uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 24 i art. 223 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 64 ust. 6 lit. a) i art. 106 ust. 5,
(1) W części II tytuł I rozdział II sekcja 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewidziano dwa programy pomocy, które mają poprawić dystrybucję produktów rolnych wśród dzieci w placówkach oświatowych. Pierwszy program dotyczy dostaw owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz produktów z bananów (program "Owoce i warzywa w szkole"), drugi zaś dotyczy dostarczania mleka i przetworów mlecznych (program "Mleko w szkole"). Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/791 3 zastąpiło te dwa programy, wprowadzając jeden wspólny ze skutkiem od roku szkolnego 2017/2018. Program ten przewiduje nowe wspólne ramy prawne dla pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw, świeżych produktów sektora bananów ("Owoce i warzywa w szkole") oraz na dostarczanie mleka i przetworów mlecznych ("Mleko w szkole") dzieciom w placówkach oświatowych ("program dla szkół"). Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zmienione rozporządzeniem (UE) 2016/791 upoważnia również Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania programu dla szkół w nowych ramach prawnych niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenia delegowane Komisji (UE) nr 1047/2014 4 i (UE) 2016/247 5 , rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/248 6 oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 657/2008 7 . Należy zatem uchylić te akty prawne, które jednak będą obowiązywały do zakończenia obecnych programów "Owoce i warzywa w szkole" oraz "Mleko w szkole".
(2) Zgodnie z art. 23 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 warunkiem udziału w programie dla szkół jest uprzednie opracowanie przez państwa członkowskie na poziomie krajowym lub regionalnym strategii jego wdrażania. Nowa strategia ma być opracowywana co sześć lat. Jeżeli państwa członkowskie zdecydują się na wdrażanie programu dla szkół na poziomie regionalnym, mają opracować strategię dla każdego regionu oraz ustanowić ramy koordynacji, w zależności od przepisów lub procedur. Państwa członkowskie mają ustanowić pojedynczy punkt kontaktowy do celów wymiany informacji z Komisją, aby ułatwić jej ocenę strategii oraz monitorowanie i ocenę wdrażania w danym państwie członkowskim. Należy również ustanowić przepisy określające terminy, w których strategia i ewentualne zmiany mają być zgłaszane Komisji.
(3) Należy ustanowić szczegółowe warunki dotyczące projektowania i stosowania środków towarzyszących o charakterze edukacyjnym, zwłaszcza w odniesieniu do potrzeby wspierania dystrybucji produktów. Należy zezwolić na to, aby w realizacji tych środków uczestniczyli również nauczyciele i rodzice, co pozwoli na zwiększenie skuteczności tych środków oraz ogólnej skuteczności programu dla szkół.
(4) W trosce o pewność prawa należy określić, które koszty poniesione w ramach wdrażania programu dla szkół kwalifikują się do objęcia pomocą unijną.
(5) W interesie należytego zarządzania administracyjnego i budżetowego oraz odpowiedniego nadzoru należy określić warunki przyznawania pomocy oraz wyboru i zatwierdzania wnioskodawców występujących o pomoc.
(6) Należy ustanowić szczegółowe warunki dotyczące zawieszania i cofania zatwierdzenia, a także kar administracyjnych nakładanych na wnioskodawców, którzy nie przestrzegają zobowiązań ustanowionych w ramach programu dla szkół.
(7) W celu oceny skuteczności programu dla szkół, a także dla umożliwienia wzajemnej weryfikacji oraz wymiany dobrych praktyk państwa członkowskie powinny regularnie monitorować i oceniać wdrażanie programu dla szkół, przekazując wyniki Komisji. W tym celu należy określić charakter i rodzaj informacji zawartych w sprawozdaniach z monitorowania. Ponadto nieprzestrzeganie przez państwa członkowskie wymogów w zakresie monitorowania i oceny może podważać ocenę skuteczności programu dla szkół i zapewnienie prawidłowego zarządzania pomocą unijną. Dlatego też należy ustanowić przepisy dotyczące zniechęcającego zmniejszenia pomocy stosowanego przez Komisję w przypadku opóźnień w przekazaniu sprawozdania z oceny przez państwo członkowskie.
(8) W celu skutecznego monitorowania i oceny programu dla szkół należy określić charakter i rodzaj informacji, które mają być przekazywane Komisji przez państwa członkowskie.
(9) Aby zapewnić, by produkty objęte dystrybucją w ramach programu dla szkół spełniały cele promowania zdrowych nawyków żywieniowych, zaś dzieci oswajały się z naturalnym smakiem tych produktów, należy określić, że maksymalna zawartość dodatku cukru w produktach, o których mowa w art. 23 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w odniesieniu do których cukier nie jest technicznie niezbędny do ich przygotowania lub wytworzenia, powinna wynosić zero.
(10) Aby zagwarantować, że produkty objęte dystrybucją w ramach programu dla szkół spełniają cele promowania zdrowych nawyków żywieniowych, należy określić maksymalną zawartość dodatku cukru lub miodu w produktach wymienionych w załączniku V do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, którą państwa członkowskie mogą dopuścić. Państwa członkowskie mogą wprowadzić niższe limity.
(11) Należy ustanowić szczegółowe warunki, aby zapewnić wartość dodaną i widoczność unijnego programu dla szkół, w przypadku gdy produkty, na które przyznano unijną pomoc w ramach programu dla szkół, podlegają dystrybucji wraz z regularnymi posiłkami szkolnymi w placówkach oświatowych.
(12) Zgodnie z art. 23a ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie mają informować o swoim zaangażowaniu w program oraz o dotowaniu go przez Unię. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystania plakatu prezentowanego w uczestniczących placówkach oświatowych. Plakat ten powinien być wyprodukowany zgodnie z określonymi minimalnymi wymogami.
(13) W rozdziale V rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 8 ustanowiono przepisy dotyczące terminu operacyjnego dla kursu walutowego mającego zastosowanie do kwot i płatności pomocy unijnej. Konieczne jest więc ustanowienie przepisów w odniesieniu do pomocy związanej z wdrożeniem programu dla szkół. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 907/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.5.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2017/40 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych oraz zmieniające rozporządzenie delegowanego Komisji (UE) nr 907/2014 |
Data aktu: | 03/11/2016 |
Data ogłoszenia: | 10/01/2017 |
Data wejścia w życie: | 13/01/2017 |