a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Komisji 2011/6/UE 2 włączono buprofezynę jako substancję czynną do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG 3 , pod warunkiem że państwa członkowskie, których to dotyczy, zapewnią dostarczenie przez powiadamiającego, na wniosek którego buprofezyna została włączona do tego załącznika, dalszych informacji potwierdzających na temat czynników związanych z przetwarzaniem i konwersją, do celów oceny ryzyka dla konsumentów.
(2) Substancje czynne włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG uznaje się za zatwierdzone na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 i są one wymienione w części A załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 540/2011 4 .
(3) W dniu 30 stycznia 2013 r. wnioskodawca przedstawił w przewidzianym terminie Zjednoczonemu Królestwu, będącemu państwem członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy, dodatkowe informacje dotyczące czynników związanych z przetwarzaniem i konwersją.
(4) Zjednoczone Królestwo oceniło dodatkowe informacje przedstawione przez wnioskodawcę. W dniu 9 września 2014 r. przedstawiło ono swoją ocenę, w formie uzupełnienia do projektu sprawozdania z oceny, pozostałym państwom członkowskim, Komisji i Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, zwanemu dalej "Urzędem".
(5) Komisja zasięgnęła opinii Urzędu, który przedstawił w dniu 28 lipca 2015 r. swoje wnioski z oceny ryzyka dotyczącej buprofezyny 5 . Projekt sprawozdania z oceny, uzupełnienie i wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz i sfinalizowane w dniu 24 stycznia 2017 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego buprofezyny.
(6) Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o przedstawienie uwag na temat sprawozdania z przeglądu dotyczącego buprofezyny.
(7) Komisja stwierdziła, że z przedstawionych dodatkowych informacji wynika, iż przy przetwarzaniu w wysokiej temperaturze buprofezyna ulega rozkładowi na kilka metabolitów, w tym anilinę. Anilina jest czynnikiem rakotwórczym, w przypadku którego nie można wykluczyć mechanizmu genotoksyczności, a zatem nie można założyć żadnego progu dopuszczalnego narażenia.
(8) Komisja stwierdziła, że nie przedstawiono wyczerpujących dalszych informacji potwierdzających, które były wymagane, oraz że narażenie konsumentów na anilinę w wyniku spożywania przetworzonych roślin można wykluczyć wyłącznie przez wprowadzenie dalszych ograniczeń. W szczególności należy ograniczyć stosowanie buprofezyny wyłącznie do roślin niejadalnych.
(9) Potwierdza się, że substancja czynna buprofezyna jest uznana za zatwierdzoną na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009. Aby zminimalizować narażenie konsumentów na anilinę, powinno się jednak zmienić warunki stosowania tej substancji czynnej.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 540/2011.
(11) Państwom członkowskim należy dać czas na zmianę lub cofnięcie zezwoleń na środki ochrony roślin zawierające buprofezynę.
(12) Jeżeli zgodnie z art. 46 rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 państwa członkowskie przyznają dodatkowy okres na zużycie zapasów środków ochrony roślin zawierających buprofezynę, okres ten powinien upłynąć najpóźniej z dniem 21 czerwca 2018 r.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 28 lutego 2017 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |