uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą,
(1) W rozporządzeniu Rady (UE) nr 904/2010 3 określono zasady wymiany informacji między państwami członkowskimi i przechowywania przez nie informacji w celu ustanowienia procedur szczególnych przewidzianych w tytule XII rozdział 6 dyrektywy Rady 2006/112/WE 4 .
(2) Rozszerzenie od dnia 1 stycznia 2021 r. tych procedur szczególnych na sprzedaż na odległość towarów i usług innych niż usługi telekomunikacyjne, nadawcze lub usługi świadczone drogą elektroniczną wymaga rozszerzenia zakresu przepisów tego rozporządzenia dotyczących dostarczania informacji oraz przekazywania środków pieniężnych między państwem członkowskim identyfikacji a państwem członkowskim konsumpcji.
(3) Z racji rozszerzonego zakresu procedur szczególnych mających objąć również sprzedaż na odległość towarów i wszystkich usług, liczba transakcji, które należy zgłosić w deklaracji VAT, znacząco wzrośnie. Aby zapewnić państwu członkowskiemu identyfikacji dość czasu na rozpatrzenie deklaracji VAT składanych przez podatników na mocy procedury szczególnej, należy o 10 dni wydłużyć termin przekazywania informacji zawartych w deklaracji VAT i kwoty VAT uiszczonej na rzecz każdego państwa członkowskiego konsumpcji.
(4) Rozszerzenie zakresu procedur szczególnych na sprzedaż na odległość towarów importowanych z terytoriów trzecich lub państw trzecich wymaga, by organ celny państwa członkowskiego importu był w stanie identyfikować importy towarów w małych przesyłkach, w przypadku których podatek od wartości dodanej (VAT) ma być uiszczany w ramach jednej z procedur szczególnych. Numer identyfikacyjny stosowany do celów zapłaty VAT powinien być zatem przekazywany z wyprzedzeniem, aby umożliwić organom celnym sprawdzenie jego ważności w chwili importu towarów.
(5) Państwo członkowskie identyfikacji oraz wszystkie państwa członkowskie konsumpcji, do których towary lub usługi są dostarczane, mogą żądać od podatników korzystających z takich procedur szczególnych przedstawienia ewidencji oraz wszczynać wobec nich postępowania administracyjne. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i koszty przestrzegania przepisów dla przedsiębiorstw oraz administracji podatkowych związane z wielokrotnymi wnioskami o przedstawienie ewidencji i z postępowaniami administracyjnymi oraz by uniknąć powielania pracy, takie wnioski i postępowania powinny być w jak największym stopniu koordynowane przez państwo członkowskie identyfikacji.
(6) W celu uproszczenia gromadzenia danych statystycznych dotyczących stosowania procedur szczególnych należy upoważnić Komisję do uzyskiwania zagregowanych informacji statystycznych i diagnostycznych, takich jak liczba poszczególnych rodzajów wiadomości elektronicznych wymienianych między państwami członkowskimi, związanych z procedurami szczególnymi, z wyjątkiem danych dotyczących indywidualnych podatników.
(7) Informacje, które mają być dostarczane przez podatnika i przekazywane między państwami członkowskimi na potrzeby stosowania procedur szczególnych, jak również szczegóły techniczne, w tym jednolite wiadomości elektroniczne, służące do dostarczania tych informacji przez podatnika lub ich przekazywania między państwami członkowskimi, powinny być przyjmowane zgodnie z procedurą komitetową przewidzianą w niniejszym rozporządzeniu.
(8) Biorąc pod uwagę czas potrzebny na wprowadzenie środków niezbędnych do wdrożenia niniejszego rozporządzenia i na dostosowanie przez państwa członkowskie ich systemów informatycznych służących do rejestracji oraz składania deklaracji i zapłaty VAT, jak również w celu uwzględnienia zmian wprowadzonych na mocy art. 2 dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 5 , niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od daty rozpoczęcia stosowania tych zmian.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 904/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
T. TÕNISTE | |
Przewodniczący |
- zmieniona przez sprostowanie z dnia 22 maja 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.125.15/1).
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 lipca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.196.17).
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 1108/2020 z dnia 20 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.244.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 sierpnia 2020 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2017.348.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2017/2454 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 904/2010 w sprawie współpracy administracyjnej oraz zwalczania oszustw w dziedzinie podatku od wartości dodanej |
Data aktu: | 05/12/2017 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2017 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2018, 01/01/2021 |