii do Rosji, w tym owoców i warzyw. Ten zakaz przywozu spowodował poważne zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku wynikających ze znacznego spadku cen ze względu na fakt, że ważny rynek eksportowy stał się niedostępny. Zakaz przywozu jest przedłużony do końca 2017 r. W takich okolicznościach wciąż występuje rzeczywiste zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku Unii w przypadku niektórych określonych produktów, takich jak jabłka i gruszki, a zatem - dopóki rosyjskie embargo nadal obowiązuje - należy przyjąć i wprowadzić odpowiednie środki.
(2) Zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku ma szczególne znaczenie w odniesieniu do sektora owoców i warzyw, w którym do Rosji wywożono duże ilości łatwo psujących się produktów. Przekierowanie produkcji w inne miejsca przeznaczenia okazało się trudne. W związku z tym na rynku wciąż występuje sytuacja, której - jak się wydaje - zwykłe środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie mogą zaradzić.
(3) W celu zapobieżenia poważnym i przedłużającym się zakłóceniom na rynku rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 913/2014 2 , (UE) nr 932/2014 3 , (UE) nr 1031/2014 4 , (UE) 2015/1369 5 i (UE) 2016/921 6 przewidują maksymalne kwoty wsparcia na operacje wycofania z rynku, niezbierania plonów i zielonych zbiorów, obliczone na podstawie dotychczasowego wywozu do Rosji.
(4) W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2016/921 uznano również, że produkty objęte programem ustanowionym przez to rozporządzenie, które były wywożone do Rosji, mogą zostać przekierowane na rynki innych państw członkowskich. Producenci tych samych produktów w tych państwach członkowskich, które nie wywoziły dotychczas swoich produktów do Rosji, mogą zatem spotkać się ze znacznym zakłóceniem na rynku, a w szczególności ze spadkiem cen. W celu stabilizacji rynku pomoc finansowa Unii została zatem udostępniona producentom we wszystkich państwach członkowskich w odniesieniu do jednego lub więcej produktów objętych tym rozporządzeniem, ale przedmiotowe ilości produktów nie mogły przekraczać 3 000 t na państwo członkowskie.
(5) Państwa członkowskie mogły swobodnie zdecydować, do jakiego stopnia wykorzystają ilości 3 000 t. Gdy zdecydowały się nie wykorzystać tych ilości, miały powiadomić Komisję o niewykorzystanych ilościach do dnia 31 października 2016 r.
(6) Do dnia 31 października 2016 r. Niemcy, Dania, Luksemburg, Słowacja, Słowenia, Austria i Zjednoczone Królestwo formalnie powiadomiły Komisję, że zdecydowały się nie wykorzystać swoich ilości lub ich części.
(7) Niewykorzystane ilości powinny być zatem przydzielone ponownie. Ponowny przydział powinien opierać się na przejrzystych, obiektywnych i sprawiedliwych kryteriach. Najlepiej należałoby to zapewnić poprzez zastosowanie udziału każdego państwa członkowskiego w całkowitej wielkości, jak wynika z obecnego przydziału opisanego w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/921, jako podstawy ponownego przydziału. W celu zapewnienia, że przydział na każde państwo członkowskie wyniesie co najmniej 300 t, przydziały dla Cypru, Chorwacji i Portugalii należy odpowiednio zwiększyć z 85 do 300 t. Zastosowanie tego środka jest niezbędne, ponieważ ponowny przydział ilości mniejszych niż 85 t doprowadziłby do nadmiernego obciążenia administracyjnego organów krajowych, szczególnie w odniesieniu do kontroli, a jednocześnie nie miałby istotnego wpływu na sytuację producentów ani sytuację na rynku.
(8) W celu wywarcia natychmiastowego wpływu na rynek oraz przyczynienia się do stabilizacji cen w zainteresowanych państwach członkowskich niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i obowiązywać od tego dnia do 30 czerwca 2017 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 marca 2017 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.58.8 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/376 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2016/921 w odniesieniu do ponownego przydziału niewykorzystanych ilości zgłoszonych zgodnie z art. 2 ust. 4 tego rozporządzenia |
Data aktu: | 03/03/2017 |
Data ogłoszenia: | 04/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 04/03/2017 |