KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 Komisja powinna przyjąć niezbędne przepisy wykonawcze dotyczące ustanowienia warunków bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych. Warunki te ustanowiono rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 2 .
(2) Stosowanie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 do przebazowania prowadziłoby do nałożenia nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego na sektor i właściwe organy. W celu wprowadzenia bardziej proporcjonalnego i opartego na ocenie ryzyka podejścia do stosowania rozporządzenia (UE) nr 965/2012 z zakresu jego stosowania powinny zostać wyłączone jednorazowe loty bez przewożenia pasażerów lub ładunku, wykonywane w celu przebazowania statku powietrznego na potrzeby remontu, naprawy, obsługi technicznej, inspekcji, dostawy, eksportu lub podobne potrzeby.
(3) Normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) określone w części I załącznika 6 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r., zawierają przepisy dotyczące operacji jednosilnikowych samolotów turbinowych w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów. W przepisach tych określono między innymi wymaganie, zgodnie z którym przy zatwierdzaniu takich operacji państwo operatora musi zapewnić, by spełnione zostały pewne warunki, w tym warunki dotyczące zainstalowanego wyposażenia, niezawodności silnika, monitorowania silnika, procedur operatora i szkolenia załóg lotniczych. Prawo unijne powinno zostać dostosowane do tych przepisów poprzez zapewnienie, by operacje zarobkowego transportu lotniczego wykonywane samolotami jednosilnikowymi w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów podlegały zatwierdzeniu przez właściwy organ.
(4) W wyniku takiego dostosowania możliwość eksploatacji samolotów jednosilnikowych, w drodze odstępstwa, zgodnie z warunkami określonymi w istniejących zwolnieniach przyznanych przez państwa członkowskie na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 3922/91 3 , przewidziana w art. 6 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 965/2012, stanie się zbędna. Przepis ten należy zatem skreślić. Przez odpowiedni okres po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia takie zwolnienia dotyczące eksploatacji samolotów jednosilnikowych, łącznie z określonymi w nich warunkami, należy uznawać za stanowiące zatwierdzenia przez właściwy organ wymagane zgodnie z dostosowanymi ramami prawnymi, aby zapewnić płynne przejście na nowe uregulowania. Po upływie okresu przejściowego należy znieść możliwość powoływania się na takie zwolnienia, w ich miejsce od tego momentu wymagane będzie uzyskanie zatwierdzenia. Wszelkie istotne zmiany w eksploatacji tych samolotów podczas wspomnianego okresu przejściowego powinny nadal być zgłaszane.
(5) Operatorzy prowadzący zarobkowe operacje specjalistyczne, jak również operatorzy prowadzący operacje niezarobkowe wykonywane skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym lub niezarobkowe operacje specjalistyczne wykonywane skomplikowanymi technicznie statkami powietrznymi z napędem silnikowym, które nie obejmują przewozu materiałów niebezpiecznych, powinni nadal ustanawiać i prowadzić programy szkolenia na temat materiałów niebezpiecznych zgodnie z załącznikiem III (część ORO) do rozporządzenia (UE) nr 965/2012. W celu wprowadzenia bardziej proporcjonalnego i opartego na ocenie ryzyka podejścia do stosowania tych przepisów należy jednak znieść nałożony na właściwy organ obowiązek zatwierdzania takich programów szkolenia.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012. W szczególności należy wprowadzić zmiany w załączniku III (część ORO) do wspomnianego rozporządzenia w celu przyjęcia bardziej proporcjonalnego i opartego na ryzyku podejścia do wymagań dotyczących zatwierdzania programów szkoleń na temat materiałów niebezpiecznych oraz dodać w załączniku V (część SPA) nową podczęść dotyczącą operacji jednosilnikowych samolotów turbinowych.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu dotyczące jednosilnikowych samolotów turbinowych oparto na opinii 4 wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) oraz art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 marca 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 z dnia 16 grudnia 1991 r. w sprawie harmonizacji wymagań technicznych i procedur administracyjnych w dziedzinie lotnictwa cywilnego (Dz.U. L 373 z 31.12.1991, s. 4).
4 Opinia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego nr 06/2015 z dnia 11 listopada 2015 r. dotycząca rozporządzenia Komisji ustanawiającego wymagania techniczne dotyczące szczególnych zatwierdzeń w odniesieniu do operacji jednosilnikowych samolotów turbinowych w nocy lub w warunkach meteorologicznych dla lotów według wskazań przyrządów.
* Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).