uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 i 7,
(1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (Single Supervisory Mechanism, SSM). Zgodnie z motywem 79 tego rozorządzenia posiadanie wysoko zmotywowanego, dobrze wyszkolonego i bezstronnego personelu jest nieodzowne dla skutecznego nadzoru.
(2) Zgodnie z art. 3-6 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 2 EBC odpowiada za tworzenie i skład wspólnych zespołów nadzorczych składających się z pracowników EBC i właściwych organów krajowych. Koordynator wspólnego zespołu nadzorczego, przy pomocy subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, zapewnia koordynację prac wspólnego zespołu nadzorczego.
(3) Mając na uwadze istotną rolę subkoordynatorów koordynujących pracę członków wspólnych zespołów nadzorczych ze strony właściwych organów krajowych, konieczne i proporcjonalne jest wprowadzenie jednolitego procesu oceny zwrotnej działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w jednolitych zespołach nadzorczych. Ocena zwrotna może pomóc zapewnić należyte funkcjonowanie wspólnych zespołów nadzorczych poprzez przyczynianie się do ciągłej poprawy działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych.
(4) Właściwe organy krajowe są wyłącznie odpowiedzialne za ocenę pracowniczą swojego personelu, a EBC jest wyłącznie odpowiedzialny za ocenę pracowniczą swojego personelu. Właściwe organy krajowe mogą jednak wykorzystywać informacje zwrotne przekazane zgodnie z niniejszą decyzją w zarządzaniu swoimi personelem oraz informacje te mogą być wykorzystywane na potrzeby wewnętrznych systemów ocen pracowniczych we właściwych organach krajowych, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.
(5) Ocena zwrotna subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych przekazywana była pierwotnie podczas okresu próbnego zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/3 (EBC/2015/36) 3 . Mając na uwadze zakończenie okresu próbnego, decyzja ta powinna zostać uchylona z uwagi na wymóg pewności prawa.
(6) Doświadczenie zdobyte podczas okresu próbnego wskazuje, że mechanizm przeprowadzania oceny zwrotnej w odniesieniu do subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych może być przydatny dla zapewnienia skutecznego funkcjonowania wspólnych zespołów nadzorczych. Niezbędna jest jednak dalsza ocena. Należy zatem przedłużyć działanie mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej na dalszy okres próbny jednego roku. Należy następnie przeprowadzić przegląd, by ocenić, czy przydatna byłaby kontynuacja mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej na bardziej stałych zasadach.
(7) Wyniki przeglądu przekazuje się Radzie ds. Nadzoru. W konsekwencji przeprowadzenia przeglądu należy wystąpić do Rady Prezesów z propozycją kontynuacji lub przerwania mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej.
(8) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Danych Osobowych, który wydał w dniu 7 kwietnia 2015 r. opinię, w której stwierdził, że ocena zwrotna jest niezbędna do zarządzania jednolitymi zespołami nadzorczymi, i zaaprobował mechanizm oceny zwrotnej, zalecając jednocześnie określenie precyzyjnego działania tego mechanizmu w odpowiednim akcie prawnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.40.72 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2017/274 ustanawiająca zasady przekazywania informacji zwrotnych dotyczących działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych oraz uchylająca decyzję (UE) 2016/3 |
Data aktu: | 10/02/2017 |
Data ogłoszenia: | 17/02/2017 |
Data wejścia w życie: | 15/02/2017 |