RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 6 ust. 1 i 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 Europejski Bank Centralny (EBC) odpowiada za skuteczne i spójne funkcjonowanie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (Single Supervisory Mechanism, SSM). Zgodnie z motywem 79 tego rozorządzenia posiadanie wysoko zmotywowanego, dobrze wyszkolonego i bezstronnego personelu jest nieodzowne dla skutecznego nadzoru.
(2) Zgodnie z art. 3-6 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 2 EBC odpowiada za tworzenie i skład wspólnych zespołów nadzorczych składających się z pracowników EBC i właściwych organów krajowych. Koordynator wspólnego zespołu nadzorczego, przy pomocy subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych, zapewnia koordynację prac wspólnego zespołu nadzorczego.
(3) Mając na uwadze istotną rolę subkoordynatorów koordynujących pracę członków wspólnych zespołów nadzorczych ze strony właściwych organów krajowych, konieczne i proporcjonalne jest wprowadzenie jednolitego procesu oceny zwrotnej działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych w jednolitych zespołach nadzorczych. Ocena zwrotna może pomóc zapewnić należyte funkcjonowanie wspólnych zespołów nadzorczych poprzez przyczynianie się do ciągłej poprawy działania subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych.
(4) Właściwe organy krajowe są wyłącznie odpowiedzialne za ocenę pracowniczą swojego personelu, a EBC jest wyłącznie odpowiedzialny za ocenę pracowniczą swojego personelu. Właściwe organy krajowe mogą jednak wykorzystywać informacje zwrotne przekazane zgodnie z niniejszą decyzją w zarządzaniu swoimi personelem oraz informacje te mogą być wykorzystywane na potrzeby wewnętrznych systemów ocen pracowniczych we właściwych organach krajowych, o ile taką możliwość dopuszczają właściwe przepisy krajowe.
(5) Ocena zwrotna subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych przekazywana była pierwotnie podczas okresu próbnego zgodnie z decyzją Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/3 (EBC/2015/36) 3 . Mając na uwadze zakończenie okresu próbnego, decyzja ta powinna zostać uchylona z uwagi na wymóg pewności prawa.
(6) Doświadczenie zdobyte podczas okresu próbnego wskazuje, że mechanizm przeprowadzania oceny zwrotnej w odniesieniu do subkoordynatorów ze strony właściwych organów krajowych może być przydatny dla zapewnienia skutecznego funkcjonowania wspólnych zespołów nadzorczych. Niezbędna jest jednak dalsza ocena. Należy zatem przedłużyć działanie mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej na dalszy okres próbny jednego roku. Należy następnie przeprowadzić przegląd, by ocenić, czy przydatna byłaby kontynuacja mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej na bardziej stałych zasadach.
(7) Wyniki przeglądu przekazuje się Radzie ds. Nadzoru. W konsekwencji przeprowadzenia przeglądu należy wystąpić do Rady Prezesów z propozycją kontynuacji lub przerwania mechanizmu przeprowadzania oceny zwrotnej.
(8) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 4 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Danych Osobowych, który wydał w dniu 7 kwietnia 2015 r. opinię, w której stwierdził, że ocena zwrotna jest niezbędna do zarządzania jednolitymi zespołami nadzorczymi, i zaaprobował mechanizm oceny zwrotnej, zalecając jednocześnie określenie precyzyjnego działania tego mechanizmu w odpowiednim akcie prawnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: