uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5,
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 Komisja powinna przyjąć niezbędne przepisy wykonawcze dotyczące ustanowienia warunków bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych. Warunki te ustanowiono rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 2 .
(2) Stosowanie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 do przebazowania prowadziłoby do nałożenia nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego na sektor i właściwe organy. W celu wprowadzenia bardziej proporcjonalnego i opartego na ocenie ryzyka podejścia do stosowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 z zakresu jego stosowania powinny zostać wyłączone jednorazowe loty bez przewożenia pasażerów lub ładunku, wykonywane w celu przebazowania statku powietrznego na potrzeby remontu, naprawy, obsługi technicznej, inspekcji, dostawy, eksportu lub podobne potrzeby.
(3) Normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) określone w części I załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r., zawierają przepisy dotyczące operacji jednosilnikowych samolotów turbinowych w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów. W przepisach tych określono między innymi wymaganie, zgodnie z którym przy zatwierdzaniu takich operacji państwo operatora musi zapewnić, by spełnione zostały pewne warunki, w tym warunki dotyczące zainstalowanego wyposażenia, niezawodności silnika, monitorowania silnika, procedur operatora i szkolenia załóg lotniczych. Prawo unijne powinno zostać dostosowane do tych przepisów poprzez zapewnienie, by operacje zarobkowego transportu lotniczego wykonywane samolotami jednosilnikowymi w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów podlegały zatwierdzeniu przez właściwy organ.
(4) W wyniku takiego dostosowania możliwość eksploatacji samolotów jednosilnikowych, w drodze odstępstwa, zgodnie z warunkami określonymi w istniejących zwolnieniach przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 3 , przewidziana w art. 6 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 965/2012, stanie się zbędna. Przepis ten należy zatem skreślić. Przez odpowiedni okres po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia takie zwolnienia dotyczące eksploatacji samolotów jednosilnikowych, łącznie z określonymi w nich warunkami, należy uznawać za stanowiące zatwierdzenia przez właściwy organ wymagane zgodnie z dostosowanymi ramami prawnymi, aby zapewnić płynne przejście na nowe uregulowania. Po upływie okresu przejściowego należy znieść możliwość powoływania się na takie zwolnienia, w ich miejsce od tego momentu wymagane będzie uzyskanie zatwierdzenia. Wszelkie istotne zmiany w eksploatacji tych samolotów podczas wspomnianego okresu przejściowego powinny nadal być zgłaszane.
(5) Operatorzy prowadzący zarobkowe operacje specjalistyczne, jak również operatorzy prowadzący operacje niezarobkowe wykonywane skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym lub niezarobkowe operacje specjalistyczne wykonywane skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym, które nie obejmują przewozu materiałów niebezpiecznych, powinni nadal ustanawiać i prowadzić programy szkolenia na temat materiałów niebezpiecznych zgodnie z załącznikiem III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. W celu wprowadzenia bardziej proporcjonalnego i opartego na ocenie ryzyka podejścia do stosowania tych przepisów należy jednak znieść nałożony na właściwy organ obowiązek zatwierdzania takich programów szkolenia.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012. W szczególności należy wprowadzić zmiany w załączniku III (część ORO) do wspomnianego rozporządzenia w celu przyjęcia bardziej proporcjonalnego i opartego na ryzyku podejścia do wymagań dotyczących zatwierdzania programów szkoleń na temat materiałów niebezpiecznych oraz dodać w załączniku V (część SPA) nową podczęść dotyczącą operacji jednosilnikowych samolotów turbinowych.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące jednosilnikowych samolotów turbinowych oparto na opinii 4 wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) oraz art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2017 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.55.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/363 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do szczególnego zatwierdzenia dotyczącego operacji jednosilnikowego samolotu turbinowego w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów oraz do wymogów w zakresie zatwierdzania szkolenia na temat materiałów niebezpiecznych dotyczącego zarobkowych operacji specjalistycznych, operacji niezarobkowych wykonywanych skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym i niezarobkowych operacji specjalistycznych wykonywanych skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym |
Data aktu: | 01/03/2017 |
Data ogłoszenia: | 02/03/2017 |
Data wejścia w życie: | 22/03/2017 |